Have a Job you love!

Про матеріал
Конспект уроку містить матеріали для формування всіх 4 видів мовленнєвої діяльності на уроках іноземної мови, усвідомлення важливост і вибору майбутньої професії.
Перегляд файлу

ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ

Тема: Have a Job You Love!

Цілі:

Практичні – удосконалення навичок читання, аудіювання та усного мовлення (ДМ та ММ), удосконалення лексичних навичок, допомогти усвідомити як зробити правильний вибір майбутньої професії.

Освітні -  поглиблення знань учнів про професії, зокрема особливості учителювання, сприяти вибору учнів професії, яка задовольнить їхні потреби  та приноситиме задоволення під час виконання трудових обов’язків.

Виховні – виховувати в учнів культуру спілкування, повагу один до одного, повагу до вибору як власного, так і однокласників, почуття відповідальності за власні вчинки, зацікавленість у розширенні власних знань.

Розвивальні – мислення, мовну здогадку й мовну реакцію.

Обладнання – підручник з англійської мови О. Карп’юк 10 клас, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент

Мета – налаштувати учнів на спілкування англійською мовою.

Прийом – бесіда з учнями.

T: Good morning, children. How are you today? Are you in a good mood today?

P: Ok/Well/Yes/No.

II. Мовленнєва зарядка

Мета – активізувати ЛО АЛМ.

Прийом – запис відомих професій в алфавітному порядку.

T: Write the alphabet in a column. Use every letter as an initial letter of a job. If necessary you can omit letters which are not ini­tial letters of any job.

Example: Accountant, Businessman, Correspondent, Designer, etc.

Учні виконують завдання, потім перевіряють усі разом, повторюючи всі професії хором,що також удосконалює вимову.

III. Слухання діалогу

Мета – удосконалення навичок аудіювання, перевірка розуміння прослуханого, поглиблення знань учнів про особливості спілкування в іншомовній країні.

Прийом – слухання аудіо запису, бесіда з учнями.

Т: Listen to the dialogue and express your opinion as for this job.

Say what job would be the best for you.

A. I tell my students to become a teacher.

B. Teaching is a great job.

A. It’s the best job I’ve ever had.

B. What makes it so good?

A. For me, it’s the students.

B. What do you mean?

A. I mean I have wonderful students.

B. That must be nice.

A. Teaching is the best part of my whole day.

B. You’re a lucky man to have a job you love.

Учні слухають запис, потім виражають своє відношення до професії, про яку йдеться. Важливим моментом є те, що незважаючи на недоліки професії, герой розповіді повністю задоволений нею. І цим прикладом учні повинні усвідомити, що головне не те, скільки переваг чи недоліків має твій вид діяльності, а те, як ти відносишся до нього.

IV. Письмо та говоріння

Мета – удосконалення навичок письма та усного мовлення, навчити учнів виражати своє відношення до тих чи інших реалій життя, зокрема професії учителя.

Прийом – бесіда з учнями, заповнення таблиці.

T: As everything in the world being a teacher has its pros and cons. Let’s discuss them.

Pros

Cons

 

 

У класі ведеться жива бесіда між учнями та учителем про переваги та недоліки даної професії. Одночасно заповнюється табличка. Після обговорення один або два учні підводять підсумки. Головним моментом є саме спілкування з учителем як з рівним собі, оскільки це дає учням відчуття самостійності та впевненості у собі, що в подальшому позначиться на само визначеності.

V. Читання

Мета – удосконалення навичок читання, перевірка розуміння прочитаного, навчити розуміти різницю вживання слів – синонімів, повторення частин мови.

Прийом – читання тексту, заповнення пропусків, бесіда з учнями.

a) Pre-reading activity

Мета – зацікавити учнів у читанні тексту.

Прийом – запитання – відповідь.

Т: What is to be a teacher?

P:

T: Who is a teacher? Is it only a profession?

b) reading activity

A teacher’s job is to teach someone — to help someone learn about some­thing. Many teachers work in schools — (1) ____ (primary / prime) schools, middle schools, and high schools. At the university / college (2)________________________________ (level / area), teachers are known as (3) ______ (professors / deans). Teachers often have to create tests / exams for their students. This is a good way of (4) _____ (mon­itoring / metering) (= following) their students’ progress. Teachers often (5) ____ (grade / value) their students, based on how well or poorly the students (6) _____ (performance / perform). A good teacher should be (7) ____ (patience / patient), and should be able to explain things in a clear way. In North Ameri­ca, teachers have to be licensed, which usually means that they have to (8) ____ (finish / graduate) from college / university and (9) ____ (compel / complete) a teacher training (10)________________________________ (program / ritual) before being able to teach.

 

Key: 1 primary; 2 level; 3 professors; 4 monitoring; 5 grade; 6 perform; 7 patient; 8 graduate; 9 complete; 10 program.

c) post-reading activity

T: Has this text changed your mind?

Після перевірки вправи знову ведеться обговорення тих запитань, які були поставлені до цього.

VI. Розвиток діалогічного мовлення.

T: Fill in the gaps with correct expressions and make up your own dialogue. Interview with Jody, Hair Stylist and Makeup Artist

Interviewer. So, What’s your name?

Jody. Jody Kinney.

Interviewer. And what’s your job title?

Jody. I’m a hair stylist and makeup artist.

Interviewer. How long have you been working in this job?

Ann. For about eight years.

Interviewer. What experience did you have before that helps you in this job?

Ann. Probably just experience with (1) ____. I like people  and I’ve always done people’s makeup and stuff, so.

Interviewer. What training or education did you have that helps in this job?

Ann. Well, I went to (2) ____ school, and then I did assisting in a salon, so I was someone’s (3) ____, and then learned from then until I was confident to go out on my own.

Interviewer. How long is beauty school?

Ann. If you do it full time, it’s about (4) ____ months, give or take a few days here and there.

Interviewer. And then, after that, how long did it take you to feel con­fident to go out on your own?

Ann. About three months.

Interviewer. That’s pretty good.

Ann. Yeah Interviewer. What classes  or training would you suggest for someone interested in this job?

Ann. Well, they’d have to go to beauty school, and then, it’s always en­couraged to (5) _____ education, to keep going to classes and learning different things. Learning new things, yeah. ‘cause you’re never (6) ____ learning.

Interviewer. What kind of person would be good for this job?

Ann. Someone who can handle (7) ____  — all different personalities, a people pleaser, basically.

Interviewer. What is the most fun part of your work?

Ann. I get to (8) ____ all day about whatever I want. I can dress however I want. Instant gratification. Someone comes in looking bad, and they leave

looking good. And they have a big (9) ____ on their face, and I have lots of freedom, and, yeah, it’s and you make people look pretty. It’s great.

Interviewer. What is the most challenging or difficult part of your work?

Ann. Challenging is.

Interviewer. Is it all easy?

Ann. No. Depending on the client. Clients can be very challenging. Re­ally picky people that are never (10) ____. So there’s lots of those, but gene­rally, it’s not a big challenge — finding the (11) ____ place to work, you know, the right amount of business, you know. Paper work is always fun. Doing your (12) ____ — that’s challenging.

Interviewer. What is your busy period at work, is it part of the year, part of the month?

Ann. Busiest is probably fall and (13) ____, like Christmas area — around Christmas and also (14) ____.

Interviewer. What is special or unique about your job?

Ann. Just that every single person is (15) ____ , even though it’s all hair, you know. It’s never monotonous. It’s always — Every single person is dif­ferent, so it doesn’t get (16) _____ , and, yeah, it’s great — you make people happy. That’s the best part.

Interviewer. Thank you.

Ann. You’re welcome.

Key: 1 with people; 2 beauty; 3 assistant; 4 eleven months; 5 continue; 6 finished; 7 people; 8 talk; 9 smile; 10 happy; 11 right; 12 taxes; 13 winter; 14 spring; 15 different; 16 boring.

Після прослуховування діалогу перед учнями постає завдання скласти власний діалог. Оскільки дані соціальні ролі для них є відносно новими, то обов’язковою є наявність опор. Це може бути як і схеми, так і певні опорні слова. Бажано в кінці перевірити якомога більше пар, оскільки він вчить як не опускати руки іі робити все можливе, щоб досягти власної мети. Також є акцент на кожній людині як особистості, а це, як відомо, надзвичайно важливо у  юнацькому віці.

VII. Підведення підсумків. Оцінки.

T: That’s enough for today. Today we have learned about peculiarities of being a teacher and how to be self-confident.  For the next time Get ready with a report about the job you would like to have for your life. Thank you for your work.

Your marks are…

docx
Додано
25 березня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку