Хмарні технології на уроках української мови та літератури: від теорії до практики

Про матеріал
Статтю присвячено темі впровадження інформаційних технологій у роботу вчителя-словесника. Технологія «Хмарина слів» дозволяє урізноманітнити методи підвищення правописних навичок, навичок роботи з різними мовними одиницями (текстом, реченням, словосполученням, словом), ефективно навчити дитину виділяти головне в навчальному матеріалі.
Перегляд файлу

Хмарні технології на уроках української мови та літератури:

від теорії до практики

Підготувала Петрачкова С.О., учитель української мови та літератури.

Сучасні інформаційні технології все міцніше входять у наше життя, змінюючи його. Школа також відчуває ці зміни. Необхідно йти в ногу з часом, активно впроваджувати те нове, прогресивне, що робить урок більш ефективним, а роботу вчителя успішною. Один з ресурсів – це використання інтернет-сервісів, які дають можливість розробляти різноманітні завдання, спрямовані як на розвиток пізнавального інтересу до предмету, так і на реалізацію принципу активності учнів у процесі навчання.

Технологія «Хмара слів» увійшла в наше учительське життя порівняно недавно, проте  встигла завоювати своїх прихильників. Сама ідея народилась у середовищі програмістів у 2004 році,  незабаром нею зацікавилися представники інших професій, зокрема вчителі. Зараз в інтернеті існує чимало сайтів, які дозволяють створити хмарини з будь-якого тексту або групи слів. Спеціальні програми аналізують завантажений текст і генерують так звані хмарини: ті слова тексту, що часто вживаються автором, будуть великого розміру, а ті слова, що трапляються рідко – дрібного.

Хмарина слів – це ефективний (і ефектний!) спосіб візуалізації тексту. Ось як виглядає славнозвісний «Ранок у лісі» М.Коцюбинського (уривок з казки «Хо»), перетворений на хмарину слів:


З цього прикладу видно, що в уривку найчастіше зустрічається слово небо, трохи рідше – слово ліс. Інші слова використані у тексті 1 – 2  рази. Зверніть також увагу на те, що в отриманій хмарині майже немає службових слів. Програма, за допомогою якої створене це зображення,  налаштована так, що службові слова автоматично викидаються.

Сайти, що створюють хмарини слів, дають великий простір для творчості. Ви можете вибирати колір фону, колір букв, шрифт, форму майбутньої хмарини. Не обов’язково хмарина слів має бути саме у формі хмарини. Ось так може виглядати відомий дитячий вірш «Ходить гарбуз по городу»:

       облако слов            

Перший малюнок створений за допомогою сервісу https://wordscloud.pythonanywhere.com, другий – на сайті https://wordart.com.

Сайти, що спеціалізуються на створенні хмарин слів, мають не однакові можливості. Ось так різні програми побудували хмарину за уривком «Золотих не хочу лаврів…» з поеми Лесі Українки «Давня казка»:

              

На першому малюнку відсутня частка НЕ. Програма автоматично вилучила це слово як службове. На другому зображенні частка НЕ збережена, причому видно, що вона зустрічається дуже часто. Перший малюнок створений за допомогою сайту https://wordcloud.pro/ru, другий - https://worditout.com. Обидві можливості – і усунення службових слів, і зберігання – учитель може використовувати відповідно до мети, яку він перед собою ставить.

Застосування методу на уроках української мови та літератури

Використання «хмаринок слів» можливе на всіх етапах уроку. Найбільшу ефективність цей інструмент виявляє при роботі з текстом та опорними словами. Непоганий результат  досягається під час виконання таких видів навчальних вправ:

  •                  аналіз стилю письменників та свого власного стилю;
  •                  вивчення біографії письменників;
  •                  характеристика героїв твору;
  •                  різні види словникової роботи;
  •                  складання речень та текстів;
  •                  вивчення правил та визначень;
  •                  складання списку ключових слів.

Значний інтерес учнів викликають домашні завдання, які потребують створення хмаринок.

Одним з мало досліджених, але дуже цікавих методичних прийомів  є використання  хмарини слів для аналізу тексту. Не секрет, що сучасні діти мало читають. Через те вони поверхово сприймають художні твори, не заглиблюються в їх зміст. Прищепити дитині смак до художнього слова – найперше завдання вчителя-словесника.

Під час вивчення поеми Лесі Українки «Давня казка» пропоную учням попрацювати над уривком «Золотих не хочу лаврів…». Цей же уривок діти вчать напам’ять. Вдома вони створюють хмарину слів на основі цього уривка, виявляють, які слова там зустрічаються частіше. Орієнтовно хмарина виглядає так:

Даючи це домашнє завдання, обов’язково рекомендую дітям саме такі сайти, що зберігають службові слова. Готові зображення учні присилають мені в соцмережах. На наступному уроці під час аналізу робіт проводжу бесіду:

  • Чому поетеса так часто вживає частку НЕ? Випадково чи навмисно?
  • В яких випадках вжито частку? Що саме герой поеми – поет –  заперечує?
  • Як це його характеризує?
  • А сама Леся Українка, на вашу думку, як вважала?

Далі доцільно зупинитися на особистості самої поетеси: якою людиною вона була, чого прагнула, які мала погляди. Така робота сприяє кращому розумінню  творчої майстерні письменника. Цінно також те, що восьмикласники самі звертають увагу на особливості стилю поетеси.

Подібні завдання потребують від учителя копіткої праці над матеріалом уроку. Не кожний текст підійде для такої форми роботи. Краще за все підбирати невеличкі твори, де письменник спеціально повторює якісь важливі слова. Добре підходять для створення хмарин вірші П.Г.Тичини, М.Т.Рильського. Цікаво було б спробувати невеличкі фрагменти прозових творів. А взагалі, такі тексти треба спеціально шукати і кожна така знахідка - унікальна.

 

   

Хмарина слів за «Присвятою» Івана Франка. При створенні хмарини службові слова були вилучені. Вони тут відволікають від головного.

            Другим перспективним напрямом використання хмарин слів є створення добірок опорних слів. Тут можливі різноманітні варіанти завдань.

1. Використання хмарин слів для роботи з підручником.

Дуже корисна вправа для вивчення таких тем, як біографія письменника. Доречно її проводити для перевірки вже вивченого матеріалу. Учень, використовуючи опорні слова, складає зв’язну розповідь про митця, спираючись на текст підручника. Завдання такого типу розвиває навички швидкого перегляду тексту, знаходження в ньому потрібної інформації. Важливим є і саме зв’язне висловлювання, фактично це стислий переказ за опорними словами. Причому, якщо некритично переписувати речення з підручника, зв’язного тексту не вийде, а отже, треба вміти будувати власний текст.

Другий варіант цього завдання: запропонувати дітям скласти власну хмарину слів на основі прочитаного.

     

Зразок хмарини слів за біографією Т.Г. Шевченка. Зображення створене за допомогою сайту https://wordart.com. 

2.  Вправи на конструювання речень. Це можуть бути як звичайні речення, так і теми уроку, епіграфи, правила тощо.

      

На першому зображенні зашифроване правило, на другому – епіграф до уроку (Вислів К.Ушинського «Самостійні думки виникають тільки із самостійно  отриманих знань»).

3. Вправи для різноманітної словникової роботи: на повторення термінів, орфограм, винятків тощо.

4. Підведення підсумків опитувань, анкет, дидактичних ігор.

5. Використання хмар слів для вікторин та перевірочних робіт. Вгадай твір за зображенням:

                                                      

 

                                                                                  

      

Відповіді:

1. Т.Г.Шевченко «Садок вишневий коло хати…»

2. П.Г.Тичина «Арфами, арфами…»

3. М.Т.Рильський «Яблука доспіли, яблука червоні…»

4. П.Г.Тичина «Плуг»

 

Технології, пов’язані з  хмаринами слів, дозволяють створити різні типи завдань: від простеньких головоломок до серйозних вправ. Вони добре поєднуються з традиційними методами навчання, активізують пізнавальні здібності учнів,  підвищують інтерес до предмету, урізноманітнюють роботу над темами шкільного курсу. Сподіваюсь, вони посядуть належне місце в методиці сучасного уроку.

 

Огляд сайтів, що генерують хмарини слів

1. https://wordscloud.pythonanywhere.com – російськомовний сайт. Найпростіший з усіх, ідеальний для початківців. Але має мало функцій, недосконалий дизайн хмарин.

 

4. https://wordart.com.  – англомовний сайт. Має необмежені можливості, зручний інтерфейс; будь-яку функцію можна налаштувати. Для тих, хто не знає англійської, існують відео українською мовою, де розповідається, як ним користуватися.  Приклад такого відео:

https://www.youtube.com/watch?v=b5uF7yGJDsg

Недолік: Не всі шрифти підтримують кирилицю. (У списку шрифтів ті, що знаходяться на рожевому фоні, кирилицю не підтримують).

5. https://worditout.com – англомовний сайт. Підтримує кирилицю, досить простий у використанні.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Аствацатуров Г.О. Облако слов как дидактический інструмент. Сайт «Дидактор», 02.06.2016:  [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://didaktor.ru/oblako-slov-kak-didakticheskij-instrument/

2. Лавриненко В.Я. Добірка зручних і функціональних програм, за допомогою яких можна створити власні хмари слів за дизайном на будь-який смак. Персональний сайт Лавриненко В.Я. [Електронний ресурс].- Режим доступу: https://sites.google.com/site/literaturnakartaostapavisni/dla-vciteliv/velika-pedrada/stvoruemo-hmari-sliv

 

1

 

doc
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
1890
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку