до організації методичної роботи з педагогічними працівниками щодо профілактики девіантної поведінки серед дітей та підлітків в умовах Нової української школи
Сьогодні в Україні проблема девіантної поведінки підлітків не втрачає своєї актуальності і є однією із складних проблем сучасної школи. Це пов`язано передусім із загальною соціальною напруженістю, психологічною неврівноваженістю всього суспільства, зростаючою кризою соціальної системи. Методичні рекомендації, поради, пов’язані з діяльністю практичного психолога, охоплюють широкий спектр форм роботи з дітьми девіантної поведінки: діагностика, корекція виявлених труднощів, профілактика, просвітницька робота тренінги тощо. Проте одним з найскладніших і слабо розроблених напрямів діяльності психолога є робота з вчителями. Причин багато, але одна з них пов’язана з тим, що педагоги належать до категорії людей, що активно чинять опір будь-яким способам психологічної роботи з ними. Враховуючи актуальність проблеми девіантної поведінки серед підлітків у Барвінківській ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 (здійснюю кураторство цього навчального закладу, школа має найбільшу кількість дітей девіантної поведінки у районі, практичного психолога до січня 2019 року не було) вже другий рік з педагогічними працівниками проводяться психолого-педагогічні семінари. На семінари запрошуються і всі фахівці психологічної служби району.
Заняття психолого-педагогічного семінару проводяться 1 раз на квартал. Тематика присвячена роботі з дітьми «групи ризику». Засідання проводяться у формі рольової гри «Батьківські збори», де вчителі виступають у різних ролях: педагоги, батьки, учні. Це тому, що без батьківської допомоги дуже важко досягти успіхів у вихованні дітей зазначеної категорії. Майже 90% батьків мікрорайону школи зовсім не підготовлені до подібної участі, тож розв’язання цієї проблеми повністю покладається на педагога. Щоб навчити батьків, вчитель сам повинен оволодіти певними знаннями з проблеми, методами і способами впливу на «важкого» підлітка. З метою правильного вироблення стратегії і тактики стосовно дітей, яким не вистачає батьківської любові, піклування, уваги, під час кожної зустрічі вчителі знайомляться з особливостями кожного вікового періоду школярів.
Зазвичай на семінарах, які проводяться для педагогічних працівників, особливої активності з боку учасників немає. Тому в цьому навчальному закладі запроваджено інший підхід: спочатку виступають бажаючі, а потім до діяльності залучаються інші. Структура занять передбачає не тільки інформаційну частину, а й практичну, яка цікава всім. Це ігри: «Криголами», «Мозковий штурм», різні вправи, такі як: «Герб», «Чарівний магазин», «Стереотипні окуляри», «Серветка», «Ведення змін», «Капелюх скарг та пропозицій», «Мікрофон» та інші. Саме ігри та вправи дають можливість усвідомити та переглянути своє ставлення до «важкої» дитини, до ситуації, в якій вона перебуває. Змінювати треба не дитину, а ставлення до неї, пізнаючи при цьому себе, скеровуючи себе у бік конструктивного спілкування з нею. Ці ж форми роботи застосовуються і в роботі з батьками під час проведення батьківських зборів, під час індивідуальної роботи вчителя з батьками. Зацікавленість педагогів викликає робота щодо позитивної інтерпретації проблем, вчинків, ситуацій. Це допомагає побачити ті цінності, які сховані за негативом. Розглядаючи ситуації вчителі шукають в них позитив. Позитивна інтерпретація створює на території негативу плацдарм для його подолання усіма учасниками негативної ситуації: вчителем, учнем, батьками. Коли розглядаються конкретні ситуації, де проявляється негативна поведінка, то тут найкраща форма це - диспут, що дозволяє перевірити свої знання, узагальнити досвід роботи, порівняти його з досвідом колег, змінити власну позицію, намітити шляхи роботи над собою тощо.
Кожне заняття включає і тестування учасників відповідно до теми («Які ви батьки», «Портрет толерантної особистості», «Здатність до емпатії», «Діагностика типу орієнтованості педагога на навчально-дисциплінарну або особистісно-орієнтовану модель взаємодії з дітьми» та інше). Звичайно ж педагогам, батькам надаються відповідні рекомендації щодо навчання та виховання дітей, бо це своєрідний алгоритм нашої діяльності і стосується перебудови сімейних взаємин, зміни стилю виховання, вибору індивідуального педагогічного стилю спілкування з кожною дитиною, стимулювання її в позакласній роботі, створення ситуації успіху, знаходження шляхів допомоги при суїциді, запобігання та корекції дитячих неврозів.
психолого-педагогічних семінарів на 2018/2019 навчальний рік
№ |
Тема семінару |
Термін проведення |
Відповідальний |
1. |
Психологічні основи взаємодії класного керівника з учнями:
- інформаційний блок «Як створити позитивний мікроклімат в класному колективі»; - інформаційний блок «Чотири мотиви поганої поведінки»;
|
Вересень 2018 |
Склярова Л В., методист з психологічної служби, директор ЗНЗ. |
2. |
Психологічні мотиви девіантної поведінки школярів та їх профілактика: - психологічна корекція відхилень у поведінці підлітків; - завдання школи в подоланні причин девіантної поведінки;
- роль вчителя у профілактиці девіантної поведінки школярів; -підсумок семінару «Очікувані результати» |
Грудень 2018 |
Склярова Л. В., методист з психологічної служби, директор ЗНЗ |
|
- завдання школи в подоланні причин девіантної поведінки;
- роль вчителя у профілактиці девіантної поведінки школярів. Підсумок семінару. |
|
психологічної служби, директор ЗНЗ |
3. |
Психологічні особливості дітей підліткового віку та врахування їх під час роботи з ними: - психологічні особливості підлітків
|
Лютий 2019 |
Склярова Л. В., методист з психологічної служби, директор ЗНЗ |
4. |
Психолого-педагогічні підходи у формуванні здорового способу життя учні: - - психолого-педагогічні аспекти роботи з підлітками, які мають девіантну поведінку, з метою підвищення знань, умінь і навичок здорового способу життя; - впровадження інноваційних технологій в навчанні та вихованні з метою формування здорового способу життя;
|
Квітень 2019 |
Склярова Л. В., методист з психологічноїслужби, директор ЗНЗ |
Результат роботи: у школі значно зменшилася кількість дітей девіантної поведінки. Вчителі прийняли нову форму просвітницької діяльності, успішно опановують її. Організація психологічних занять на інтерактивних засадах стала цікавою та ефективною для кожного учасника семінару. Робота педагогічного колективу набула комплексного характеру, системного підходу у вирішенні будь-яких завдань. Спільна діяльність стала запорукою успіху у роботі з проблемними дітьми та їх батьками. Педагоги навчилися володіти так званим soft skills - вмінням працювати в команді, вирішувати проблеми і знаходити творчі рішення, що є необхідним в Новій українській школі.
Система роботи психолога з педагогічним колективом готує сучасного вчителя до діяльності в новій школі. Адже зараз потрібні такі дії вчителя, які дають йому змогу виявляти себе разом з учнями, батьками у процесі здобуття знань та усувати перешкоди на шляху до засвоєння пошукових стратегій, бо виклик, який ставить перед вчителем Нова українська школа, є педагогіка партнерства. Тож дуже важливо, щоб цей процес проходив злагоджено, з довірою та повагою до інших.