Ідуть до нас сказання давнини

Про матеріал

Урок - тренінг. Узагальнення і систематизація вивченого навчальногл матеріалу з теми « Французький героїчний епос « Пісня про Роланда»

Перегляд файлу

Тема уроку: Ідуть до  нас сказання давнини

 

Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчений навчальний матеріал з теми

« Французький героїчний епос « Пісня про Роланда»; розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення, вміння систематизувати , порівнювати, узагальнювати вивчений матеріал; розвивати навички  роботи в  групах, творчі здібності та естетичний смак; вчити самостійно шукати й опрацьовувати додаткову літературу, джерела Інтернету, творчо підходити до виконання поставлених завдань; формувати і розвивати в учнів читацькі уміння та інтерес до читання; виховувати допитливих читачів.

 

Обладнання: мультимедійна презентація « Ідуть до нас сказання давнини», картки з завданнями, макет годинника , маркери, кольорові олівці, ватман, ілюстрації до поеми

« Пісня про Роланда» « Віртуальний музей», виставка книг, вислови, «Маршрутний лист», стікери, мультимедійний проектор

 

Тип уроку: урок - тренінг

Перебіг тренінгу

І. Основна частина

1. Мотивація навчальної діяльності

 - Слово вчителя ( звучить середньовічна музика )

Скільки сліз і крові пролито
під руїни маскується вічність
йдуть за мною війна і молитва – 
дві сестрички Середньовіччя.

Кровоточить чиясь неприступність
то фатальна (фінальна!) битва
хто наступний на смерть? 
...хто наступний? 
що за пара – війна і молитва?
« Темні віка», « культурний занепад», зміцнення релігії, замки, королі, жорстокі війни …. Це - Середньовіччя. Це був бурхливий і цікавий період у розвитку людства. Це були жорстокі часи, коли людина мусила коритися владі, церкві, королю. Але це була доба лицарства.

Лицар … Які думки викликає в нас це слово? Ми починаємо уявляти собі сміливу, енергійну, ділову, бездоганну людину. Ця людина – самовіддана, благородна, ввічлива з дамами, для неї не існує компромісів – битиметься , захищаючи честь будь – якої людини, не дозволить кому – не будь глузувати з себе.

Такими лицарями є Роланд, Карл Великий , Олівєр – герої відомої поеми « Пісня про Роланда».

« Пісня про Роланда» - це історична пам’ятка французького народу, яскравий зразок героїчного епосу. Саме цей твір дає ключ до розуміння інших творів цього жанру.

На сьогоднішньому уроці ми здійснимо з вами ще одну мандрівку в минуле – в Середньовіччя. Урок проведемо у формі тренінгу, на якому спробуємо узагальнити наші знання, отримані на попередніх уроках. Будемо розвивати навички пошуково – дослідницької роботи, вміння зіставляти, порівнювати, узагальнювати.

Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

   Отже, для людини не має нічого неможливого.

2. Оголошення, теми , мети уроку.

3.Вправа « Очікування» ( під музику)

« Годинник очікувань» ( пісочний годинник)

Хтось смиренно крутив у руках маленький піщаний годинник. Це річ була тонкої роботи. Напевно, самі ельфи малювали дивовижні візерунки на золотій його оправі, а єдинорог подарував чарівний пилок свого рога. Але так міг подумати лише короткозорий нещасливець, бо, добре глянувши, можна було переконатись, що малюсінькими білими піщинками були людські душі.

Одного разу на піщаний годинник сів Блакитний Голуб. Владна Рука зробила різкий рух, щоб птах  не подряпав цінність, але скляна  річ, мов змія, вислизнула і розбилася...Душі   вилетіли, стали    зірками,   а  тоді   посипалися   на землю  діамантовим дощем. З нього  почали  рости незвичайні плоди,  які мали владні руки і великі очі. Так, друзі, зв'явилися ми!

(Учні свої очікування пишуть на різнокольорових зірочках і прикріплюють біля пісчаного годинника )

Якщо наші очікування здійсняться, то наші зірочки посипляться на землю діамантовим дощем і ми з вами станемо співавторами книги минулого.

4. Вправа « Знайомство»

« Якби я був ( була ) літературним героєм. То я би була ( був) …………  » ( чому?)

5. Знайомство з правилами тренінгу

( Клас поділений на групи. Кожна група отримує « Маршрутний лист». Завдання оцінюються за допомогою кольорових стікерів , які наклеюються в табличці ( рожевий – 1бал, жовтий – 2 бали, оранжевий – 3 бали)

1. Цінувати час 

2. Говорити по черзі

3. Говорити коротко і не часто, по темі

4. Говорити тільки від свого імені 

5. Бути позитивними до себе та до інших (Бути  +) 

6. Правило додавання (Я + Ти + Ми)   

7. Правило поваги до своєї і протилежної статі ( + )

 

ІІ. Основна частина

  1. Вправа « Асоціативний кущ»

( учні пишуть свої асоціації на кольорових стрілочках і приклеюють на ватман )

А зараз я пропоную закрити на мить очі. Ми уявно переносимося в минуле в Середньовіччя і допоможе  нам у цьому годинник.

Середньовіччя

 

 

 

  1. Вправа « Хронологія часу»

( поєднати дату і подію)

( Додаток 1)

 

  1. Вправа « Історична правда і вигадка» ( дослідницьке завдання)

( Додаток 2)

 

  1. Вправа « Творче моделювання»

Знову закриваємо очі і мандруємо далі. Ідемо вулицями французького міста. Бачимо там багато людей, які гучними оплесками вітають ….

  • Кого ж могли вітати мешканці середньовічного міста? ( короля і його васалів - рицарів)

 

  • Скласти кодекс лицаря за поданим цитатним матеріалом.

( Додаток 3)

 

Уявлення про лицарські чесноти,доблесть, етикет здобули своє відображення у героїчному епосі Середньовіччя.

 

  1. Розминка

Вгадай героя за цитатою

Хто це?

 1. ..Ви винуватець всьому!

 Розумна смілість - то не божевілля,

 Обачність важливіша, ніж завзяття.

 Згубила франків легковажність ваша!

 Ніколи вже ми не послужим Карлу,

 Послухали б мене, він був би з нами...

2. І друзі міцно й ніжно обнялися,

 Простилися з любов'ю. Так розстались...

3. Послав у місто тисячу він франків.

 Заходять в синагоги чи мечеті

 З сокирами, кувалдами важкими

 І крушать завзято ідолів поганських...

 4.У гніві скинув він куничу шубу,

 Зоставсь на ньому лиш каптан шовковий.

5. Обличчя горде, променисті очі,

          Могутня постать і широкі груди -

        На нього задивилися присутні.

         Лицем рум'яний, вигляд має бравий,

         Якби ще й чесний, лицар був би справний.

 6. ……володар наш славетний, 
               Сім повних літ в Іспанії провів, 
               Нема вже замку, що не покорився б, 
               Нема ні міста, ні муру цілих, 
              Крім Сарагоси на вершку гори. 

Тести

1) Король Сарагоси — це

 а) Карл;

 б) Марсілій;

 в) Бланкандрін

2) Як звали найкращого друга-воїна Роланда ?

 а) Найм;

 б) Вальянтіф;

 в) Олів’єр.

3) Під час бою Роланда у Франції:

 а) була буря;

 б) було сонячне затемнення;

 в) почався паводок.

4) Скільки разів засурмив у ріг Роланд?

 а) один;

 б) два;

 в) три.

5) Як вчинив Карл, оплакавши загиблих ?

 а) повернувся до Франції

 б) загнав сарацинів до річки;

 в) Став королем Сарагоси.

6) Як був покараний зрадник Ганелон ?

 а) повішаний;

 б) загинув від меча;

 в) розірваний кіньми

 

  1. Вправа « Моделювання ситуації»

Знову заплющуємо очі і переносимося у Середньовіччя. Але вже в Іспанію. І бачимо  …….

( звучить аудіозапис)

Карл увійшов в тіснину Ронсевальську,

Барон Одж'єр був разом з авангардом,

Тож спереду загрози не боялись.

Роланд лишивсь, щоб захищать тил війська,

З ним Олів'єр, і всі дванадцять перів,

І двадцять тисяч юних мужніх франків.

І скоро бій! Хай Бог їм допоможе!

Про це лиш знає Ганелон зрадливий,

Та за мовчання він отримав плату.

 

Що це мав бути за бій , про який знав лише Ганелон, якого називають зрадником?

 

  1. Вправа – розминка « Дощ в Ронсевальській ущелині»  ( під музику «Симфонія дощу»)

А у Франції в цю ж мить знялася буря, вихор виє, «дощі та град ідуть без міри, без кінця, і блискавки блискучі часто грають, помітно скрізь хитається земля..». 

Учасники стають у коло. Ведучий  запитує: «Чи знаєте ви , що таке Роневальський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо  який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні».

 

В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).

Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

Починається справжня злива (плескання по стегнах).

А ось і град та  справжня буря (тупіт ногами).

Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)

Тихий шелест вітру (потирання долонь).

Ура! Сонце! (руки догори).

 

  1. Вправа « Репортаж з місця подій» ( під звуки бою)

« Битва в Ронсевальській ущелині» ( розповідь журналістів)

  1. Ми ведемо репортаж з місця бою між франками та сарацинами. Ось виїжджає на гору Турпен – архієпископ. Він звертається з промовою до французів . першим кидається назустріч сарацинам на своєму вірному коні Роланд. Він тримає в руках спис.
  2. У Ронсевальській ущелині франки б’ються насмерть, але мало їх лишилося! Порідішали і лави сарацинів. Сам король Марсілій іде в бій. Чотирьох перів Франції знищив він. А хто це так мчить на Мирсилія? Це Роланд вихором налетів на нього , вдрузки розбив його щит і по лікоть відрубав Марсилію праву руку.
  1. Там далі ми бачимо Олівера. У нього меч по саме руків’я у крові. Він хоче  витерти меч об траву, опускає  додолу руку, і цієї ж миті його ворожий клинок полоснув по очах. Осліп Олівер! Та він не здається! Навпомацки бере руків’я меча і спрямовує коня у самий вир битви. Що він робить? Чуємо як Олівер кличе  свого друга Роланда на допомогу, але не встигає Роланд.  Мертвим  падає Олівер   на руки Роланда.
  2. Та ось від ворожого війська відділяється воїн і швидко їде назустріч Роланду. У схватці перемагає француз. Звернімо увагу на сміливого Турпена. Він своїм мечем намагається вбити якомога більше ворогів. Але навіть  нам з вами видно , що вороже військо набагато численніше. Що це? Ми бачимо як падає поранений Турпен ….
  1. Ми бачимо і смерть і самого Роланда.Він хоче знищити свій меч, щоб той не дістався ворогам. Але йому це не під силу. Він кладе меч і ріг на землю і лягає на них. Що це означає?
  2. Та не хоче Роланд, щоб навіть  зброя дісталася ворогам.

 

  1. Вправа « Кола Вена»

( на ватмані )

 

  • Роланд і Олівєр
  • Ганелон і Карл
  1. Вправа « Літературне лото»

( Додаток 4)

Герої мають схожі і відмінні риси. Ви повинні за асоціативними враженнями порівняти героїв з тваринами, вибрати, які  їх характеризують найвлучніше.

 

 

  1. Вправа « Бюро  знахідок»

( Додаток 5)

Знайти власника цих речей і пояснити, що це таке

Роланд – Дюрандаль, Оліфант, Вельянтіф

Карл – Джойоз

Турпін - Альмас

Олівєр – Альтеклер

 

  1. Вправа « Діаманта», « Штрихи»

Скласти «Діаманту» або « Штрих» до вибраного героя ( Роланд, Ганелон, Олівєр, король Карл )

Діаманта - вірш із семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням. Цей вид вірша складається за наступною схемою:

Перший рядок. Перший герой твору – один іменник.

Другий рядок.Опис першого героя – два прикметники.

Третій рядок. Дії першого героя – три дієслова (дієприкметники, дієприслівники);

Четвертий рядок. Фраза, що єднає двох героїв твору, встановлює їх стосунки (4 слова, але не обов'язково) - будь-які частини мови.

П’ятий рядок. Дії другого героя – три дієслова (дієприкметники, дієприслівники);

Шостий рядок.Опис другого героя – два прикметники;

Сьомий рядок. Другий герой твору – один іменник (антипод першому героєві або його метаморфоза).

Штрихи – штрихи до правил, штрихи до думок, штрихи, що дозволяють перевірити словарний запас школярів, їх уміння бачити і застосовувати частини мови, складати тематичні складні (красиві!) речення.

1-й рядок. 1 іменник.

2-й рядок. 2 прикметники.

3-й рядок. 3 дієприкметники.

4-й рядок. 4 дієслова.

5-й рядок. 5 прислівників (чи дієприслівників)

6-й рядок. Складносурядне або складнопідрядне речення по темі.

 

 

  1. Вправа « Кольорова гамма»

( Додаток 6)

( прийом експресивної психотехніки. Моделюємо колограму)

Все життя нас супроводжує колір. Колір може багато що сказати , він наділений великою символічною силою. Навіть у сучасному світі, де забобони в значній мірі були втрачені у світлі наукового знання, багато кольорів зберегли свої давні значення.

Якими кольорами ви би зобразили героя? Чому?

 

  1. Вправа « Захист міні -проектів» Створення скрапбуків і колажів

 ( перевірка випереджувального домашнього завдання )

Скрапбук - це «альбом» з фотографіями, фотоколажами, декорований елементами, картинками, малюнками, замітками, афоризмами та ін., для того, щоб розкрити сенс виучуваної теми. Сторінки  такого «альбому» зазвичай оформлюються за певними темами, літературними напрямками, за творчістю письменника або літературного героя.

 

ІІІ. Заключна частина

  1. Рефлексія. Підведення підсумків. Очікування.
  2. Прощання . Вправа " Комплімент ( учні тримають в руках " пісочний годинник”)”

 

Французький письменник Томас Пейн одного разу в колі друзів сказав: "Якщо одним словом можна ощасливити людину, яким же негідником треба бути, щоб це слово не сказати”. Різкувато, але вірно. Це слово - комплімент. Комплімент – це приємне схвалення на чиюсь адресу.  Будьте щирими, коли говорите комплімент, інакше Вам не повірять. Брехливої похвали не кажіть. Подумайте, чи є у Вас хороші слова для друзів. Спробуймо зробити один одному комплімент.

 

  1. Вправа « Чаша»

Слово вчителя (учасники беруться за руки)

 Уявіть, що в центрі у нас велика чаша. Налийте туди повне серце любові, всипте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром , додайте якомога більше віри,все це добре перемішайте, намажте на шматок ,відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху.

Поставимо руки на плечі один одному і скажемо « Ми молодці»!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

1837

ОПУБЛІКУВАННЯ ОКСФОРДСЬКОГО РУКОПИСУ

 

1770

ЗНАЙДЕНО ОКСФОРДСЬКИЙ РУКОПИС

 

778

ПОХІД КАРЛА ВЕЛИКОГО

 

15 серпня 778

БИТВА В РОНСЕВАЛЬСЬКІЙ УЩЕЛИНІ

 

ХІІ – ХІІІ ст.

РОЗКВІТ ГЕРОЇЧНОГО ЕПОСУ У СЕРЕДНЬОВІЧЧІ

 

768 – 814

РОКИ ПРАВЛІННЯ КАРЛА ВЕЛИКОГО

 

Бл.1100

СТВОРЕННЯ ПОЕМИ « ПІСНЯ ПРО РОЛАНДА»

 

ІХ ст.

НАПИСАНИЙ « ЖИТТЄПИС КАРЛА ВЕЛИКОГО» ІСТОРИКОМ ЕЙНХАРДОМ

 

1837

ВПЕРШЕ « ПІСНЯ ПРО РОЛАНДА » БУЛА ОПУБЛІКОВАНА В ПАРИЖІ

 

 

 

Додаток 2

 

 

Дійсні історичні події

Художній вимисел поеми

Тривалість походу Карла великого

1. Похід Карла Великого до Іспанії 778 року тривав кілька тижнів.

7 років

Ворог франків

2. Уночі 15 серпня на ар’єград війська напали християни-баски

Сарацини

Загиблий герой

 3. Загинув нікому невідомий маркграф Хруотланд.

Граф Роланд

Значення битви

 

4. Битва в Ронсельванському міжгір’ї – незначний історичний епізод.

 

Подія всенародного значення

 

 

 

 

 

 Додаток 3

Скласти кодекс лицаря за поданим цитатним матеріалом.

  • Роланд :«Вітчиме – сіре, дуже вдячний вам я,

Довірили мені весь ар’єргард ви»

  • Роланд: «не осоромлюся…»

«Скарає Бог, якщо свій рід знеславлю!

Я збережу хоробре військо франків.»

  • Олівєр: «Помилуй, Боже, франків, дай нам мужність

І твердість, ми непереможні в битві!»

  • Французи хором: «Втікачу безчестя!

     Помрем ми краще, та ніхто не зрадить!»

  • Роланд: «Хай Бог боронить,

Щоб я збезчестив весь свій рід шляхетний,

Красуню – Францію покрив безславям!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

https://c-a.d-cd.net/f0213au-960.jpg

Герой - патріот

Сміливий;

вірний;

благородний;

шляхетний;

товариський;

зухвалий;

запальний.

розважливий;

вірний;

доблесний;

розважливий;

поміркований;

мужній;

розумний

Видатний;

державний;

могутній;

справедливий;

шляхетний;

ідеальний;

відважний

 сміливий;

 пихатий;

 злий;

відважний;

лицемірний;

     егоїстичний;

підступний

 

Роланд

http://www.abc-color.com/image/coloring/masks/001/fox-mask/fox-mask-raster-coloring.png

Мудрець - володар

Карл

http://www.raskraska.com/catalog0001/106.gif

Лицар – патріот

Олівєр

http://zooclub.ru/attach/birds/169.gif

Зрадник - васал

Ганелон

 

 Додаток 5

Роланд      

Карл     

Турпін   

Олівєр  

Альмас

Дюрандаль

Альтеклер

Оліфант

Джойоз

Вельянтіф

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

http://www.crayola.pl/materialy/kolorowanki/big/670.jpgДодаток 6

 

 

1

 

docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
3426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку