Урок 1
Тема: Інформація. Повідомлення. Способи подання повідомлень.
Навчальна мета: Познайомити учнів з поняттям інформації, повідомленнями та способами подання повідомлень
Розвивальна мета: Навчити дітей абстрактно та логічно мислити, розвити цікавість до здобуття нових знань
Виховна мета: Розвити в учнях інформаційну культуру, вміння працювати з інформацією
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Структура уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго ранку, діти! Я Вас вітаю з початком нового навчального року і бажаю успіхів у навчанні та творчих злетів.
Черговий, хто сьогодні відсутній в класі?
Ми приступаємо до вивчення нового для вас предмету – Інформатики.
Я у вас буду читати цей предмет на протязі навчального року. А з вами ми познайомимося в процесі роботи.
Ви перейшли до середньої школи, тому на уроках інформатики ми будемо застосовувати принципи вивчення предмету, які застосовують у старшій школі. Це буде цікавим і корисним для вас досвідом та дозволить вам підготуватися до навчання в старших класах. В цьому навчальному році нас з вами чекає 35 уроків(16 у І семестрі та 19 у ІІ семестрі), де ми будемо займатися, як засвоєнням теоретичних знань, так і відпрацюванням практичних навичок роботи з комп’ютером.
Наше вивчення предмету буде будуватися по наступній схемі: Урок-ділова гра – Практичне заняття – Тематичний залік (КОНТРОЛЬНА РОБОТА).
На ДІЛОВІЙ ГРІ ви слухаєте поданий вчителем матеріал, записуєте основні моменти та потім відточуєте свої знання на етапі гри. Практичні заняття поділяються на 2 етапи
І етап – практичне заняття з інструкцією(ви працюєте покроково за поданою послідовністю дій(алгоритмом), що вказаний в інструкції та засвоюєте новий для вас матеріал на практиці)
ІІ етап - практичне заняття з завданням (вчитель роздає завдання БЕЗ інструкції і ви по зразку виконуєте завдання без допомоги вчителя).
Тематичний залік (КОНТРОЛЬНА РОБОТА) - це урок, який по формі дуже схожий на екзамен, але він охоплює тільки одну-дві теми. На заліку кожен учень отримує власне завдання з 2-ма теоретичними питаннями та 1-м практичним завданням. На основі заліку та практичних робіт виставляється тематична атестація.
А по результатам тематичних атестацій виставляються семестрові оцінки.
Річна оцінка виставляється на основі двох семестрових оцінок.
Хочу Вас попередити, що учні, які хворіли і не були присутні на контрольній роботі або на практичній роботі ці роботи після лікування відпрацьовують. Тобто якщо Ви хворіли, Ви підходите до мене і ми з Вами разом вирішуємо коли і як ви будете відпрацьовувати свої пропуски. БЕЗ ПРАКТИЧНИХ РОБІТ І КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ Я НЕ ВИСТАВЛЮ ТЕМАТИЧНУ АТЕСТАЦІЮ.
Крім цього, для полегшення пошуку матеріалів по урокам всі конспекти в повному обсязі можна завантажити з шкільного сайту: lobov.ucoz.ua (розділ Конспекти уроків – Інформатика – Конспекти для 5 класу)
Крім цього, ви повинні розуміти, що для плідної роботи нам з вами потрібні будуть інструкції, практичні завдання, білети, контрольні роботи і т.п. саме тому кожен клас здає на початку року:
Вивчення інформатики ми почнемо з теми «Інформація. Інформаційні процеси та системи». На вивчення даної теми виділено 4 уроки на протязі яких ми з вами розглянемо теоретичні та практичні питання по даній темі.
Сьогодні ми з вами розглянемо тему: «Інформація. Повідомлення. Способи подання повідомлень». Контрольна робота по даній темі Вас чекає через 2 уроки.(тобто на тижні 23.09- 27.09)
ІІ. Етап орієнтації
Людина – це істота соціальна, яка потребує постійного спілкування і сучасний технічний прогрес дозволяє людині спілкуватись необмежено за допомогою інформаційних технологій та комп’ютеризації. Людина, яка не вміє користуватись персональним комп’ютером (ПК) позбавлена змоги отримувати найновішу інформацію в науці та інших галузях людської діяльності або для її отримання витрачає дуже багато часу. Тому вивчення інформатики є надзвичайно актуальним для молодих людей, які тільки вступають в життя.
Метою сьогоднішнього уроку є ознайомлення з поняттям інформації,повідомлення.
ІІІ. Етап проектування
План уроку
Отже, розпочнемо розглядати питання сьогоднішнього уроку. Світ існує в трьох основних формах – речовина, енергія та інформація.
Інформація – це відомості стосовно осіб, предметів, фактів, подій, явищ і процесів незалежно від форми їх подання
Інформація має такі властивості
Інформація передається за допомогою повідомлень.
Повідомлення складаються з матеріальних носіїв: знаків(записи на папері, книги), сигналів(світлофор, маяк), фізичних процесів, які змінюються з часом. (записати)
Людина сприймає інформацію(повідомлення) за допомогою своїх органів чуття.
Візуальне сприйняття інформації – це текстова інформація, числова інформація та графічна інформація. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Звукове сприйняття інформації – це мова, музична композиція, сигнали. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Тактильна інформація - за допомогою дотику. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Нюхова інформація – за допомогою носа. Давайте наведемо з Вами приклади…..
Смакова інформація – за допомогою смаку(язик). Давайте наведемо з Вами приклади…..
Одну і ту ж інформацію можна передавати різними мовами, усно та письмово або у вигляді малюнку. Сприйматися інформація (повідомлення) може також по різному. Наприклад, кивок голови згори вниз у нас означає слово «Так», а у Болгарії слово «Ні». Або слово «коса» також має три значення коса дівчини, коса на річці та коса для скосу трави. Таким чином інформація залежить від того, як трактується повідомлення і за допомогою чого воно передається.
Якщо повідомлення не несе корисної інформації, то воно несе шум.(записати)
Інформація може перетворюватися в шум і навпаки. Наприклад, якщо ми бачимо кожен день безліч реклами, то ми її сприймаємо, як шум, але якщо нам щось потрібне (меблі, одежа, ПК), то ми починаємо прислуховуватись реклами. В цьому випадку шум перетворюється в інформацію.
Форми подачі інформації бувають: текстова, графічна, звукова, числова, мультимедійна(кіно), керуюча(інструкції, команди). (записати)
Серед способів подачі інформації: мова(усний обмін інформацією), писемність, преса, книги, радіо, кіно, телебачення, комп’ютер. (записати)
Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз.
Вгору трошки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Будем дружно ми сідати
І до праці приступати.
Мета: Визначення учнями вихідної інформації в результаті опрацювання вхідної інформації.
У давнину люди вирішили, що кожній цифрі від 1 до 9 відповідає одна з планет Сонячної системи:
Якщо послідовно додавати цифри дати свого народження, то можна визначити «Свою» планету. Наприклад,
15.01.2008 = 1+5+0+1+2+0+0+8 = 17 = 1+7 = 8 → Уран
Вхідна Опрацювання Вихідна
інформація інформації інформація
А тепер давайте попрацюємо в парах. Кожен з Вас повинен отримати вхідну інформацію(дату народження) в свого партнера по парті, опрацювати інформацію та видати «планету» свого партнера. Отже, на все це у Вас є 5 хвилин. Почали!
Загадки про загальні носії інформації
Чорняві пташинки
На кожній сторінці
Мовчать та чекають,
Доки їх вгадають. (Букви )
Головою обертає
Нам показує держави
Ріки, гори, океани. (Глобус )
Що за незнайома мова?
Хто перекладе нам слово? ( Словник )
Смачно пахне наш пиріг,
Хто його зробити зміг?
Допоможе книга-диво,
Все розкаже нам красиво ( Кулінарна книга)
Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. ( Книга)
Ось так дім – одне вікно!
Кожен день в ньому - кіно! (Телевізор)
Розклад добре знаю я
І домашнє завдання.
На сторіночках – оцінки
Кожного шкільного дня! (Щоденник )
Отже, на уроці ми дізналися, що ж таке інформація та повідомлення та яким чином повідомлення передавати та сприймати. Чи сподобався вам урок? Що саме сподобалось, а що ні? Які ви нові для себе знання дістали?
1. Вивчити терміни
2. §
3. пит.
1