Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Розділ 1 § 1.1 Під час прийняття рішень у будь-якій сфері діяльності людині потрібні не просто повідомлення або сукупність відомостей про процеси чи об’єкти. Відомості мають бути певним чином подані й упорядковані, що забезпечить можливість їх системного та швидкого використання. Цим і займається наука, що отримала назву інформатика.
Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Розділ 1 § 1.1 Якщо зважити на те, що опрацювання, передавання та зберігання повідомлень — це інформаційні процеси, то можна сказати, що інформатика — це наука про інформаційні процеси, які, як правило, у сучасному суспільстві реалізуються з використанням комп’ютерної техніки.
Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Розділ 1 § 1.1 Говорячи, що інформатика вивчає інформаційні процеси, маємо на увазі, що вона формулює основні їх закономірності, розробляє на основі цих закономірностей найбільш ефективні методи і способи передавання, опрацювання та зберігання повідомлень, створює пристрої, які забезпечують швидке та надійне здійснення інформаційних процесів. У світі широко розповсюджено англомовний варіант назви науки інформатики — сomputer science (англ. сomputer — комп’ютер, science — наука).
Для тих, хто хоче знати більше. Розділ 1 § 1.1 У середині ХХ ст. інформатикою в деяких країнах називали науку, що вивчала закономірності розповсюдження, класифікації, пошуку, узагальнення наукових повідомлень з метою запобігання повторних наукових досліджень, швидкого інформування вчених про їх результати. Ця наука й далі розвивається, вона отримала назву «документалістика». Учені цього напряму розробили методи систематизованого зберігання наукових відомостей, швидкого їх пошуку за потрібними значеннями властивостей.
Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Розділ 1 § 1.1 Створення різноманітного програмного забезпечення (операційних систем, систем захисту від комп’ютерних вірусів, програм стиснення й архівації даних, редакторів текстів, презентацій, малюнків, мультимедійних даних, програм для банківської сфери, медицини, освіти тощо).
Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Розділ 1 § 1.1 Значення інформатики та комп’ютеризованих систем у сучасному суспільстві постійно зростає. Діяльність окремих людей, урядових організацій, великих корпорацій і малих фірм дедалі більше залежить від стану та стабільної роботи комп’ютерних систем і мереж. Для подальшого розвитку всі сфери діяльності людини потребують своєчасного й швидкого передавання та опрацювання дедалі більшого обсягу даних, надійного їх зберігання.
Основні інформаційні процеси,їх характеристика. Розділ 1 § 1.1 Так, процес зберігання повідомлень передбачає наявність носія, на якому фіксуються повідомлення. У комп’ютерних системах для фіксації повідомлень використовують різні носії: Мікросхеми пам’ятіЖорсткі диски. Флеш пам’ять. Оптичні диски
Основні інформаційні процеси,їх характеристика. Розділ 1 § 1.1 Особливістю зберігання даних у комп’ютерах є те, що дані на носії записуються з використанням двійкового кодування. Тобто фрагмент носія, що може зберігати 1 біт даних, перебуватиме тільки в одному з двох станів. Наприклад, для мікросхеми пам’яті — «є заряд» або «немає заряду».
Основні інформаційні процеси,їх характеристика. Розділ 1 § 1.1 Для запису та зчитування даних з носія в комп’ютерних системах використовується відповідний пристрій, що записує та зчитує дані з носія. Запис і зчитування даних відбувається під керуванням спеціальних програм — драйверів пристроїв зберігання даних.
Основні інформаційні процеси,їх характеристика. Розділ 1 § 1.1 Опрацювання повідомлень полягає у створенні нових повідомлень на основі існуючих. Фактично будь-яке перетворення початкового повідомлення за формою або за вмістом є його опрацюванням. Основним пристроєм опрацювання даних у комп’ютері є процесор.
Основні інформаційні процеси,їх характеристика. Розділ 1 § 1.1 Разом з тим значна частина й інших пристроїв комп’ютера виконує перетворення даних. Так, клавіатура перетворює повідомлення про натиснення певної клавіші в сукупність електричних сигналів. Більш складне опрацювання повідомлень здійснює принтер — він перетворює електричні сигнали про зображення від комп’ютера в команди пристроям, що наносять фарбу на відповідні ділянки сторінки. Тому для такої роботи більшість сучасних принтерів має власний процесор.
Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 На уроках інформатики ви також використовували певні технології:технологію опрацювання графічних зображеньтехнологію опрацювання текстівтехнологію опрацювання презентацій, мультимедійних даних тощо. Ці технології називають інформаційними.
Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Для інформаційних технологій, як і для звичайних, виділяють складові. Предметом праці є початковий набір повідомлень, який є основою для створення нового повідомлення. Наприклад, під час створення презентації це можуть бути текстові, графічні, відео- або звукові повідомлення, які стануть її складовими.
Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Засобами праці є сукупність комп’ютерних пристроїв і програмного забезпечення, яку буде використано під час підготовки інформаційного виробу. Носій технологічних функцій — користувач комп’ютера, який опрацьовує дані відповідно до описаної технології. Продукт праці — створена презентація.
Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1Іншим підходом до класифікації інформаційних технологій є класифікація за провідним інформаційним процесом, який реалізує ця технологія. Виділяють інформаційні технології: Зберігання даних. Опрацювання даних. Передавання даних
Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Для введення даних, які без перетворення не можуть бути передані до комп’ютерних систем (друковані на папері тексти, картини, звукові записи на старих носіях — платівках, магнітних стрічках тощо), використовують спеціальні інформаційні технології, що потребують додаткового обладнання та програмного забезпечення. Так, для введення текстів з паперових носіїв використовують сканери, зображення з яких опрацьовуються у програмах оптичного розпізнавання текстів.
Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Доволі часто замість терміна «інформаційні технології» вживають термін «інформаційно-комунікаційні технології» (ІКТ). Цим підкреслюється важливе значення у здійсненні інформаційних процесів сучасних засобів комунікації — комп’ютерних мереж та інших засобів зв’язку.
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Останній етап розвитку інформаційних технологій зумовлено появою універсального пристрою для здійснення операцій над даними — комп’ютера. За більш ніж 70-літню історію комп’ютери дуже змінилися і відповідно змінилися й ті технології, що базуються на використанні комп’ютерів. Розглянемо детальніше етапи становлення комп’ютеризованих інформаційних технологій.
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Ці обчислення потрібні були в ядерній фізиці, військовій справі, шифруванні та дешифруванні повідомлень, авіації та космонавтиці тощо. Дані в комп’ютери вводилися з перфокарт, перфострічок, магнітних барабанів або простим перемиканням тумблерів, а виводилися, як правило, на пристрої, що працювали з такими самими носіями. Перфокарта
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Другий етап (до середини 70-х років XX ст.) характеризується розширенням сфери застосування комп’ютера. Починають розвиватися технології електронних баз даних, комп’ютерного моделювання, систем автоматизованого керування виробництвом, технології бухгалтерського та банківського обслуговування. Як правило, використовуються потужні та середньої потужності комп’ютери, що обслуговують багатьох користувачів.
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Застосування комп’ютеризованих інформаційних технологій змістилося з великих обчислювальних центрів до малих офісів. Персональний комп’ютер став доступний значній частині користувачів і на роботі, і вдома. Перший з персональних комп’ютерів корпорації Apple ще не мав власного монітора і підключався до побутового телевізора. Для роботи з ним не потрібно було мати спеціальну освіту, і його швидко можна було адаптувати до виробничих і особистих потреб.
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 У ході четвертого етапу (із середини 80-х років XX ст.) за рахунок значного підвищення продуктивності персональних комп’ютерів і розширення спектра та якості пристроїв введення і виведення даних (лазерні та струменеві принтери, сканери, кольорові монітори) відбувся подальший розвиток усіх існуючих інформаційних технологій.
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Основною особливістю п’ятого етапу (з перших років XXІ ст.) у розвитку комп’ютеризованих інформаційних технологій, який триває і зараз, є активне використання глобальних, регіональних і локальних мереж, мобільних пристроїв і вбудованих у різноманітні пристрої комп’ютерів.
Етапи становленняінформаційних технологій. Розділ 1 § 1.1 Свої дані можна зберігати у «хмарі» — на одному із серверів комп’ютерної мережі. Там також можна знайти безкоштовні програми для опрацювання текстів, фотографій, звуку, відео та залучити для проведення громіздких обчислень інші комп’ютери мережі.
Інформаційні технології в освітіРозділ 1 § 1.1 У сфері освіти основне завдання інформаційно-комунікаційних технологій — зробити навчання ефективнішим за рахунок використання програм і засобів, що забезпечують можливість індивідуалізувати та урізноманітнити навчання. Застосування ІКТ у навчанні надає учневі та вчителю можливість доступу до різних джерел інформації та вибору різних форм організації занять, включаючи дистанційні.
Інформаційні технології в освітіРозділ 1 § 1.1 Якщо учень пропустив урок з фізики, то достатньо уточнити в однокласника його тему та переглянути на You. Tube відеоурок. Для цього потрібно зайти на головну сторінку сервісу та в рядку пошуку ввести, наприклад, «Фізика 9 клас. Магнітні явища». На цьому сайті можна знайти навчальні матеріали з різних предметів.
Дайте відповіді на запитання. Розділ 1 § 1.1 Що таке інформатика як наука?Що таке інформатика як галузь людської діяльності?Як пов’язана інформатика як наука і як галузь людської діяльності?Які характерні особливості має процес зберігання даних як інформаційний процес?Які характерні особливості має процес опрацювання даних як інформаційний процес?Які характерні особливості має процес передавання даних як інформаційний процес?
Дайте відповіді на запитання. Розділ 1 § 1.1 Що таке інформаційні технології? Наведіть приклади таких технологій. Які складові мають інформаційні технології? Опишіть їх. За значенням яких властивостей класифікують інформаційні технології? Наведіть приклади класифікацій. На чому базується широке використання терміна «інформаційно-комунікаційні технології» замість «інформаційні технології»?
Дайте відповіді на запитання. Розділ 1 § 1.1 Які етапи становлення комп’ютеризованих інформаційних технологій ви знаєте? Опишіть їх особливості. Як ви використовуєте інформаційно-комунікаційні технології у процесі навчання? Наведіть приклади сайтів, матеріал яких вам допомагає в навчанні.