Матеріали до уроку з хімії: презентація на тему "Вода – це життя".

Про матеріал

Матеріал містить розробку нестандартного уроку + презентація + відео -аудіорелаксацію для проведення уроку хімії у 7 класі.

Підготовка до уроку сприяє формуванню компетентнісного підходу школярів у вивченні хімії.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вода - це життя

Номер слайду 2

“Вода стоїть осібно в історії нашої планети. Немає іншого природного тіла, яке могло бзрівнятися за впливом на перебіг основних,найграндіозніших геологічних процесів. Не тільки земна поверхня, але й глибокі – вмасштабі біосфери – частини планети визначаються, в найсуттєвіших своїхпроявах, її існуванням та її властивостями.” В.І. Вернадський

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Гідросфера – це водна оболонка Землі

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Агрегатні стани води: Твердий ( при температурі нижче 00 С); Рідкий (у інтервалі температур від 00 С до 1000 С ); Газоподібний ( понад 1000 С)

Номер слайду 9

Номер слайду 10

«Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя…» Антуан де Сент-Екзюпері

Номер слайду 11

Фізичні властивості води 1. Прозора2. Текуча, не має форми3. Безбарвна4. Без запаху, без смаку5. Густина 1 г/мл6. Унікальний розчинник7. При нагріванні розширюється8. При охолодженні стискується9. Має погану теплопровідність10. Висока звукопровідність

Номер слайду 12

П'єр-Симон Лаплас Антуан Лоран Лавуазьє

Номер слайду 13

Гідроген Гідроген. Оксиген

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Цікаві факти Щодоби: людина вживає близько 2 л рідини; серце перекачує до 7 тонн води;через нирки проходить – 1000 літрів води; через мозок - 1000 літрів води. За 70 років людина вживає близько 50 т води. Втрата організмом людини біля 10% води може призвести до смерті

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Вода – унікальний розчинник

Номер слайду 20

Вода розкладається під дією постійного струму 2 Н2 О = 2 Н2↑ + О2 ↑

Номер слайду 21

Номер слайду 22

“ Вода - найдорогоцінніша корисна копалина. Вода - це не просто мінеральна сировина, це не тільки засіб для розвитку промисловості і сільського господарства; вода – це дійовий провідник культури, це жива кров, яка створює життя там, де його не було.” О. П. Карпінський

Номер слайду 23

Забруднення води

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Щоб повітря чистішим було, Щоб старе джерело ожило, Щоб не дихали лихом заводи, Шануймо закони природи! С. Клименко

Номер слайду 26

22 березня Міжнародний день води

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Бережіть воду !

Перегляд файлу

1

 

ВОДА - це ЖИТТЯ

(Урок - конференція)

Учнівсъка конференція проводиться у вигляді круглого столу. Учні заздалегідъ дістаютъ завдання: підготувати інформацію про воду, виготовити плакати та малюнки.

Мета: поглибити, розширити та узагальнити знання учнів про воду, як    найпоширенішу природну сполуку, її властивості, оцінити значення води у природі та житті людини;

розвивати в учнів екологічні та гігієнічні  знання, бажання вивчати хімію як науку, активізувати їх пізнавальну діяльність;

виховувати у дітей бережливе ставлення до природи та її багатств.

Обладнання: глобус, географічна карта, схеми; хімічні реактиви, колекція мінеральних вод; плакати та малюнки про воду, виконані учнями.

Епіграф:     "Без води немає життя ".

Хід  уроку

Створення на уроці умов для емоційного занурення в тему - вельми важливий момент. Для цього можна використовувати закріплені на класній дошці репродукції картин відомих художників, що змальовують емоційно і романтично воду в природі, наприклад "Дев’ятий вал" і "Море" І. Айвазовського, "Весна - велика вода" І. Левітана та інш., а також фотоетюди аналогічного змісту, наприклад з настінних перекидних календарів, на яких змальовані картини рідної природи в різні пори року, - тиха річка і хмари, що задумливо пливуть, засніжені ліси і гори, чорні проталини і дзюркотливі між ними в квітні струмки і тому подібне .

Потім вчитель закріплює на дошці плакат із словами "акваріум", "акваторія", "акварель" і продовжує бесіду з учнями.

Учитель. 1)Чи зрозуміле значення цих слів?

2)Що у них спільне?

guа" в перекладі з латинської мови означає "вода". Як алфавіт починається з букви "а", так життя починається з води. Вода міститься в кожній людині, тварині і рослині   і йде  з них тільки разом із життям. Ось чому девіз уроку "Вода - це життя!". Ото ж сьогодні ми поведемо розмову про добре відому, а водночас і найзагадковішу речовину - воду. Наша мета - з'ясувати унікальні особливості води, її роль у нашому житті.

І урок у нас буде  незвичайний , а урок - конференція, до якого ви готувались заздалегідь. Ми почуємо думки про воду істориків, географів,хіміків, біологів та екологів. .

Філософ українського походження, природознавець, мислитель                          В. І. Вернацький писав «Вода стоїть осібно в історії нашої планети. Немає іншого природного тіла, яке могло б зрівнятися  за впливом на перебіг основних,найграндіозніших геологічних процесів. Не тільки земна поверхня, але й  глибокі – в масштабі біосфери – частини планети визначаються,  в найсуттєвіших своїх проявах, її існуванням та її властивостями.»

Отож, надаємо слово "історикам.".

Учень-історик 1. Здавалося б, що нового і цікавого можна дізнатися про один з найважливіших  мінералів Землі - про воду? Ми надто звикли до води, занадто звичні для нас дощ, течії річок, гладь озер і морів.                             Життя на Землі зародилося з води. Бона стала первинним середовищем для еволюції органічного світу і входить до складу всіх живих істот. Очевидно звідси і походять вислови "Вода - чудо природи", "Вода - елексир життя". Воду вивчають фізики, біологи, географи. Не менш важливою є вода і для хімії, як речовина, як джерело життя. Вчені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету - Вода, оскільки її поверхня на 2/3 вкрита водою. Уявітъ собі, щоб відбулося, якби вода зникла з нашої планети? Пересохли б всі річки, озера, з'явилися б сумні днища морських і океанських западин, вкриті товстим шаром солі. Ні рослини, ні тварини, жодної людини на Землі... Мертва планета, як і всі інші планети Сонячної системи.

      Учень-історик 2 3 давніх-давен люди зрозуміли, що без води не зможе існувати жоден живий організм. Значення води, як однієї з основ буття, розуміли вавілонці, египтяни, перси, фінікійці, греки. У багатьох філософських системах стародавності воду називали "Началом всіх начал". Вона стала предметом обожнювання. Джерела води у стародавніх народів були місцем зустрічі всіх богів. Воді поклонялись як надлюдській силі, вона вважалась матір'ю життя і смерті. Однак сила води лякала людей. Це спонукало мислителів вивчати природу та її багатства.

        Вчитель . В складі всіх живих організмів переважає вода. Вона повсюди. Утворившись у глибинах Землі, вода вкрила три чверті земної поверхні. З-поміж усіх планет Сонячної системи лише Земля має такі запаси води. Людство використовує її з часів свого зародження і донині.  Звідки ж взялася вода на нашій планеті? До кінця це питання наукою не з'ясовано. Але що про це кажуть географи?

         Учень –географ 1.  Встановлено, що поява води і виникнення гідросфери тісно пов'язані з процесом утворення і формування самої Землі. Так, найбільш визнану наукову теорію про утворення Землі з пилової хмари галактичної речовини висунув і обгрунтував О.Ю.Шмідт. За цією теорією, в пиловій хмарі у вигляді крижаного пилу, була й вода. Академік О.П. Виноградов науково обгрунтував, що в процесі формування Землі з крижаного пилу утворилась гідросфера. Тривалі фізико-хімічні процеси привели до появи води на поверхні планети у вигляді пари, яка завдяки конденсації перетворилась на воду. На думку вченого, стабілізація океану й атмосфери відбулася 2-3 млрд. років тому, а процес виділення води з земної кори продовжується ще й зараз.

Учень –географ 2. Водну оболонку Землі називають гідросферою . Гідросферу складають води світового океану (96.5%), поверхневі та підземні води (3,5%), вода в атмосфері ( менше 1%). Значні запаси води (24 млн.м3.) містять льодовики. Підраховано, що в Світовому океані міститься 1370млн.км3 води

 

Доступна для наземних організмів вода складає невелику частку від її загальної кількості всього біля 0,01%. Вода океанів могла б покрити всю земну кулю шаром товщиною 2700м, вода річок і озер - в 0,4м, вода атмосферної пари – в

3 см.

(Учні розглядають карту,глобус)

Вода входить до складу комет, більшості планет Сонячної системи та їх       супутників. Молекули води виявлено навіть у міжзоряному просторі.

Учень-фізик. Вода - це особлива речовина. Про те, що вона може    перебувати у трьох агрегатних станах знав ще грецький філософ Фалес із Мілета в VI ст. до нашої ери.

Я і хмара, і туман,

І струмок,  і океан

Я літаю і біжу,

А замерзну,то стою…

  •         Що відомо вам про агрегатний стан води ?
  •         Назвітъ тверду, рідку, газоподібну воду.

 

 

 Учень - географ  Завдяки таким фізичним властивостям, вода знаходиться у   вічному русі. Малий її колоообіг: океан - атмосфера - суша - океан

(учні розглядаютъ  обговорюють схему).


З першого моменту свого виникнення до наших днів вода земної поверхні стала приймати участь у двох круговоротах. З поверхні озер, морів і океанів вона піднімається у вигляді парів, тягнучи за собою бризки морських хвиль і ув'язнені в них солі. Більше трьохсот шістдесяти тисяч кубічних кілометрів води збирається таким чином щорічно в хмари і хмари, і вітер розносить їх по земній поверхні, зрошуючи землю, перетворюючи частинки хлористих солей, таких необхідних для рослинного життя.

Так відбувався і відбувається зовнішній кругообіг води, викликаючи до життя органічний світ, обумовлюючи зміну клімату та родючість грунту.


Учитель  Вода в результаті свого колообігу з'єднує в єдине ціле гідросферу, літосферу, атмосферу і біосферу. ЇЇ роль в природі глобальна

« Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя…»  (  Антуан де Сент-Екзюпері)

Які особливі  фізичні властивості притаманні воді розкажуть фізики.

            Учень-фізик. За нормальних умов вода - це рідина, яка кипить при 100 °С,      перетворюючись у пару. Випаровування  води відбувається під час переходу її із стану рідини в газоподібний стан. Земна вода і поглинає, і повертає дуже багато тепла і тим самим "вирівнює" клімат.

            Із зниженням температури збільшується густина води. Найбільша її густина  при 4 °С. При О °С вода замерзає, перетворюючись у лід. При цьому спостерігається цікаве явище: об'єм утвореного льоду майже на 10% більший  від об'єму вихідної кількості води.

              Щільність рідкої води при температурі, близькій до нуля, більше, ніж льоду.     Від того й не промерзають зазвичай наскрізь водоймища, а лише покриваються крижаним покривом. Питома теплоємність води найбільша, отже, при замерзанні води шар льоду заважає виділенню великої кількості теплоти, тому вода не замерзає до дна. Це явище сприятливо впливає на мешканців водоймищ для перенесення холодної зими.

Вода не має ні запаху, ні смаку. Характерною властивістю є висока

           звукопровідність. Лід і чиста вода майже не проводять електричного струму.

 

            Вчитель  Що таке вода? Який її молекулярний склад?Чому в природі немає чистої води ? Яка її роль в живій природі?  На всі ці запитання дадуть відповідь хіміки, біологи та екологи.

Учень-хімік 1.    Сьогодні будь-який школяр без зусиль назве формулу води Н2О.   А старогрецькі філософи приймали воду за просту речовину.   Хоча деякі уявлення мінялися, вона вважалася за єдину і неподільну речовину аж до кінця XVIII ст.

Перші спроби науково підійти до питания про природу речовини датуються 1783 роком, коли Манер відкрив, що в процесі горіння водню утворюються краплі води. Перші досліди одержання води шляхом сполучення водню і кисню під час виникнення електричної іскри  провів англійський  вчений Кавендиш.

Завершити багатолітній гігантський марафон по вивченню складу води   призначено було видатному французькому хімікові А. Лавуазьє і його колезі, математикові і фізикові П.Лапласу. У присутності групи французьких  учених      24 червня 1783р. вони синтезували воду з ,,горючого повітря”. При цьому маса води, що утворилася дорівнювала масі водню і кисню, що беруть участь в реакції. Ось так в один день стало ясно, що вода не простий елемент, а складна речовина.

У 1785 р. Лавуазьє і Меньє в результаті дослідів розкладу і синтезу води встановили, що 2 г водню сполучаються з 16 г кисню. Утворення води з двох об'ємів водню і одного об'єму кисню довели в 1805 р. Гумбольдт і Гей-Люссак. Вони запропонували класичну формулу води Н2О і визначили її молекулярну массу -18.

         Учень- біолог. Вода - найцінніший скарб планети Земля. Її значення важко оцінити. Рослини, тварини, людина не можуть існувати без води. Вода входить до складу їхніх організмів. Наприклад, у дорослої людини вода становить 2/3 маси тіла, а новонародженої - 3/4. Кров людини містить 83% води, серце і мозок  приблизно  80%, кістки -20%. Цікаво зазначити, що в тілі медузи 98% води, в огірках -98%, а в картоплі -77%. Вода входить до складу мінералів, як на поверхні землі, так і в глибинах.

          Цікаві факти

Щодоби:

  • людина вживає близько 2 л рідини;
  • серце  перекачує до 7 тонн води;
  • через нирки проходить – 1000 літрів води;
  • через мозок - 1000 літрів води.
  • За 70 років людина вживає близько 50 т води
  • Втрата організмом людини біля 10% води може призвести до смерті

 

Усі фізіологічні процеси в живих організмах відбуваються при наявності води: регуляція температури тіла, транспортна функція крові, очищення організму від шлаків та інші.

РЕЛАКСАЦІЯ

Учень- хімік 2 . Основна властивість води - це здатність розчиняти тверді, рідкі та газоподібні речовини. Виявлено, що 60 елементів у розчиненому вигляді містяться у воді. Розрахунки  показують, що в океанській воді міститься    8 млн. т золота, 164 млн.т срібла, 80 млн. т йоду та інші речовини. Вже сьогодні з морської води добувають хлор, золото, натрій, уран. Її називають "живою рудою". Погляньте, як різнобарвно проходять хімічні процеси, якщо речовини розчиняти.

Дослід.  Кольорові розчини.

 Попередньо прожарені кристалогідрати розчиняємо у воді. Сіль Купруму утворить розчин блакитного кольору, Нікелю - жовтого, Кобальту - червоного кольору.

   Учень- хімік 3  Вода – термічно стійка речовина. ЇЇ молекули починають руйнуватися за дуже високої температури. При 2500 0С розкладається приблизно 11 % молекул. Воду можна розкласти при дії постійного струму. Продуктами розкладу є водень і кисень.

                                         2О=2Н2↑+О2                                                         Учень- біолог Здатність води розчиняти різні речовини обумовила різноманітність складу природних вод, які суттєво відрізняються своїми якісними показниками. Завдяки хімічному складу домішок, які містяться у мінеральних водах, вони знаходять своє застосування у лікуванні багатьох хронічних хвороб.

(Демонстрація колекцій мінералъних вод)

Учень- географ. Відомо, що води на нашій планеті дуже багато. Але справа в тому, що основна маса води 95% це солона вода морів та океанів. I тільки 5% становить прісна вода, з яких 4% - вода, що міститься в льодовиках. Тому водні ресурси слід охороняти та раціонально використовувати

             Вчений –геолог О.П. Карпінський в свій час писав : «Вода - найдорогоцінніша корисна копалина. Вода - це не просто мінеральна сировина, це не тільки засіб для розвитку промисловості і сільського господарства; вода – це дійовий провідник культури, це жива кров, яка створює життя там, де його не було.»

  Учень-еколог. 3 темою "Вода" пов'язана актуальна проблема сьогодення - охорона навколишнього середовища, яка, перш за все, полягає в захисті водоймищ від забруднення і очищення стічних вод підприємств.

            У процесі виробництва щороку в світі в ріки, озера, моря в середньому викидається 6,5 км3 забрудненої води, а з нею – десятки мільйонів тон шкідливих речовин. Промислові та побутові відходи, нераціональне використання агрохімікатів отруюють поверхневі і підземні води, порушують родючість грунтів. Лише 5 грамів нафтопродуктів затягують плівкою 50 м2 водної поверхні, спричиняючи кисневе голодування і отруєння водних організмів.

Учень-еколог     Вода може бути другом, або ворогом, але, як писав Гете, «природа не     визнає жартів. Вона може бути тільки завжди правдивою, завжди серйозною, завжди суворою. Вона завжди справедлива. Помилки ж ідуть від людей.»

Щоб повітря чистішим було,

Щоб старе джерело ожило,

Щоб не дихали лихом заводи,

Шануймо закони природи!

     Щороку, 22 березня відзначається  Всесвітній води день Щорічно в цей день проголошується та чи інша задача по забезпеченню людей всього світу водою, вирішуються найважливіші питання та проблеми, пов'язані нею.

Учитель   Про воду можна говорити багато. Сьогодні ж ми торкнулися найважливіших властивостей води; вказали на її значення як для неживої, так і живої природи.

Виявляється, гідросфера нашої планети вразлива. Тому кожен з нас повинен берегти та охороняти водні ресурси. Не будьте байдужими, не будьте осторонь. БЕРЕЖІТЬ ВОДУ – ПІКЛУЙТЕСЬСЯ ПРО МАЙБУТНЄ!

І на завершення конференції проведемо конкурс "Без води а ні сюди, а ні туди". (Пригадати або скласти і записати вірш, загадку, прислів 'я, приказку про воду, намалювати малюнок).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Voitiuk Mila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Манич Наталія
    прекрасний урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мазун Оксана Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
12407
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку