Біологічна вікторина "Ми і світ природи"

Про матеріал

Біологічна вікторина "Ми і світ природи".

Перегляд файлу

Вікторина «Ми і світ природи»

 

Цілі: розвивати інтерес до біології, спостережливість, почуття гумо­ру, уміння швидко і нестандарт­но мислити; стимулювати актив­ну пізнавальну діяльність учнів; формувати вміння швидко зна­ходити відповіді на ігрові завдан­ня; розвивати вміння учнів за­стосовувати знання на практиці; заохочувати учнів до вивчення предметів природничого циклу; виховувати повагу до суперника, витримку, наполегливість, упев­неність у собі, у своїх знаннях.

Учитель:  Тема нашої сьогоднішньої зустрічі «Ми і світ природи» і проведемо ми її під девізом «Знай. Люби. Бережи.» Адже ні для кого не секрет, що найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя – викликає спілкування з природою. Шепіт голубої води, шум зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів –

усе  це дорога серцю, ні з чим не зрівняна, природа рідного краю.

Вед.1:    Без природи -  чарівниці

               Я життя не уявляю,

               Бо вона і заспокоїть

               І наснаги додає.

               Затамую я лиш подих,

               Подивлюсь навколо: води

               І ліси, і луки, й гори –

               Це навкруг усе моє.

Вед. 2:  Мій безмежний вічний Всесвіт

             І пилюка під ногами,

             Й ластів’ята, що над дахом

             Вже знялися на крило.

             Це моє безкрає море,

          І моє дорідне поле,

             Це моє ласкаве сонце

             Світло віддає й тепло.

 

Вед.1:   Але, може,  навпаки все

             Я у Всесвіті – піщинка,

             Я – краплинка, що спочити

             Опустилась на траву

             Я – частинка цього світу,

             Чим завдячую природі.

             На її чудовім лоні

             Я радію і живу.

 

Вчитель: Для проведення нашої вікторини потрібно створити команди. Зараз вам пропонується завдання за допомогою якого ми виберемо гравців.  Отже, відбірковий тур  «Загадки».

  1. Довгі ноги, довгий ніс, прилетів, обід приніс:

Смачних жабеняток для своїх маляток.    (Лелека)

  1. Стоїть,  колихається, як торкнеш, то кусається.  (Кропива)
  2. Навесні тебе радую, влітку прохолоджую, восени годую, а взимку грію.    (Дерево)
  3. Сірий та не  вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь.   (Осел)
  4. Не звір, не птиця, а ніс – як спиця.   (Комар)
  5. Без рук, без ніг, а по землі ходить.    (Змія)
  6. Б’ється, стука молоток, поправляє нам садок.  (Дятел)
  7. Під дубочком, під листочком звився, скорчився  клубочком.      (Їжак)
  8. Шкір має сім, а сльози випускає всім.  (Цибуля)
  9. Швидко скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає,  за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
  10. Низький та колючий, солодкий, пахучий, ягоду зірвеш – всі руки подереш.   (Аґрус)
  11. Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю.

 Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст.   (Слон) 

  1. Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання  перегнав би і коня.

 Я  страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь .  (Заєць)

  1. У зеленому кашкеті галасує в очереті, хоч і плавати мастак,  та не риба і не рак .  (Жаба)
  2. Уночі  гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.    (Сова)
  3. Стоїть хлопчик під пеньком, накрив голову брильком. (Гриб)
  4. Я кругленька, червоненька, з хвостиком тоненьким. На городі мене рвуть і до столу подають.   (Редиска)
  5. Біле,  як сніг, надуте, як міх, лопатами ходить, а рогом їсть. (Гуска)
  6. Летить – виє, сяде – землю риє.   (Хрущ)
  7. Без прядива пряде нитку і без глиці в’яже сітку.    (Павук)

Ведуча.  Команди створені і ми сподіва­ємося, що ви отримаєте задоволення від спілкування й у вас надовго залишаться приємні спогади. Отож  спробуємо довести всім, що  гарний настрій можна зберегти за  будь-якого результату гри.   У цій грі не буде переможених, про­сто комусь пощастить отримати зван­ня «Розумники». Вітаймо учасників команди.

Представлення команд: кожна команда повинна за 1 хв придумати назву і девіз.

Ведуча: Правила гри такі:

1.   Щоб стати володарем звання «Розумники», необхідно перемогти в кон­курсах.

2.   Кожен конкурс відрізняється один від одного, але в кожному з них є певна кількість завдань, що потрібно виконати.

3.  Відповіді на запитання повинні бути швидкими, чіткими та лаконічними.

4.  Переможе та команда, яка набере більшу кількість балів.

5. Оцінювати конкурси буде вельмишановне журі у складі…

(Звучать позивні, що сповіщають про по­чаток гри.)

           У природи - царств чотири, а загадок не злічити,

           Але можуть ерудити таємниці всі розкрити.

Конкурс 1.  Розминка «Далі, далі...»

     Протягом 1 хвилини кожна ко­манда повинна дати якомога більше правильних відповідей. Якщо ко­манда не знає відповіді, то швидко говорить слово «далі». Кожна пра­вильна відповідь — 1 бал.          

Запитання

1.  Який хлібний злак росте у воді?                              (Рис.)

2.  На гербі якої країни зобра­жена пальма?               (Перу.)

3.  Книга, у яку занесені зника­ючі види рослин.     (Червона книга.)

4. Посудина для розведення й утримання водяних рослин.   (Ак­варіум.)

5.Орган голонасінних, що виконує функцію статевого

    розмно­ження.                                                             (Шишка.)                          

6. Рослина-хижак, яка зустрі­чається на півночі України. (Ро­сичка.)                                                                                     

7. До якого царства належать дріжджі?                         (Гриби.)

8.  Коріння якої рослини на­зивають «коренем життя»?   (Женьшеню.)                                                                                                  

9. Плід глоду, груші, гороби­ни.                                   (Яблуко.)

10.   Підземний видозмінений пагін у тюльпана.      (Цибулина.)

11.  З якої рослини давні єгип­тяни виготовляли папір? (Папі­русу.)                                                                                      

12.  Найвища трава.                                                          (Бамбук.)

13.  Який тип плода в картоплі?                                    (Ягода.)

14. Листок якої рослини зоб­ражено на прапорі Канади?   (Клена.)

15. Наука, яка займається ви­веденням нових видів  рослин. (Се­лекція.)

16. Отруйна речовина, яка міститься в листках тютюну.     (Нікотин.)                                                                                                         

17. Яка рослина зображена на гербі Мексики?               (Кактус.)

18.  У рослин якої родини пе­люстки мають назви: парус,  чов­ник, весла?                                                                         

                                                                             (Бобові, або Метели­кові.)

19.Яку квітку називають королевою квітів?                 (Троянду)

20. Видозміною якого органа є голов­ка капусти?       (Бруньки)

21  Яку пташку називають літаючим барометром?    (Ластівку)

22   Ці птахи є в Африці, Антарктиді та біля екватора на Галапагоських островах. Хто це?                                (Пінгвіни)

23  В якого ссавця серце важить одну тону?   (У синього    кита)

24.  Який найменший птах у світі?                                    (Колібрі)

25. Яку квітку в Америці називають квіткою богів?    (Чорнобривці)                                                                                                      

26.. Яку пташку називають лісовим лікарем?            (Дятла)

27. Які птахи не літають?                            (Страус, пінгвін, ківі)

28 . Якого кольору квітка папороті?           (Папороть не цвіте)

29. Яка рослина зображена на гербі м. Києва?             (Каштан)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         30. Перелітний птах, що співає у по­вітрі?            (Жайворонок)

 

Конкурс 2 .Анаграми

Обидві команди одержують конвер­ти з п'ятьма анаграмами. Необхідно скласти з поданих букв слово, яке означає назву рослин, тварин, пта­хів. Правильна відповідь оцінюєть­ся в І бал.

Анаграми для першої команди

НЛСО (Слон)      АРАРББСИ (Барбарис)   

КРАЛОПСІ (Проліска)    АІФАЛК (Фіалка)

КТАЛІСВА (Ластівка)

Анаграми для другої команди

ЛКЕЕЛА (Лелека)        НАЯВІЛКО (Конвалія)    

 КАЇЖ (їжак)        НЛКЕ (Клен)

НАИЛКА (Калина)

 

Конкурс 3 «Знавці природи»

Помічники тримають в руках малюнки. Командам зачитуються запитання. Правильна відповідь  - 1 бал.

 «Тваринний світ»           

  1. Яка тварина боїться своєї тіні?  (Метелик)
  2. У якої тварини є свій гарем?  (Півень)
  3. Яка тварина «володіє» гіпнозом?  (Гадюка)
  4. Яка тварина залишає малят після народження і приходить годувати їх через два тижні? (Заєць)

 «Рослинний світ»:

  1. У яких рослин відсутній процес фотосинтезу? (Гриби)
  2. Яку рослину називають піонером рослинного світу? (Лишайники)

«Царство квітів»:

  1. З її пелюсток одержують запашну олію. Краплина цієї запашної рідини знеболює краще ніж ефір, втамовує зубний біль на 3 – 4   год, лікує шкіряні хвороби. Щоб одержати 1 кг олії,  потрібно зібрати  3 тонни пелюсток. Королева квітів.      (Троянда)
  2. Назва цієї квітки походить від турецького слова  «тюрбан, чалма». Ця рослина в 1558 році потрапила в Голландію, за одну цибулину цієї квітки виплачували 5 т  пшениці, 10 т рису, 4 бики, 8 свиней, 12 овець,  кілька діжок вина.      (Тюльпан)

 

Конкурс 4: « Краєзнавчий: упізнай рідкісну тварину рідного краю»  (6 балів)

      Завдання упізнати тварину, користуючись підказками. Чим більше підказок використовує команда, тим менше балів вона одержує.

Команда1

  1. У мене дві ноги, два крила, довга шия.
  2. Кожної осені відлітаю у вирій.
  3. Про мене складено багато пісень.
  4. Самці мого виду - однолюби, паруються на все життя.
  5. Будую на плесах великі гнізда з трави та очерету.
  6. Маю чорний дзьоб, біле пір’я, моє пташеня – герой відомої казки.   (Лебідь)

 Команда 2:

  1. У мере дві ноги, два крила, коротка шия.
  2. У мене широка морда, але маленькі вуха.
  3. Веду нічний спосіб життя, мешкаю в печерах та дуплах.
  4. Моє тіло вкрите шерстю.
  5. Годую своїх діточок молоком.
  6. Дуже погано бачу вночі, але добре орієнтуюся з допомогою ультразвуку.   (Кажан)

 

Конкурс 5  «Віриш — не віриш»

Кожній команді ставиться по 4 за­питання, на які потрібно  сказати, правда це чи ні, За кож­ну вірну відповідь — 1 бал.

 На обдумування 0,5  хв.

Чи правда, що...

1.  ...є такі мавпи, що носять своїх малят у роті?

  (Так. Дійсно, самки зелених товстотілів  кілька тижнів після народжен­ня   носять своїх малят у роті)

  1.   Чи правда, що восьминіг блідне від страху?

 (Правда. Восьминіг здатен швидко й різко змінювати своє забарвлен­ня, коли він переляканий чи розсер­джений, а також коли пристосо­вується під колір дна)

  1.  ...сім'я левів залишає хворих і старих особин на розтерзання гієнам?                                         

(Так, дійсно, сім'я левів виганяє старих і хворих левів на їжу гієнам, вони оточують їх і розривають на шматки)

  1.  ...малята малої білозубки пересу­ваються караваном?

(Так, малята малої білозубки чіпля­ються одне за одного, а перший за матір, і так рухаються не тільки  ще сліпі, але і зрячі малята)

  1.  ...шлунок кашалота 160 м2?

 (Так. Це абсолютний рекорд. Він живиться кальмарами, рибою. В його шлунку ще міститься дорогоцінна амбра, яка лікує епілепсію і сказ)

  1. ...у шлунку ластоногих знахо­диться каміння?

(Так. У морського лева до 10 кг. Вони виконують функцію балас­ту, перетирають їжу і є засобом гальмування голоду під час трива­лого голодування)

  1.    Чи правда, що самотні вовки ви­ють на місяць?

 (Ні. Вовки справді виють уночі, але це виття попереджає інших вовків з інших зграй, щоб    вони залишили чужу територію)

  1.    Чи правда, що верблюди під час мандрівок пустелею зберігають запас води у своїх горбах?

  (Ні. їхні горби насправді наповнені жиром, за рахунок якого верблюди живуть за   умов     нестачі або від­сутності їжі)

 

Конкурс 6: «Конкурс капітанів»

Ведуча. Приємно спілкуватися з ро­зумною людиною: що не запитаєш, майже все знає, майже на все у неї є відповідь. У цьому ми зараз пере­свідчимося. Розпочинаємо конкурс.

Ведуча. Речення або словосполучення треба замінити одним словом.

 І. Батьківщина чаю.    (Китай)   

 2. Який злак росте швидше за всіх?  (Бамбук)                               

 3. Птах — символ миру.    (Голуб)  

 4. У нас цю рослину вважають дру­гим хлібом.    (Картопля)            

 5. Найбільший ссавець.    (Кит)    

6. Сушений виноград без кісточки.    (Ізюм, або кишмиш)                 

7. Винахідник мікроскопа.    (Роберт Гук)                                        

 8. Процес утворення кисню.    (Фо­тосинтез)

 9. Здатність відновити втрачений  орган.   (Регенерація)

10. Цукерка і рослина.   (Барбарис)

11 Найбільший птах, що вміє бігати, але не літає. (Страус)

12. Хижий нічний птах. (Сова)

 

Ведуча. Всі ви, коли були маленьки­ми, вчили дитячі віршики про тварин. Пригадайте їх швидше. Хто пригадає більше, той отримає більше балів.

 

Ведуча: Ось і закінчилася наша гра. Слово надається журі.

Вітаємо переможців. 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
1547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку