Є.ГУЦАЛО «ЛОСЬ» Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.Інші образи.

Про матеріал
Продовжувати роботу над творчим доробком Є.Гуцала, навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну проблему добра і зла , розвивати вміння переказувати оповідання, давати власну оцінку зображуваному, охарактеризувати образи хлопчиків у захисті гуманних переконань; виховувати гуманні почуття по відношенню до навколишнього середовища .
Перегляд файлу

  Тема: Є.Гуцало «Лось»   Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.Інші образи.

 МЕТА: продовжувати роботу над творчим доробком Є.Гуцала,  навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну проблему добра і зла , розвивати вміння переказувати оповідання,  давати власну оцінку зображуваному, охарактеризувати образи хлопчиків у захисті гуманних переконань;  виховувати гуманні почуття по відношенню до навколишнього середовища .

 

Форми роботи: фронтальна, робота в групах.

 

 

Епіграф до уроку:

І хто б там що кому не говорив,

                                             А згине зло і правда переможе!

Ліна Костенко

  1.           Формування емоційного настрою

     Вправа «Усмішка по колу»

   - Діти, перш, ніж ми розпочнемо урок, посміхніться один одному, щоб нам було приємно співпрацювати. Усі беруться за руки. Перший учень повертається до свого сусіда й усміхається йому і так по колу. Потім бажають один одному чогось доброго.

  1. Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя: Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни, та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

ІІІ. Повідомлення теми уроку 

Визначення учнями власних цілей

Прочитаймо  тему і подумайте – «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»

    А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»

    На дошці :        Я хочу         дізнатися…

                                              зрозуміти…

                                               відчути…

ІV.Фронтальне опитування.

                                     Літературний диктант.

1. Коли відбуваються події, описані у творі? (Напровесні)

2. Що трапилося з лосем? (Провалився в ополонку)

3. Хто врятував лося від вовчої зграї? (Мисливці)

4. Де лося переслідували вовки? (У тайзі)

5. Де відбуваються події, відображені в оповіданні? (У заповіднику)

6. Хлопчики-підберезники прийняли спочатку лося за… (собаку, що купається в ополонці).

7. Чи боявся лось людей? (Ні)

8. Де хлопці залишили конячку? (На узліссі)

9. Чому лось упав? (У нього стріляли)

10. Кого зустріли хлопчики у лісі? (Дядька Шпичака)

11. Чому дядько обіцяв хлопчикам і м’ясо, і роги з лося? (Боявся)

12. Чого однаково хотіли і дядько, і хлопчики? (Щоб лось ожив)

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Бесіда за змістом твору:

1.     Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому?   

2.    Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Поясніть свою відповідь, посилаючись на текст.

3.    Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?

4.    Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки

лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині?

5.    Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували

лося. Які почуття переживали діти?

6.    Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор

ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з

твору.

7.    Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?

8.    Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як би ви діяли  на їхньому місці?

 

2.Які проблемні питання піднято у творі?

                              •    любов і ненависть

                              •    добро і зло

                              •    безкорисливість і жага до збагачення.

Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться із Злом. Але інколи важко розрізнити, що добре, а що – погане. Наприклад, близькі, рідні люди – це добре. А якщо вони чинять жорстоко, несправедливо, думають лише про власну користь, завдають шкоди природі? Як ставитися до таких родичів? У подібній ситуації вибору опинилися і хлопчики – ваші однолітки.

-                  Як вчинки хлопців і їх дядька-браконьєра характеризують їх як людей?

-                  Чи можна стверджувати, що добро завжди перемагає зло?

-                  Чому ми повинні бережливо ставитися до того, що нас оточує?

 

3.Робота з епіграфом.

Прочитаймо епіграф нашого уроку. Поясніть, як ви його зрозуміли.

 4.З якими словами у вас асоціюється слово «добро»?

    

 5. Словникова робота

  Співчуття -чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань

  Милосердя-діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу

 

6. Характеристика дійових осіб твору. Робота в групах
Дійовими особами твору є:

- Лось (головний персонаж);

-брати-підберезовики,

-дядько Шпичак (другорядні персонажі).

 

Вибрати ті цитати,(поставити цифри) які характеризують  :

1група-Лося,

2 група-братів-підберезовиків,

3 група – дядька Шпичака.

 1.«Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя»;

 2«Вони й не помітили, як підійшов до них рідний дядько Шпичак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми»;

3.«Він був старий і бувалий самець»;

4.«Мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі. Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороми-нущого переживання»;

5. «Неквапно попрямував до тієї галявини, на якій любив найчастіше бувати... в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини»;

6. «…опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маючи торкнутися губами до осклілого блакитного шумовиння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води»;

7. «Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо дістанеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то матимете й собі м'яса, не скривджу»;

8. «...Намагався поводитися обачно... сили поступово покидали його; він поводився смирно»;

9. «Вони охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом'якшали од навколишнього простору...»;

10. «...він виявився дужий і життєлюбний...»;

11. «Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках»;

 12.«Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме»;

 13.«Він  не боявся людей».

 14. «Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;

15. «Озиралися, намагаючись побачити мисливця, проте не запримітили і, набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось»;

16. «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».

17.«Діти нічого не сказали — вони ніяк не могли відірвати очей од лося, який ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це».

Учитель:Шпичак в оповіданні є втіленням зла. Він жорстокий та черствий. Лось потрібен йому вбитим, щоб продати його роги та м'ясо. Шпичак навіть не вагається у своєму рішенні підстрелити Лося на очах у племінників, тому що впевнений — вони будуть на його боці. Його самовпевненість зрадила йому — хлопці не захотіли мати з ним справу. У фіналі оповідання він дуже хоче, щоб Лось ожив. Але не тому, що йому шкода вбиту ним тварину або його мучає сумління. Він лише злякався відповідальності, бо якщо діти повідомлять керівництву заповідника про цю подію, у Шпичака будуть великі неприємності.

 

Лось зображується автором як тварина, яка звикла до умов заповідника та почувається там так само, як і в тайзі. Він не боїться людей, тому що часто бачив, як вони працюють, та, окрім цього, якось мисливці врятували його від вовків. Тому коли хлопці кинулись його рятувати, він поводився сумирно, не відчуваючи небезпеку з їхнього боку. Але, як виявилось трохи згодом, не всі люди приязно ставились до нього. Деякі, на кшталт дядька Шпичака, дивились на нього лише як на здобич на джерело прибутку. Саме це і погубило Лося, який тільки-но почав довіряти людям та вірити в їхні добрі наміри.

Автор не дає братам імен, а лише називає їх «підберезовиками». Це дає нам змогу зрозуміти, що ці персонажі мають узагальнювальне значення — вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захистити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсненим. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що людина — не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший  ворог.

 

. Рефлексивно-оцінювальний етап

 Учитель: Повернімося до початку нашого уроку і слова  «хочу», 

                                          то   ви                   дізналися

                                                                        зрозуміли

                                                                        відчули

                                          те, що ви хотіли?

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти сенкан про кожного з героїв твору

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
1040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку