Індикатори. Якісні реакції.

Про матеріал

Тема: Індикатори

Мета: навчальна: закріпити знання про склад оксидів, основ, кислот; познайомити з поняттям індикатори; їх властивості; продовжити формувати вміння писати рівняння реакцій, розв'язувати задачі; розвивальна: розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння нестандартно мислити; виховна: виховувати творчий підхід до навчання, культуру колективної праці; удосконалювати вміння учнів з виконання експерименту, роботі з хімічним посудом та реактивами.

Методи і форми роботи: хімічний експеримент, бліц – опитування, кросворд, самостійна робота.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Періодична система Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, картки із завданнями, проектор, технічні засоби навчання, лабораторний посуд та реактиви для демонстрації дослідів.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Дата_____

Клас_____

Тема: Індикатори

Мета: навчальна: закріпити знання про склад оксидів, основ, кислот; познайомити з поняттям індикатори;  їх властивості; продовжити формувати вміння писати рівняння реакцій, розв’язувати задачі; розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння  нестандартно мислити; виховна: виховувати творчий підхід до навчання, культуру колективної праці; удосконалювати вміння учнів з виконання експерименту, роботі з хімічним посудом та реактивами.

Методи і форми роботи: хімічний експеримент, бліц – опитування, кросворд, самостійна робота.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Періодична система Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, картки із завданнями, проектор, технічні засоби навчання, лабораторний посуд та реактиви для демонстрації дослідів.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

1. Бліц – опитування:

1) Гідрати оксидів неметалічних елементів називаються (Кислотами). 2) Як називаються складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген? (Оксиди). 3) Складна речовина, що утворюється при взаємодії оксиду металічного елемента з водою називається …(Основою). 4) Формула H2CO3 належить…(Кислоті). 5) Луги – це…(розчинні у воді основи).

2. «Хімічний марафон”

За три хвилини скласти як найбільше формул з таких хімічних елементів: Са, Н, О, К, S, Р.

Сполуки класифікувати за класами. Відповідь: Оксиди: СaО, К2О, Н20, SО2, SО3, Р2О3, Р2О5. Основи: Сa(ОН)2, КОН. Кислоти: Н3PO4, Н24, Н2S, Н23.

Завдання. Для того, щоб дізнатися тему уроку, ви повинні правильно відгадати кросворд і визначити ключове слово.

Запитання: 1. Cполука оксиду з водою (гідрат); 2. Гідрати оксидів металічних елементів (основи);

3. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген (оксиди);

4. Кислота, яка міститься в плодах цитрусових, особливо в неспілих лимонах (лимонна);

5. Гідрати оксидів неметалічних елементів (кислоти); 6. Найпоширеніший розчинник (вода);

 7. Кислота, яка використовується для консервування овочів та як приправа (оцтова);

 8. Суміш, що складається з розчинника та розчиненої речовини (розчин);

9. Кислота, що міститься в залозах мурах, кропиві (мурашина);

10. Розчинні у воді основи (луги).Ключове слово – індикатори.

3

 

 

6

 

10

 

2

 

 

 

7

 

9

 

1

 

 

4

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Вивчення нового матеріалу

Речовини, що змінюють своє забарвлення під впливом лугів та кислот, називаються індикаторами.

Розгляньте індикатори на ваших столах. Зверніть увагу на їх складні назви. Визначимо колір індикаторів в дистильованій воді, середовище нейтральне. Вчитель демонструє колір індикаторів у нейтральному середовищі.

Для того, щоб ви могли провести досліди пригадаємо правила техніки безпеки.

Наливайте рідину в пробірку так, щоб етикетка банки була повернута у бік долоні. Запобігайте стіканню крапель рідини по склу, щоб не пошкодити шкіру рук. Розлитий реактив не повертайте назад у посудину, з якої його взято.

З кислотами та лугами слід працювати обережно, не допускайте їх попадання на шкіру та одяг. У разі потрапляння на шкіру добре змийте проточною водою, а потім нейтралізуючими розчинами – розчином питної соди у випадку кислоти, розчином оцтової кислоти у випадку лугів.

Виконайте дослід, заповніть таблицю, користуючись інструкцією:

  1.      Налийте у три пробірки 1- 2мл розчинів сульфатної кислоти H2SO4
  2.      Налийте у інші три пробірки розчину натрій гідроксиду NaOH.
  3.      У кожну пробірку по черзі додати краплю індикатора: лакмусу, метил оранжевого, фенолфталеїну.
  4.      Запишіть результат у таблицю.

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Дистильована вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

 

 

 

Метилоранжевий

 

 

 

Фенолфталеїн

 

 

 

Відповідь:

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Дистильована вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

Фіолетовий

червоний

Синій

Метилоранжевий

Оранжевий

червоний

Жовтий

Фенолфталеїн

Безбарвний

не забарвлює

Малиновий

IV. Закріплення вивченого матеріалу

У 7 класі ви вже читали чудові детективи А. Конан – Дойля  і знайомі з Шерлоком Холмсом та його помічником Ватсоном. Послухайте уривок з книги цього автора, що має назву «Морський договір»:

«Холмс сидів у халаті за своїм приставним столом, старанно працюючи над якимось хімічним дослідом. У великій зігнутій реторті, над блакитним полум’ям бунзенівського пальника, клекотіла якась рідина, очищені краплі якої спадали в дволітрову колбу. Коли я увійшов, мій друг ледве глянув на мене, і я, побачивши, що цей дослід для нього надто важливий, умостився в кріслі й став чекати. Він занурював скляну піпетку то до однієї, то до іншої пляшечки, набираючи з кожної по кілька крапель рідини, і нарешті переніс пробірку з їхньою сумішшю на письмовий стіл. У правій руці він тримав смужку лакмусового паперу.

— Ви прийшли саме вчасно, Ватсоне, — мовив він. — Якщо цей папір залишиться синім, то все гаразд. Якщо він почервоніє, це коштуватиме людині життя. — Він занурив смужку в пробірку, й папір спалахнув рівним бруднувато-червоним кольором.

Так я й думав! — вигукнув він. — За хвилину я буду до ваших послуг, Ватсоне.»

Про що свідчить забарвлення лакмусового паперу у червоний колір? (Про наявність кислоти у досліджуваному розчині).

Лакмус добувають з деяких видів лишайників. Існує багато природних речовин, які можна використовувати як індикатори. Квіти фіалки, сік чорниці, чай, сік буряка змінюють свій колір в залежності від характеру середовища.

V. Домашнє завдання

1. Вивчити матеріал з підручника, повторити тему «Кислоти та основи».

2. За допомогою природних індикаторів (чаю чи розчину, виготовленому з перетертої чорної смородини)  визначте, яке середовище (кисле чи лужне) мають розчини оцту,  нашатирного спирту, засобу для миття посуду, порошку для чищення. Не використовуйте для проведення досліду кухонного посуду. Використайте одноразові склянки або обрізану пластикову пляшку.  Соком чорної смородини можна просочити тонко порізаний папір, висушити і теж використати в якості індикатора. (Кисле середовище змінює колір чаю на світліший, лужне – на темніший; у розчину чорної смородини колір змінюється на яскраво – червоний у кислому середовищі та синьо – зелений у лужному - https://www.youtube.com/watch?v=etzy3300Lt8&feature=em-upload_owner  ). Результати запишіть у робочий зошит.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд на тему: «Індикатори»

Запитання:

 1. Cполука оксиду з водою

2. Гідрати оксидів металічних елементів

3. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген;

4. Кислота, яка міститься в плодах цитрусових, особливо в неспілих лимонах;

5. Гідрати оксидів неметалічних елементів (кислоти); 6. Найпоширеніший розчинник;

 7. Кислота, яка використовується для консервування овочів та як приправа;

 8. Суміш, що складається з розчинника та розчиненої речовини;

9. Кислота, що міститься в залозах мурах, кропиві;

10. Розчинні у воді основи.

Ключове слово – _____________________.

3

 

 

6

 

10

 

2

 

 

 

7

 

9

 

1

 

 

4

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд на тему: «Індикатори»

Запитання:

 1. Cполука оксиду з водою

2. Гідрати оксидів металічних елементів

3. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген;

4. Кислота, яка міститься в плодах цитрусових, особливо в неспілих лимонах;

5. Гідрати оксидів неметалічних елементів (кислоти); 6. Найпоширеніший розчинник;

 7. Кислота, яка використовується для консервування овочів та як приправа;

 8. Суміш, що складається з розчинника та розчиненої речовини;

9. Кислота, що міститься в залозах мурах, кропиві;

10. Розчинні у воді основи.

Ключове слово – _____________________.

3

 

 

6

 

10

 

2

 

 

 

7

 

9

 

1

 

 

4

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
27 березня 2018
Переглядів
4285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку