Конспект уроку з фізики у 7 класі із використанням ресурсів «Відкритого інтерактивного кабінету природничо-математичного спрямування «Світ природи»
Тема уроку: Густина речовини. Одиниці густини
Мета уроку:
навчальна: продовжити формувати уявлення про будову речовини; увести поняття густини речовини; учити обчислювати й порівнювати густини різних речовин, застосовувати теоретичні знання для розв’язування задач, удосконалювати навички користування фізичними приладами для здійснення досліджень та проведення вимірювань;
розвивальна: активізувати пізнавальну діяльність учнів, формувати вміння правильно висловлювати власні думки, розвивати логічне мислення учнів, розвивати вміння спостерігати, зіставляти та порівнювати результати експериментів;
виховна: виховувати інтерес до вивчення фізики, творчу активність, уважність, культуру мовлення.
Цифрова та життєва компетентності: показати учням практичну значущість набутих знань, уміння опрацьовувати інформацію, виділяти головне, презентувати інформацію перед аудиторією.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ресурси Відкритого інтерактивного кабінету природничо-математичного спрямування «Світ природи»: комп’ютер, інтерактивна дошка, документ-камера, бездротова система голосування, електронний посібник «Фізика для всіх» онлайн ресурс LearningApps, навчальна презентація.
І. Організаційний етап
Учитель (виконання вправи «Криголам»)
Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній кут; знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут (і так доти, доки можна рвати папір); розгорніть папір. Чому серветки різні? Чи є у когось правильна чи неправильна серветка? (Учитель слухає відповіді учнів). Отже, ви всі різні, але маєте рівні права для самореалізації.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Використання прийому «Згадаємо разом»
2. Виконання онлайн вправи (з використанням сервісу LearningApps.org).
Рис 2.16. Онлайн вправа «Одиниці вимірювання фізичних величин»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель розповідає легенду про Архімеда
Учитель. А чи обманув царя майстер, ми дізнаємось, ознайомившись із темою «Густина речовини» яка допоможе нам не тільки розв’язати задачу про корону, а й розв’язати багато інших практичних задач.
«Природа – це книга,
яку потрібно прочитати
й правильно зрозуміти»
К. Калдебян
Використання ресурсу «Нова школа». Відеофрагмент «Густина» (рис.2.17)
http://novashkola.ua/7-klas/fizika-7-klas/urok-06/
Рис.2.17. Відеофрагмент «Густина»
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель:
Для пояснення використовується онлайн ресурс «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7-9». Відеофрагмент «Густина» (рис.2.18)
https://www.youtube.com/watch?v=ie1KULmRb6M
Рис.2.18. Відеофрагмент «Зважування тіл різного розміру»
Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, із якої складається це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму, то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.
Густина речовини - це фізична величина, яку визначають відношенням маси суцільного тіла до його об'єму.
Одиниця густини в СІ — кілограм на метр кубічний:
Проводиться робота з таблицею густин, яка розміщена в підручнику: учні визначають речовини з найменшою та найбільшою густиною.
Учитель. Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини? (використання онлайн ресурсу «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7-9». Відеофрагмент «Об'ємне розширення тіл при нагріванні»)(рис.2.19).
https://www.youtube.com/watch?v=kWWqCNRD9iI
Рис.2.19. Відеофрагмент «Об'ємне розширення тіл при нагріванні»
Учні висловлюють свої припущення, а вчитель робить підсумок
Учитель (навчальна презентація з використанням інтерактивної дошки). Повернемося до проблемних питань (рис.2.20). Для цього розв’яжемо наступну задачу.
Задача 1. Чи обманув майстер царя Гієрона, якщо маса корони 2,76 кг, а її об’єм 184 см3?
Рис. 2.20. Проблемні питання
Дано:
см3
|
Розв’язання
=15.
|
Учитель. Результат отриманої відповіді свідчить про те, що корона виготовлена не з чистого золота.
Демонстрація досліду за допомогою документ-камери.
Дослід. Опускаю два яйця у воду з-під крана. Яке яйце свіжіше?
Учні висловлюють свої думки, після чого роблять із допомогою вчителя правильний висновок.
V. Закріплення нових знань та вмінь
Учитель. У побуті ви зустрічаєтеся з різними продуктами харчування. Чи однакову масу матиме 1 л меду, води та олії (рис.2.21).
Учні висловлюють свої думки.
Задача 2. Знайдіть масу 3 л олії, води та меду. Густина олії , води , меду .
Рис.2.21. Задача обчислення маси різних речовин
Дано:
|
Розв’язання
|
|
Учитель (для перевірки рівня засвоєння знань використовується бездротова система голосування).
Візьміть пульти дистанційного керування. Натисніть кнопку А-Е на пульті, яка відповідає правильній, на вашу думку, відповіді (рис.2.23).
Рис.2.22. Тести з теми «Густина»
Учитель проводить підсумки отриманих результатів тестування, відображаючи їх на інтерактивній дошці у вигляді діаграм
VI. Підсумки уроку, рефлексія
Учитель (підсумок уроку проводиться у вигляді вправи «Ланцюжок висловлювань про значущі для вас цінності уроку»)
Я дізнався ..., я навчився ..., я зрозумів, що можу ..., мені сподобалося ..., для мене стало новим ..., мене здивувало ..., у мене вийшло ...,мені захотілося ..., мене надихнуло ....
Учитель (оголошує домашнє завдання, вказуючи на те, що на на блозі вчителів фізики та інформатики в розділі «Фізика» розміщено приклади розв’язування задач та відеофрагменти з теми «Густина тіл»).
Опрацювати § 24 підручника, розв’язати задачі № 98, 99 на сторінці 92.