Розробку інтегрованого заняття "Сірники - не іграшки, вогонь - не забава" можна використовувати під час проведення тижня пожежної безпеки та у виховній роботі з учнями початкових класів. Тут є посильки на мультиплікаційні фільми, які можна використати на уроках основ здоров'я.
Підготувала
Зінченко Л.В.,
2018 рік
Мета: Розширити знання учнів про вогонь, його користь і шкоду;
повторити та закріпити правила безпеки при користуванні сірниками та електроприладами;
правилами поведінки під час пожежі;
розвивати мислення, пам'ять, увагу, уяву, вміння робити власні висновки;
виховувати дисциплінованість, культуру поведінки, повагу до професії пожежника.
Обладнання: картки, презентація, ілюстрований матеріал на пожежну тематику.
Хід заняття
І. Організаційна частина. Оголошення теми і мети
ІІ. Основна частина
Вчитель. Чи може вогонь бути нашим другом?
Всі. Може.
Вчитель. Чи може вогонь бути нашим грізним ворогом?
Всі. Ще як може.
Учень.
Із вогнем ти обережний будь,
Бо таїть він у собі велику силу
Руйнівник, палій і ворог він,
Вдома, в полі, в лісі чи гаю,
Із вогнем ти не жартуй – це небезпечно.
Пам’ятай всі правила завжди,
Бо безпека це і вчасно, і доречно.
Левченко Г.М.
Майже у всіх народів вогонь має божественне походження. Велика сила, якою володіє вогонь, не дозволяла людям думати про те, що сама людина могла добути ту іскру, з якої розгорівся вогонь.
Вогонь завжди вважався священним. Первісним людям, щоб добути вогонь, потрібно було дуже постаратися, тому вогнище завжди оберігалось і підтримувалось. Адже без вогню неможливо було зігрітись або приготувати їжу. Знання про вогонь передавались із покоління в покоління, про його силу батьки розповідали своїм дітям, а оберігати вогонь було священним обов'язком кожної людини.
Міфи про походження вогню оповідають про багатогранність цієї стихії. В першу чергу вогонь був небесним творінням. Це і сонце, і блискавка, а також боги, які уособлювали ці сили. Часто зустрічається жертовний вогонь. Його запалювали на честь загиблих або померлих людей, за допомогою вогню жерці спілкувалися із богами, благаючи у них захисту або допомоги. Але існує і вогонь підземний, що вважається смертельним і руйнівним.
Кожний народ поклонявся вогню. Про це свідчать не тільки численні обряди, а й складені століттями легенди та міфи.
Вогонь одного господаря здибався з вогнем другого господаря, й вони почали між собою говорити. Перший каже: «Мені добре в мого господаря, бо він гарно обходиться зо мною — коли треба, то кладе гарних дровець, а як не треба, то бере чистої водиці й мене заливає. Так що мені добре». Другий каже: «Мені дуже зле, бо господар дає погані дрова, а коли мене не треба, то заливає помиями. Ото я хочу йому відомстити тим, що піду гуляти по його господарстві». Перший каже: «Коли будеш гуляти, не спали там колеса мого господаря, яке знаходиться на подвір’ї твого».
От вночі розпочалась пожежа в другого господаря, й згоріло все, а колесо першого викотилося та й залишилося.
Конкурсна програма.
Клас поділено на дві команди
1.Червона корова всю солому на чорне борошно змолола. (Вогонь, попіл).
2. Догори висить, до пори мовчить, а вогонь зачує і сичить, й лютує.
(Вогнегасник).
3. Жовта смерть для змія у червоній скрині. (Ящик з піском).
4. Маленька зірка відлетіла, багато лиха наробила. (Іскра).
5. Все життя їсть, а з голоду вмирає. (Вогонь).
6. Хто його не бережеться, дуже скоро обпечеться. (Полум'я).
7. У тісній темниці живуть хлоп’ята яснолиці. (Сірники).
8. Небезпечний для людини, корисний у господарстві. (Газ).
9.Білий стовп стоїть на даху
І росте все вище, вище.
Ось доріс він до небес
- І зник.
(Дим.)
10.В маленькій коморі
Тримають сто пожеж.
(Сірники.)
11.Безстрашний герой, що завжди на посту,
Він чує біду і вогонь за версту.
Нерівний веде зі стихією він бій,
Прагне завжди захистити нас з тобою.
(Пожежний.)
12. Легендарні герої,
У вогонь йдуть ... (Пожежники.)
Ситуація 1.
Евакуація при пожежі.як це робити?
Виходити швидко, без метушні, паніки. Не користуватися ліфтом.. Чітко виконувати накази, розпорядження дорослих. Допомагати тим, хто потребує твоєї допомоги.
Ситуація 2
Як загасити початок пожежі у будинку?
Можуть бути використані пісок, земля, шматки грубого сукна, різнівогнегасники, вода.Осередок пожежі закидають піском або землею за допомогою совка чи лопати, при цьому відбувається охолодження поверхні, що горить, зменшити доступ повітря до неї.
Ситуація 3
Як допомогти людині, на якій загорівся одяг?
1. Накрити покривалом. Але не з головою.
2. Качатись по землі, якщо покривала немає.
Ситуація 4
Пожежа у сусідній квартирі багатоповерхового будинку.
Рольова гра «Зателефонуй пожежнику».
(Діти за допомогою телефону викликають пожежну службу)
4. «Ти мені - я тобі»
1. Як називається професія, коли гасять пожежу? (Пожежний).
2. За яким номером телефону викликається пожежна служба? (101).
3. Що надягають пожежники, коли їх викликають на пожежу? (Брезентовий костюм - не горить, не промокає; каска - захищає голову від удару, рукавиці - захищають руки від опіків; чоботи - захищають ноги від опіків, апарат для дихання - захищає гортань від диму).
4. Чому пожежна машина червоного кольору? (Щоб здалеку було видно, що їде пожежна машина і їй треба поступитися дорогу).
5. «Склади прислів’я» ( утвори відповідність).
Від іскри |
вогонь не забава. |
Сірники не іграшка, |
і ворог людини |
Сльози |
обережний з вогнем. |
Вогонь - друг |
пожежа народжується |
Вранці, ввечері і вдень будь |
пожежу не гасять |
6.Склади пазл (розрізано малюнок пожежника)
7. Перегляд мультфільма. Гелікоптерчик Пожежа на танкері Добрі мультфільми
IІІ. Рефлексія
Використані джерела: