25 листопада о 18:00Вебінар: Онлайн-тести для розвитку творчого мислення: поради, ідеї, практика

Ігровий практикум "Про безпеку пам'ятай -- у біду не потрапляй"

Про матеріал
Вчити підлітків безпеці життя. Формувати в учнів закладів загальної серед- ньої освіти правовий світогляд , уявлення про актуальні ризики в інтернеті , Попереджувати правопорушення, безпритульність, бродяжництво, насильство, булінг, секстинг. Виховувати відповідальність за свою поведінку
Перегляд файлу

Про безпеку пам’ятай – у біду не потрапляй

  Мета. Вчити підлітків безпеці життя. Формувати в учнів закладів загальної  серед-
ньої освіти правовий світогляд , уявлення про актуальні ризики в  інтернеті , Попереджувати правопорушення, безпритульність, бродяжництво, насильство,  булінг, секстинг. Виховувати   відповідальність за свою поведінку .

Хід заняття.

   Вихователь. Сьогодні ми поміркуємо над ситуаціями, у яких підлітки постраждали із-за необережності при зустрічі з шахраями, хуліганами, злочинцями. Деякі зробили нещасними себе, своїх батьків, інших людей, тому що самі стали на шлях правопорушень, піддавшись  соблазну,  не зумівши протистояти тим, хто вже став на шлях протиправних дій. У 2018 році неповнолітніми скоєно 5665криминальних правопорушень, з них 2473 тяжких та особливо тяжких, 32 вбивства. Стосовно неповнолітніх скоєно 4380злочинів, постраждало 4727 дітей, у тому числі від тяжких та особливо тяжких злочинів 1474 дитни, вбивства -- 92 дитини.

1. Обговорення життєвих ситуацій і формулювання заповідей самозахисту для підлітків.

2. Виходячи з аналізу запропонованих ситуацій, ініціативна група учнів розробляє правила самозахисту для підлітків.

Ситуація 1

Сашко захворів і в школу не пішов. Коли батьки пішли на роботу, в квартирі пролунав телефонний дзвінок. Незнайомий голос запитав, чи є вдома дорослі. Саша сказав, що всі дорослі на роботі і вдома один. Через годину подзвонили в двері і стали відкривати її ключем... Сашкові стало страшно...

Питання для обговорення

1. Яку помилку зробив Сашко, розмовляючи по телефону?

2. Як йому вести себе далі?

Підведення підсумків обговорення

На телефонні дзвінки незнайомих людей треба відповідати ухильно, що батьки зайняті і підійти до телефону зараз не можуть. Обов'язково запитати, куди і кому можна передзвонити.

Двері в квартиру відкривати не можна, як би не представлявся незнайомець. Не можна також погоджуватися що-небудь передавати сусідам або батькам - це може бути приводом, щоб увірватися у ваше житло. Якщо двері квартири хтось намагається відкрити, голосно запитайте: «Хто там?» і подзвони в міліцію. Якщо чужі продовжують ломитися в двері, з балкона або з вікна треба кликати сусідів або перехожих на допомогу.

Ситуація 2

Вадим, син забезпечених батьків, познайомився з дуже цікавими, на його погляд, хлопцями, які, дізнавшись, що вдома у Вадима є хороший фільм на відео, просять запросити їх в гості. Підлітки знають: вдома дорослих немає.

Питання для обговорення

Як вчинити Вадиму?

Підведення підсумків обговорення

Звичайно, запрошувати додому малознайомих хлопців не можна, особливо якщо дорослих немає вдома. Треба сказати хлопцям, що вони подивляться фільм в наступний раз, коли батьки будуть вдома і можна буде познайомитися з ними. Якщо це не відлякає нових знайомих і дружба на цьому не закінчиться, то запрошувати в дім таких хлопців можна.

Ситуація 3

Іра і Світлана затрималися на дні народження подруги, і повертатися додому довелося дуже пізно. Перехожих на вулиці практично не було, дівчата були раді, коли добралися до свого будинку без пригод. Перед ними в під'їзд зайшов тільки якийсь незнайомий чоловік. Подруги не замислюючись зайшли слідом за ним...

Питання для обговорення

1. Яку помилку зробили дівчинки?

2. Яка небезпека може їх чекати?

Підведення підсумків обговорення

Не можна входити в під'їзд або ліфт, якщо туди перед тобою зайшов чоловік або молодий хлопець. Це може бути грабіжник чи ґвалтівник, з якими впоратися буде важко. Не входь в ліфт з незнайомими, не вступай з ними в розмови. Краще залишитися на вулиці, зателефонувати додому по стільниковому телефону і попросити батьків спуститися вниз

. Ситуація 4

Біля багатоповерхівки до Наташі швидко підійшла добре одягнена миловидна дівчина, на вигляд студентка, з проханням занести  бабусі, у квартиру, на ііі поверх сумку, бо вона запізнюється. Наташа погодилась допомогти.

Питання для обговорення

1. Як уникнути подібної ситуації?

2. Чи правильно вчинила Наташа?

Підведення підсумків обговорення

Постарайся завжди і скрізь знаходитися з кимось удвох - з батьками або справжнім другом.

Не носи з собою велику суму грошей і не демонструй їх наявність перед оточуючими. Незаходь у будинки,Ю квартири незнайомих людей, ні під яким приводом не бери чужі речі.

Ситуація 5

Восьмикласниці Оля і Катя гуляли у парку відпочинку.  Було вже пізно і дівчатка хотіли розходитися по домівках, але до них підійшли незнайомі хлопці і завели невимушена розмова. Олі і Каті вони сподобалися. Відразу стало весело!

Нові знайомі запропонували продовжити знайомство і поїхати в кафе. До того ж неподалік стояла «крута тачка». Дівчатка не замислюючись сіли в машину, яка помчали їх невідомо куди...

Питання для обговорення

1. Які правила безпеки порушили дівчинки?

2. Як потрібно було вчинити в цій ситуації?

Підведення підсумків обговорення

Небезпечно знайомитися на вулиці. Не можна сідати до малознайомим особам в автомобіль, навіть якщо дуже хочеться покататися. Якщо невідомі особи тобі запрошують послухати музику, подивитися відеофільм, погратися із собакою (може бути будь-який інший привід), не поспішай погоджуватися, перш обов'язково порадься з батьками або будь-яким іншим дорослим, якого ти знаєш.

Ситуація 6

Сашко дуже поспішав додому, він обіцяв мамі повернутися не пізніше десяти.  Щоб скоротити шлях до дому, він звернув на досить темну і безлюдну стежку, що веде через пустир. Раптом йому дорогу перегородив незнайома людина.

Питання для обговорення

1. Як повинен поступити Сашко?

2. Яку помилку він допустив?

Підведення підсумків обговорення

Як би ви не поспішали, пізно ввечері треба ходити освітленими і багатолюдних вулицях, уникаючи небезпечних ділянок дороги.

Якщо на вас напали, не соромтесь, голосно кличте на допомогу. Носіть з собою свисток і користуйтеся ним в разі небезпеки.

Якщо вас грабують і ви не впевнені, що можете чинити рішучий опір злочинцеві, віддайте те, що у вас вимагають. При цьому зверніть увагу на особливі прикмети злочинця і не втрачаючи часу, повідомте про все в міліцію.

 

Відео «Online сексуальне насильство над дітьми в Інтернеті (онлайн-грумінг)

Обговорення

 

  Дослідження свідчить про те що 16 % дітей надсилають свої оголені фото. В Україні на сьоодні 3 058 630 дітей у віці від 11 до 18 років. Тобто близько489 381 дитини надсилають свої оголені фото. З них кожна дру-га (55 %) дитина надсилає свої фото друзям, кожна третя (33 %) ділиться цими матеріалами з людьми, яких вона знає лише в Інтернеті.

Секстинг — це обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру, із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних  телефонів, електронної пошти, соціальних мереж.

Онлайн-грумінг — це побудова в мережі Інтернет дорослим/групою дорослих осіб довірливих стосунків з дитиною (підлітком)з метою отримання її інти-мних фото/відео та подальшим її шантажуванням про розповсюдження цих фото.

 

Робота в групах (10 хв)

  1 група. Як я можу зрозуміти, що скоріше за все спілкуюся з шахраєм, мета  якого — отримати мої  інтимні фото?

  2 група. Як я можу убезпечити себе від онлайн-грумінгу?

  3 група. Що можна зробити, якщо я потрапив(ла) в ситуацію по гроз в Інтернеті щодо розповсюдження моїх інтимних,  або хтось розповсюджує мої  інтимні фото або фото моїх друзів чи однокласників?

 

1 група презентує протягом 1 хв.

Запитайте у класу, чи є ще ідеї.

 Узагальнювальний текст вихователя. Про це також можуть свідчити:

— прохання перейти у більш секретний формат спілкування:через додаток у телефоні замість соціальних мереж;

— дуже швидкий розвиток відносин — приділяють вам неочікувано багато уваги; перехід до розмов про секс після нетривалого знайомства;

— надсилання своїх інтимних фото чи прохання до вас надіслати такі фото;

— обурення вашою відмовою надсилати свої такі фото. Якщо людина щира у своєму ставленні до вас, то вона не буде змушувати вас робити те, чого ви не хочете;

— прохання тримати ваше спілкування в секреті;

— людина пропонує онлайн дзвінок, але ж каже, що у неї зламана чи відсутня камера.

  2 група презентує протягом 1 хв.

  Запитайте у класу, чи є ще ідеї.

  Узагальнювальний текст вихователя. Спілкування з незнайомцями в Інтернеті може завжди нести небезпеку, тому краще спілкуватися зі знайомими вам у реальному житті людьми. Також ви можете закрити від незнайомців свою сторінку у соціальних мережах та список друзів; не пишіть номер школи, в якій ви навчаєтеся; не надсилайте незнайомцям з Інтернету і у приватних повідомленнях свою адресу та номертелефону.

Перевіряйте все, що ви надсилаєте знайомим та незнайомимлюдям, все, що ви публікуєте в Інтернеті, за допомогою запитання-тесту «Білборд»: «Чи готовий(а) я побачити цю інформацію/фото на білборді або стінах біля входу в мою школу?». Ще існує тест «светру»: «Чи одягну я в школу светр, на якому надруковані ці фото?». Окрім того, проаналізуйте свою сторінку: злочинці частообирають дітей, які публікують відверті фото чи тексти, хочуть здаватися дорослішими, ніж насправді.

3 група презентує протягом 1 хв.

Запитайте у класу, чи є ще ідеї.

  Узагальнювальний текст вихователя. У випадку Інтернет-погроз слід припинити листування; ненадсилати фото чи гроші і тим більше не зустрічатися зі злочинцем у реальному житті; зробити копію всього листування;звернутися до довіреного дорослого (рідних, вчителя, шкільногопсихолога або соціального педагога у школі); звернутися разом поліцію. Якщо потрібна допомога, та важко розповісти дорос-

лим, то звернутися на дитячу гарячу лінію 116 111.

 З січня 2017 по червень 2018 року на дитячу гарячу лінію в Україні звернулися 2 627 дітей щодо секстингу, а проблема онлайн-грумінгу хвилювала 1 047 дітей. Важливо повідомити в поліцію як для власного захисту, так і для захисту ваших однолітків. Адже злочинці завжди ведутьспілкування з багатьма підлітками, та не у всіх вистачає сміливості це припинити й попросити про допомогу. Тому деякі діти надсилають ще більше інтимних світлин, перераховують гроші чи погоджуються на зустрічі.

  Якщо ви дізналися, що ваші приватні зображення хтось поширює в Інтернеті, потрібно негайно зробити принтскрін тих сторінок, де розміщені світлини. Потім потрібно звернутися до дорослого, якому ви довіряєте, це може бути старший брат/сестра, батьки, вчитель, психолог в закладі освіти або будь-яка інша доросла людина. Звернутися разом до служби підтримки відповідної соціальної мережі з проханням видалити ці матеріали. Зв’язатися з батьками дитини, яка розповсюджує ці зобра-ження, із проханням зупинити поширення фото та видалити їхзі всіх пристроїв. Краще у цей час не користуватися соціальнимимережами. Якщо ситуація вирішується важко, то звертайтеся до школи, де вчиться тина, яка розповсюджує фото або до поліції/кіберполіції/ дитячої поліції.

 

. ЯК СКАЗАТИ « НІ »

  Розглядаються види заперечень на прикладі: Після школи ти з товаришами зайшов у гості до одного з них. Його батьків немає дома. Товари дістає з холодильника декілька банок пива і пропонує одну тобі. Ти не хочеш, або розумієш, що неможна. Як ти скажеш «НІ»?

ПРОСТЕ ЗАПЕРЕЧЕННЯ: «Спасибі, я не хочу.», «Спасибі, ні».

ЗАПЕРЕЧЕННЯ З ВИСЛОВЛЮВАННЯМ ДУМКИ, ПОЗИЦІЇ: «Я не вживаю алкоголю», «Ні, це не для мене».

ЗАПЕРЕЧЕННЯ З ПРИЧИНОЮ: «Ні, мені ще готуватись до контрольної», «Ні, мені не дозволяють батьки».

ЗАПЕРЕЧЕННЯ З КОНТПРОПОЗИЦІЄЮ: «Ні, а соку у тебе не знайдеться ?».

   РОБОТА В ГРУПАХ: Діти об’єднуються у групи за допомогою гри  Групи отримують картки з ситуаціями, в яких треба сказати «Ні!». Пропонується сказати це чотирма способами.

1.Олегу мама дала 5грн на морозиво. Олег пропонує Максиму купити цигарки. Максим знає. Що палити шкідливо і протиправно. Як відмовитись?

 

  2. На дискотеці Олеся познайомилась з Єгором , гарним, вихованим, симпатичним хлопцем. Проводжаючи її до дому, Єгор запропонував зайти до нього переглянути цікавий відеофільм. Олесі розумна думка підказує, що до малознайомих заходити небезпечно. Як сказати «Ні».

 

  3.Секргійко вдома сам. В двері постукали: «Відкрий, будь ласка, дружині погано,треба викликати «швидку», телефон-автомат не працює. Сергійко знає незнайомця пускати до квартири не можна. Як відмовитись?

   Обговорення.

   Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Куниця Інна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0