Затверджую
Директор _________
______________ П.І.Б
Індивідуальний навчальний план
з «Пізнаємо природу»
Учня 5 класу _____________________П.І.Б.,
Який/яка здобуває освіту за сімейною (домашньою) формою навчання
План складено на основі модельної навчальної програми «Пізнаємо природу» 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Коршевнюк Т.В.)
Теми навчальних занять |
Дата/час проведення консультацій, видів контролю |
|
ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ Для чого та як досліджують природу Цінність природи і знань про неї. Природа: складники і методи дослідження. Шлях наукового пізнання природи. Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи. Що повинен знати і вміти природодослідник Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Джерела знань про природу. Інструменти природодослідника. Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів. Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. Практичні завдання. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи. Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту. Планування і проведення спостереження об’єкта природи (за вибором вчителя). Планування і проведення експерименту (за вибором вчителя). Складання каталогу/колекції природних об’єктів під час екскурсії. Екскурсії (реальні/віртуальні) до хімічної чи біологічної лабораторії, музею науки, природничого музею; Екскурсія в природу (на пришкільну ділянку, в парк тощо)
|
|
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА Які властивості мають тіла і речовини та як це пов’язано з їхньою будовою Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання. Дослідження фізичних властивостей речовин. Уявлення про будову речовини. Твердий, рідкий і газуватий стан речовин. Дифузія у природі, побуті, техніці. Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей. Безпечне поводження з речовинами Поширення речовин у природі та використання їх людиною. Які зміни відбуваються з тілами й речовинами Різноманітність явищ: механічні, теплові, світлові, звукові. Механічні явища. Рух. Види руху у природі й техніці. Шлях, час, швидкість руху. Залежність руху від різних чинників. Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Ознайомлення з простими механізмами. Теплові явища. Звукові явища. Звук, голос, слух. Світлові явища. Світло і зір. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем. Вивчені явища у природі і житті людини. Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування. Практичні завдання. Моделювання агрегатних станів речовини. Дослідження умов зміни агрегатних станів. Вимірювання маси, об’єму і розмірів тіл. Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла. Дослідження фізичних властивостей речовин. Дослідження впливу сили на форму тіла. Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування. Розділення сумішей випарюванням. Особливості руху тіл у воді і повітрі (на прикладі предметів різної форми, виготовлених з різних матеріалів). Спостереження різних видів рухів у природі і найближчому оточенні. Дослідження звукових явищ. Моделювання способів зменшення/збільшення гучності звуку. Дослідження теплових явищ. Спостереження дифузії у рідинах і газах. Спостереження руху тіл, дії сил. Способи зменшення і збільшення тертя. Дослідження властивостей світла і звуку. Створення конструкцій на основі простих механізмів. Навчальний проєкт (орієнтована тематика) Як зберегти тепло/холод? Один день без світла. Саморобні музичні інструменти. Наші можливості у забезпеченні шумоізоляції |
|
|
Консультація з розділів: «ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ», «ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА» |
|
|
Оцінювання навчальних досягнень вивченого матеріалу розділів: «ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА ». Контрольна робота. |
|
|
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ Хто належить до організмів та як їх вивчають Тіла живої природи, їхні властивості. Поняття клітини. Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби. Як людина здобуває знання про організми. Що необхідно організмам для життя, як вони це отримують і використовують Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів. Процеси життєдіяльності тварин і рослин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси. Опора і рух у тварин і рослин. Зв’язки між органами в організмі тварини, рослини. Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби. Як організми взаємодіють із середовищем існування Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми. Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. Рослини, тварини і гриби рідного краю. Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи. Узагальнення. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот. Практичні завдання. Дослідження будови і способу переміщення тварини (за вибором вчителя/учнів). Дослідження будови рослини (за вибором вчителя/учнів). Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо). Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин. Виявлення рис пристосованості рослин/тварин до умов існування. Спостереження рухів рослин. Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв. Навчальний проєкт Форми, барви і звуки в живій природі Живий світ в околицях моєї школи Природа і мистецтво |
|
|
Консультація з розділу: «Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ». |
|
|
Оцінювання навчальних досягнень вивченого матеріалу розділу: «Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ ». |
|
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ З чого складається організм людини та від чого залежить його життєдіяльність Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Їжа і харчування. Повітря і дихання. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. Турбота про чисте повітря. Серце і кровообіг. Тренування серця. Опірність організму хворобам. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу. Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Розвиток і зміцнення опорно-рухової системи. Навколишнє середовище – джерело життєво важливих для людини ресурсів. Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини). Що таке здоров’я, як його зберігати і зміцнювати Здоров’я. Здоровий спосіб життя. Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я. Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування. Практичні завдання. Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, предметними моделями, віртуальними колекціями). Моделювання зв’язків між органами травлення/дихання. Аналіз свого звичного раціону. Складання власного меню на день. Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду). Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею Навчальний проєкт (орієнтовна тематика) Здоровим бути просто. Яку воду ми п’ємо. Наскільки потрібним є все, що ми купуємо. Здорові діти – здорова родина |
|
|
Консультація з розділу: «Тема5 ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ.». |
|
|
Оцінювання навчальних досягнень вивченого матеріалу розділу: «Тема5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ» |
|
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ Що людина створила за природними зразками Ставлення людини до природи. Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини. Використання природничо-наукових знань у повсякденному житті, мистецтві, створенні нових матеріалів, техніки, технологій. Винаходи і вироби, що підказала природа. Як діяти задля збереження довкілля Людина – частинка природи. Вплив діяльності людини на довкілля. Поняття екології, екологічних проблем. Еко-звички. Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження. Практичні завдання. Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля. Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення Навчальний проєкт (орієнтована тематика) Життя у стилі еко. На що хворіють «легені планети». Природа і людина – друзі чи вороги? Наші сусіди в біосфері: правила співіснування. Друге життя відпрацьованих речей |
|
|
Консультація з розділу: «Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ» |
|
|
Оцінювання навчальних досягнень вивченого матеріалу розділу: «Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ» |
|
Ознайомлена, згодна __________________
Дата __________________