І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки,що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя..

Про матеріал
комбінований урок з використанням ІКТ. Мета уроку: розкрити зовнішню та внутрішню красу образу Наталки.
Перегляд файлу

 

ТЕМА:І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української   жінки,що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя..

 Мета: розкрити зовнішню та внутрішню красу образу Наталки;

             виробляти вміння й навички характеризувати образи,аналізувати

             внутрішній світ героїв;

             удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати влас-

             ні думки щодо даної проблеми, робити висновки;

             розвивати критичне мислення та креативність;

             виховувати почуття гідності, людяності, уміння любити, любов та

             повагу до батьків.

  Тип уроку: комбінований.

  Обладнання: портрет, плакат з ілюстраціями до твору, аудіозапис пісні,

                 відеопроектор,  екран, хрестоматії.

 


Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути  

   коханим – значить бути щасливим.


Клод Тільє

 

 

   І. Організаційний момент.

Вона нічого не варта, та багато дає.

Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.

Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

  • Ви здогадались, про що мова? (про усмішку)
  • Подаруйте одне одному усмішку і пронесіть її через весь урок.Успіху вам!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Слово вчителя

-Сьогодні ми з вами знову помандруємо на Полтавщину. Туди, де тиха Ворскла неодноразово чарувала своєю красою. Скільки бачила вона бід і радості, неприязні і щирості, довіри й обману, горя і щастя. На уроці, діти, будемо говорити про обов’язки дітей перед батьками, нерівність у коханні, здатність людини до самопожертви заради іншого… П’єса «Наталка Полтавка» прочитана… І, напевне, багатьом із вас сподобалася смілива, енергійна, щира дівчина-українка, у якої багато чого можна навчитися. Завважте, час дії у п’єсі –XVIII ст. Час, коли незаміжня дівчина була повністю підвладна волі сім’ї та її інтересам. Коли слово батька чи неньки було вирішальним. І раптом серед цілковитої пошани й покори – така відверта боротьба за себе, свою долю, нечувана для дівчини сила духу.Боротьба за кохання і вреші-решт за своє щастя.
(учні записують тему уроку)

- А зараз перевіримо, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку:

1).    Бліц-опитування

1.  «Золото не дівка!.. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить» - говорить  про Наталку… (виборний).

2.  Прізвище возного… (Тетерваковський).

3. Прізвище виборного… (Макогоненко).

4.  Матір Наталки звали… (Горпиною Терпилихою).

5.  У мові Наталки часто зустрічаються… (прислів’я і приказки).

6.  Пісню «Ой під вишнею, під черешнею» співає… (виборний).

7.  В основу пісні возного «Всякому городу – нрав і права» був покладений вірш… (Григорія Сковороди).

8.  Скільки роківНаталка і Петро були в розлуці… (4 роки).

9.  Возний і виборний будують своє щастя на… (брехні, підкупах, використанні влади у власних інтересах).

10.  П’єса І. Котляревського «Наталка Полтавка» починається піснею …, яку співає… («Віють вітри, віють буйні», Наталка).

11.  Скільки пісень у пєсі?(22)

12.  Хто й коли написав оперу на текст славетної п’єси? ( 1890р., М.Лисенко).

13.  Коли і де вперше  була поставлена  «Наталка Полтавка»? За участю якого актора?  (1819р.  УПолтаві.  М.Щепкін).                                                                 

14.  Конфлікт п’єси?

(Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність).                         

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

  • Епіграфом до цього уроку я взяла слова французького письменника Клода Тільє:

Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим.

  • Метод «Передбачення»

– Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким

епіграфом?

Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»:

  • я вважаю, що на цьому уроці ми…
  • сьогодні йтиме мова про…
  • скоріш за все на уроці ми розглянемо…

   ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: ” Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а ”Наталку“ вивчили напам’ять мало не всі слухачі. Здавалося би й ”Наталці“ пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунати довго, довго“. І справа тут напевно в постаті героїні, яка рішуче виступила на захист свого щастя.  А як часто сучасні дівчата, не маючи таких заборон і обмежень, відмовляються від щастя жити з коханою людиною заради багатства! Ось Наталка та інші герої п’єси й нагадують їм і всім людям, що за своє щастя треба боротися, що добро робити ніколи не пізно, як і визнати свої помилки. Отже, розглянемо, які морально-етичні й естетичні уроки дає нам полтавська дівчина Наталка.

 

ІV. Основний зміст уроку.

1. Вступне слово вчителя

   - Під розлогою вербою, що росте біля хати, стоїть струнка, чорнобрива дівчина з відрами через плече.

   2. Бесіда з елементами аналізу.

 УЧИТЕЛЬ. Де ж народилася Наталка, вякій сім'ї, хто її батьки? Як
 про це сказано в п'єсі?

УЧЕНЬ. Про це розповідає возному виборний, коли довідується, що той  хоче свататися до Наталки:

«Жили вони в Полтаві і покійний Терпило жив був, то прийняв був досебе якогось сироту Петра за годованця. Він од Наталки старший був годів три або чотири. Наталка любилась з Петром як брат із сестрою. Но Терпило, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; покинув промисел, розточив своє добро; вигнав Петра з дому; в бідності вмер, без куска хліба оставив дочку і жінку. У Терпила в городі на Мазурівці був двір – гарний , з рубленою хатою, коморою, льохом і садком. По смерті чоловіка Терпилиха все те продала, перейшла в наше село, купила собі хатку і тепер живе, як ви знаєте».

УЧИТЕЛЬ.  Як характеризують  Наталку  персонажі п’єси,  що  сама   вона говорить про себе?

УЧНІ.   Видно шляхи  полтавськії і славну Полтаву,

             Пошануйте сиротину і не вводьте в славу.                            

             Не багата  я і проста, та чесного роду,                                  

             Не стиджуся прясти, шити і носити воду.

УЧНІ. Виборний добре знає Наталку і так говорить про неї:

«Золото – не  дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна – яке   в неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших за себе, яка трудяща. Яка рукодільниця, що й себе, і матір свою на світі держить. Всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

УЧНІ. Мати про Наталку говорить виборному:

«Хоч і не годиться своєї дочки вихваляти, та скажу вам, що вона   добра у мене дитина».

УЧИТЕЛЬ. Чотири  роки Наталка жде і не діждеться свого милого Петра.   Вірність Наталки переконлива. В цей час до неї сватається...

 Та, втім, ви самі зараз побачите, хто ж сватається до Наталки.

Сцена   зустрічі Наталки з возним.(уривок з фільму)

УЧИТЕЛЬ.Хто це сватається до Наталки? А хто ще сватається до дівчини?

УЧНІ. У п’єсі  про це розповідає возний виборному:
 «Однако ж я чув, що Наталці траплялись    женихи, і весьма    пристойні. Наприклад, Тахтаулівський дячок, чоловік, знаменитий басом своїм і даже знаєть печерський лаврський напів; другий – волосний писар із Восьмачок, молодець не убогий    і продолжавший службу свою безпорочно скоро год; третій – підканцелярист із суда по імені Скоробреха... і многії другії».

УЧИТЕЛЬ.Як реагує на всі залицяння Наталка? Чому ж Наталка всім піднесла печеного гарбуза? Чому вона  не зважає на материні слова:

  «Дяк Тахтаулівський чом не чоловік?

    Він письменний, розумний і не без копійки.

    А волосний писар Скоробрещенко – чому  не люди?»

УЧНІ. Наталка – розумна  дівчина. Вона всім відмовляє, тому що дала
 слово Петру,  віддана йому.  На материні докори дівчина твердо     і  з
 гідністю відповідає: «Лучче посивію дівкою, як піду за таких женихів.
 Нехай вони будуть розумні, багаті і письменніші од нашого возного, та
  коли серце не лежить до їх і коли вони мені осоружні.»

УЧИТЕЛЬ. У цих словах  весь Наталчин кодекс життя: жити за велінням серця, ніякого компромісу із совістю. Серце не вважає – кого  раз полюбить,
 з тим і помирає.

- Які погляди дівчини на сімейне життя?

УЧНІ. « Жити люб'язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одно одному.

  А  пан, котрий жениться на простій дівці, чи буде їй щирим другом до смерті?

 Йому в голові й буде все роїтись, що він її вилучив з бідності, вивів у люди і що вона йому не рівня. Буде на неї дивитись із презирством і обходитись із неповагою , у пана така жінка буде гірше наймички…Буде кріпачкою…» 

УЧИТЕЛЬ. Постійні материні дорікання про їх убожество, про перебір  женихами надломлюють Наталку, і вона говорить покірно: «Не плачте, мамо! Я покорюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду заміж, перенесу своє горе, забуду Петра».

- На що сподівається  Наталка, чому вона йде на такий крок? Як про це сказано у творі?

УЧНІ. « Трудно, мамо, викинути Петра з голови, а ще трудніше із серця. Та що робити. Дала слово за першого вийти заміж: для покою матері треба все перенести... Скріплю серце своє, перестану журитись, осушу сльози свої – і буду весела. Женихи, яким я одказала, в другий раз не прив'яжуться. Возному так одрізала, що мусить одчепитись...»

 УЧИТЕЛЬ. Возному невтямки, що Наталка любить такого чоловіка,  котрого, може,  вже й кістки погнили. А це тільки доводить силу і вірність коханню.

  - Та не минула лиха година Наталку. Сватається возний, вона подала рушники. У возного рука пов'язана шовковою хусткою, у виборного через плече старостинський рушник.І ось з'являється Петро. Які ж Наталчині дії?

УЧНІ. Зустрівшись з  Петром, Наталка твердо заявляє: «Недовго з возним розв’язатися:  не хочу, не піду, та й кінці в воду! …Коли ти прийшов, то він мусить одступитися».

 

УЧИТЕЛЬ. А що було далі, ми наразі побачимо.

  • Перегляд уривку фільму «Наталка Полтавка» (1978).

Режисер Родіон Єфіменко.

  •  Охарактеризувавши героїв п’єси, ми переконалися в тому, що справжнє почуття любові возвеличило їх: Наталці надало сили і впевненості, Петра навчило жертвувати в ім’я благополуччя іншого, а Возного змусило вперше в житті зробити добре діло.
  • Отже, давайте пригадаємо епіграф уроку.
  • Чи допомогло багатство Возному в коханні? (ні)
  • А що принесло взаємне кохання Наталці та Петрові? (щастя)
  • А що ж це таке — щастя?

Словникова робота:

Щастя — це почуття або стан найвищого повного вдоволення, сприятливий збіг обставин, талант, успіх

  • Усі без винятку хочуть бути щасливими. Бажаючи щастя, люди інколи дарують одне одному талісмани — сувеніри. А ще кажуть, хто знайде підкову, той буде щасливим.
  • Підкова щастя. Звідки ж похо­дить цей вислів?

Повідомлення учениці.

Вперше віра в чудодійні властивості підкови виникла в Давньому Єгипті. Для коней, яких запрягали в колісницю фараонів, виковувалися золоті підкови. Іноді підкова губилася. Така знахідка дійсно могла збагатити свого нового власника. Тому й виникло повір’я про те, що підкова, яку людина знайшла, на щастя.

Є й інша версія. Її пов’язують з легендою про коваля Дунстана і диявола. Одного разу в його кузні з’явився чорт, прийняв вигляд коня, і звернувся до святого Дунстана, щоб той підкував йому копито. Він погодився, але замість цього прикував коня до стіни і припік розпеченою підковою. Лиходій запросив пощади. Тоді святий звільнив його і сказав, що відтепер чорт не зможе увійти в будинок, якщо в ньому висить підкова.

З того часу вважається, що підкова над дверима захищає від нечистої сили та обіцяла щастя господарям будинку.

  • Щастя у кожного своє. І кожен розуміє його по-своєму. Що говорили про щастя відомі українці?(Повідомлення учнів)

Хто щасливий ?Хто дає багато, а бе­ре найменше.

На чиїх слідах виростають найкращі квіти. Хто розкидає для вжитку всіх самоцвіти.

                                                                                       М. Коцюбинський

Найщасливіші і в той час найпрекрасніші люди ті, хто прожив своє жит­тя, піклуючись про щастя інших...

                                                                                      В. Сухомлинський

Щастя як сон.

Сон золотий з голубими примарами, з ясними мріями, з любими чарами, котрим нема заборон...

                                                                                          М. Вороний

Щастя  це відчуття гармонії із зовнішнім і внутрішнім світом...

                                                                                    О. Довженко

Щастя — не слава, не гроші —

все це минає,

Щастя  це друзі хороші,

шана людськая.

                            О. Підсуха

Щасливий  кому вдалося знайти щасливе життя, але щасливіший, хто вміє користуватися ним.        Г. Сковорода 

    2. Метод «Прес».

   –Але минуло стільки років з часу, коли вийшла в світ п’єса.Змінились обставини, умови життя, змінились люди. Чи змінився ідеал дівчини, жінки сьогодні?
Чи може Наталка бути ідеалом сучасної української дівчини?Що хоче сьогодніжінка?(Відповіді учнів)

Вчитель: -Про це чудово сказала сучасна поетеса  Софія Кримовська в своєму вірші «Жінка»:

 Жінка

Я просто жінка. Просто жінка я.
П’ять букв у слові – ну куди простіше?
Я люба, я кохана, я твоя,
я та, яка на світі найрідніша.

Сумна і ніжна. Мовчазна і ні.
Я та, якій протягують долоні…
Я палена у відьомськім вогні
і писана у золотій іконі…

У муках я життя тобі даю,
і зуби зціплю - на війну пускаю.
Біля вікна задивлена стою.
Я просто жінка … і немає краю

такій ось простоті. З ребра чи ні,
я Єва, я спокусниця Адама.
Я та, якій присвячують пісні
і та, якій гукають просто «Мамо…»

Я просто жінка. Грішна і свята,
слабка і сильна, сіра і яскрава. 
Я просто жінка, просто жінка. Та,
якій потрібне щастя, а не слава.

 

Учитель: Тож щастя прагнуть всі,але не всі готові боротися за своє щастя.

УЧИТЕЛЬ. Що, на вашу думку, допомогло Наталці в боротьбі за своє щастя?

УЧНІ. У боротьбі за своє щастя вона не вдається до якихось витівок. Методи її боротьби  цілком витікають з її характеру: рішуча, смілива, вона прямо й відверто заявляє про своє небажання зв’язати долю з нелюбом. Навіть тоді, коли не тільки мати проти  неї, а й сам Петро відступається, Наталка не складає зброї. Вона не побоялася зламати «узаконений порядок». Микола , захоплюючись її сміливістю, вигукує:

«От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулась, но і другого піддержує».

УЧИТЕЛЬ. Тож підсумуємо. Якою ж була Наталка?

1.Складання сенкану

                                            НАТАЛКА

Любляча, рішуча.

                                 Чекає, відмовляє, жертвує.

Бореться за своє щастя.

                                            ВІРНІСТЬ

          2.Учні,які навчаються на середній рівень,отримують завдання:

Випишіть  із  ряду  слів  ті, які  асоціюються  у  вас  із  образом  Наталки.

Здатність  до  сильних  почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість,  нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов  до розкошів, вразливість, сила  духу, добросердя, любов  до  матері  і  пошана  до  старших, песимізм

 

          3.  Слово вчителя.

      – Наталка  – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.Образ Наталки – гімн  великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим  дівчатам та юнакам наслідувати це велике чисте почуття.Будьте  щасливі та борітеся за своє щастя. Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задума­лися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, іі вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

Живіть з думками про добро,

І вірте у щасливу долю.

     Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

V. Домашнє завдання.Оцінювання.

     1. Дати письмову відповідь на  одне з питань:

       – Як п’єса допомогла мені зрозуміти, що таке  щастя?

       – Чому, на вашу думку, закінчення твору є щасливим?

       

    Література

  1. Авраменко О.М., Дмитренко Г.К. Українська література: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.– К.: Грамота, 2009.– 304 с.
  2. І.П.Котляревський. Життя і творчість.// http://www.ukrlib.com.ua
  3. Кочергіна О.М. Добірка комунікативно-ситуативних вправ щодо розвитку життєвих компетентностей на уроках української літератури.// http://www.teacherjournal.com.ua/shkola/ukrainska-mova-ta-literatura/3801-prezentaczya-zhittvogo--tvorchogo-shlyaxu-kotlyarevskogodobrka-komunkativno-situativnix-vprav-.html
  4. Ліханська О.Л. Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури: метод інтелект-карт.// nkz23.at.ua/DOC/Rozrobki/metodichka.doc
  5. Муковоз Л.Г. Українська література. 9 клас: Плани-конспекти уроків на друкованій основі.– Х.: Вид-во «Ранок», 2013.– 144 с.
  6. Пасічний Є.А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти.–К.,2000
  7. Погребенник В. Інтерактивні педтехнології для вивчення української літератури //Джерела.–2001.–№3-4

 

 

docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку