Лабораторна робота № 5
Тема: Дослідження електричного кола з паралельним з’єднанням провідників
Мета роботи: розвиток експериментальних умінь досліджувати електричні кола, експериментальна перевірка закономірностей паралельного з’єднання провідників.
Необхідне обладнання: комп’ютер, ноутбук, планшет або мобільний телефон, підключення до інтернету (у випадку першого разу виконання лабораторної роботи за допомогою інтернет-симуляції)
Прилади і матеріали: джерело струму, 2 резистор, амперметр, вольтметр, лампа розжарення, ключ, з’єднувальні провідники, додатковий резистор 3, який виконує роль реостата (не обов’язково).
Хід роботи:
-
Відкрийте віртуальну лабораторію з електрики за посиланням https://phet.colorado.edu/uk/simulation/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab
Завантажте програму, натиснувши кнопку «Завантажити» (У випадку завантаження в подальшому доступ до інтернету не потрібен) .
-
Складіть віртуальне електричне коло з джерела струму, ключа, амперметра, резистор 1 (R1) і резистор 2 (R2) (елементи кола, які досліджуємо), з’єднавши їх паралельно між собою, резистор 3 (R3) (буде виконувати роль реостата), лампу розжарення.
-
Накресліть схему зібраного кола і покажіть на ній, куди будуть підключатися вольтметр і амперметр при вимірюванні напруги і сили струму на кожному резисторі й на двох резисторах разом.
-
Змініть стандартні налаштування приладів. Для цього наведіть курсив на обраний прилад, натисніть лівою кнопкою миші і змініть налаштування за допомогою умовного повзунка. Встановіть різні опори кожного з резисторів R1 і R2. (Дивись інструкцію до л.р.№ 3)
-
Замикніть коло, натиснувши на ключ у складеній схемі.
-
За допомогою резистора R3, який грає роль реостата, змініть значення сили струму до цілого значення (для зручності підрахунків, не є обов’язковою умовою, виконується на початку роботи до основних вимірів і в подальшому не використовується). Для цього наведіть курсив на резистор R3 та за допомогою повзунка, що з’явився знизу, змініть його опір, що в свою чергу призводить до зміни сили струму в колі.
-
Зніміть показники сили струму в колі. Виміри сили струму проведіть у кожній з розгалужених ділянок і в нерозгалуженій частині електричного кола.
-
Увімкнувши в коло вольтметр, виміряти напругу на всій ділянці кола, що складається з двох резисторів (R1 і R2)
-
Виміряйте напругу окремо на кожному з резисторів R1 і R2.
-
За результатами вимірювань обчисліть опір ділянки з паралельним з’єднанням резисторів R та кожного з резисторів R1 i R2.
-
; ;
-
Результати вимірювань та обчислень занесіть до таблиці:
Сила струму на першій розгалуженій ділянці кола І1, А
|
Сила струму на другій розгалуженій ділянці кола І2, А
|
Сила струму в нерозгалуженій ділянці кола І , А
|
Напруга на кінцях резистора 1, U1, В
|
Напруга на кінцях резистора 2, U2, В
|
Напруга на кінцях розгалуженої ділянки кола, U , В
|
|
|
Загальний опір ділянки з паралельним з’єднанням резсторів , R , Ом
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Порівняйте напругу U1, U2, U3 на кожному з резисторів та на ділянці з двох резисторів разом, які з’єднані паралельно між собою .
-
Перевірте, чи підтверджується дослідом формула:
-
-
Порівняйте силу струму, яка проходить у нерозгалуженій частині кола I із сумою сил струму, що проходять через кожний з резисторів
-
Визначте похибки й порівняйте отримані результати з урахуванням похибок.
-
Обчисліть відношення і , відносні похибки () і абсолютні похибки ( ) вимірювань цих величин за формулами:
-
,
-
, ,
-
(Ціна найменшої поділки шкали амперметра й вольтметра є абсолютною похибкою вимірювань сили струму та напруги )
-
Зробіть висновки щодо справедливості закономірностей паралельного з’єднання провідників.
Контрольні питання:
-
Яке з’єднання провідників називається паралельним?
-
Які закономірності відповідають паралельному з’єднанню провідників?
-
Чи обов’язково в цій лабораторній роботі використовувати лампу розжарення? Яка її роль?