Встановлено, що piBeHb розвитку мовлення знаходиться у
pyxiB рук. Якщо розвиток pyxiB BikY, то i мовленевий розвиток у межах норми, якщо ж розвиток pyxiB рук - затримуеться i розвиток мовлення.
М. М. Кольцова що кисть руки можна розглядати, як мовлення - такий як i апарат. З точки зору рухову область руки можна рахувати ще мовною зоною мозку.
Спостереження показали, що розвиток словесного мовлення дитини починаеться, коли рухи рук досягли
достатньоТ T0HkocTi. Розвиток паљцевоТ моторики готують грунт для подальшого, формування мовлення.
Розвиток рук благотворно впливають не на становлення мови, але i на формування Тому тренування pyxiB рук являеться для
загального розвитку дитини, а також сприяе i подоланню порушень мовлення у
В роки роботи по формуванню i удосконаленню загальних pyxiB, моторики рук розглядаеться як частина комплексно; системи
впливу на з порушенням мови.
початкових kJIaciB включати в занятгя з i вправи, на розвиток ycix руховоТ сфери i загальноТ артикулярноТ моторики, pyxiB рук.
Практика показуе : чим починаеться робота по розвитку моторики рук, тим позитивний ефект впливу на формування мовлення
Вихователяи щпячих до1ш&пьно-виховних заклаЈв теж p03YMiM
BakTMBicrtb тако? роботи з BMiM проводити i навчати цьому батыёв.
Пропонуемо Амнаспжу i ряд вправ ддя розвитку доно? моторики
РУК.
Вправи для розвитку моторики рук виконувати з самого раннього вжу. Ви можете масажувати пальчики (пальчикова
впливаючи тим самим на з корою
головного мозку. У ранньому i молодшому виконувати вправи, супроводжуючи Тх текстом. Не забувайте про розвиток елементарних навичок самообслуговування: та гудзики, зав'язувати шнурки i т. д.
Список вправ, ki я рекомендую своТм учням:
1. Випрямити кисть, стискати Тх у кулак. По виконувати кожною рукою.
2. Руку покласти на долонею вниз i по згинати
великий, Виконувати по кожною рукою.
З. Випрямити кисть i по притуляти палець до
- до
4. Стиснути в кулак i обертати кисть у напрямках. Спочатку по кожною рукою. - двома руками одночасно.
5. Згинання i розгинання якомога ширше, стиснути i так продовжувати Виконувати по кожною рукою, обома. Пам'ятаете цю приказку: «Ми писали, ми трудились, пальчики втомились»?
6. Покласти руки долонями вгору. Дитина по одному пальцю спочатку на на Повторюйте цю вправу у зворотньому порядку.
7. лежать на Дитина по обох рук, починаючи з
8. Дитина затискае пальцями. Згинае i розгинае
9. на 10 - 15 або паличок. Дитина рукою повинна BCi (палички). При цьому не можна допомагати рукою.
Також брати по одному. 3aMicTb запропонуйте
гудзики, горошинки та
10. Дитина затискае пальцями. виконуе наступний рух так, що спочатку зверху з'являеться палець, а
11. Дайте невеликих кульки або два волоських i запропонуйте покатати Тх долонями в одну та сторону.
А тепер нехай дитина спробуе Тх перекочувати пальцями руки, обертаючи
ТО В ОДН, ТО В 6ik.
12. таку вправу: швидко торкайтеся великого пальця. В один 6ik, починаючи з 6ik — починаючи з пальця. На на на обох
13. Дитина повторюе за Вами pi3Hi рухи
а) руки вгору, випрямити, перехрестити
б) а тепер перехрещуються палець i
в) 3p06iTb з з i великого, з середнього i великого i т.
г) називаете будь-яке число
14. Великий i пропускаються з до 10, а дитина швидко ”викидае”
руки у Через нього по право: руки: великий - великий
i т. д. Цю вправу можна
Вюпочайте для розвитку моторики в свою йдучи з
малям за руку трохи помасажуйте долоньку, на дозвольте йому
потерти долонями i пальчиками у готуете TiCT0 - дайте шматочок. 1, звичайно ж, багато розмовляйте з малюком, обговорюйте все, що 30BciM скоро BiH стане
учасником
- Гра
зчепити у замок. право; руки натискають на верхню частину тильноТ сторони руки, прогинаючи •ff так, що
руки на тильну сторону право? руки натискають - i в перетворюються правот руки.
- Гра ”kiwca випускае подушечки до верхньоТ частини швидко випрямити i
- Гра ”Драбинка ” великого пальця руки лягае на подушечку великого пальця право?
i побудували сходи.
|
руки - сходинки. На великий палець |
руки лягае |
1 |
правого пальця, на нього - - ще |
сходинки |
|
Юнчики BCix по лягають один на одного, |
- ocTaHHi. Ось ми |
- Гра
Переставляючи маленький до протилежного краю столу.
Ту ж саму вправу повторюемо для
- Гра ”Моторчик”
Зчепити рук у замок (не Великими
пальцямиробимо рухи один навколо одного, все швидше i швидше.
- Гра ”Юльця”
Юнчик покласти на великого пальця - це маленьке нове стикаються i великого середнього i
великого, i i великого - це велике кђ1ьце. Bci рухи повторити на
- Гра ”kaMiHb, правила. Коли дитина освоТть цю гру,
з нею ролями.
”
- Гра “Сонце, парканчик,
Руки вгору, обох рук i широко - це
”сонечко
Тепер притиснути один до одного i - це ”парканчик ”
руки стиснути в кулаки - це
За Вашею командою: ”Сонечко”, ”Парканчик”, дитина (група
показуе пальчиками: сонечко з пальчиками, парканчик з прямими пальчиками або - кулачки. Спочатку ця вправа виконуеться у все швидше i швидше. Щоб виконати це завдання, дитина повинна бути надзвичайно уважною.
У Mipy освоення дитиною вправи BHociTb елементи:
проголошення
- Гра ”Замок”
На дверях висить замок рук зчеплюючись в замок)
Хто б його
Потягнули, розходяться в сторони, залишаються переплетеними)
Покрутили, рук крутяться у pi3Hi боки, не
Постукали (постукують долонями одна об одну) розпрямляються, руки розходяться в pi3Hi боки).
- Гра i3 («Колодязь»)
Укладаете чотири cipHp•IkIi (два паралельно один одному, зверху два перпендикулярно Тм) так, щоб вийшов квадрат. Дитина до гри i теж обережно кладе зверху своТ Так колодязь поступово зростае.
1снуе ще багато вправ, ki також розвивають моторику рук. Особливо це стосуеться тих завдань, у яких дитина креслить малюе, перемальовуе pi3Hi
ЗНАЙДИ СЮРПРИЗ
Мета: розвиток моторики рук, pyxiB; навчання фантики (10-—15 шт.), предмети (значки, гудзики й т. iH.),
кукурудза,
гри
Вчитель загортае значок у чотири-п'ять Учень мае розгорнути BCi фантики, обережно скласти Тх i отримати приз. пропонують два-три
«сюрпризи».
ПРИЦЏПКИ В КОШИКУ
Мета: розвиток моторики трьох основних руки (великого, й середнього).
кошик i3 дерев'яними (Крат кошика не
бути занадто товстими. Кошик можна плоскою ф1гуркою з товстого картону.)
гри
Учень ставить на кошик i3 Вчитель бере трюма
пальцями, й на край кошика й пропонуе повторити те, що BiH зробив.
того як учень це засвоТть, йому пропонують причепити BCi до
краю кошика.
Можна ускладнити гру: рукою,
а
повторення pyxiB стискання й розтискання i3 зусиллям служать
тренуванням рук.
РВНОКОЛЬОРОВ1 ПРИЩШКИ
Мета: розвиток моторики рук; навчання розвиток
уваги.
2 набори i3 дерев'яними (12 шт.).
в один i3 чотирьох (червоний, жовтий, зелений) —
загалом 12 по три кожного колюру. Кошик можна чашкою або пластмасовим Головне, щоб до краТв.
гри
У вчителя i учня е по одному кошику з кольоровими Вчитель бере кошик, ставить його на i просить учня подати йому й назвати й Яю.цо учень не може назвати то вчитель називае його сам.
вчитель показуе, як трьома пальчиками можна причепити до краю кошика. Коли учень засвоТв цю й зможе легко
(наприклад, yci одного кольору) i називати TXHi кольори, йому дають
завдання причепити за колюрами або причепити Тх у як на кошику у вчителя.
Варто звернути увагу на те, що вчитель мае трюма пальцями, ТОМУ що учень повинен бачити РУхи.
Багаторазове повторення pyxiB розтискання й стискання тренуе
рук, робить масаж i тиск на точки мускулатури, яка
за мовлення головного мозку. якою рукою переважно працюе учень, можна визначити руку. Однак бажано, щоб учень працював обома руками.
Мета: розвиток моторики; уточнення pyxiB рук; розвиток концентрацй• уваги, координацй•.
на лежить eMkicTb для заморозки води в холодильнику. Зверху вона трьома перекриттями червоного, синього i жовтого
Поряд i3 тацею стоять три з водою. Вода харчовими фарбами жовтого, червоного i синього (можна використовувати газовану воду). У кожному — з ковпачком i3
товстоТ гуми, поруч маленька губка.
гри
Вчитель показуе, як за допомогою по перенести воду з
eMkocTi. Учень повторюе його дй•, i поступово
наповнюються водою до TXHix за допомогою
цих самих вода знову переноситься до
Учень не розвивае рук, працюючи з але й тренуеться в й p03pi3HeHHi
МАЛЕНЬКИЙ АПТЕКАР
Мета: розвиток моторики, уточнення pyxiB рук, координацй.
MaTepian: начашка з намистинками та eMHicTb i3 для них. Намистинок у piBH0 е
у eMHocTi. Кожний мае бути пофарбований кольори намистин. Спочатку можна використовувати намистинок. гри
Вчитель про роботу про те, як вони виготовляють pi3Hi показуе, як можна за допомогою перекладати намистини, i пропонуе власноруч заповнити намистинами. Коли eMHicTb виявиться заповненою, намистини за допомогою перекладають назад. Гру можна ускладнити, намистин i eMHocTi Однак варто врахувати, що гра досить складна й потребуе учня крайньоТ концентрацй уваги та контролю. Якщо в учня намистина падае на тацю, вона завжди сама зможе виправити помилку.
Гра вимагае велико? в рухах. За кожну вдалу варто заохочувати учня, хвалити його.
ДВА ЮНЦЯ, ДВА ЮЛЬЦЯ, А ВСЕРЕДИШ ЦВЯПОК, АБО НОЖИЩ Мета: pyxiB, тренування уваги; розвиток моторики рук.
таця, на лежать (краще i3 тупими i kiJIbka apkYIIIiB кольорового паперу. На деяких аркушах p03pi3Y.
гри
Вчитель загадуе загадку (див. назву гри). того як учень загадку, вчитель пропонуе Тй ножицями Якщо учень легко впорався, йому дають завдання за та виконувати рухи з Bi3epyHka.
Варто врахувати, що, здобуваючи навички впевнено тримати Учень так само впевнено зможе тримати i проводити на
лп-111.
ВИШИВАЛЬНИЩ
Мета: розвиток моторики, уточнення pyxiB рук; уваги, розвиток координацй'.
на лежать apkYI.ni картону з намальованими на них е малюнки, е по яких пройде голка з ниткою (у складних завданнях лише крапками).
Клубок вовняних ниток, 1—2 T0BcTi голки.
гри
Вчитель про вишивальниць. Якщо е показуе pi3Hi вишивки й пропонуе пограти у вишивання, пояснюючи, як вишивають. учень бере голку та вставляе нитку у вушко голки. Спочатку в цьому йому допомагае дорослий. вона робить це нитки з'еднують i зав'язують вузлик.
Учень робить на картонках з отворами (для полегшеного BapiaHTa можна використовувати 3aMicTb голки шнурок), просмикуючи голку то догори, то вниз.
Варто врахувати, що робота з голкою, особливо затягання нитки й зав'язування вузлика, е щвже складною для учня. Спочатку краще не просто показати, а проробити операцй разом з ним, рука в виявляючи i точно момент, коли можна руку учня й запропонувати йому
НАМИСТО
Мета: розвиток моторики, координат;за формою i колюром; уваги.
нитки, гудзики p03Mipy йколюру. гри
Вчитель пропонуе зробити намисто. Можна запропонувати зробити намисто за зразком, а Гудзики за формою й колюром.
ЗАШНУРУЙ ЧЕРЕВШС
Мета: засвоення навички вдягання; розвиток моторики, координацй• pyxiB,
пара kpociB0k i шнурки.
гри
Вчитель показуе, як можна зашнурувати i просить учня зашнурувати так само другу kpociBkY.
спочатку зашнуровувати разом з учнем. У Mipy ускладнення завдання можна демонструвати зразки.
Мета: розвиток координацй' та pyxiB великих i м'язових
груп; формування навичок метання м'яча.
або коробка), pi3Hi
гри
На до яко? учень може докинути м'яч, ставиться коробка або пщвп.пуеться Учень kiJ1bka pa3iB намагаеться потрапити в
BapiaHT: розставляються треба збити. За
збиту або м'яч, що потрапив у коробку, вчитель видае фант (жетон).
Виграе той, у кого виявиться
ЗАПУСТИ РАКЕТУ НА МтСЯЦЬ
Мета: навчання гри в м'яч; розвиток координацй' румв рук, плечового пояса.
м'яч.
гри
Вчитель пропонуе запустити «ракету» на Micub. Бере м'яч i кидае його догори. Учень сидячи повторюе рухи вчителя pa3iB). рухи можна повторити стоячи. Коли м'яч падае, учень до нього, бере його й за командою «Ракета кидае знову.
учня, стежити за правильною поставою.
складний BapiaHT: кидок i3 обох
Мета: розвиток pyxiB (у тому кистей i рук),
навчання гри в м'яч.
м'ячики.
гри
Вчитель роздае котячи м'яч, говорить: «М'яч покотився». 1де за м'ячем i бере його до рук. повторюють рухи вчителя: котять своТ та
Тх.
вчитель котить м'яч у протилежний 6ik. повторюють i рухи. того як навчилися цих pyxiB, можна катати м'яч прямо 3i словами «Мячик покотився раз», «М'ячик покотився два» — i так, поки м'яч не досягне
Той, хто i зробив yci рухи правильно, отримуе приз. Вчителю контролювати постави, ходу змикання губ i носовий подих.
Мета: розвиток координацй pyxiB i кистей рук, румв у цих суглобах; розвиток реакцй.
MaTepiaJI: дошка, поставлена на м'ячик.
гри
Вчитель котить i3 м'яч. А учень ловить його внизу. цього мжяються
Мета: розвиток моторики для впливу на центри мовлення; розвиток при в почутгя у власних силах.
аркуш паперу, затонований чорною тушшю; apkYIIIi тонкого паперу, клей ГIВА.
гри
Вчитель пояснюе: виявляеться, малювати можна не фарбами, але й ножицями. художники портрети людей.
<<Спробуемо з чорного аркуша паперу силует будинку з дахом i трубою й розкладемо його на Нехай це буде будинок у MicTi. 13 паперу силует стовпа й наклеТмо на будинок. От запапився
та BikHa, дерева, що kiIIIkY, що Yci
силуети BikH0, дерево, птаха, юшку — розкладаемо на будинку».
Щоб крона дерев на темному apkYLui виглядала ажурною, можна
силуети в i на згинах Тх. Склавши смужку паперу гармошкою й 0TBip будь-якоТ можна отримати карниз.
вимагають й силуети, вчаться
координувати своТ рухи, що сприятливо позначаеться на розвитку «центру мовлення». складена учнем за картинкою, незвичайний занятгя роблять його насиченим, сприяють розвитку мовлення учня.
РВНОКОЛЬОРОВЕ СКЛО
Мета: формування pyxiB, й розвиток моторики.
прямокутне скло, гуаш, «резерв» (для готування резерву клей ГIВА, i3 тушшю й залитий у пластмасовий тюбик i3
гострим наконечником — зазвичай клей у тюбиках i продаеться). На тюбика мае бути 0TBip, через який при HaMckaHHi на тюбик потрапляе на скло.
гри
Вчитель про Для створення фломастером на робиться малюнок-нарис. Аркуш паперу мае p03MipaM скла.
Зображення предмета краще робити великим, щоб що залишаються на CkJIi, розТаючись, не зливалися в однотонну пляму. Виконаний малюнок-нарис накривають зверху склом, kPi3b яке його добре видно.
за малюнка видавлюеться того як вона застигне, гуашшю зафарбовують бар'ером i3 застигло?
дають боком вважають гладку сторону. Гра потребуе 3i6paHocTi й
СУХИЙ ПАЛЬЧИКОВИЙ БАСЕЙН
Мета: тактильного сприйнятгя й розвиток моторики рук; мовних головного мозку, збагачення сенсорного дитини.
монети, Гудзики, й т. iH. у ящик заввишки 8—10 см (можна використовувати тазик) i3 горохом.
гри
а) За командою вчителя двое мають за певний час предмети з «басейну». Бали нараховуються за знайдений i правильно вгаданий предмет.
б) за командою вчителя за встановлений час предмет певноТ форми. час проведення гри й показати, предмети i якот форми перебуватимуть у «сухому
ВЈТРИНА МАГАЗИНУ
Мета: навчання учня малюнки, шрифти) i3 i газет за певною темою, складати колаж; розвиток pyxiB при ножицями й картинок. кольоровий картон, клей Г[ВА, фломастери, CTapi журнали й
газети
гри
Вчитель ми потрапили в MiCT0 з
Але от лихо: noTpi6H0 до кондитерського, Павлу до
книжкового, — до магазину А де який магазин ми не знаемо:
yci вони один на одного, в ycix е й BikHa. От якби попрацювали художники-дизайнери й оформили ми
здогадапися б, куди йти. Попрацюймо caMi художниками! Виберемо назву
магазину, а намаркуш картону». Вчитель розкладае журнали, i учень починае картинки.
цього разом i3 ведучим створюються Вчитель допомагае
букви для назви магазину.
yci картинки наклеюються на картон. Якщо приготувати з картону фасад будинку з то можна 3i зворотного боку
скотчем приклеТти до