Тема.Харчова промисловість України.
Мета: сформувати в учнів систему знань про харчову промисловість України: розглянути значення галузі, сировинну базу, галузеву структуру, принципи розміщення, ознайомитися з проблемами та перспективами розвитку харчової промисловості; вдосконалювати навички роботи з матеріалами підручника і додаткової літератури, настінною картою та діаграмами і картами атласу; сприяти розвитку самостійного аналітичного мислення учнів і пізнавального інтересу; здійснювати економічне виховання учнів.
Обладнання: Атласи “Географія України” 9 кл., підручник, роздатковий матеріал, презентація вчителя, міні-презентаціі учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Позитивна установка на урок.
- Доброго вам дня! Сідайте. Посміхніться один одному й подумки побажайте успіхів на уроці. Я зичу вам успіхів.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Ми сьогодні розглянемо ще одну галузь промисловості. Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу давайте пригадаємо: (Увага на екран!)
УЧИТЕЛЬ: Як ви зрозуміли з нашої бесіди, сьогодні на уроці мова піде про яку промисловість? (відповідь учнів).
Тож запишіть тему уроку (запис)
«Харчова промисловість України».(слайд №2)
(Учні зачитують слайд №3)
Будь ласка зачитай зміст слайду:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Прийом «Дивуй».
Кожен із нас розуміє, яку важливу роль відіграє харчова промисловість в нашому житті. Кухня була та в переважної більшості родин залишається осередком активного спілкування, найтеплішим в усіх розуміннях цього слова, місцем. Часу там ми проводимо досить багато. Статистика знає все. Подивіться на екран.(слайд №4,5,6)
І всім цим забезпечує нас харчова промисловість.
Харчова промисловість охоплює виробництва, які займаються переробкою продовольчої сировини та забезпеченням населення продуктами харчування. За обсягом виробництва вона поступається лише металургійному комплексу, даючи майже п’яту частину промислової продукції.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Отже, тема нашого уроку «Харчова промисловість»
ОСНОВНЕ ПРИЗНАЧЕННЯ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ – ВИРОБНИЦТВО ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ
Завдання: запишіть усі асоціації, які у вас виникають, коли ви чуєте «сировина харчової промисловості»(слайд №9)
Запитання: Які асоціації виникли у … (відповіді учнів)
Самоперевірка: А тепер порівняйте свої відповіді зі схемою на слайді і
доповніть, якщо це необхідно(слайд №10)
Про які основні показники ми можемо дізнатися з тематичної карти?(Відповіді учнів).(слайд №12)
Робота з таблицею.(слайд №13)
А зараз попрацюємо в парах, виконуючи слідуючі завдання:
За допомогою тематичної карти (атласу с.23) визначте галузеву структуру харчової промисловості і заповніть 2-у колонку таблиці, яка знаходиться у вас на парті.(слайд №14).
№ з/п |
Галузева структура харчової промисловості |
Принципи розміщення |
1 |
Цукрова |
|
2 |
М’ясна |
|
3 |
Олійно-жирова |
|
4 |
Маслосироробна та молочна |
|
5 |
Плодоовочева |
|
6 |
Рибна |
|
7 |
Хлібопекарська |
|
8 |
Борошномельно-круп’яна |
|
Під час виконання роботи, вчитель звертається до учнів: Чи не виникли якісь труднощі? (один учень озвучує, інші перевіряють).
Завдання: Відкрийте підручник с.129 і проаналізуйте таблицю 12. На що зорієнтована ця група галузей?..
Причини:
Завдання: Проаналізувати таблицю «Витрати сировини на 1 т готової продукції» (слайд №18)
№ з/п |
Продукція |
Витрати сировини, т |
1 |
Цукровий пісок |
7,0 |
2 |
Соняшникова олія |
2,3 |
3 |
Тваринне масло |
23,0 |
4 |
Сир |
9,4 |
І так причина – потрібно багато сировини для виготовлення 1 т
продукції. Якщо ми будемо перевозити сировину, потім виготовляти продукцію, вартість її буде дуже високою.
Якщо виробництво цієї продукції розмістити за споживчим принципом, до чого це може призвести?
Завдання: проаналізувати таблицю 13 на с.129. На що зорієнтована ця
група галузей?
-Чому ж саме на споживача?(слайд №20)
Пояснення вчителя: 1) у цих виробництвах продукція мало транспортабельна (молочна); 2) або витрати на перевезення готової продукції більші, ніж на транспортування сировини.(слайд №21)
Н-д: У 60-тонний вагон уміщається 40 т макаронів, а борошном він може бути завантажений повністю.
Де вигідніше будувати макаронну фабрику: у великому місті чи невеликому селищі міського типу в центрі зернового господарства.
Як ви гадаєте?
(Відповідь: у великому місті, тому що вигідно транспортувати сировину, ніж готову продукцію).
Завдання: за допомогою підручника с.129 і на основі моєї розповіді
заповніть 3-ю колонку таблиці «принципи розміщення».
(1 учень відповідає, інші перевіряють).(слайд№22)
6-ий пункт плану освітить нам творча група, яка заздалегідь отримала завдання і підготувала міні- презентації.(слайд №24)
Завдання: ви повинні уважно вислухати доповідаю чого і за його вказівкою
заповнити контурні карти, позначивши промислові центри пунсонами з початковими літерами підгалузей.
Міні-презентації учнів:
Вчитель:
Завдання: на аркушах написані проблеми.
Подумайте, яким чином можна їх вирішити.
(Кожна група обговорює одну проблему.
Час на обговорення – 1 хв.).
Проблеми:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Час на виконання – 3 хв. Виконавши тестові завдання, вкладіть їх в робочі зошити.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Наш урок підійшов до кінця:
Підведемо підсумок у р о ку закінчивши речення.
Ми вивчали тему…
Урок мені сподобався тому що…
На уроці я отримав …
Мені потрібні ці знання …
Учитель: Вважаю, що всі задачі, які ми ставили перед собою на початку
уроку, виконані. Ви сумлінно попрацювали і отримаєте гарні
оцінки. Бажаю вам успіхів.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати § 26,карту атласу с.23(вивчити географію харчової промисловості);
2.Завдання за вибором:
-побудуйте схему міжгалузевих зв’язків харчової промисловості;
-проведіть дослідження свого раціону за наступним планом:
а) які продукти споживаєте;
б) які галузі та підприємства їх виробляють;
в) якими є їх поживні та смакові якості.
Використовуючи знання з біології,проаналізуйте ,наскільки ваш раціон відповідає науково обгрунтованим нормам.
ДОДАТОК
Варіант І
1. Яка галузь промисловості виробляє маргарин?
а) маслосироробна;
б) молочна;
в) олійно-жирова;
г) кондитерська.
2. На сировинну базу орієнтуються такі галузі харчової промисловості:
а) цукрова; б) хлібопекарська; в) рибна.
3. Де розміщуються борошномельні підприємства?
а) у районах сировини;
б) у районах споживання;
в) обидва твердження правильні.
4. Маслосироробна галузь найбільше потребує:
а) споживача;
б) сировинних районів;
в) дешевої електроенергії;
г) кваліфікованих кадрів;
д) правильної відповіді немає.
5. Заповніть таблицю, вказавши найбільші центри харчової промисловості:
Галузь харчової промисловості |
Найбільші центри |
1. Олійно-жирова |
|
2. Рибна |
|
Варіант ІІ
1. На сировинну базу орієнтуються такі галузі харчової промисловості:
а) молочна;
б) плодоовочева;
в) олійно-жирова;
2. На споживача орієнтуються такі галузі харчової прмисловості:
а)м’ясна; б) хлібопекарська; в)цукрова;
3.Підприємства плодоовочевої промисловості орієнтуються на сировину тому,шо:
а) вона зберігається недовго;
б)для її переробки потрібні великі витрати праці.
4.Плодоовочева промисловість набула найбільшого розвитку :
а) на Поліссі і в Карпатах;
б) у Лісостепу і на Поліссі;
в)у Степу і Лісостепу;
г)на Закарпатті і Поліссі;
д)рівномірно на всій теритотії країни.
5. Заповніть таблицю, вказавши найбільші центри харчової промисловості:
Галузь харчової промисловості |
Найбільші центри |
1.Борошномельно-круп’яна |
|
2.М’ясна |
|