«Характеристика та розробка комплексів здоров’язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку»
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………….............3
Розділ 1. Теоретичні основи здоров'язберігаючих вправ………………………4
Розділ 2. Характеристика комплексів здоров'язберігаючих вправ………….....9
2.1. Основні принципи розробки комплексів вправ...……………………9
2.2. Підготовчі вправи для розминки…………………………………....10
2.3. Вправи основної частини комплексу здоров’язберігаючих вправ………………………….…………………………………………………..12
2.4. Вправи на релаксацію та відновлення……………………………………………………….......................13
Висновки………………………………………………………………................16
Список використаної літератури………………………………..........................17
ВСТУП
Даний матеріал буде корисним як для вчителів фізичної культури, так і для батьків та самих учнів, адже він не лише надає теоретичні знання, але й пропонує конкретні практичні рекомендації для збереження здоров'я підлітків.
Актуальність теми "Характеристика та розробка комплексів здоров'язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку".
Сучасне суспільство стикається з багатьма викликами, пов'язаними зі здоров'ям підростаючого покоління. Учні середнього шкільного віку, перебуваючи на важливому етапі фізичного та психологічного розвитку, часто зазнають впливу таких негативних факторів, як гіподинамія, неправильне харчування, стреси та перевантаження навчальною програмою. У цьому контексті тема "Характеристика та розробка комплексів здоров'язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку" набуває особливої актуальності.
Основні аспекти актуальності теми:
Зростання рівня захворюваності серед підлітків. Негативні тенденції у здоров'ї школярів, зокрема збільшення кількості хронічних захворювань, сколіозу, ожиріння, а також проблем із серцево-судинною системою, вимагають активного впровадження здоров'язберігаючих технологій у шкільне середовище.
Фізичні вправи є ключовим елементом гармонійного розвитку підлітків. Регулярна фізична активність сприяє зміцненню опорно-рухового апарату, покращенню роботи серцево-судинної та дихальної систем, а також нормалізації обмінних процесів в організмі.
Фізичні вправи мають позитивний вплив на психологічний стан підлітків. Вони допомагають знижувати рівень стресу, підвищують самооцінку та покращують настрій, що є важливим для успішної соціалізації та академічної успішності учнів.
В умовах інтенсифікації навчального процесу та збільшення навантаження на учнів, важливо розробляти та впроваджувати комплекси вправ, які можна легко інтегрувати у шкільні заняття. Це дозволить не лише зберегти, але й покращити здоров'я учнів, підвищити їхню фізичну та розумову працездатність.
Формування у підлітків стійких звичок до здорового способу життя, включаючи регулярні фізичні навантаження, сприятиме зниженню ризику розвитку захворювань у дорослому віці.
Таким чином, розробка та впровадження комплексів здоров'язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку є вкрай актуальною темою, яка спрямована на забезпечення фізичного та психологічного благополуччя підростаючого покоління. Це дозволить створити сприятливі умови для гармонійного розвитку дітей, підвищити якість їхнього життя та сприяти формуванню здорової нації.
Мета і завдання розробки "Характеристика та розробка комплексів здоров'язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку".
Метою є дослідження та аналіз основних аспектів здоров'язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку, а також розробка комплексів вправ, які сприятимуть збереженню та зміцненню здоров'я школярів, покращенню їх фізичного стану і підвищенню загальної працездатності. Сформулювати рекомендації для вчителів фізичної культури щодо впровадження здоров'язберігаючих вправ у навчальний процес. Надати рекомендації для батьків щодо підтримки фізичної активності дітей у домашніх умовах.
Досягнення поставленої мети та вирішення окреслених завдань дозволить не лише глибше зрозуміти значення здоров'язберігаючих технологій для учнів середнього шкільного віку, але й розробити практичні комплекси вправ, які сприятимуть збереженню та покращенню здоров'я школярів. Це, у свою чергу, сприятиме формуванню здорового способу життя та підвищенню загального рівня фізичної культури у школах.
