ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ (ІПР)

Про матеріал
Матеріал для роботи з дітьми Створення безпечних і доступних умов для участі учня в уроках фізичної культури шляхом адаптації змісту
Перегляд файлу

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ (ІПР)

з фізичної культури для учня з особливими освітніми потребами

Гімназія “ПРОСВІТ” ЛМР
Учитель фізичної культури: кваліфікаційна категорія І


1. Загальна інформація про учня

  • Прізвище, ім’я: ________________________________________
  • Клас: ___________
  • Дата народження: ________________
  • Наявні особливі освітні потреби (ООП): ___________________
  • Висновок ІРЦ від: _______________ № _______________
  • Медичні рекомендації: _________________________________
  • Обмеження у фізичній активності: _______________________
  • Дозволені навантаження: ________________________________

2. Загальна мета ІПР

Створення безпечних і доступних умов для участі учня в уроках фізичної культури шляхом адаптації змісту, обладнання, форм роботи та темпу навчання. Сприяти гармонійному фізичному розвитку, формуванню життєво необхідних рухових умінь та позитивного емоційного досвіду.


3. Специфічні цілі навчання

3.1. Руховий розвиток

  • покращення координації рухів;
  • розвиток м’язового тонусу, сили та витривалості;
  • формування правильної постави;
  • розвиток рівноваги та просторової орієнтації.

3.2. Сенсомоторний розвиток

  • стабілізація рухів рук і ніг;
  • розвиток точності виконання вправ;
  • покращення відчуття темпу та ритму.

3.3. Психоемоційна сфера

  • підвищення впевненості у власних фізичних можливостях;
  • розвиток самоконтролю;
  • формування позитивного ставлення до занять фізичною культурою.

3.4. Соціальна адаптація

  • участь у вправах у парах і малих групах;
  • розвиток навичок співпраці;
  • зниження тривожності під час рухливих ігор.

4. Адаптації навчального процесу

4.1. Адаптація середовища

  • збільшений простір навколо учня;
  • чіткі позначки на підлозі (лінії, кола);
  • відсутність травмонебезпечних перешкод;
  • можливість розташування ближче до вчителя.

4.2. Адаптація обладнання

  • використання м’ячів зменшеної ваги;
  • використання м’яких килимків;
  • низькі бар’єри;
  • тренувальні стрічки, гумові амортизатори;
  • можливість використання опори (стіна/поручень).

4.3. Адаптація подачі матеріалу

  • короткі, прості, чіткі інструкції;
  • демонстрація вправ візуально;
  • можливість виконувати вправи повільнішим темпом;
  • повторне пояснення на вимогу.

5. Індивідуальні навчальні цілі (SMART-формат)

Ціль 1. Розвиток координації

Учень протягом 3 місяців зможе виконувати 5 базових координаційних вправ (ходьба по лінії, перекати, крокування за ритмом, мінімальна робота з м’ячем) з точністю не менше 70%.

Ціль 2. Формування постави

Протягом року учень навчиться утримувати положення “правильна постава” під час стояння таง่ายких вправ протягом 10–15 секунд.

Ціль 3. Покращення рівноваги

Учень протягом 4 місяців зможе стояти на одній нозі з опорою 5–7 секунд.

Ціль 4. Точність кидка

Учень протягом пів року зможе влучати у велику ціль (діаметр обруча/коробки 60–80 см) з 2–3 метрів — не менше ніж 4 рази з 10.

Ціль 5. Соціальна участь

Учень навчиться працювати у парі або в малих групах протягом 3–5 хвилин без емоційного виснаження.


6. Адаптований зміст уроків фізичної культури

6.1. Розминка

  • дихальні вправи;
  • ходьба у різних напрямках;
  • прості перекати й нахили;
  • легка розтяжка.

6.2. Основна частина

  • вправи для координації (лінії, “стежинки”, мітки);
  • вправи на рівновагу (одна нога, балансування з опорою);
  • кидки та ловля м’ячів великого діаметру;
  • рухливі ігри у повільному темпі;
  • вправи на розвиток правильної постави.

6.3. Заключна частина

  • заспокійливі вправи;
  • дихальні техніки;
  • коротке розтягування.

7. Особливі підходи

  • емоційна підтримка на кожному етапі;
  • індивідуальне темпоутворення;
  • уникання змагальності, якщо вона викликає стрес;
  • використання ігрових методів навчання;
  • можливість відпочинку під час уроку.

8. Оцінювання результатів

Не оцінюються:

  • швидкість,
  • спортивні рекорди,
  • порівняння з іншими учнями.

Оцінюються:

  • зусилля;
  • старанність;
  • прогрес у порівнянні з попередніми результатами;
  • безпечність виконання вправ;
  • рівень включеності в діяльність.

Оцінювання формувальне: доброзичливі коментарі, підтримка, похвала.


9. Взаємодія з батьками

  • регулярні короткі звіти (1 раз на місяць);
  • рекомендації для домашніх вправ 5–10 хвилин;
  • спільний аналіз прогресу кожні 3 місяці;
  • участь у команді супроводу.

10. Моніторинг результатів

Місяць

Динаміка

Досягнення

Рекомендації

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4