Густина речовини. Одиниці густини.

Про матеріал
Даний конспект допомагає виховувати інтерес до фізики, розвивати логічне мислення. В ньому розміщені вправи:: "Згадаймо разом", LearningApps.org. Використані ресурси: "Нова школа", "Бібліотека електронних наочностей". Приклади задач.
Перегляд файлу

Конспект уроку  з фізики у 7 класі із використанням  ресурсів «Відкритого інтерактивного кабінету природничо-математичного спрямування «Світ природи»

Тема уроку: Густина речовини. Одиниці густини

Мета уроку:

навчальна: продовжити формувати уявлення про будову речовини; увести поняття густини речовини; учити обчислювати й порівнювати густини різних речовин, застосовувати теоретичні знання для розв’язування задач, удосконалювати навички користування фізичними приладами для здійснення досліджень та проведення вимірювань;

розвивальна: активізувати пізнавальну діяльність учнів, формувати вміння правильно висловлювати власні думки, розвивати логічне мислення учнів, розвивати вміння спостерігати, зіставляти та порівнювати результати експериментів;

виховна: виховувати інтерес до вивчення фізики, творчу активність, уважність, культуру мовлення.

Цифрова та життєва компетентності: показати учням практичну значущість набутих знань, уміння опрацьовувати інформацію, виділяти головне, презентувати інформацію перед аудиторією.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ресурси Відкритого інтерактивного кабінету природничо-математичного спрямування «Світ природи»: комп’ютер, інтерактивна дошка, документ-камера, бездротова система голосування, електронний посібник «Фізика для всіх» онлайн ресурс LearningApps, навчальна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Учитель (виконання вправи «Криголам»)

Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній кут; знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут (і так доти, доки можна рвати папір); розгорніть папір. Чому серветки різні? Чи є у когось правильна чи неправильна серветка? (Учитель слухає відповіді учнів). Отже, ви всі різні, але маєте рівні права для самореалізації.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

1. Використання прийому «Згадаємо разом»

  •                      Дайте визначення інертності.
  •                      Що називається масою тіла?
  •                      Як виміряти масу тіла?
  •                      Що беруть за еталон маси?
  •                      Яка основна та похідні одиниці маси?
  •                      Як виміряти об’єм тіла правильної та неправильної форми?

2. Виконання онлайн  вправи (з використанням сервісу LearningApps.org).

  •                       Відкрити браузер та скористатися закладкою сервісу.
  •                       У меню Мій клас вибрати завдання «Одиниці вимірювання фізичних величин» (рис.2.16).
  •                       Виконати завдання «Одиниці вимірювання фізичних величин».

Снимок

Рис 2.16. Онлайн вправа «Одиниці вимірювання фізичних величин»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель розповідає легенду про Архімеда

Учитель. А чи обманув царя майстер, ми дізнаємось, ознайомившись із темою «Густина речовини» яка допоможе нам не тільки розв’язати задачу про корону, а й розв’язати багато інших практичних задач.

 

 

Епіграф до уроку

«Природа – це книга,

яку потрібно прочитати

й правильно зрозуміти»

К. Калдебян

Використання ресурсу «Нова школа». Відеофрагмент «Густина» (рис.2.17)

http://novashkola.ua/7-klas/fizika-7-klas/urok-06/

Сни6мок

Рис.2.17. Відеофрагмент «Густина»

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель:

  •                      Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
  •                      Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?

Для пояснення використовується онлайн ресурс «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7-9». Відеофрагмент «Густина» (рис.2.18)

https://www.youtube.com/watch?v=ie1KULmRb6M

Сни3мок

Рис.2.18. Відеофрагмент «Зважування тіл різного розміру»

Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, із якої складається це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму, то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.

Густина речовини - це фізична величина, яку визначають відношенням маси суцільного тіла до  його об'єму.

Одиниця густини в СІ — кілограм на метр кубічний:

Проводиться робота з таблицею густин, яка розміщена в підручнику: учні визначають речовини з найменшою та найбільшою густиною.

Учитель. Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини? (використання онлайн ресурсу «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7-9». Відеофрагмент «Об'ємне розширення тіл при нагріванні»)(рис.2.19).

https://www.youtube.com/watch?v=kWWqCNRD9iI

Рис.2.19. Відеофрагмент «Об'ємне розширення тіл при нагріванні»

Учні висловлюють свої припущення, а вчитель робить підсумок

Учитель (навчальна презентація з використанням інтерактивної дошки). Повернемося до проблемних питань (рис.2.20). Для цього розв’яжемо наступну задачу.

Задача 1. Чи обманув майстер царя Гієрона, якщо маса корони 2,76 кг, а її об’єм 184 см3?

Рис. 2.20. Проблемні питання

Дано:

см3

 

Розв’язання

=15.

Учитель. Результат отриманої відповіді свідчить про те, що корона виготовлена не з чистого золота.

Демонстрація досліду за допомогою документ-камери.

Дослід. Опускаю два яйця у воду з-під крана. Яке яйце свіжіше?

Учні висловлюють свої думки, після чого роблять із допомогою вчителя правильний висновок.

V. Закріплення нових знань та вмінь

Учитель. У побуті ви зустрічаєтеся з різними продуктами харчування. Чи однакову масу матиме 1 л меду, води та олії (рис.2.21).

 Учні висловлюють свої думки.

Задача 2. Знайдіть масу 3 л олії, води та меду. Густина олії , води , меду .

 

Рис.2.21. Задача обчислення маси різних речовин

Дано:

Розв’язання

Учитель (для перевірки рівня засвоєння знань використовується бездротова система голосування).

Візьміть пульти дистанційного керування. Натисніть кнопку А-Е на пульті, яка відповідає правильній, на вашу думку, відповіді (рис.2.23).

Рис.2.22. Тести з теми «Густина»

Учитель проводить підсумки отриманих результатів тестування, відображаючи їх на інтерактивній дошці  у вигляді діаграм

VI. Підсумки уроку, рефлексія

Учитель (підсумок уроку проводиться у вигляді вправи «Ланцюжок   висловлювань про значущі для вас цінності уроку»)

Я дізнався ...,  я навчився ..., я зрозумів, що можу ..., мені сподобалося ..., для мене стало новим ..., мене здивувало ..., у мене вийшло ...,мені захотілося ..., мене надихнуло ....

VIІ. Домашнє завдання

Учитель (оголошує домашнє завдання, вказуючи на те, що на  на блозі вчителів фізики та інформатики в розділі «Фізика» розміщено приклади розв’язування задач та відеофрагменти з теми «Густина тіл»).

Опрацювати § 24 підручника, розв’язати задачі № 98, 99 на сторінці 92.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Сиротюк В. Д.)
До уроку
§ 24. Густина речовини
Додано
14 листопада 2020
Переглядів
1319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку