Тема. Іван Франко «Укадене щастя».
Мета. Ознайомити учнів з драматургією Івана Франка;
розкрити ідейний зміст твору;
розвивати навички аналізу змісту художнього твору і характеристики образів;
поглибити вивчене про драматургічний твір;
виховувати високі загальнолюдські цінності, відповідальність за свої вчинки,
донести до старшокласників думку, що любов – високе і священне почуття, якщо
люди гідні його.
Обладнання. Хрестоматія, ілюстрації до твору, портрет Івана Франка.
Хід уроку.
Перевірка вивченого матеріалу.
Техніка опитування «Лови помилку».
Вчитель – Франко був єдиною дитиною у батьків, які вивчили сина і дали змогу одержати вищу освіту. (Ні. У сім’ї Франків було четверо дітей).
Батьки померли рано: батько, коли Івану Франку було 9 років. Мати вдуге вийшла заміж за Гриня Гаврика. Невдовзі померла й сама, а вітчим допомагав Франку навчатися далі.
Вчитель – Дружиною Івана Франка стала Ольга Роменевич? ((Ні. Дружиною
Франка стала Ольга Хоружинська).
З нею поет познайомився у Києві у 1885 році. Вона подарувала йому четверо дітей, дала Франку кошти для навчання в аспірантурі.
Вчитель – Після смерті матері Франко у 1872 році шукає розради – стає етнографом.
(Ні. Франко знаходить розраду у збиранні усної народної творчості, зокрема
пісень, стає фольклористом.).
Пісенна творчість була для нього в «дні горя і сліз». Складає чимало наукових праць про народні пісні, серед них «Студії» над українськими народними піснями.
Вчитель – За життя Іван Франко був раз ув’язнений до львівської в’язниці… (Поет був тричі
ув’язнений).
Вперше у червні 1877 року на 9 місяців кинуто до львівської в’язниці, звинувативши його у приналежності до таємної соціалістичної організації.
У 1880 році заарештовано вдруге на три місяці і кинуто за грати Коломийської в’язниці.
І третій – у 1889 році Франка разом з групою київських студентів звинувачено у соціалістичній пропаганді. Вчитель. – Перша збірка Франка називалася «Мій Ізмарагд».
( Ні. «Баляди і раскази» 1876 р.)
Вчитель – І.Франко був редактором журналу «Друг» (Так).
Вчитель – Творча дружба поєднувала Івана Франка з українськими письменниками
М.Коцюбинським та Л.Українкою. (Так).
2. Мотивація навчання школярів.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з драматургією І. Франка, зокрема з його п’єсою « Украдене щастя», яка не втратила своєї актуальтності до наших днів. Прослухавши і проаналізувавши цей твір, ви повинні відповісти на поставлене перед вами проблемне питання: «Чи мали право герої драми «Украдене щастя» на ті вчинки, які скоїли?»
Епіграф до уроку
Не чини перелюбу. ( з Біблії)
Випереджаюче навчання.
Вчитель – Надаємо слово творчій групі, яка виступить пер6ед вами з літературознавчим
коментарем.
А. Драматургія І. Франка.
Б. Історія написання драми «Украдене щастя».
(Виходять літературознавці і повідомляють свої дослідження.)
Приблизна відповідь.
Драматичні твори Іван Франко почав писати ще в гімназії. Любов до драматургії і театру він проніс через усе свої життя. В умовах відсталої Галичини письменник боровся за народність і реалізм театрального мистецтва. Він твердив, що театр повинен бути не місцем для розваги безтурботних паничів – дармоїдів, а школою життя трудового народу.
Домагався того, щоб у театрі ставилися п’єси з народною основою, в яких би глядач побачив такі інтереси, свідками яких є ми.
Драматургічна спадщина Франка складається з чотирьох п’єс великого розміру і п’яти одноактних.
Найвизначнішими творами є «Украдене щастя», «Рябина» та «Учитель».
Вершиною драматургічного таланту є драма «Украдене щастя».
Другий дослідник. – Історія написання твору.
Переглянувши уривок із п’єси у виконанні товаришів, дайте відповідь:
/ Після перегляду/
Давайте дослідимо, що штовхає героїв на такі вчинки.
Робота в малих групах.
(клас поділений на три групи)
Кожна група одержує конверт із запитаннями.
1 група. Психологічне дослідження життя Анни.
Запитання.
2 група. Дослідження життя Михайла.
3 група. Дослідження життя Миколи Задорожного.
(Репортаж з місця подій)
Уявіть, що ви репортер і опинилися в далекому Галицькому селі на Україні і стали свідком трагічних подій сім’ї Задорожних.
Яке б питання ви поставили герою?
Відповідь на поставлене проблемне запитання.
8.Висновок учителя.
9. Завдання додому.