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВЯЗБЕРІГАЮЧИХ ВПРАВ
Здоров'язберігаючі технології (ЗЗТ) — це сукупність методів, засобів та прийомів, спрямованих на збереження, зміцнення та відновлення здоров'я людини. У контексті освіти, ці технології передбачають інтеграцію фізичних, психічних та соціальних аспектів здоров'я у навчально-виховний процес, що дозволяє створити сприятливі умови для гармонійного розвитку учнів.
Основні аспекти здоров'язберігаючих технологій:
1. Фізичний аспект включає організацію рухової активності, раціональне харчування, дотримання режиму дня, профілактику захворювань і травм. Приклади: ранкова гімнастика, активні перерви, фізкультхвилинки під час уроків, уроки фізичної культури.
2. Психологічний аспект спрямований на підтримку психоемоційного стану, розвиток стресостійкості, збереження ментального здоров’я, позитивного мислення та самооцінки. Приклади: вправи на релаксацію, дихальні вправи, психологічні тренінги, арт-терапія, індивідуальні консультації з психологом.
3. Соціальний аспект включає створення сприятливого соціального середовища, розвиток комунікативних навичок, підтримку взаємодії між учнями, вчителями та батьками. Приклади: естафети, командні спортивні ігри, спільні проєкти, соціальні заходи, волонтерські програми.
Здоров'язберігаючі технології є важливою складовою сучасного навчально-виховного процесу. Вони спрямовані на забезпечення гармонійного розвитку учнів, збереження їх фізичного та психічного здоров'я, формування стійких навичок здорового способу життя. Інтеграція ЗЗТ у шкільну програму сприяє створенню сприятливого освітнього середовища, яке підтримує та розвиває потенціал кожного учня
Середній шкільний вік (підлітковий) охоплює дітей в віці от 12 до 15 років (V—VIII класи).
Антропометричний розвиток
Середній шкільний вік характеризується інтенсивним зростанням і збільшенням розмірів тіла. Річний приріст довжини тіла досягає 4-7 см головним чином за рахунок подовження ніг. Маса тіла додається щорічно на 3-6 кг.
Найбільш інтенсивний темп зростання хлопчиків відбувається в 13-14 років, коли довжина тіла додається за рік на 7-9 см. А у дівчаток відбувається інтенсивне збільшення зростання в 11-12 років у середньому на 7 см.
У підлітковому віці швидко ростуть довгі трубчасті кістки верхніх і нижніх кінцівок, прискорюється ріст у висоту хребців. Хребетний стовп підлітка дуже рухливий. Надмірні м’язові навантаження, прискорюють процес закостеніння, можуть уповільнювати зростання трубчастих кісток в довжину.
У цьому віці швидкими темпами розвивається і м’язова система. З 13 років відзначається різкий стрибок у збільшенні загальної маси м’язів, головним чином за рахунок збільшення товщини м’язових волокон. М’язова маса особливо інтенсивно наростає у хлопчиків в 13-14 років, а у дівчаток – в 11-12 років
Статевий розвиток.
Спостерігаються істотні відмінності в термінах статевого дозрівання дівчаток і хлопчиків. Процес статевого дозрівання у дівчаток настає зазвичай на 1-2 роки раніше, ніж у хлопчиків.
В одному класі навчаються школярі з різним ступенем статевого дозрівання, а отже, і з різними функціональними адаптаційними можливостями. Звідси очевидно, що в підлітковому віці набуває особливої актуальності проблема індивідуального навчання в умовах колективних форм виховання.
Розвиток серцево-судинної системи
У підлітків на тлі морфологічної та функціональної незрілості серцево-судинної системи, а також триваючого розвитку центральної нервової системи особливо помітно виступає незавершеність формування механізмів, що регулюють і координують різні функції серця і судин.
Тому адаптаційні можливості системи кровообігу у дітей 12-15 років при м’язовій діяльності значно менші, ніж в юнацькому віці. Їх система кровообігу реагує на навантаження менш економічно.
Розвиток дихальної системи
У період статевого дозрівання у підлітків відзначається найбільш високий темп розвитку дихальної системи. Об’єм легенів у віці з 11 до 14 років збільшується майже в два рази, значно підвищується хвилинний об’єм дихання і росте показник життєвої ємності легень. Режим дихання у дітей середнього шкільного віку менш ефективний, ніж у дорослих. За один дихальний цикл підліток споживає 14 мл кисню, в той час як дорослий – 20 мл. Підлітки менше, ніж дорослі, здатні затримувати дихання і працювати в умовах нестачі кисню. У них швидше, ніж у дорослих, знижується насичення крові киснем.
Регулярні фізичні вправи сприяють зміцненню опорно-рухового апарату, розвитку м'язової сили та гнучкості. Профілактика ожиріння та пов'язаних з ним захворювань, таких як діабет та серцево-судинні хвороби.
Психологічне здоров'я
Фізична активність допомагає знизити рівень стресу та тривожності, покращує настрій та загальне самопочуття. Підвищення самооцінки та впевненості у власних силах через досягнення у спорті та фізичних вправах.
Соціальний розвиток
Участь у командних видах спорту та фізичних активностей сприяє розвитку соціальних навичок, таких як співпраця, комунікація та лідерство. Формування здорових звичок і ставлення до фізичного розвитку , які можуть зберігатися протягом усього життя.
Рекомендації щодо фізичної активності для учнів середнього шкільного віку:
Регулярність. Щоденні фізичні вправи тривалістю не менше 60 хвилин, включаючи аеробні вправи та вправи на зміцнення м'язів і кісток.
Різноманітність. Залучення до різних видів фізичної активності, таких як біг, плавання, їзда на велосипеді, ігрові види спорту та гімнастика.
Безпека. Забезпечення належного обладнання та безпечних умов для занять спортом. Розігрівання перед фізичними вправами та розтяжка після занять для запобігання травмам.
Інтеграція в навчальний процес. Включення фізичних вправ у розклад дня, активні перерви, інтеграція фізичної активності в уроки та позакласні заходи.
Фізичний розвиток і здоров'я учнів середнього шкільного віку мають вирішальне значення для їхньої загальної успішності та благополуччя. Забезпечення належної фізичної активності, правильного харчування та психоемоційної підтримки сприяє гармонійному розвитку дітей і формуванню здорового способу життя, який вони зможуть зберігати протягом усього життя.
РОЗДІЛ 2. ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПЛЕКСІВ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ВПРАВ
2.1. Основні принципи побудови комплексів вправ
Побудова комплексів здоров'язберігаючих вправ для учнів середнього шкільного віку повинна базуватися на науково обґрунтованих принципах, що забезпечують ефективність, безпеку та адаптивність фізичної активності до індивідуальних потреб та можливостей кожної дитини.
Основні принципи, які слід враховувати при розробці комплексів здоров'язберігаючих вправ:
1. Принцип індивідуального підходу. Врахування індивідуальних особливостей, фізичних можливостей, рівня фізичної підготовки та стану здоров'я кожного учня. Комплекси вправ повинні мати варіативність у навантаженнях та можливість адаптації до різних рівнів підготовки.
2. Принцип систематичності та послідовності. Регулярне виконання фізичних вправ і поступове збільшення навантаження. Комплекси вправ повинні бути структуровані так, щоб учні виконували їх на постійній основі, з поступовим підвищенням складності та інтенсивності.
3. Принцип інтеграції. Здоров'язберігаючі вправи повинні бути інтегровані у щоденний розклад та навчально-виховний процес. Вправи можна включати до уроків фізичної культури, активних перерв, ранкової гімнастики та позакласних заходів.
4. Принцип різноманітності. Використання різних типів фізичних активностей для забезпечення всебічного та гармонійного фізичного розвитку. Комплекси повинні включати аеробні, силові, координаційні та вправи на розвиток гнучкості та рухливості суглобів, а також ігрові елементи для забезпечення інтересу учнів.
5. Принцип безпеки. Забезпечення безпеки під час виконання фізичних вправ для попередження травмувань та негативних наслідків для здоров'я. Врахування вікових особливостей, дотримання техніки виконання вправ, належне обладнання та контроль з боку вчителя.
6. Принцип доступності та простоти. Комплекси вправ повинні бути зрозумілими та доступними для всіх учнів. Використання простих та ефективних вправ, які легко запам'ятовуються та які не потребують спеціального обладнання.
7. Принцип мотивації. Стимулювання інтересу та бажання учнів до фізичних вправ. Використання ігрових форм, конкурсів, змагань, заохочення та підтримка позитивного ставлення до фізичної активності.
8. Принцип контролю та оцінки. Регулярний контроль та оцінка фізичної підготовленості та здоров'я учнів. Проведення тестових випробувань щодо фізичної підготовленості учнів, моніторинг стану здоров'я та аналіз результатів для корекції програм.
Використання цих принципів дозволить створити ефективні та безпечні комплекси здоров'язберігаючих вправ, які сприятимуть всебічному та гармонійному фізичному розвитку учнів середнього шкільного віку, зміцненню їхнього здоров'я та формуванню позитивного ставлення до фізичної активності. Це, у свою чергу, допоможе створити сприятливе середовище для навчання та виховання здорових та активних громадян.
2.2. Підготовчі вправи для розминки
Правильно підібрані підготовчі вправи для розминка мають важливе значення, саме ці вправи дозволяють підготувати організм учнів до виконання фізичних вправ під час основного навантаження і попереджають отриманню травм в процесі заняття.
Розминка – основа фізичної культури і вона повинна охоплювати все тіло по максимуму. Але це не вимагає тривалого часу і стандартний варіант охоплює10-15 хвилин. Крім основної програми розминки, кожен вид спорту потребує розігріву тієї групи м"язів, які будуть задіяні в процесі уроку.
Наприклад , в легкій атлетиці приділяється велика увага розминці ніг, в волейболі та баскетболі – розминці рук.
Отже, стандартна розминка починається з верхньої частини тіла:
- обертання головою вправо, вліво по 4-6 разів у кожну сторону;
- нахили голови вперед, назад, вліво, вправо.
Опускаємось нижче, проводимо вправи для верхнього плечового поясу:
- рухи руками;
- ривки паралельно землі з поворотом тулуба;
- колові оберти в плечових та ліктьових суглобах.
Вправи для спини і живота:
- колові оберти тулубом ;
- нахили вперед-назад :
- нахили вліво-вправо.
Вправи для ніг:
- випади вправо – вліво, вперед-назад ( по 8 разів);
- нахили в широкій позиції вперед-назад ( по 8 разів);
- махи ногами з різноманітною амплітудою рухів;
- стрибкові вправи.
Крім стандартного виду розминки кожен вид спорту вимагає спеціальних вправ для розминки, які розігрівають ту групу м"язів, яка буде задіяна.
Спеціальна розминка для занять волейболом з набивними м’ячами вагою в 1 кг.
- розминка проводиться в парах, відстань між учнями 5-7 метрів;
- кидки набивного м’яча з-за голови (10-15 раз);
- кидки м’яча від грудей (10-15 раз);
- кидки м’яча над головою вперед – вверх (10-15раз);
- кидки м’яча знизу (10-15 раз);
- кидки м’яча правою, лівою руками з-за голови (10-15 раз).
Для легкої атлетики додаються вправи для розігріву ніг:
- біг з високим підніманням стегна;
- біг стрибками;
- біг з закидом гомілки.
В сучасні легкій атлетиці налічується близько 60 різновидів вправ. Основою легкої атлетики є природний рух людини , тому спеціальна розминка включає в себе:
- стрибки в довжину з місця і з розбігу;
- стрибки вгору, з місця і з розбігу;
- стрибки на скакалці.
Післядія розминкових вправ швидко згасає. Через 10-15 хвилин знижується рухливість у суглобах. Тому розминку можна віднести до допоміжного виду занять.
2.3. Вправи основної частини комплексу здоров’язберігаючих вправ
Основний комплекс здоров’язберігаючих вправ для учнів середніх класів має включати різноманітні вправи, які сприяють розвитку всіх фізичних якостей: сили, витривалості, гнучкості, координації, спритності та швидкості.
Приклад комплексу вправ:
Розминка (5-10 хвилин)
Ходьба на місці - 1-2 хвилини.
Біг на місці з високим підніманням колін - 1-2 хвилини.
Кругові рухи руками - 10-15 разів вперед і назад.
Повороти тулуба - 10-15 разів в кожну сторону.
Нахили тулуба в сторони - 10-15 разів в кожну сторону.
Основна частина (20-30 хвилин)
Силові вправи
Присідання - 3 підходи по 10-15 повторень.
Віджимання від підлоги або стіни - 3 підходи по 5-10 повторень.
Підйом тулуба в положенні лежачи (прес) - 3 підходи по 10-15 повторень.
Вправи на гнучкість
Нахили вперед до ніг - 3 підходи по 10-15 секунд.
Розтягування рук над головою (поздовжнє та поперечне розтягування) - 3 підходи по 10-15 секунд на кожну сторону.
Координаційні вправи
Переступання через перешкоди - 3 підходи по 10 разів.
Ходьба по лінії (пряма та зигзагом) - 3 підходи по 1 хвилині.
Вправи на витривалість
Біг з прискоренням (спринти) - 3 підходи по 20-30 секунд.
Підскоки з розведенням рук і ніг (джампінг джек) - 3 підходи по 10-15 повторень.
Заспокійлива частина (5-10 хвилин)
Повільна ходьба - 1-2 хвилини.
Глибоке дихання - 1-2 хвилини.
Розтягування м'язів всього тіла - 3-5 хвилин, утримуючи кожне положення 15-30 секунд.
Рекомендації:
Частота тренувань: 3-4 рази на тиждень.
Поступовість: Поступово збільшуйте інтенсивність і тривалість вправ, уникаючи надмірного навантаження.
Індивідуальний підхід: Враховуйте фізичні можливості кожного учня та адаптуйте вправи відповідно.
Цей комплекс сприяє загальному фізичному розвитку учнів, допомагає зміцнити м'язи, покращити гнучкість і координацію, а також розвинути витривалість і швидкість.
2.4. Вправи на релаксацію та відновлення
Вправи на релаксацію та відновлення дуже важливі для учнів середніх класів, оскільки вони допомагають знизити стрес, покращують концентрацію та загальний стан здоров'я.
Дихальні вправи
Глибоке дихання:
Сядьте або ляжте у зручному положенні.
Вдихайте повільно через ніс, заповнюючи легені повітрям.
Відчувайте, як живіт піднімається.
Видихайте повільно через рот, випускаючи все повітря. Повторіть 5-10 разів.
Дихання черевною порожниною:
Ляжте на спину, покладіть одну руку на груди, а іншу на живіт.
Вдихайте глибоко через ніс, заповнюючи живіт повітрям так, щоб рука на животі піднімалася вище, ніж рука на грудях.
Видихайте повільно через рот, відчуваючи, як живіт опускається. Повторіть 5-10 разів.
Розтяжка та гнучкість
Поздовжнє розтягування. Сядьте на підлогу, ноги розведіть в сторони.
Повільно нахиліться вперед, намагаючись дотягнутися руками до пальців ніг.
Утримуйте положення 15-30 секунд. Повторіть 2-3 рази.
Кобра (йога). Ляжте на живіт, долоні під плечима, лікті зігнуті.
Піднімайте верхню частину тіла, випрямляючи руки, залишаючи стегна на підлозі.
Утримуйте положення 15-30 секунд. Повторіть 2-3 рази.
Релаксація та медитація
Прогресивна м'язова релаксація:
Почніть з ніг і повільно напружуйте кожну групу м'язів на 5-10 секунд, потім розслабляйте на 15-20 секунд.
Продовжуйте вверх по тілу: ікри, стегна, живіт, руки, плечі, шия, обличчя.
Завершіть зосередженням на загальному розслабленні тіла.
Візуалізація:
Сядьте або ляжте у зручному положенні, закрийте очі.
Уявіть собі спокійне місце, таке як пляж або ліс.
Сконцентруйтесь на звуках, запахах і відчуттях цього місця.
Перебувайте у цій уяві 5-10 хвилин, глибоко дихаючи.
Легка фізична активність
Ходьба на місці:
Повільно ходіть на місці, піднімаючи коліна вище і махаючи руками. Робіть це протягом 5-10 хвилин.
Повороти тулуба:
Сядьте на підлогу, ноги схрещені.
Обережно поверніть тулуб в одну сторону, тримаючись за протилежне коліно. Утримуйте положення 10-15 секунд, потім змініть сторону. Повторіть 2-3 рази на кожну сторону.
Закінчення релаксації
Закінчення з глибоким диханням. Завершуйте комплекс вправ, виконуючи декілька глибоких вдихів і видихів. Залишайтеся на місці, відчуваючи розслаблення всього тіла.
Рекомендації:
Виконувати вправи на релаксацію щодня або після кожного тренування.
Приділяти релаксації та відновленню 10-15 хвилин щодня.
Створити спокійну та комфортну обстановку, уникаючи відволікаючих факторів.
Ці вправи допоможуть учням зняти напругу, покращити самопочуття та підвищити ефективність навчання.
ВИСНОВКИ
Комплекси здоров’язберігаючих вправ повинні включати різні типи вправ, такі як силові, кардіо, вправи на гнучкість та координацію. Це сприяє всебічному розвитку фізичних якостей учнів.
Різноманітність вправ допомагає зберігати інтерес до занять і запобігає одноманітності, що може знизити мотивацію учнів.
Важливо забезпечити регулярність виконання вправ, рекомендується 3-4 рази на тиждень.
Послідовність вправ повинна бути чітко структурованою, включаючи розминку, основну частину та заключну частину.
Поступове збільшення інтенсивності та тривалості вправ запобігає травмам і дозволяє учням адаптуватися до фізичних навантажень.
Індивідуальний підхід до кожного учня дозволяє враховувати його фізичні можливості та рівень підготовки.
Комплекси вправ повинні бути спрямовані на зміцнення здоров'я, зниження стресу та підвищення загального рівня фізичної підготовки.
Увага на техніку виконання вправ і правильного дихання є ключовими для попередження травматизму.
Вправи на релаксацію, такі як дихальні техніки, розтягування і медитація, допомагають знизити м'язову напругу та стресовий стан.
Відновлювальні вправи сприяють швидкому відновленню після фізичних навантажень, що важливо для запобігання перевтомі та підтримки мотивації.
Вправи на відкритому повітрі, приємне оточення та візуалізація сприяють покращенню психоемоційного стану учнів.
Створення позитивного настрою та атмосфери під час виконання вправ підвищує їх ефективність.
Загальні рекомендації:
Розробка індивідуальних програм з урахуванням фізичних можливостей кожного учня.
Постійне навчання учнів з дотриманням правильної техніки виконання вправ та безпечного підходу до фізичних навантажень.
Регулярне спостереження за виконанням вправ і корекція можливих помилок.
Стимулювання учнів через позитивну мотивацію, ігрові елементи та заохочення до досягнень.
Комплекси здоров'язберігаючих вправ, розроблені з урахуванням цих характеристик, допоможуть учням не тільки покращити фізичний стан, а й забезпечать загальний гармонійний розвиток, сприятимуть здоровому способу життя і підвищенню навчальної успішності.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. «Фізичне виховання у школі" , Юрій Мельник
2 . «Ставлення учнів середнього шкільного віку до свого здоров'я та до уроків фізичної культури», Наталія Сороколіт
3."Основи здоров’я і фізичної культури" , Василь Жданов
4."Фізичне виховання в школі: теорія і методика" , Микола Соколов
Статті та наукові дослідження
1."Ефективність здоров'язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі" - Автори: Іван Петров, Марія Ковальчук
2."Методика організації фізичного виховання учнів середніх класів" - Автор: Олена Зінченко
3."Вплив фізичних вправ на психоемоційний стан школярів" - Автори: Андрій Романов, Світлана Шевченко
Інтернет-ресурси
1.Науково-методичний журнал "Фізичне виховання у школі"
2.Освітній портал "Фізичне виховання"