Урок містить класифікацію розчинів, схему їх використання, завдання. Хронологічно розібраний.
«Розчини»
Урок №1
Тема: Значення розчинів у природі й життєдіяльності людини. Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини.
Мета: формувати поняття про розчини як багатокомпонентні системи. Ознайомити з класифікацією розчинів. Показати значення розчинів у природі та життєдіяльності людини. Сформувати поняття про дисперсні системи.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, підручник «Хімія. 9 кл.», духи, лак в аерозольній упаковці, балончик із фарбою, аерозоль «Інгаліпт», 3 склянки з водою, крейда, цукор, олія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
В житті ви не раз зустрічалися із поняттям «розчин». Що ви розумієте під цим поняттям?
Мета уроку: з’ясувати, що таке розчин та дисперсна система; яке значення вони мають у житті людини; познайомитися з класифікацією дисперсних систем.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вид роботи «Мозковий штурм»
Якщо одна речовина сильно подрібнена і рівномірно розподілена в іншій речовині, то виникає дисперсна система.
Дисперсні системи оточують нас всюди. Наведіть приклади.
Дисперсійними називають такі фізико-хімічні системи , в яких диспергована (подрібнена) речовина перебуває у вигляді дуже дрібних частинок в іншій речовині (дисперсійному середовищі) с. 24 підручника.
Диспергавані речовини можуть перебувати в різних агрегатних станах. Яких? (газ, рідина, тверда речовина)
Дисперсійне середовище також може бути в різних агрегатних станах.
Усі ці дисперсні системи можна класифікувати за їх зовнішнім виглядом, властивостями, розмірами частинок.
Аерозолі – дисперсні системи, що містять подрібнені частинки (тверді або рідкі) розподілені у газовому середовищі.
Наприклад, туман, дим, лак для волосся, балон з отрутохімікатами, «Інгаліпт», парфуми.
Дуже велику роль мають в житті людини дисперсні системи, де середовищем є не газ, як у аерозолях, а вода. Такі системи, залежно від розмірів частинок поділяють на три групи.
Заповніть схему. Скористайтеся інформацією таблиці 3 с. 23
Визначте вид дисперсної системи:
З’ясуємо, яке значення мають дисперсні системи у нашому житті. Запишіть схему і наведіть до неї приклади.
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань
Прокоментуйте вірші:
Щоб воду мінеральну мати
Потрібно СО2 нам розчиняти.
А щоб людину з стану непритомності підняти,
Треба водний розчин амоніаку застосувати.
(СО2 та NH3 - істинні розчини, які застосовує людина)
Потрібно цукор розчинити.
І їжу ми не зможемо зварити
Без того, щоб її не посолити.
(цукор та сіль утворюють істинні розчини, які використовуються на кухні)
Яка дисперсна система утворюється, якщо у воді перемішати:
ІV. Рефлексія
Чи знадобляться вам у житті знання, які ви отримали сьогодні на уроці?
Домашнє завдання:
§ 4, опрац. № 27 –дост. рів., №32 – вис. рів.