"Украдене щастя. І.Франко"

Про матеріал
У методичній розробці використано інтерактивні технології та нестандартні прийоми. Розробка уроку передбачає розвиток навичок аналізу змісту художнього твору і характеристики образів.
Перегляд файлу

 Тема. Іван Франко «Укадене щастя».

Мета.  Ознайомити  учнів з драматургією Івана Франка;

             розкрити ідейний зміст твору;

             розвивати навички аналізу змісту художнього твору і характеристики образів;

             поглибити вивчене про драматургічний твір;

             виховувати високі загальнолюдські цінності, відповідальність за свої вчинки, 

              донести до старшокласників думку, що любов – високе і священне почуття, якщо

             люди гідні його.

Обладнання. Хрестоматія, ілюстрації до твору, портрет Івана Франка.

                                                         Хід уроку.

  1. Актуалізація розумової діяльності учнів.

Перевірка вивченого матеріалу.

Техніка опитування «Лови помилку».

Вчитель – Франко був єдиною дитиною у батьків, які вивчили сина і дали змогу одержати вищу освіту. (Ні. У сім’ї Франків було четверо дітей).

Батьки померли рано: батько, коли Івану Франку було 9 років. Мати вдуге вийшла заміж за Гриня Гаврика. Невдовзі померла й сама, а вітчим допомагав Франку навчатися далі.

       Вчитель – Дружиною Івана Франка стала Ольга Роменевич? ((Ні. Дружиною       

       Франка стала Ольга Хоружинська). 

       З нею поет познайомився у Києві у 1885 році. Вона подарувала йому четверо дітей, дала Франку кошти для навчання в аспірантурі.

   Вчитель – Після смерті матері Франко у 1872 році шукає розради – стає етнографом.

                      (Ні. Франко знаходить розраду у збиранні усної народної творчості, зокрема

                     пісень, стає фольклористом.).

Пісенна творчість була для нього в «дні горя і сліз». Складає чимало наукових праць про народні пісні, серед них «Студії» над українськими народними піснями.

Вчитель – За життя Іван Франко був раз ув’язнений до львівської в’язниці… (Поет був тричі

                    ув’язнений).

               Вперше  у червні 1877 року на 9 місяців кинуто до львівської в’язниці, звинувативши його у приналежності до таємної соціалістичної організації.

                 У 1880 році заарештовано вдруге на три місяці і кинуто за грати Коломийської в’язниці.

          І третій – у 1889 році Франка разом з групою київських студентів звинувачено у соціалістичній пропаганді.  Вчитель. – Перша збірка Франка називалася «Мій Ізмарагд».

 ( Ні. «Баляди і раскази»    1876 р.)

Вчитель – І.Франко був редактором журналу «Друг» (Так).

Вчитель – Творча дружба поєднувала Івана Франка з українськими письменниками

                      М.Коцюбинським та Л.Українкою. (Так).

2. Мотивація навчання школярів.

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось  з драматургією І. Франка, зокрема з його п’єсою « Украдене щастя», яка не втратила своєї актуальтності до наших днів. Прослухавши і проаналізувавши цей твір, ви повинні відповісти на поставлене перед вами проблемне питання: «Чи мали право герої драми «Украдене щастя» на ті вчинки, які скоїли?»

                            Епіграф до уроку

                                                                             Не чини перелюбу. ( з Біблії)

  1. Сприймання та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

Випереджаюче навчання.

Вчитель – Надаємо слово творчій групі, яка виступить пер6ед вами з літературознавчим  

                   коментарем.

А. Драматургія І. Франка.

Б. Історія написання драми «Украдене щастя».

    (Виходять літературознавці і повідомляють свої дослідження.)

         Приблизна відповідь.

 Драматичні твори Іван Франко почав писати ще в гімназії. Любов до драматургії і театру він проніс через усе свої життя. В умовах відсталої Галичини письменник боровся за народність і реалізм театрального мистецтва. Він твердив, що театр повинен бути не місцем для розваги безтурботних паничів – дармоїдів, а школою життя трудового народу.

  Домагався того, щоб у театрі ставилися п’єси з народною основою, в яких би глядач побачив такі інтереси, свідками яких є ми.

    Драматургічна спадщина Франка складається з чотирьох п’єс великого розміру і п’яти одноактних.

   Найвизначнішими творами є «Украдене щастя», «Рябина» та «Учитель».

   Вершиною драматургічного таланту є драма «Украдене щастя».

    Другий дослідник. – Історія написання твору.

  1. Колективна бесіда з учнями.
  1. Сусідка Задорожніх Насті вважає, що сім’я Анни і Миколи – найщасливіша в селі. Чи це правда?
  2.  Чи справді Микола «туман вісімнадцятий», затуркана істота?
  3. Чи може в нього є гарні риси, а сам він здатний на глибокі і щирі почуття?
  4. Яка трагедія відбулася в житті Анни до одруження із Задорожним? Як ви ставитесь до вчинку Анниних братів?
  5. Чи можна сказати, що Анна і Михайло неправильно поводяться в ситуації, що склалася? Наведіть цитати з п’єси.
  6. Як ви розцінюєте ставлення Анни і Михайла до Миколи? Воно людне, гуманне?
  7. Як ви розцінюєте той факт, що Михайло допустив, щоб громада осудила його кохану?
  8. Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння Миколи?

 

  1. Прийоми творчої театралізації «Стоп - кадр»

Переглянувши уривок із п’єси у виконанні товаришів, дайте відповідь:

  • Чи палке кохання Михайла до Анни чи керує ним щось інше?

                                  / Після перегляду/

Давайте дослідимо, що штовхає героїв на такі вчинки.

                        Робота в малих групах.

                  (клас поділений на три групи)

Кожна група одержує конверт із запитаннями.

1 група. Психологічне дослідження життя Анни.

                               Запитання.

  1. Походження Анни.
  2. Любов до Михайла.
  3. Трагедія героїні.
  4. Що спонукає Анну, шлюбну жінку, стати перелюбницею?

2 група.   Дослідження життя Михайла.

  1. Минуле героя.
  2. Служба в цісарській армії.
  3. Чи вплинула служба на характер Михайла?
  4. Як ви оцінюєте той факт, що видав вбивство за самогубство?

3 група. Дослідження життя Миколи Задорожного.

  1. Соціальне становище героя.
  2. Вдача і риси характеру.
  3. «Світло» в житті Миколи.
  4. Чи хотів Микола вбити Михайла? Чому ж убив?

 

  1. Мікрофон.

                         (Репортаж з місця подій)

Уявіть, що ви репортер і опинилися в далекому Галицькому селі на Україні і стали свідком трагічних подій сім’ї Задорожних.

 Яке б питання ви поставили герою?

  1. Підсумкова  бесіда з елементами дискусії.
  1. Чий образ вважаєте найтрагічнішим? Чому?
  2. Хто в кого украв щастя?
  3. Чи можна Михайла назвати благородною людиною?
  4. Ваш улюблений герой драми?

 

Відповідь на поставлене проблемне запитання.

  1. Чи мали право герої п’єси на такі вчинки?
  2. Чому епіграфом до уроку ми взяли Божу заповідь «Не чини перелюбу» ?
  3. Чи актуальна п’єса в наші дні?

8.Висновок учителя.

9. Завдання додому.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кущ Вікторія
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку