“ Життя чудове лише двома речами : перша – вивчати математику, друга – навчати математиці” С. Пуассон В праці, в навчанні, у грі, у різній творчій діяльності людині потрібні уважність, вміння логічно мислити – все те, що люди називають одним словом кмітливість. Якщо ви цікавитесь математикою, хочете як найбільше дізнатися про неї, розібратися у її таємницях, зробити її цікавішою, тоді я запрошую Вас до знайомства з одним із видів математичної гри – кросвордами, які , в свою чергу, пов’язані з науково – теоретичним матеріалом. Кросворди навчають без дидактичності, вони, при всій традиційності свого змісту, оригінальні і направлені на досягнення важливої мети – пробудження в учнів самостійного і нестандартного мислення та любові до математики.
“Математика дисциплінує розум, привчає до логічного мислення. Невипадково говорять, що математика – це гімнастика розуму” М.І. Калінін Проста, але необхідна по своїй глибині і значущості ідея про те, що “людина розумна” є в першу чергу “ граюча людина “ і тому навчати , навіть, самим важливим речам потрібно по можливості граючись, приходила в голову видатним педагогам на протязі всієї історії людства. На Заході ще в середні віки педагоги прагнули оживити і зробити більш цікавим викладання “ сухої “ математики.
Викладаючи математику, я зрозуміла, що за формуванням практичних навичок та вмінь часто не вистачає часу на перевірку теоретичного матеріалу. Випадково в дитячому журналі” Дитяча академія” побачила угорський кросворд, тоді зрозуміла, що, складаючи та використовуючи такі кросворди на уроках, можна не лише перевірити знання учнями теоретичного матеріалу, а й активізувати пізнавальні здібності учнів, розвивати їх увагу, пам’ять, мислення. “ Предмет математики досить складний і не треба втрачати можливості робити його цікавим” Б. Паскаль
“ Багато що з математики не лишається в пам’яті, але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте “ М.В. Остроградський Всі ми знаємо, що увага – це зосередженість і направленість психічної діяльності на певний об’єкт. Саме угорські кросворди дають змогу розвивати такі властивості уваги як: * об’єм (кількість об’єктів, які можуть бути сприйняті і збережені людиною у відносно короткий проміжок часу); * розподіл ( здатність одночасно утримувати у свідомості об’єкти різної діяльності); * переключення ( можливість швидкого переходу уваги з одного об’єкту на інший); Але не можна забувати і про процеси пам’яті, які розвиваються при роботі над кросвордами: * запам’ятовування; * збереження; * відтворення ( впізнання, спогад, власне пригадування).
“ Я не збираюсь відмовитись від смачного обіду лише через те, що мені невідомі всі таємниці травлення” О. Хевісайд Не можна також не відмітити , що включення в навчальний процес кросвордів може бути стимулом, адже вони добре активізують пізнавальну діяльність учнів. Пропоновані кросворди розраховані на учнів різних рівнів знань. Їх можна використовувати під час : Актуалізації опорних знань учнів ( інтерактивна технологія “ Мікрофон “ , метод “ Незакінчені речення”, математичні диктанти, …) Узагальнення та систематизації знань учнів (колективна, індивідуальна, диференційована робота учнів) Підсумок уроку Крім того, розгадування кросвордів – цікава форма проведення вільного часу. За їх допомогою ви зможете розкрити в собі невідомі раніше таланти і підвищити впевненість у своїх можливостях. Я думаю, що ні для кого не секрет, що така впевненість і лежить в основі життєвого успіху.
“ Ще нічого не зроблено, якщо хоч щось залишилось зробити” К. Гаусс Поради щодо використання кросвордів Відшукати в кросворді математичний термін (закреслити його) Можливі завдання учням: - дати означення даного терміну - вказати де він використовується в практичній діяльності - пригадати, де з ним зустрічалися ( крім уроків математики) - запитати в товариша ( оцінити його)
5 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з букв, що залишилися складіть слово, яке дасть назву числам, які використовуються під час лічби предметів з м е н ш у в а н е д н у м е р а ц і я о ц и ф р а с у м а д н а + в = в + а о а у а л М М L а т д н р н ь і н у л ь и к в і д’ є м н и к н и п о р і в н я т и ч и с л а
5 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з букв, що залишилися складіть слова, які дають узагальнення математичним термінам використаним у таблиці к о о р д и н а т а л м п г п р о м і н Ь і а р р е е и ф п р я м А м н я г о с т р и й і г а и м т у п и й о т у р н к и ш к а л а к у Т ч а о й б і с е к т р и с а л р о з г о р н у т и й о
5 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з букв, що залишилися складіть слова, які дають узагальнення цим математичним термінам п о м н о ж и т и д и л м и ч з п е р е с т а в н и й а ї и а с п о л у ч н и й і ч с к с к р о з п о д і л ь н и й у л о к в а д р а т ч и с л а б а н м н о ж н и к д о б у т о к з
5 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з букв, що залишилися складіть слово, яке дає узагальнення цим математичним термінам ( літери можуть повторюватись) т р і в н о б е д р е н і и р п р я м о к у т н і е н т и р і з н о с т о р о н н і к т у п о к у т н і о у к н у р і в н о с т о р о н н і т г о с т р о к у т н і и м н ч о т и р и к у т н и к и и п р я м о к у т н и к г к к м н о г о к у т н и к ц о и п е р и м е т р р і в н і з а м к н е н а л а м а н а
5 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з букв, що залишилися складіть назву теми, яку ми вивчаємо з в и ч а й н і д р о б и д н е п р а в и л ь н и й з о в м і ш а н и й д р і б н д ц і л а ч а с т и н а ч д а й и п р а в и л ь н и й д в р в і д н і м а н н я о з а з н а м е н н и к и а н и н і и і п о р і в н я н н я н ч и с е л ь н и к м б ї и я
5 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з букв, що залишилися складіть назву теми, яку ми вивчаємо д р о б о в а ч а с т и н а д п о р і в н я н н я д т в д і к і д д о д а в а н н я и ї л р і н в і д н і м а н н я е е н д м н о ж е н н я б и м н о к р у г л е н н я я о а и н с о ц і л а ч а с т и н а а я
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер , що залишилися складіть назву дії , яка допомагає дізнатися в скільки разів одне число більше від другого п ч и с л а б л и з н я т а р д н и д і л ь н и к і я о о л с к л а д е н е е ч с д с н е л п о д і л и т и и т д і л е н е ч а с т к а н і п о с л і д о в н і с т ь
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер , що залишилися складіть слово, яке вказує на те , що число можна поділити на інше ( літери можна використовувати не один раз) о п о к а з н и к Н С К с к в а д р а т к у б Н н д і л ь н и к о н д С о н е п а р н е ь с т Д в п а р н е к р а т н е а с т е п і н ь л і і п
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть назву чисел, які раніше називали “ламаними числами” ч н е с к о р о т н и й з и в л а с т и в і с т ь н с с к о р о т и т и р в а е д о д а в а н н я с л м л ц і л а ч а с т и н а е ь з в е д е н н я а о и н н д в і д н і м а н н я н и с к о р о т н и й і ч и к п р а в и л ь н и й б к
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть назву відношення кількості сприятливих результатів до кількості всіх можливих результатів п й м о в і р н і с т ь о д о с т о в і р н а й д о р в и п а д к о в а і н і і т о і д ї п ь с я н е м о ж л и в а м в в и п а д к о в о ї
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть назву теми, в якій зустрічаються ці терміни ( літери можуть повторюватися) к д о в ж и н а к о л а р к о о д і а м е т р к т к г р л п л о щ а ц е н т р л у у о к у л я р а д і у с П І г с е г м е н т а с е к т о р
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть слово без якого не може існувати ні відношення ні пропорція ( літери можуть повторюватися) с в і д н о ш е н н я е п р о п о р ц і я к р р і в н і с т ь а р е ч д і а г р а м а а д к л і н і й н а с й н т с е к т о р н а н і с т о п ч а с т а і в л а с т и в і с т ь
6 клас Закресливши по горизонталі та вертикалі математичні терміни, ви дізнаєтесь, яке числа можна записати у вигляді а/m, де а – ціле число, а m- натуральне д к о о р д и н а т н а п о р д о д а в а н н я д р д м н о ж е н н я о а і я а і р і в н я н н я і л м т в і д н і м а н н я е а н п о р і в н я н н я н н і в і д’ є м н і ц н л н ь р а ц і о н а л ь н і я а
6 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть слова, які дадуть узагальнення всім термінам, що тут зустрічалися ( літери можуть повторюватися ) в к о о р д и н а т н а т п г п і п р я м а о м е у н о л р р д п а р а л е л ь н і и ч о а о р п р я м о к у т н и к к щ ф м і к в а д р а т р о м б а и і і з п л о щ и н а ч і г р н к н о г і ф і г у р и е т р ф а и ь к п е р п е н д и к у л я р н і
7 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть назву науки, яка вивчає геометричні фігури на площині ( літери можуть повторюватися) т п е р п е н д и к у л я р н і л і п о в і д р і з о к п р о м і н ь я е р ч в е р ш и н а к у т а п н м т р а я к с т о р о н и п а р а л е л ь н і м а р о з г о р н у т и й п р я м и й а в и м і р ю в а н н я к у т т у п и й
7 клас Закресліть по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з літер, що залишилися складіть слова, що є елементами многокутників ( літери можуть повторюватися ) р р і з н о с т о р о н н і в в і е р і в н о б е д р е н н і и в м е д і а н а в и с о т а т с н п р я м о к у т н і р н о р о і о б і с е к т р и с а с н и т р і в н о с т о р о н н і ш и а
8 клас Відшукайте по горизонталі та вертикалі математичні терміни, а з решти літер складіть слово , що узагальнить даний математичний матеріал к п а р а л е л о г р а м с в с т о р о н и ч и у и н у а о и п р о т и л е ж н і с д д і а г о н а л ь и т к і р б і с е к т р и с а т к д а р п р я м о к у т н и к н т в е р ш и н и р і в н і і п а р а л е л ь н і р о м б
8 клас По вертикалі та горизонталі відшукайте знайомі терміни, дайте їх означення, а з букв, що залишилися складіть назву теореми, яка дозволяє знаходити невідомі сторони прямокутних трикутників р п е р п е н д и к у л я р г с а к т а н г е н с о а ф о г р и д а п р о т и л е ж н и й р а н і т р П п р и л е г л и й а д у а е п р я м о к у т н и й і у с н т г і п о т е н у з а т м с е п р о е к ц і я к о с и н у с е