Клас 7 Урок № Дата
Тема. Графіті — мистецтво вулиць.
Творча робота. Створення ескізу напису вашого імені у стилі
мистецтва графіті, за допомогою літер передаючи власний характер, уподобання, суть власного «Я».
Мета уроку: формування ключових компетентностей:
загальнокультурної компетентності: духовно-моральні основи життя людини; особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно-дозвіллєвій сфері;
соціальної компетентності: здатність до життєдіяльності в суспільстві; взаємодії та продуктивної співпраці з різними партнерами в групі та команді;
базові компетентності: розвиток логічного і просторового мислення, інформаційної та графічної культури, пам’яті, уваги, інтуїції , естетичне, патріотичне виховання;
міжпредметної естетичної компетентності: спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення національної, європейської та світової культури;
предметних компетентностей: ознайомити учнів з мистецтвом графіті, історією його виникнення, найпоширинішими стилями і напрямками, вдосконалювати композиційні навички, розвивати художньо-творчу уяву, виховувати естетичні смаки та культуру поведінки.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація «Графіті- мистецтво вулиць», фільм «15 неймовірних стріт арт ілюзій", роботи вчителя та роздруківки зображення графіті, роботи учнів з методичного фонду, уривок з “Музичного листа щастя” гурту «Тартак»- для вчителя;
папір, кольорові олівці, фломастери- для учнів.
Терміни і поняття:
Графіті – давні надписи магічного та побутового характеру, сатиричні або карикатурні рисунки, що виконані на стінах; надписи на стінах, які виконані від руки; ненормативне ,,вуличне” мистецтво.
Тег – підпис автора графіті, виконується швидко фарбою або маркером, завжди ставиться на закінченій роботі.
Бомбісти – ,,вуличні” художники, які нелегально пишуть на стінах будинків, потягів...
Райтери – художники, які виконують легальні якісні роботи в стилі графіті.
Керекси – зображення реальних або вигаданих персонажів, що надають роботі оригінальності та неповторності. Часто розміщуються на початку або вкінці композиції.
,,Бродвей”, ,,Бабл”, ,,TROW UP”, ,,3D” - стилі графіті.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка готовності до уроку
Психологічний настрій на роботу
Повторення раніше вивченого
Бесіда.—Над якою темою ми працюємо в ІІ семестрі? (Дизайн і його види)
– Які ми розглянули види дизайну? (Графічний: емблеми, реклами, фірмові знаки, одяг; промисловий: організація побуту людини; арт-дизайн: виклик буденності й пересічності, нове, незвичне, нестандартне;)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Розуміння мистецтва у сучасному світі є достатньо суперечливим, особливо в дизайні. Проте наш час надає величезні можливості для творчого самовираження будь-кому. Твором може вважатися буквально все, навіть, здавалося б, зовсім дивні речі. Однак є напрям у сучасному графічному дизайні, який, можливо, найкраще відображає мінливу та парадоксальну суть сучасності — це графіті. Його вважають альтернативним, часто забороненим видом мистецтва, за якого зображення чи написи розміщують на пласкій поверхні.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку . Слайд 1
Тема нашого уроку -,,Графіті – мистецтво вулиць”
Завдання:- з’ясувати, що таке ,, графіті?”
- познайомитися з історією виникнення графіті;
- дізнатися про стилі і напрямки;
- спробувати створити ескіз композиції в стилі графіті
ІУ. Вивчення нового матеріалу
В енциклопедичних словниках та мистецькознавчій літературі термін ,,графіті”означає: давні надписи магічного та побутового характеру, сатиричні або карикатурні рисунки, що виконані на стінах, ненормативне ,,вуличне” мистецтво.
- Де вперше археологи зустріли подібні зображення? (печерний живопис). Так, справді, використовуючи різного роду зображення прадавня людина намагалася і умилостивити богів, захистити себе, відлякати ворогів або донести інформацію оточуючим про певні події.
Пройшли сотні тисяч років... ХХ століття . За одними даними графіті з’явилося в Нью-Йорку, коли підліток із Вашингтона Хайтс Деметрівс першим почав малювати власний творчий псевдонім ТАКІ, додавши до нього номер своєї вулиці, на станціях і стінах підземки. Це було наприкінці 60-х років минулого століття. За іншими даними, у Мексиці за часів революції на стінах будинків з’являються заклики до повстань, історії народних месників, сюжети з легенд, національні зображення, якими багата мексиканська земля. Це стало поштовхом до виникнення ,, муралізму ”– напрямку мистецтва, назва якого походить від іспанського слова ,,mur”– стіна. Образотворче мистецтво тісно переплітається з музичним, в даному випадку це реп і графіті.
Світ, в якому ми живемо, постійно змінюється. Змінюються смаки,
уподобання людей, норми суспільної моралі. Зміни торкнулися і ,, Карного кодексу України”, в якому з’явилися стаття № 296 ,,Хуліганство”(запис на дошці), яка відтепер визнає хуліганством і вандалізм , тобто дії, що порушують норми суспільної моралі та естетики. Подібні дії караються штрафом або арештом. Варто звернути увагу, що
Бомбісти – ,,вуличні” художники, які нелегально пишуть на стінах будинків, потягів...
За часів Київської Русі подібні діяння каралися набагато суворіше. Тим, хто намагався ,,прикрасити” власним розписом вже збудовані споруди - рубали правицю.
Проте на стінах Софії Київської і сьогодні можна зустріти надписи, які вишкрябані понад 500 років тому. Єдині, хто можуть бути вдячними невідомим авторам подібних ,,пам’яток” є археологи. Саме вони назвали подібні творіння – графіті (від лат. ,,grafo”- писати). Слайд 3
Бесіда:
- Чи знайоме вам це слово? Як ви розумієте його значення?
- Чи бачили ви подібні прояви? Де? Як, на вашу думку, вони виглядають?
- Чому, на ваш погляд, вони з’являються?
- Ким вони створені?
- Ваше ставлення до подібних надписів?
Райтери – художники, які виконують легальні якісні роботи в стилі графіті.
Вони підписують свої роботи
Тег – підпис автора графіті, виконується швидко фарбою або маркером, завжди ставиться на закінченій роботі
Сучасний стан розвитку графіті в світі дозволяє вести серйозну розмову про напрямки та стилі.Основними напрямками визнають шрифтові та сюжетні композиції, де шрифтові визначаються формою літер та способом їх єднання, а сюжетні – зображенням реальних або вигаданих персонажів, які прийнято називати - ,,керексами”. Слайд 4
Обраний напрямок визначає стиль написання.
Стилю ,,Бродвей” притаманне використання композиції з блоків величезних друкованих літер, зазвичай у двох кольорах. Слайд 5
- Що означає слово ,,Бабл” англійською мовою? (пускання бульок)
Чому, на вашу думку, цей стиль написання літер отримав таку назву? (форма літер заокруглювалися, ставала дутою, схожою на бульку. Кольори передбачалися контрастні) Слайд 6
TROW UP означає прийом швидкого нанесення ,,кусків” за допомогою валика, між якими є інтервал. ,,Дикий” стиль характеризується сплетінням букв різних форм , використаннямрозривів шрифту, введенням стрілок та інших сплетінь, використання великої кількості кольорів. Шрифтовий рисунок неможливо прочитати. Слайд 7
Ознакою ХХІ ст. стала поява стилю 3-D, використання якого робить композиції
об’ємними, а тривимірність елементів надає їм динамізму та багатопланості . Він вимагає від автора розвиненої просторової уяви , знань законів перспективи та побудови композиції , світлотіні. Слайд 8. Як бачимо, виконання справжньої роботи в стилі графіті вимагає від автора неабияких знань, умінь і навичок.
Для створення якісної роботи, перш за все, необхідно знати відповіді
на питання ЩО? З ЯКОЮ МЕТОЮ? ДЕ? ЯКИМ ЧИНОМ БУДЕ ВИКОНУВАТИСЯ?
Заради уникнення помилок автор спочатку робить попередні начерки , ескізи.
У. Творча робота
1.Порядок виконання роботи: Слайд 9
- виконати начерки графічної композиції свого імені в різних стилях;
- обрати найоригінальніший стиль;
- на аркуші паперу розмістити композицію;
- позначити орієнтовну ширину кожної літери;
- визначитися, яким чином заповнити вибрану форму даним типом шрифта;
- проробити основні деталі і елементи композиції простим олівцем;
- виконати композицію в кольорі, згідно творчого задуму.
2. Виконання робіт учнями.
Музичний супровід з зображенням красивих вуличних графіті.
Індивідуальні консультації учнів
УІ. Підсумок уроку
Фітігра, бісбомти, гет, ксиреке, терирай
2.Виставка учнівських робіт, їх аналіз та оцінювання
Звертається увага на композиційний центр, кольорове рішення
Учитель. З часів виникнення графіті нерозривно пов’язане із сучасною музичною культурою. Слайд 11.Нашу зустріч закінчує Сашко Положинський та гурт ,,Тартак”(уривок з ,,Музичного листа щастя”)
А насправді так просто змінити життя!
Просто вийти на вулицю, просто прибрати сміття,
Полюбити свою землю, свою рідну природу,
Відчути себе часткою єдиного народу.
Бо ми не безрідні, бо ми – українці!
Тож досить плювати в дідівські криниці,
Досить боятися вірити в краще,
А своє на чуже не міняти нізащо!
Спільнота розумних, міцних, незалежних,
Без "правобережних", без "лівобережних",
Добрих, привітних і незрадливих,
В усьому єдиних, в усьому щасливих.
Лиш уявіть, якою стане країна,
В якій кожна людина живе, як людина,
В якій все, що хороше, – значить і наше!..
Але поки, на жаль, все зовсім інакше…
Я бажаю вам, нашому молодому поколінню змінити життя на краще. Адже молоді, енергійні, сильні духом українці здатні бути господарями своєї землі.
УІІ. Домашнє завдання.
Переглянути рекламні брошури, банери. Підготувати графічні матеріали