Ігри та вправи для розвитку дрібної моторики пальців рук

Про матеріал
Між рукою і мозком - багато звʼязків, які діють двосторонньо - рука розвиває мозок, творячи його мудрість, мозок розвиває руку, роблячи її інструментом творчості, знаряддям і дзеркалом думки. В.О.Сухомлинський
Перегляд файлу

                         Встановлено, що piBeHb розвитку мовлення                  знаходиться уimage

image      pyxiB рук. Якщо розвиток pyxiB image BikY, то i мовленевий розвиток у межах норми, якщо ж розвиток pyxiB рук      - затримуеться i розвиток мовлення.

М. М. Кольцова image що кисть руки можна розглядати, як мовлення - такий як i image апарат. З точки зору рухову imageобласть руки можна рахувати ще мовною зоною мозку.

Спостереження image показали, що розвиток словесного мовлення дитини починаеться, коли рухи image рук досягли

достатньоТ T0HkocTi. Розвиток паљцевоТ моторики готують грунт для подальшого, формування мовлення.

Розвиток рук благотворно впливають не imageна становлення мови, але i на формування imageТому тренування image pyxiB рук являеться imageдля

загального розвитку дитини, а також сприяе image i подоланню порушень мовлення уimage

В image роки роботи по формуванню i удосконаленню загальних pyxiB, моторики рук розглядаеться як image частина комплексно; системиimage

         imageвпливу на           з порушенням мови.

imageпочаткових kJIaciB      включати в занятгя з image i вправи, imageна розвиток ycix imageруховоТ сфери i загальноТ imageартикулярноТ моторики,    pyxiB          рук.

Практика показуе : чим починаеться робота по розвитку imageмоторики рук, тим позитивний ефект впливу на формування мовлення

Вихователяи щпячих до1ш&пьно-виховних заклаЈв imageтеж p03YMiM

       BakTMBicrtb тако? роботи з          BMiM проводити i навчати цьому батыёв.

Пропонуемо Амнаспжу i ряд вправ ддя розвитку доно? моторикиimage

РУК.

Вправи для розвитку моторики рук image виконувати з самого раннього вжу. Ви можете масажувати imageпальчики (пальчикова

imageвпливаючи тим самим на image з корою

головного мозку. У ранньому i молодшому imageвиконувати         вправи, супроводжуючи Тх imageтекстом. Не забувайте про розвиток елементарних навичок самообслуговування: image та imageгудзики, зав'язувати шнурки i т. д.

image

Список вправ, ki я рекомендую своТм учням:

1.                 Випрямити кисть, image стискати Тх у кулак. По imageвиконувати кожною рукою.

image

2.                 Руку imageпокласти на         долонею вниз i по          згинати image

imageвеликий, imageВиконувати по imageкожною рукою.

image

З. Випрямити кисть i по                      притуляти image палець доimage

image- доimage

image

4.              Стиснути в кулак i обертати кисть у напрямках. Спочатку по imageкожною рукою. - двома руками одночасно.

image

5.              Згинання i розгинання imageякомога ширше, imageстиснути i так продовжувати Виконувати по кожною рукою, imageimage обома. Пам'ятаете цю приказку: «Ми писали, ми трудились, imageпальчики втомились»?

image

6.              Покласти руки долонями вгору. Дитина imageпо одному пальцю спочатку на imageна Повторюйте цю вправу у зворотньому порядку.

image

7.              лежать на    Дитина по imageобох рук, починаючи зimage

8.              Дитина затискае image пальцями. Згинае i розгинаеimage

image

image

9.              image на 10 - 15 або паличок. Дитина рукою повинна imageBCi (палички). При цьому не можна допомагати рукою.

Також image брати              по одному. 3aMicTb              запропонуйте image

imageгудзики, горошинки таimage

image

10.         Дитина затискае image пальцями. виконуе наступний рух так, що спочатку зверху з'являеться image палець, аimage

image

image

11.         Дайте image невеликих кульки або два волоських          i запропонуйте покатати Тх        долонями imageв одну та     сторону.

А тепер нехай дитина спробуе Тх перекочувати пальцями imageруки, обертаючи

ТО В ОДН, ТО В               6ik.

image

12.         image     таку вправу: швидко торкайтеся imageвеликого пальця. В один 6ik, починаючи з image 6ik — починаючи з imageпальця. На imageна         на обохimage

image

13.         Дитина повторюе за Вами pi3Hi рухиimage

а) руки                  вгору,              випрямити, перехрестити image

image

б) а тепер перехрещуються imageпалець iimage

image

в) 3p06iTb            з                   з image i великого, з середнього i великого i т.

д.;

image


г) називаете будь-яке число

image

imageimageimageimageimageimageimageimage14. Великий i пропускаються        з до 10, а дитина швидко ”викидае”

руки у Через нього по imageправо: руки: великий - image великий


imagei т. д. Цю вправу можна image

image


   Вюпочайте        для розвитку                 моторики в свою imageйдучи з

малям за руку трохи помасажуйте долоньку, на imageдозвольте йому

потерти image долонями i image пальчиками у imageготуете TiCT0 - дайте шматочок. 1, звичайно ж, багато розмовляйте з малюком, обговорюйте все, що image 30BciM скоро BiH стане

imageучасникомimage

image

-  Граimage

imageзчепити у замок. право; руки натискають на верхню частину тильноТ сторони imageруки, прогинаючи •ff так, що image

руки imageimageна тильну сторону право? руки натискають image - i в imageперетворюються     правот руки.

image

-  Гра ”kiwca випускае imageimageподушечки до верхньоТ частини imageimageшвидко випрямити iimage

image

-  Гра ”Драбинка ” imageвеликого пальця руки лягае на подушечку великого пальця право?

i побудували сходи.

image

 

руки - image сходинки. На великий палець

руки лягае image  image  image

1

imageправого пальця, на нього - image - ще

сходинкиimage image image image image image

 

Юнчики BCix             по         лягають один на одного,

- ocTaHHi. Ось ми

-  Граimage

imageдоimage

Переставляючи маленький imageдо протилежного краю столу.

Ту ж саму вправу повторюемо для image

image

-                 Гра ”Моторчик”

Зчепити                        рук у замок (не imageВеликими

пальцямиробимо imageрухи один навколо одного, все швидше i швидше.

image

-                 Гра ”Юльця”

Юнчик      покласти на          великого пальця - це маленьке imageнове image стикаються image i великого image середнього i

великого, i image i великого - це велике кђ1ьце. Bci рухи повторити наimage

image

-                 Гра ”kaMiHb, imageimageправила. Коли дитина освоТть цю гру,image

з нею ролями.

image

-                 Гра “Сонце, парканчик, image

Руки                   вгору,                          обох рук image i широко image- це

”сонечкоimage

Тепер imageпритиснути один до одного i image - це ”парканчик ”image

imageруки стиснути в кулаки - це image

За Вашею командою: ”Сонечко”, ”Парканчик”, image дитина (групаimage

показуе пальчиками: сонечко з image пальчиками, парканчик з прямими пальчиками або image - кулачки. Спочатку ця вправа виконуеться у image все швидше i швидше. Щоб виконати це завдання, дитина повинна бути надзвичайно уважною.

У Mipy освоення дитиною вправи BHociTb image елементи:image

imageпроголошенняimage

image

-  Гра ”Замок”

На дверях висить замок imageрук imageзчеплюючись в замок)

Хто б imageйогоimage

Потягнули,             розходяться в сторони, imageзалишаються переплетеними)

image

Покрутили,             рук крутяться у pi3Hi боки, неimage

image

Постукали (постукують долонями одна об одну) imageрозпрямляються, руки розходяться в pi3Hi боки).

-  Гра i3 image(«Колодязь»)

Укладаете чотири cipHp•IkIi (два паралельно один одному, зверху два imageперпендикулярно Тм) так, щоб вийшов квадрат. Дитина imageдо гри i теж обережно кладе зверху своТ Так колодязь поступово зростае.

1снуе ще багато вправ, ki також розвивають моторику рук. Особливо це стосуеться тих завдань, у яких дитина креслить малюе, перемальовуе pi3Hi

image

ЗНАЙДИ СЮРПРИЗ

Мета: розвиток моторики рук, image pyxiB; навчання imageimageфантики (10-—15 шт.), предмети (значки, гудзики й т. iH.),

imageкукурудза,image

гри

Вчитель загортае значок у чотири-п'ять image Учень мае розгорнути BCi фантики, обережно скласти Тх i отримати приз. image пропонують два-три

«сюрпризи».

ПРИЦЏПКИ В КОШИКУ

Мета: розвиток моторики трьох основних image руки (великого, imageй середнього).

imageкошик i3 дерев'яними image(Крат кошика не

image бути занадто товстими. Кошик можна image плоскою ф1гуркою з товстого картону.)

imageгри

Учень ставить на                  кошик i3 image Вчитель бере image трюма

пальцями, й на край кошика й пропонуе повторити те, що BiH зробив.

imageтого як учень це засвоТть, йому пропонують причепити BCi image до

краю кошика.

Можна ускладнити гру: imageрукою,

аimage

image повторення pyxiB стискання й розтискання i3 зусиллям служать

imageтренуванням imageрук.

РВНОКОЛЬОРОВ1 ПРИЩШКИ

Мета: розвиток                  моторики рук; навчання imageрозвиток

уваги.

image2 набори image i3 дерев'яними image (12 шт.). image

image в один i3 чотирьох image(червоний, жовтий,                 зелений) —

загалом 12 image по три кожного колюру. Кошик можна image чашкою або image пластмасовим         Головне, щоб imageдо краТв.

гри

У вчителя i учня е по одному кошику з кольоровими image Вчитель бере кошик, ставить його на i просить учня подати йому image й назвати й image Яю.цо учень не може назвати то вчитель називае його сам.

imageвчитель показуе, як трьома пальчиками можна причепити image до краю кошика. Коли учень засвоТв цю й зможе легкоimage

(наприклад, yci image одного кольору) i називати TXHi кольори, йому дають

завдання причепити image за колюрами або причепити Тх у image як на кошику у вчителя.

Варто звернути увагу на те, що вчитель мае imageтрюма пальцями, ТОМУ що учень повинен бачити image РУхи.

Багаторазове повторення pyxiB розтискання й стискання image тренуе

imageрук, робить imageмасаж i тиск на точки мускулатури, яка

imageза image мовлення головного мозку. imageякою рукою переважно працюе учень, можна визначити image руку. Однак бажано, щоб учень працював обома руками.

КОЛЬОРОВЖРАПЛ

Мета: розвиток моторики; уточнення pyxiB    рук; розвиток концентрацй• уваги, координацй•.


imageна лежить eMkicTb для заморозки води в холодильнику. Зверху вона image трьома перекриттями червоного, синього i жовтогоimage

Поряд i3 тацею стоять три з image водою. Вода imageхарчовими фарбами жовтого, червоного i синього image (можна використовувати газовану воду). У кожному — з ковпачком i3

товстоТ гуми, поруч маленька губка.

гри

Вчитель показуе, як за допомогою                   по                 перенести воду зimage

image eMkocTi. Учень повторюе його дй•, i поступово

imageнаповнюються водою imageдо TXHix imageза допомогою

цих самих                вода знову переноситься доimage

Учень не розвивае рук, працюючи з imageале й тренуеться в image й p03pi3HeHHiimage

image

МАЛЕНЬКИЙ АПТЕКАР

Мета: розвиток image моторики, уточнення pyxiB                      рук, координацй.

MaTepian: наimageчашка з намистинками та eMHicTb i3 imageдля них. Намистинок у image piBH0 е

imageу eMHocTi. Кожний         мае бути пофарбований          кольори imageнамистин. Спочатку можна використовувати намистинок. imageгри

Вчитель image про роботу image про те, як вони виготовляють pi3Hi imageпоказуе, як можна за допомогою перекладати намистини, i пропонуе власноруч заповнити намистинами. Коли eMHicTb виявиться заповненою, намистини за допомогою перекладають назад. Гру можна ускладнити, image намистин i eMHocTi Однак варто врахувати, що гра досить складна й потребуе учня крайньоТ концентрацй уваги та imageконтролю. Якщо в учня намистина падае на тацю, вона завжди сама зможе виправити помилку.

Гра вимагае велико? в рухах. За кожну вдалу варто заохочувати учня, хвалити його.

ДВА ЮНЦЯ, ДВА ЮЛЬЦЯ, А ВСЕРЕДИШ ЦВЯПОК, АБО НОЖИЩ Мета: imagepyxiB, тренування imageуваги; розвиток imageмоторики рук.

imageтаця, на         лежать        (краще image i3 тупими imagei kiJIbka apkYIIIiB imageкольорового паперу. На деяких аркушах imagep03pi3Y.

imageгри

Вчитель загадуе загадку (див. назву гри). того як учень imageзагадку, вчитель пропонуе Тй image ножицями Якщо учень легко впорався, йому дають завдання imageза та виконувати imageрухи з imageBi3epyHka.

Варто врахувати, що, здобуваючи навички впевнено тримати imageУчень imageтак само впевнено зможе тримати i проводити наimage

лп-111.

ВИШИВАЛЬНИЩ

Мета: розвиток моторики, уточнення pyxiB рук; imageуваги, розвиток координацй'.

imageна        лежать apkYI.ni картону з намальованими на них imageе imageмалюнки, е image по яких пройде голка з ниткою (у          складних завданнях      лише image крапками).

Клубок вовняних ниток, 1—2 T0BcTi imageголки.

imageгри

Вчитель image про вишивальниць. Якщо е image показуе pi3Hi вишивки й пропонуе пограти у вишивання, пояснюючи, як вишивають. image учень бере голку та вставляе нитку у вушко голки. Спочатку в цьому йому допомагае дорослий. вона робить це image нитки з'еднують i зав'язують вузлик.

image Учень робить на картонках з отворами (для полегшеного BapiaHTa можна використовувати 3aMicTb голки шнурок), просмикуючи голку то догори, то вниз.

Варто врахувати, що робота з голкою, особливо затягання нитки й зав'язування вузлика, е щвже складною для учня. Спочатку краще не просто показати, а проробити операцй разом з ним, рука в виявляючи image i точно imageмомент, коли можна imageруку учня й запропонувати йомуimage

image

НАМИСТО

Мета: розвиток   моторики, координат;imageза формою i колюром; imageуваги.

imageнитки, гудзики p03Mipy йimageколюру. гри

Вчитель пропонуе зробити намисто. Можна запропонувати зробити намисто за зразком, а Гудзики image за формою й колюром.

ЗАШНУРУЙ ЧЕРЕВШС

Мета: засвоення навички вдягання; розвиток моторики, координацй• pyxiB, image

imageпара kpociB0k i шнурки.

гри

Вчитель показуе, як image можна зашнурувати image i просить учня зашнурувати так само другу kpociBkY.

imageспочатку зашнуровувати разом з учнем. У Mipy ускладнення завдання можна демонструвати зразки.

Мета: розвиток координацй' та image pyxiB великих i                         м'язових

груп;          формування        навичок         image       метання         м'яча.

imageабо коробка), pi3Hi                   image

гри

На image до яко? учень може докинути м'яч, ставиться коробка або пщвп.пуеться Учень kiJ1bka pa3iB намагаеться потрапити в image

imageBapiaHT: розставляються image               треба збити. За

збиту                        або м'яч, що потрапив у коробку, вчитель видае фант (жетон).

Виграе той, у кого виявитьсяimage

ЗАПУСТИ РАКЕТУ НА МтСЯЦЬ

Мета: навчання imageгри в м'яч; розвиток imageкоординацй' румв рук, плечового пояса.

image м'яч.

гри

Вчитель пропонуе запустити «ракету» на Micub. Бере м'яч i кидае його догори. Учень сидячи повторюе рухи вчителя image pa3iB). рухи можна повторити стоячи. Коли м'яч падае, учень image до нього, бере його й за командою «Ракета image кидае знову.image

учня, стежити за правильною поставою.

imageскладний BapiaHT: кидок i3 image обохimage

МЯЧИК покотився

Мета: розвиток image pyxiB (у тому                 кистей i                рук), image

image навчання                                    image гри в м'яч.

image м'ячики.

гри

Вчитель роздае imageкотячи м'яч, говорить: «М'яч покотився». 1де за м'ячем i бере його до рук. повторюють рухи вчителя: котять своТ та

imageТх.

imageвчитель котить м'яч у протилежний 6ik. повторюють i рухи. imageтого як навчилися цих pyxiB, можна катати м'яч прямо 3i словами «Мячик покотився раз», «М'ячик покотився два» — i так, поки м'яч не досягне image

image

Той, хто image i зробив yci рухи правильно, отримуе приз. Вчителю контролювати постави, ходу змикання губ i носовий подих.

ШЙМАЙ МЯЧИК

Мета: розвиток координацй pyxiB imagei кистей рук, imageрумв у цих суглобах; розвиток imageреакцй.

MaTepiaJI: дошка, поставлена на imageм'ячик.

гри

Вчитель котить i3        м'яч. А учень ловить його внизу.     цього imageмжяютьсяimage

мАлоемо ножщями

Мета: розвиток   моторики для впливу на центри мовлення; imageimageрозвиток при image в   почутгя imageimageу власних силах.

imageаркуш паперу, затонований чорною тушшю; apkYIIIi тонкого imageпаперу,          клей ГIВА.

гри

Вчитель пояснюе: виявляеться, малювати можна не фарбами, але й ножицями. художники imageпортрети людей.

<<Спробуемо з чорного аркуша паперу силует будинку з дахом i трубою й розкладемо його на Нехай це буде будинок у image MicTi. 13 imageпаперу imageсилует imageстовпа й наклеТмо на будинок. От запапився

imageта                        BikHa, дерева,                      що image kiIIIkY, що                      Yci

силуети              BikH0, дерево, птаха, юшку — розкладаемо на              будинку».

Щоб крона дерев на темному apkYLui виглядала ажурною, можнаimage

силуети в   i на згинах image Тх. Склавши смужку паперу гармошкою й image 0TBip будь-якоТ image можна отримати imageкарниз.

                imageвимагають                    й imageсилуети,              вчаться

координувати своТ рухи, що сприятливо позначаеться на розвитку «центру мовлення». image складена учнем за картинкою, незвичайний занятгя роблять його image насиченим, сприяють розвитку мовлення учня.

РВНОКОЛЬОРОВЕ СКЛО

Мета: формування imagepyxiB,      й imageрозвиток imageмоторики.

image прямокутне скло, гуаш, «резерв» (для готування резерву imageклей ГIВА, image i3 тушшю й залитий у пластмасовий тюбик i3

гострим наконечником — зазвичай клей у тюбиках i продаеться). На imageтюбика мае бути 0TBip, через який при HaMckaHHi на тюбик потрапляе на скло.

imageгри

Вчитель image про Для створення фломастером на imageробиться малюнок-нарис. Аркуш паперу мае image p03MipaM скла.

Зображення предмета краще робити великим, щоб що залишаються imageна CkJIi, розТаючись, не зливалися в однотонну пляму. Виконаний малюнок-нарис накривають зверху склом, kPi3b яке його добре видно.

image за малюнка видавлюеться того як вона застигне, гуашшю зафарбовують image бар'ером i3 застигло?image

дають imageбоком imageвважають гладку сторону. Гра потребуе image 3i6paHocTi йimage

СУХИЙ ПАЛЬЧИКОВИЙ БАСЕЙН

Мета: image тактильного сприйнятгя й imageрозвиток imageмоторики рук; image мовних         головного мозку, збагачення сенсорного         дитини.

imageмонети, Гудзики, imageй т. iH. у imageящик заввишки 8—10 см (можна використовувати тазик) i3 горохом.

гри

а) За командою вчителя двое мають за певний час imageпредмети з «басейну». Бали нараховуються за знайдений i правильно вгаданий предмет.

б) image за командою вчителя за встановлений час      предмет певноТ форми. час        проведення гри imageimageй показати,       предмети i якот форми перебуватимуть у «сухому

image

ВЈТРИНА МАГАЗИНУ

Мета: навчання учня imageмалюнки, шрифти) i3 imagei газет за певною темою, складати колаж; розвиток imageimagepyxiB при image ножицями й image картинок. imageкольоровий картон, клей Г[ВА,     фломастери, CTapi журнали й

газети

гри

Вчитель imageми потрапили в MiCT0 з image

             image Але от лихо:                 noTpi6H0 до кондитерського, Павлу           до

книжкового,              — до магазину                     А де який магазин ми не знаемо:

yci вони один на одного, в ycix е й BikHa. От якби попрацювали художники-дизайнери й оформили image ми image

здогадапися б, куди йти. Попрацюймо caMi художниками! Виберемо назву

магазину, а намimageаркуш картону». Вчитель розкладае журнали, i учень починае imageкартинки. image

цього разом i3 ведучим створюються imageВчитель допомагае

imageбукви для назви магазину.

image yci картинки наклеюються на картон. Якщо image приготувати з картону фасад будинку з imageто можна 3i зворотного боку

скотчем приклеТти доimage

pdf
Додано
26 грудня 2022
Переглядів
1463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку