Тема. Розв'язування вправ та задач з звичайними дробами. Козацька Україна.
Обладнання: комп'ютер, презентація Microsoft Power Poіnt, плакати.
Мета: збудити в учнів інтерес до героїчного минулого українського козацтва; навчати їх самостійно мислити; вдосконалювати обчислювальні навички усної та письмової лічби; закріпити вміння розв'язувати задачі на знаходження чисел за їх сумою і різницею, сумою (різницею) і кратним відношенням; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, пам'ять, культуру мовлення; виховувати такі риси характеру, як працелюбність і наполегливість у досягненні мети, доброту і вміння відстоювати власну гідність; прищеплювати любов до Батьківщини.
Епіграф: Математику слід вивчати ще й тому, що вона розум до ладу приводить
М. Ломоносов
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Створення емоційного настрою
Вчитель математики. Пам’ятаєте легенду про те, як великий Архімед біг по вулиці і кричав «Еврика!». Його тоді так захопила нова ідея, що він і не помітив, що вискочивши з ванни, забув одягтися. Справді, коли нас осяває якась ідея, особливо, якщо це розв’язання якоїсь проблеми, що давно не дає спокою, ми відчуваємо почуття радості, піднесення, гордості. Так ідеї – це чудово. Хай живуть ідеї! І ті, великі ідеї, які приводять до грандіозних винаходів людства, і ті, маленькі ідеї, які ми можемо відчувати на звичайному уроці.
Сьогодні наш урок – це урок ідей. Звичайно, ідеї, які нехай сьогодні осяють вас, не можна назвати великими, але пам’ятайте – велике починається з малого. Працюємо під девізом:
Думаємо колективно,
Працюємо оперативно,
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обов’язково.
Вчитель історії. Сьогодні я хочу розповісти вам індуську притчу.
Магараджа вибирав собі міністра. Він оголосив, що візьме того, хто пройде по стіні навколо міста з глечиком, доверху наповненим молоком, і не проллє ні краплини. Багато людей пробувало пройти, але їх по дорозі спеціально відволікали і вони проливали молоко. Аж ось пішов один чоловік. Навколо нього кричали, стріляли, його всіляко лякали. Але він не пролив молоко. «Ти чув крики, постріли? – спитав його потім магараджа, - ти бачив, як тебе лякали?». «Ні, повелителю, я дивився на молоко».
«Не чути і не бачити нічого стороннього» - ось як має бути сконцентрована увага. На сьогоднішньому уроці я бажаю вам саме такої уваги.
Вчитель історії. Згадаймо, як склалася доля українського народу після тривалого монголо-татарського гніту. Україну з усіх кінців шматували вороги. Придніпров'я — Київщину, східну Волинь і південні степи захопила Литва, Поділля і Галичину пригноблювала Польща; у Закарпатті господарювали угорські феодали, на Буковині — молдавські бояри. З півночі, причаївшись, очікувала слушного моменту для загарбання Москва.
Українському народу загрожувало духовне поневолення. Соціальне та національне пригнічення викликало протест народу.
Однією з форм протесту була втеча українців за дніпровські пороги — на Хортицю. Утікачі називали себе козаками, тобто вільними людьми.
Що ж являв собою острів Хортиця?
Вчитель математики. Про його розміри ви дізнаєтесь, якщо розв'яжете задачу. (Умови задач і відповідні їм малюнки проектуються на екран зі слайдів.)
Задача 1. Хортиця — найбільший дніпровський острів. Вона завширшки сягає 2 1\2 км , а в довжину має на 9 1\2 км більше. Яка довжина острова Хортиця?
Розв'язання
9 1\2 км + 2 1\2 км = 12 км.
Відповідь. 12 км.
Задача 2. У 1556 р. на острові Мала Хортиця було засновано фортецю, що поклала початок Запорізької Січі. Скільки років минуло з того часу?
Відповідь. 461 р.
Учитель історії. Особливо дошкуляли набіги на південь України татарських загарбників, які грабували козацькі хутори. Старших людей вбивали, жінок забирали в найми, хлопчиків — у яничари, дівчаток — у найми та в гареми продавали.
Виростаючи, кожний хлопчик мріяв стати козаком.
Траплялося, що козаки визволяли бранців із неволі турецької. Часто з розорених домівок хлопчиків, які не мали ані батька, ані неньки, козаки забирали на Запорізьку Січ для навчання в школі джур козацьких.
ШЛЯХ ДО СІЧІ
А було й так, що хлопчики-сироти ставали поводирями у сліпих козаків-бандуристів.
Деякий час вони ходили разом. Кобзар вчив поводиря співати та на кобзі грати. Але коли хлопчикам виповнювалося 10 років, кобзарі віддавали їх до школи, просили прийняти їх у джури.
КОЗАЦЬКА НАУКА
Крім обов'язкових знань з математики, риторики, письма, у школі вивчали військову справу, вчили володіти зброєю та способам виживання. Помандруємо і ми з вами в часи козацькі, десь так років на 500 назад, разом із хлопчиком Михайликом — джурою козацьким. А було йому років стільки, як вам сьогодні.
.
У кожного своя стежка для мандрів. Ми оберемо ту, яку нам пропонує цариця Математика.
Завітаємо до школи джур і разом із майбутніми козаками полічимо.
1\8 +5\8=
11\24+ 8\24=
23\47- 14\47=
29\64- 14\64- 9\64=
29\32- x= 15\32
7\10 + x =9\10
x\72 – 13\72= 29\72
ГОСПОДАРЮВАННЯ
Крім бойових козаків, були козаки, які займалися господарюванням: хліборобством, городництвом, садівництвом, мисливством, рибальством, торгівлею та ремеслами.
Задача 3. Посівну площу в 150 3\4 га козаки засіяли пшеницею і житом, причому житом на 30 3\4 га більше. Скільки гектарів вони засіяли житом?
Розв'язання
Відповідь. 90 3\4 га.
Закладалися сади, де росли груші, яблука і вишні. Завітаємо до одного з таких садів.
Задача 4. У саду було 6000 дерев. Груші становили 2\5 всіх дерев,а яблуні- 1\6 всіх дерев, решта – вишні. Скільки посадили вишень?
Розв'язання
Хлопчики-джури вчилися і допомагали старшим господарювати.
Задача 5. Джури Сергійко й Андрійко зібрали в лісі 27 білих грибів. Скільки грибів зібрав кожний із хлопчиків, якщо Андрійко зібрав 2\3 всіх грибів?
Розв'язання
Відповідь. Сергійко зібрав 9, а Андрійко – 18 грибів.
Задача 6. Щоб допомогти козакам приготувати на обід щербу, три джури — Олесь, Петро і Данилко — пішли рибалити. Складіть задачу за короткою умовою та розв'яжіть її.
Олесь ? 1\9 всієї риби
Петро ? у 2 рази більше 18 р
Данилко ? кг решту
Відповідь. Олесь упіймав 2 р. , Петро – 4 р., а Данилко – 12 рибин.
БОЙОВА ВДАЧА
Особливо старанно джури вивчали зброю. Чистили пістолі, вчилися стріляти і володіти шаблею, і звичайно ж їздити на коні, веслувати, плавати та іншій премудрості, яка могла знадобитися в походах.
Запорізьке військо славилося своєю високою боєздатністю і військовою майстерністю.
На озброєнні Запорізького війська була вогнепальна та холодна зброя: рушниця (мушкет) з кремінним замком, гаківниця, пістоль, шабля, спис, лук, кинджал, ніж, келеп (бойовий молоток).
Козаки вважалися великими майстрами артилерійської справи.
Гармати Запорізького війська були переважно середнього та малого калібрів. Це забезпечувало артилерії рухливість і маневреність, що відповідало козацькій тактиці.
Задача 7. На Січі постійно було 50 гармат. Артилерія – це дуже дорога зброя, тому зайві гармати зберігалися у Військовій Скарбниці (Зміїній печері) в потаємному місці нарівні з коштовностями. Під час гуситських війн у XV ст. гармата середнього калібру коштувала стільки, скільки коштувало стадо із 442 корів, а один постріл такої гармати коштував, як 9 корів.
Підрахуйте, у скільки корів обходилися козакам 50 гармат та один постріл із них.
Розв'язання
Відповідь. 50 гармат і один постріл із них коштували стільки, скільки і 22 550 корів.
У морські походи запорожці відправлялися на великих човнах, які називалися чайками. Для здійснення походу скликалася січова рада, на якій обирався наказний отаман, а біля Військової Скарбниці 5–6 тисяч козаків починали будувати човни – чайки.
Задача 8. Чайка мала однакові ширину (у верхній частині) та висоту, що у 5 раз менша за її довжину. Днище чайки довжиною 16 м робили суцільним, зі стовбура верби або липи. Сума всіх розмірів чайки становила 44 м. Які розміри мав козацький човен чайка?
Розв'язання
Відповідь. Довжина — 20 м, ширина і висота — 4м, днище — 16 м.
Задача 9. Починали будувати чайки близько 6 тис. козаків. За півмісяця 60 із них зводили один човен. Скільки готових човнів мали козаки за цей час?
Відповідь. 100.
Задача 10. В одну чайку вміщалося 50–70 козаків зі зброєю і харчами. Кожний козак був озброєний двома рушницями і шаблею. За часів гетьмана Сагайдачного кількість чайок доходила до 300. Скільки козаків вирушало в похід на чайках та скільки в них було зброї?
Відповідь. 15–21 тис. козаків; 30–42 тис. рушниць, 15–21 тис. шабель.
ЧАС ЗМУЖНІННЯ
Хлопчики виростали і ставали молодими козаками. На Запорізькій Січі вважалося, що справжній козак – це козак, який побував у морському поході. То ж джуру приймали до бойового коша після морського походу, де він повинен був продемонструвати все, чого навчився в школі джур.
Після повернення козаків із морського походу на Січ Запорізьку джурів посвячували в молоді козаки і ставали вони її захисниками та боронили від загарбників.
ЗГАДАЙМО ПРАВЕДНИХ ГЕТЬМАНІВ
Задача 11. Засновника Запорізької Січі – старосту Дмитра Вишневецького-Байду страчено в 1563 р. Скільки років він був ватажком козаків? (Рік заснування Січі – 1556.)
Відповідь. 7 років.
Відповідь. 6 років.
Гетьман Петро Дорошенко
Рефлексія.
Отже, звернімось до наших очікуваних результатів на початку уроку.
А зараз спробуйте визначити своє враження від нашого уроку, користуючись словами
Я знаю, що …
Я вмію..
Я хочу дізнатися про..
Гетьман Богдан Хмельницький
Домашнє завдання.
Історія виникнення звичайних дробів
Натуральні числа — це числа, які використовують для лічби предметів. Але людині доводиться не тільки рахувати предмети, але й вимірювати величини. З розвитком сільськогосподарської діяльності в прадавніх людей виникла потреба вимірювати довжини, площі земельних ділянок, об'єми і маси тіл тощо. При цьому траплялося, що одиниця вимірювання не укладалася ціле число разів у величину, що вимірюють. Наприклад, вимірюючи довжину ділянки кроками, людина стикалася з таким явищем: у довжині вкладалося десять кроків і залишок становив менше ніж один крок. Або під час ділення здобичі на полюванні виявлялося, що здобич не ділиться націло на кількість мисливців.
У зв'язку з такою повсякденною діяльністю люди почали вживати вирази: половина, третина, чверть тощо. Отже, дробові числа виникли як результат практичної діяльності людей з вимірювання величин.
У середні віки вміння легко оперувати дробами було ознакою високої математичної майстерності.
Перші дроби, з якими нас знайомить історія, - це дроби виду , , , … Наприклад, стародавні єгиптяни для запису дробів придумали спеціальні знаки. Вони використовували дроби лише з чисельником 1.
Слово «дріб» походить від дієслова «дробити», що означає розбивати на частини, ламати. Мабуть, тому в старих підручниках з математики дроби називали «ламаними числами». Деякі дроби, що часто зустрічалися, мали спеціальні назви: – половина, – четь, – півчеть, – півпівчеть, – треть, – півтреть, – півпівтреть.
Сучасну систему запису дробів з чисельником і знаменником створили в Індії. Тільки там писали знаменник зверху, а чисельник — знизу, і без дробової риси. А записувати дроби так, як ми робимо це сьогодні, почали араби.
У Європі вперше цей термін вжив Леонардо Пізанський (1202). Спочатку європейські математики оперували тільки зі звичайними дробами. Повноцінна теорія звичайних дробів і дій з ними склалася в XVI столітті, завдяки італійському ученому Нікколо Тарталья і німецькому математику Клавіусу.