24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.

Про матеріал

І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.

Проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати любов до театру.

Перегляд файлу

ТЕМА. І.Котляревський. «Наталка  Полтавка». Наталка  як  уособлення  кращих  рис української  жінки.

Мета: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати любов до театру.

Обладнання: портрет І.Котляревського, презентація, аудіо записи пісень героїв п’єси, фільм «Наталка Полтавка», підручник, текст твору. ілюстрації до змісту твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Тип уроку:урок використання знань з елементами театралізації.

                                     Хід уроку

На дошці – епіграф до уроку:

                                                                                                            Щастя дістається тим,

                                                                        Хто за нього бореться.

                                                                                              П. Бомарше

Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

I. Організаційний момент. Привітання.

                     Добрий день, шановні друзі!

                     Рада я Вас всіх вітати.

                     Ми зустрілись в тіснім колі,

                     Щоб п’єсу І.Котляревського вивчати.

Сьогодні  особливий  урок, сподіваюся  він  принесе  задоволення  і  вам  і  нашим  гостям. Тож  відкиньмо  хвилювання, починаємо  урок.

ІІ. З’ясування  емоційної  готовності  до  уроку. 

               «Кольоровий  щоденник».

Прошу   обрати  смужку  того  кольору, який  вам  імпонує   саме  зараз.

На столах підготовлено смужки різних кольорів; учень вибирає колір, який              відповідає його настрою.

Для довідки:

Колір

Настрій

Оранжевий

Радісний

Зелений

Спокійний

Фіолетовий

Тривожний

Червоний

Захоплення

Жовтий

Приємний

Синій

Сумний

(Залежно  від  того, який  колір  обирають, підбадьорюю  чи  висловлюю  припущення, що  гарний  настрій  допоможе  під  час  роботи на  уроці  і   ми  всі  разом  досягнемо  успіху).

Отож, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання. Давайте ж пригадаємо з вами вивчений матеріал.

III. Актуалізація опорних знань.

Мозкова атака.

* Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка» ? («Віють вітри, віють буйні…»)

* Де відбувається дія твору? ( В одному полтавському селі над Ворсклою)

* Яка тема п’єси? (Зображення життя й побуту українських селян на початку 19 ст. та драма кохання бідної селянської дівчини, яка відстоює своє право на щастя)

* Який основний конфлікт твору? (Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність)

* В якому епізоді розкривається кульмінація п’єси? (Наталка категорично відмовляється вийти заміж за Возного)

* Яка пісня в п’єсі є переробкою відомого твору Г. Сковороди? («Всякому місту звичай і права»)

* Як за жанром автор визначив свою п’єсу? («Малоросійська опера»)

*  Феноменальність твору — 22 пісні.

 

* Хто з славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу? (М.Лисенко)

(Звучить пісня  «Віють вітри…»)

П’єса «Наталка Полтавка» прочитана… І, напевне, багатьом із вас сподобалася смілива, енергійна, щира дівчина-українка, у якої багато чого можна повчитися. Вразив і нещасливий Петро, який готовий віддати зароблені гроші, аби його кохана була щасливою і чоловік не дорікав їй бідністю. Ми прощаємо навіть Возному.

Всі ви, діти, впізнали пісню головної героїні п’єси «Наталка Полтавка». Прослухавши пісню, прочитавши твір, кожен із вас уявив собі Наталку.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку «Наталка як уособлення кращих рис української жінки» (записуються у зошит).

Епіграфом до уроку є слова знаменитого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше.

Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

V. Сприйняття  і  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу.

1.-Діти, до нас на урок завітав представник масмедіа.

Вашим завданням було звернутися до словника іншомовних слів і з’ясувати:

- Що означає слово «масмедія»? (преса, журналістика).

Отже, слову журналісту,………

Добрий день, друзі! Я ….., хочу поставити вам декілька запитань. Адже після того, як була прочитана п’єса «Наталка Полтавка», відбулося її обговорення серед шкільних друзів. Особливу увагу привернув образ Наталки.

 Отже:

1.То  хто ж  така Наталка? 

Головна героїня однойменної п’єси, дочка  Горпини Терпелихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

2.Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з Возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти Возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над Возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна  жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою". (Рольова гра). 

3.Яким вбачає для себе Наталка  майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

4.Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з Возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність. 

5.Якщо Наталка вірна Петрові,  то чому вона віддає рушники возному?  Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром?   (Дія І, ява ІV)  – розмова з Терпелихою.(Рольва гра)

«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що
красива, розумна, моторна i до всякого діла  дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає  матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить» (зачитати).

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що,  окрім  Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».  Розмова з матір’ю  переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

«Мамо, мамо!  Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог  поможе   осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…»   Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ) – зачитати.  

6..Після розмови з виборним і  матір’ю , коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею;  якщо вона  покорилася, то  мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця.  «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за Возним, то вижени любов до Петра із мого серця  і наверни душу мою до Возного, а без сього чуда я пропаду навіки…» (зачитати).

7.Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

 Дівчина стає сильною,  рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби  пана Возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.

 8.Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність,  зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам  Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона  не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників,  проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

9.Як про неї говорять герої драми? (зачитують  цитати, виписані  вдома)

-Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

-Виборний: «Золото — не дівка! Наградив Бог до­чкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».

-Терпелиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».

-Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

- «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»

   9  так  говорить  про  себе  сама  Наталка. (Прослуховування  пісні  «А  я  дівчина  Наталка…»)

2.«Асоціативний  диктант»

Випишіть  із  ряду  слів  ті, які  асоціюються  у  вас  із  образом  Наталки.

Здатність  до  сильних  почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість,  нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов  до розкошів, вразливість, сила  духу, добросердя, любов  до  матері  і  пошана  до  старших, песимізм. (виписують   в  зошит).

3.Перевірка   через  «Гронування».

Доведіть, що  Наталці  притаманні  саме  такі  риси.

Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що  спокій матері, її  шанування – це святе; заради цього можна  й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя  з  Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської  гідності.

 

Учитель. Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність і наполегливість у боротьбі за своє щастя.

Зверніть увагу на епіграф: « Щастя дістається тим, хто за нього бореться». Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Відповідь аргументуйте.

 Як каже народне прислів’я:«Під лежачий камінь вода не тече». За своє щастя треба боротися.

                                           Як розуміє щастя

             Наталка                                                 Терпелиха

(Жити з коханим чоловіком,            (Знайти багатого жениха для доньки)

хоч і бідним)

 «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля».

 

 

 (Читання епіграфів до уроку)

Хто щасливий ?Хто дає багато, а бе­ре найменше.

На чиїх слідах виростають найкращі квіти. Хто розкидає для вжитку всіх самоцвіти.

                                                                                       М. Коцюбинський

Найщасливіші і в той час найпрекрасніші люди ті, хто прожив своє жит­тя, піклуючись про щастя інших...

                                                                                      В. Сухомлинський

Щастя як сон.

Сон золотий з голубими примарами, з ясними мріями, з любими чарами, котрим нема заборон...

                                                                                          М. Вороний

Як квітка пелюстки свої

Розкриває, у щасті людина себе почуває,

Забудем про горе, про лихо, образи, і щастя в душі

 Прокинеться зразу...

                                                  А. Ярема

Ось де справжнє щастя, люди, не в багатстві воно, ні, там, де усмішка є всюди, мир і спокій на землі...

                                                                                              О. Сементух

Щастя це відчуття гармонії із зовнішнім і внутрішнім світом...

                                                                                    О. Довженко

Щастя — не слава, не гроші — все це минає,

Щастя це друзі хороші, шана людськая.

                                                  О. Підсуха

Щасливий кому вдалося знайти щасливе життя, але щасливіший, хто вміє користуватися ним.

                                                                                                Г. Сковорода

Учитель. Велику роль у характеристиці героя відіграє його мова. Які ж особливості мови Наталки?

У  п’єсі  є  ще  один  персонаж, який  допомагає  Наталці  та  Петрові  вибороти  щастя. Це – Микола. Зробімо  порівняльну  характеристику  цих  героїв. Визначте, будь  ласка, спільні  та  відмінні  риси  Петра  і  Миколи.

 

Робота  в  групах. (заповнити  таблицю - 3 групи)

 

Петро

Спільні  риси

Микола

 

Коханий  Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний  на  самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється  прекрасним, нерішучий, мова  спокійна, лагідна, насичена  пестливою  лексикою.

 

 

Сироти, бурлаки, цінують  дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпелихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова  насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

4 група. У зошити виписати прислів’я, які використовує Наталка

VI. Рефлексія.

 

1.Скласти  сенкани: Наталка, Петро, Микола, Терпелиха.

2.«Займи позицію»

Чи може бути Наталка ідеалом  для сучасної української дівчини?

Хто вважає, що Наталка може бути ідеалом для сучасної дівчини, підніміть руку.

 Чому?Аргументуйте свою думку..

Так, Наталка може бути ідеалом, адже з неї можна брати приклад.

Вона шанує матір, старших, працелюбна, скромна, віддана великому коханню, чесна, рішуча, бореться за своє щастя).

3.Метод «Незакінчене речення»

На сьогоднішньому уроці я…

Мені сподобалося…

Я хотіла б (хотів би)…

У героїв п’єси я вчуся…

VII. Оцінювання.

Учитель. Наш урок, присвячений вивченню п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка», закінчено. Дякуємо за увагу учням і гостям. Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим молодим дівчаткам та юнакам наслідувати це велике чисте кохання.

 (Грає музика з опери «Наталка Полтавка» Миколи Лисенка)

VIII. Домашнє завдання.

Творче завдання. Скласти кросворд за текстом п’єси «Наталка Полтавка».

Написати есе «Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
2261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку