6 КЛАС
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
УРОК
Тема. Добро і зло, благородство і підлість у творі В Винниченка «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
Мета:
Навчальна – формувати предметні компетентності:
Виховна – прищеплювати шанобливе ставлення до однолітків, старших; виховувати рішучість, сміливість, терплячість, стійкість ,сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: комбінований (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій:
Методи, форми і прийоми роботи: частково-пошуковий, дослідницький, бесіда,колективна, випереджувальні завдання, технології розвитку критичного мислення («Гронування», «Незакінчене речення», «Займи й обґрунтуй позицію»), ігрові моменти, робота біля дошки з ілюстраціями твору
Обладнання: портрет автора, підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до оповідання, мультимедійна дошка, комп’ютер.
Очікувані результати:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
Я хочу, щоб, вийшовши з уроку, ви добре усвідомили, що ж красить людину, добро і зло, благородство і підлість. Це і є проблемне питання, до якого з відповіддю повернемося в кінці уроку. А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас
Притча про двох вовків.
Колись давно старий відкрив своєму онукові одну життєву істину:
— В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехню. Інший вовк представляє добро: світ, любов, надію, істину, доброту і вірність.
Онук, зворушений до глибини душі словами діда, замислився, а потім запитав:
— А який вовк в кінці перемагає?
Старий посміхнувся і відповів:
— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
III. Оголошення теми і мети уроку.
У лиху годину пізнаєш людину
Народна творчість
- Чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
ІV.Актуалізація опорних знань
1.Вправа «Порушена послідовність
Відтворіть правильну послідовність подій у творі за малюнками.
2.Мозкова атака
На вас налітає шквал питань, на які ви повинні відповідати швидко, чітко та правильно. Ці питання допоможуть нам нагадати зміст оповідання, відтворити події твору.
Літературний диктант
1. Хто головний герой оповідання? (Федько)
2.Як жила їх родина?(Бідно.)
3. Що робив батько з Федьком за провину? (Бив.)
4.Слово халамид ник означає..(Розбійник, бешкетник)
5.За що батько давав Федькові гроші?(За правду)
6. Що Федько відняв у хлопців? (Змія)
7. Чому мама Федька так боялася не вгодити Толиним батькам?( Знімали в них житло)
8. Чому Толя вибіг із хати під час дощу? (Хотів побігати разом із хлопцями)
9.Чи тягнув Федько Толю на річку?(Ні).
10. Хто поліз рятувати Толю на крижині? (Федько)
11. Що трапилося з Федьком після купання в крижаній воді? (Він захворів та помер)
12.Реакція батьків Федька на ситуацію на річці? (Вони його б'ють, щоб не водився з хазяйською дитиною)
V. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
1. Бесіда за змістом прочитаного
1. Яка основна думка твору «Федько-халамидник»?
2. Назвіть риси характеру хлопчика, які вирізняють його з‑поміж друзів‑однолітків.
3. Чи можна сказати, що за своєю поведінкою Федько — розбишака?
4. Чи подобається вам хлопець? Чому?
5. Як ви гадаєте, чи стане Толя інтелігентною, порядною людиною?
6. Як ви думаєте, батьки карали Федька, боячись, що втратять квартиру, чи справді хотіли мати слухняного сина?
7. Чи потрібно було Федькові рятувати Толю й брати на себе його провину?
8. Чи простими були стосунки Федька з батьками?
(Читача оповідання може вразити Федькова мати: якимось холодом віє від її постаті, від слів, які вона кидає синові. Зрозуміло, що вона боїться злої волі хазяїна будинку, який будь-коли може вигнати помешканців з квартири, але все-таки..."Мужиченя", "мурло ти репане", "з свинопасами тобі гратися а не з благородними дітьми"... А до всіх цих прокльонів ще й невдоволення тим, що батько б'є Федька, явно жаліючи малого. Батько приходить додому пізно, заморений та злий. Коли мати починає йому розповідати про витівки Федька, він сердиться, і починає його бити.)
9.Ким був Федьків батько? (простий робітник друкарні, бідна людина).
10.Ким був Толин батько? (Пан, господар, багата людина.)
11.Чи правильно господар будинку ставився до сімї Федька?(несправедливо, постійно погрожував вигнати їх на вулицю).
-Діти, але ж правда, що бідність – це не порок. Головне завжди і в усіх випадках залишатися людьми. Чи залишався бідний Федько людиною? А Толя?
2. Зачитуємо цитати про Федька та Толю і кажемо, яка риса характеру розкривається за допомогою неї.
3. Віднайди і розподіли риси характеру Федька і Толі.
Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, добрий, справедливий.
Висновок. Федько має твердий характер. Він не тільки не принижується до плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому загрожувала правда, не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють, на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тож і б`ють його часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокій був його ворогом».
Поряд з гарними рисами у ньому уживаються і погані: звичка бешкетувати, інколи у своїх пустощах він не знає межі. Не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих.
-Так що таке добро? І що таке зло?
Давайте звернімося до карток. На дошці висять різнокольорові картки, ви виходите, відриваєте та зачитуєте, що ж таке добро.(На дошці висять картки різнокольорові, учні по одному підходять, вибирають картку, перегортають її і зачитують.)
1 Добро – це, коли відсутня корисливість.
2.Доброта – це найпрекрасніше на землі.
3. Добро – це, коли ми допомагаємо літнім людям, ветеранам, батькам та друзям.
4. Добро – це робити гарні справи та вчинки.
5Добро – це мати чисте, милосердне серце.
6.Добро – це почуття, що викликає радість у серці.
7.Добро – це те, на чому тримається світ.
8.Добро – це корисні справи.
9. Добро – це бути справедливим та благородним.
10.Добро – це ніколи не зраджувати друзів, не підставляти їх.
Молодці, діти!!! Дуже багато гарних слів про добро.
VI. Підсумок уроку
Вчитель.
1) Які риси характеру ви поважаєте в людині?
2) Кого з героїв ви можете вважати особистістю?
Їх, маленьких бунтівників, у книжках В. Винниченка багато. Симпатії письменника – на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати в оборону правди й справедливості. Ви зможете познайомитися з ними ближче за допомогою книжок, представлених на нашій виставці.
Сподіваюся, сьогоднішній урок спонукав вас задуматися над власними звичками, характером, учинками. Тож візьміть для себе за орієнтир доброту й справедливість Федька, його чесність та порядність.
2. Моделювання життєвої ситуації
Уявіть, що такі ж «Толі» та «Федьки» є і в наш час. Кого б ви обрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного?
3.Рефлексія
Чи актуальний цей твір сьогодні?
Чому навчило вас це оповідання?
З яким настроєм ви йдете з уроку?
Отже, у чому ви сьогодні переконалися?
6.Незакінчене речення:
1.Урок допоміг мені…
2.Оповідання змусило мене задуматись над тим, що …
3. Мені сподобалось…
4.Я зробив такий висновок…
5.Я ніколи не забуду…;
6.Я зрозумів, що…;
7.Мені хочеться вірити, що...
Заключне слово вчителя.
-Я бажаю, щоб ви, діти, були справжніми друзями, і вказуючи один одному на помилки, і рятуючи один одного від негараздів.
VIІ. Домашнє завдання.
Напишіть міні-роздум з теми «Кого я вибрав би в друзі – Федька чи Толю?»