Інструкція з безпеки життєдіяльності при виконанні практичних та лабораторних робот з хімії у 7 класі

Про матеріал
Усі інструкції з безпеки життєдіяльності при виконанні практичних та лабораторних робот з хімії у 7 класі
Перегляд файлу

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Практичної роботи № 1                                                                                      

«Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівальними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій»

 

  1.                ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
    1.             Дотримуватися загальних правил безпеки під час навчання в кабінеті хімії.
    1.             Практичні роботи з хімії дозволяється проводити тільки в кабінеті (лабораторії) хімії;
    1.             Дозволяється проводити практичні роботи тільки ті, які передбачені навчальною програмою.
    1.             До практичних робіт допускаються учні, які пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні практичної роботи.
    1.             Практичні роботи в кабінеті хімії повинні проводитися тільки в присутності вчителя хімії та під його  наглядом за використанням учнями робіт у відповідності до правил безпеки.
    1.             Досліди, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, повинні проводитися тільки у витяжній шафі зі справною діючою вентиляцією.
    2.             При виконанні практичної роботи можуть бути такі ушкодження: термічні опіки, ушкодження попадаючими предметами.

 

  1.                ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ
    1.             Одягти спецодяг, привести його в порядок.
    1.             При необхідності підготувати засоби індивідуального захисту (гумові рукавиці тощо).
    1.             Уважно ознайомитися із змістом практичної роботи.
    1.             Підготувати на робочому місці тільки те, що необхідне для виконання практичної роботи. Прибрати все зайве.
    1.             Ознайомитися з правилами безпечного виконання практичної  роботи, – пройти відповідний інструктаж.

 

  1.                ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ
    1.             Прийоми проводження з лабораторним штативом:
      1.  Ознайомтеся з будовою штатива. При роботі з штативом перевірте кріплення стержня до підставки та муфт до стержня.
      2.  При нагріванні речовини в хімічному стакані, на кільце штатива покладіть спеціальну сітку.
      3.  Будьте обережні при поводження із склом.
    1.             Проводження з нагрівальними приладами:
      1.  Не залишайте в лабораторії запалених пальників або ламп .
      2.  Перед запалюванням спиртівки зніміть з неї ковпачок і розженіть пари спирту рукою.
      3.  Спиртівкою користуйтеся обережно, щоб не розбити і не перекинути її.
      4.  Спиртівку запалюйте лише сірником. Не запалюйте спиртівку від спиртівки, що горить, бо може виникнути пожежа.
      5.  Гасити спиртівку треба ковпачком. Дмухати на спиртівку категорично забороняється.
      6.  Полум’я повинно бути віддалене від вас на відстань не менше ніж на половину витягнутої руки.

3.3. Хімічні досліди необхідно проводити в тих умовах і порядку, з такими кількостями й концентраціями речовин і приладами, які зазначені в інструкції до проведення експерименту.

3.4. Хімічні реактиви прилади для дослідів відповідно до Типових переліків учням видає вчитель хімії у кількостях, необхідних для даного експерименту.

3.5. Під час досліду залишати робоче місце учням не дозволяється.

3.6. Не дозволяється брати реактиви незахищеними руками. Для цього слід використовувати ложки, шпателі або совочки.

Забороняється:

  • Визначати речовину на смак;
  • Відсипати та відливати хімічні реактиви для власних потреб;
  • Пустувати з хімічними реактивами, з відкритим вогнем під час виконання практичної роботи;
  • Виконувати практичну роботу без спецодягу;
  • Переносити, або навіть віднімати за шийку посудини склянки з агресивними реактивами.
  • Порушувати вимоги електробезпеки.

 

  1.                ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ  ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ
    1.             Прибрати робоче місце. Просипані, розлиті хімічні реактиви не можна збирати та зсипати (зливати) в посуд з хімічним реактивом.
    1.             Зняти спецодяг, здати вчителеві, або лаборанту засоби індивідуального захисту.
    1.             Впевнитися, що на робочому місці відсутні розлиті або розсипані хімічні реактиви (на парті, на сидінні, на підлозі).
    1.             Забороняється прибирати хімічні реактиви незахищеними руками, предметами особистого користування (носовою хустинкою, рукавом, полою куртки тощо).
    1.             Використовувати спецодяг з іншою метою (під час прибирання класних приміщень тощо), а також забирати додому учням не дозволяється.
    1.             Ретельно вимийте руки з милом.

 

  1.                ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ

 У разі будь-якої аварійної ситуації: нестандартній ситуації під час виконання практичної роботи, пожежі, вимкнення електроенергії, порив водогону, опалення тощо, треба негайно припинити виконання практичної роботи та незаперечно виконувати всі вказівки вчителя щодо евакуації з приміщення та надання допомоги потерпілим.

 

 

Завідувач кабінету хімії                                                      П.І.П.

 

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію                                          П.І.П.

охорони праці школи

 

 

 

 

 

                                                         ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Практичної роботи № 2                                                                                      

«Розділення сумішей»

 

  1.      ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
    • 1.1. Дотримуватися загальних правил безпеки під час навчання в кабінеті хімії.
    • 1.2. Практичні  роботи з хімії дозволяється проводити тільки в кабінеті  (лабораторії)  хімії.
    • 1.3. Дозволяється  проводити  практичні  роботи  тільки  ті,  які  передбачені  навчальною програмою.
    • 1.4. До практичних робіт допускаються учні, які пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності  при проведенні практичної роботи.
    • 1.5. Практичні роботи в  кабінеті хімії  повинні проводитися тільки в присутності вчителя хімії під його наглядом за виконанням учнями робіт у відповідності до правил безпеки життєдіяльності.
    • 1.6. Досліди, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, повинні проводитися тільки у витяжній шафі зі справною діючою вентиляцією.
    •  

2.  ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. Одягти спецодяг, привести його в порядок.

2.2. При необхідності підготувати засоби індивідуального захисту (гумові рукавиці тощо).

  1.  Уважно ознайомитися із змістом практичної роботи.

2.4. Підготувати на робочому місці тільки  те, що   необхідне для виконання практичної роботи. Прибрати  все зайве.

2.5. Ознайомитися з правилами безпечного виконання практичної  роботи, пройти відповідний інструктаж.

 

  1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ

3.1. Розчинення забрудненої солі.

3.1.1. Насипайте в стакан сіль невеликими порціями. Щоб не тріснуло скло, при  розмішуванні скляною трубкою чи  паличкою, надіньте  на  неї гумову трубку.

3.1.2. Не розливайте  рідину  на стіл, не беріть речовину руками, не пробуйте речовину   на смак. Обережно   поводьтеся   зі скляним     посудом!

3.2. Очищення добутого розчину фільтруванням.

3.2.1. Обережно поводьтеся з ножицями при виготовленні фільтру

3.3. Випарювання розчину.

3.3.1. Перевірте кріплення муфти, кільця стержня на штативі

3.3.2. Не нахиляйтеся близько до чашки, щоб бризки не попали в очі

3.3.3. При випарюванні розчину,  будьте обережні з вогнем.

3.4. Закріплювати хімічний посуд (колби, стакани тощо) у тримачах штатива слід обережно, обертаючи його навколо осі, поки не відчується невелике затруднення в обертанні.

3.5. Нагрівати хімічні реактиви для дослідів необхідно тільки у тонкостінному скляному або фарфоровому посуді. Під час нагрівання рідин не можна заглядати згори в посудину для запобігання травмам внаслідок розбризкування нагрітої речовини.

3.6. Залишати без нагляду запалені спиртівки, увімкнені електронагрівальні прилади не дозволяється.

3.7. Хімічні досліди необхідно проводити в тих умовах і порядку, з такими кількостями  й концентраціями речовин і приладами, які зазначені в інструкції до проведення  експерименту;

3.8. Всі реактиви мають ви­користовуватися з того лабораторного посуду, з якого їх одержу­ють учні, і в таких кількостях, у яких їх застосовують учні.

3.9. Хімічні реактиви для дослідів відповідно до Типових переліків учням видає вчитель хімії у кількостях, необхідних для даного експерименту.

3.10. Доступ учнів до місця зберігання хімічних реактивів повинен бути виключений.

3.11. Під час досліду залишати робоче місце учням не дозво­ляється.

3.12. Досліди, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, треба проводити лише у витяжній шафі зі справною діючою вентиляцією.

3.13. Визначаючи речовину за запахом, необхідно легким рухом долоні над горлом посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно, не нахиляючись до посудини.

3.14. Не дозволяється брати реактиви незахищеними руками. Для цього слід використовувати ложки, шпателі або совочки.

 

4. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ  ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ

  1.   Прибрати робоче місце.  Просипані, розлиті хімреактиви не можна збирати та зсипати (зливати) в посуд з хімреактивом.

4.2. Після закінчення роботи треба негайно вимкнути електроприлади та перекрити водопровідні крани.

4.3. Зняти спецодяг, здати вчителеві, або лаборанту засоби індивідуального захисту.

4.4.  Впевнитися, що на робочому місці відсутні розлиті або розсипані хімреактиви (на парті, на сидінні, на підлозі)

4.5. Забороняється прибирати хімреактиви незахищеними руками, предметами особистого користування (носовою хустинкою, рукавом, полою куртки тощо)

4.6.   Використовувати спецодяг з іншою метою (під час прибирання класних приміщень тощо), а також забирати додому учням не доз­воляється.

 

5.  ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В  АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ

У разі будь-якої  аварійної ситуації: нестандартній ситуації під час виконання практичної роботи,   пожежі,   порив опалення тощо,  треба  негайно припинити виконання  практичної  роботи та незаперечно виконувати всі вказівки вчителя щодо евакуації з приміщення та надання допомоги потерпілим.

 

Завідувач кабінету хімії                                                      П.І.П.

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію                                         П.І.П.

охорони праці школи

 

 

 

 

                                                         ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

 

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Практичної роботи № 3                                                                                      

«Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів»

 

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

  • 1.1. Дотримуватися загальних правил безпеки під час навчання в кабінеті хімії.
  • 1.2. Практичні  роботи з хімії дозволяється проводити тільки в кабінеті  (лабораторії)  хімії.
  • 1.3. Дозволяється проводити практичні роботи тільки ті, які передбачені навчальною програмою та узгоджені з учителем.
  • 1.4. До практичних робіт допускаються учні, які пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності
  • 1.5. Практичні роботи в  кабінеті хімії  повинні проводитися тільки в присутності вчителя хімії під його наглядом  у відповідності до правил безпеки життєдіяльності.
  • 1.6. Досліди, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, повинні проводитися тільки у витяжній шафі зі справною діючою вентиляцією.

 

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. Одягти спецодяг, привести його в порядок.

2.2. При необхідності підготувати засоби індивідуального захисту (гумові рукавиці тощо).

  1.  Уважно ознайомитися із змістом практичної роботи.

2.4. Підготувати на робочому місці тільки  те, що   необхідне для виконання практичної роботи. Прибрати  все зайве.

2.5. Ознайомитися з правилами безпечного виконання практичної  роботи, пройти відповідний інструктаж.

2.6. Починайте виконувати завдання з дозволу учителя.

 

3.ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ

3.1. Кип’ятіння води

3.1.1. Закріплювати хімічний посуд (колби, стакани тощо) у тримачах штатива слід обережно, обертаючи його навколо осі, поки не відчується невелике затруднення в обертанні.

3.1.2.При нагріванні рідини у пробірці закріплюйте її у пробірко тримачі або тримачі штативу на відстані 0,5-1 см від отвору

3.1.3.Прогрівайте спочатку всю пробірку і тільки після цього – знизу.

3.1.4.Отвір пробірки спрямовуйте у бік від себе і сусідів.

3.1.5.Хімічні досліди необхідно проводити в тих умовах і порядку, з такими кількостями й концентраціями речовин і приладами, які зазначені в інструкції до проведення експерименту.

3.1.6.Хімічні реактиви прилади для дослідів відповідно до Типових переліків учням видає вчитель хімії у кількостях, необхідних для даного експерименту.

3.1.7. Під час досліду залишати робоче місце учням не дозволяється.

3.2. Розплавлення парафіну

3.2.1. Не дозволяється брати реактиви незахищеними руками. Для цього слід використовувати ложки, шпателі або совочки.

3.2.2. Залишати без нагляду запалені спиртівки, увімкнені електронагрівальні прилади не дозволяється.

3.2.3.  Гарячі предмети потрібно ставити на спеціальну підставку.

3.2.4. Визначаючи речовину за запахом, необхідно легким рухом долоні над горлом посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно, не нахиляючись до посудини.

3.3. Розчинення забрудненої солі.

3.3.1.Насипайте в стакан сіль невеликими порціями.   Щоб не тріснуло  скло, при  розмішуванні скляною трубкою чи   паличкою, надіньте  на  неї гумову трубку.

3.3.2.Не розливайте  рідину  на стіл, не беріть речовину руками, не пробуйте речовину  на смак.         Обережно   поводьтеся   зі скляним  посудом!

3.4. Очищення добутого розчину  фільтруванням.

3.4.1.Обережно поводьтеся з ножицями при виготовленні фільтру.

3.5. Випарювання  розчину.

3.5.1. Перевірте кріплення муфти, кільця стержня на штативі .

3.5.2. Не нахиляйтеся близько до чашки, щоб бризки не  попали в очі.

3.5.3. При випарюванні розчину, будьте обережні з вогнем.

3.5.4. Нагрівати хімічні реактиви для дослідів необхідно тільки у тонкостінному скляному або фарфоровому посуді. Під час нагрівання рідин не можна заглядати згори в посудину для запобігання травмам внаслідок розбризкування нагрітої речовини.

3.5.5. Всі реактиви мають ви­користовуватися з того лабораторного посуду, з якого їх одержу­ють учні, і в таких кількостях, у яких їх застосовують учні.

 

4. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ  ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ

  1. Прибрати робоче місце.  Просипані, розлиті хімреактиви не можна збирати та зсипати (зливати) в посуд з хімреактивом.

4.2.  Зняти спецодяг, здати вчителеві, або лаборанту засоби індивідуального захисту:

4.3.  Впевнитися, що на робочому місці відсутні розлиті або розсипані хімреактиви (на парті, на сидінні, на підлозі)

4.4. Забороняється прибирати хімреактиви незахищеними руками, предметами особистого користування (носовою хустинкою, рукавом, полою куртки тощо)

4.5.  Використовувати спецодяг з іншою метою (під час прибирання класних приміщень тощо), а також забирати додому учням не доз­воляється.

 

5.  ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В  АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ

У разі будь-якої  аварійної ситуації: нестандартній ситуації під час виконання практичної роботи,   пожежі,   вимкнення електроенергії, порив водогону, опалення тощо,  треба  негайно припинити виконання  лабораторної (практичної)  роботи та незаперечно виконувати всі вказівки вчителя щодо евакуації з приміщення та надання допомоги потерпілим.

 

 

Завідувач кабінету хімії                                                         П.І.П.

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію                                              П.І.П.

охорони праці школи

 

 

 

 

 

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Практичної роботи № 4                                                                                      

«Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності»

 

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

  • 1.1. Дотримуватися загальних правил безпеки під час навчання в кабінеті хімії.
  • 1.2. Практичні  роботи з хімії дозволяється проводити тільки в кабінеті  (лабораторії)  хімії.
  • 1.3. Дозволяється проводити практичні роботи тільки ті, які передбачені навчальною програмою та узгоджені з учителем.
  • 1.4. До практичних робіт допускаються учні, які пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності
  • 1.5. Практичні роботи в  кабінеті хімії  повинні проводитися тільки в присутності вчителя хімії під його наглядом  у відповідності до правил безпеки життєдіяльності.
  • 1.6. Досліди, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, повинні проводитися тільки у витяжній шафі зі справною діючою вентиляцією.

 

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. Одягти спецодяг, привести його в порядок.

2.2. При необхідності підготувати засоби індивідуального захисту (гумові рукавиці тощо).

  1.  Уважно ознайомитися із змістом практичної роботи.

2.4. Підготувати на робочому місці тільки  те, що   необхідне для виконання практичної роботи. Прибрати  все зайве.

2.5. Ознайомитися з правилами безпечного виконання практичної  роботи, пройти відповідний інструктаж.

2.6. Починайте виконувати завдання з дозволу учителя.

 

3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОЇ  РОБОТИ

3.1. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем.

3.2. Реактиви для дослідів беріть лише в тих кількостях, які зазначені в інструкції.

3.3. Наливаючи розчин, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка була спрямована в бік долоні; бо стікаючи рідина псуватиме етикетку та зможе пошкодити шкіру рук.

3.4. При складанні приладу  для добування  кисню  обережно вставляйте пробку з газовідвідною  трубкою  в пробірку  круговими рухами, тримаючи пробірку  біля отвору.

3.5. Працюючи із сухим горючим, треба пам’ятати,  що сухе горюче  необхідно  покласти на спеціальну металеву підставку для його спалювання. Запалювати горюче   потрібно лише сірником.

3.6. Будьте особливо обережні під час нагрівання  пробірки.  Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім тільки ту частину,  де міститься перманганат калію. Починайте нагрівати пробірку з дна, а потім переміщуйте полум’я  під ту частину, де  перманганат калію ще не розклався.

3.7. Коли збирається кисень методом витіснення  води, то кінець газовідвідної трубки потрібно виймати  з води, не припиняючи нагрівання. Якщо нагрівання припинити, вода  засмокчеться в гарячу пробірку і  вона трісне.

3.8. Щоб погасити полум’я спиртівки чи сухого горючого  слід закрити  спиртівку чи сухе горюче  ковпачком  чи спеціальною кришкою, підносячи їх збоку. Дмухати на запалену спиртівку чи сухе горюче  категорично заборонено. Це може спричинити пожежу.

3.9.   Жодні речовини не можна пробувати на смак.

3.10. Визначити запах газу чи пари речовини можна, обережно рухаючи повітря змахами долоні від посудини до носа.

3.11.  Гарячі предмети потрібно ставити на спеціальну підставку.

 

4. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПО ЗАКІНЧЕННІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

4.1. Перевірити наявність у лотках певного комплекту виданих реактивів.

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Після закінчення роботи робоче місце повинно бути прибраним, а руки ретельно вимиті.

 

5. ВИМОГИ ПРИ ВИНИКНЕННІ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ

5.1. При проведенні практичної роботи у кабінеті хімії можливі нещасні випадки  (хімічні, термічні опіки і т.д.). Потрібно пам’ятати, що чим скоріше буде надана допомога, тим менше буде несприятливих наслідків.

5.2. У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя.

 

 

Завідувач кабінету хімії                                               П.І.П.

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію                                   П.І.П.                                     охорони праці школи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Практичної роботи № 5                                                                                      

«Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин»

 

1.  ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Під час роботи в кабінеті хімії виявляйте обережність, підтримуйте порядок і чистоту на робочому місці, виконуйте правила безпеки. Безладдя, поспішність, недбалість в роботі та порушення правил безпеки можуть призвести до нещасних випадків.

 

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

2.2. Звільніть робоче місце від непотрібних для роботи предметів і матеріалів.

2.3. Чітко з’ясуйте порядок і правила безпечного проведення досліду.

2.4. Перевіряйте наявність і надійність посуду, приладів, матеріалів, необхідних для виконання завдання.

2.5. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу учителя.

 

3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ

3.1. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем.

3.2. Реактиви для дослідів беріть лише в тих кількостях, які зазначені в інструкції.

3.3. Наливаючи розчин, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка була спрямована в бік долоні; бо стікаючи рідина псуватиме етикетку та зможе пошкодити шкіру рук.

3.4. Посудину, з якої взяли реактив, відразу закривайте корком і поставте на місце.

3.5. Ніякі речовини не пробуйте на смак.

3.6. Закриваючи пробірку пробкою з газовідвідною трубкою, тримайте пробірку у лівій руці за її верхню частину біля отвору, а пробку з газовідвідною трубкою – у правій руці за пробку (але не за трубку). Повертайте пробку з газовідвідною трубкою, ніби вгвинчуючи її в отвір пробірки.

3.7. Бережіть очі. Не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливаєте розчини кальцій гідроксиду або розбавленої хлоридної кислоти.

Правила  зважування та роботи з мірним посудом

  •    Якщо необхідно відважити певну наважку речовини, то на праву чашку помістіть тару (склянка, аркуш паперу тощо), а на ліву чашку терезів покладіть вантаж, що врівноважує тару, наприклад чистий сухий пісок у стаканчику або на аркуші паперу. Потім на ліву чашку терезів покладіть важки необхідної маси. Після цього в тару насипайте (наливайте) речовину доти, доки терези не зрівноважаться. Надлишок речовини заберіть обережно невеликими порціями за допомогою совочка, шпателя або іншого пристосування, але не голими руками.
  •     Перед зважуванням перевірте правильність установки терезів, переконайтеся у їхній рівновазі, комплектності важків, наявності необхідної тари й інших пристосувань для зважування.
  •     Ніколи не ставте брудні й мокрі предмети на чашки терезів, не поміщайте на них речовини без тари
  •     Тару, речовини, важки кладіть на чашки терезів обережно при закритому аретирі, після чого обережно відкрийте його, не допускаючи різких коливань коромисла терезів.
  •     Важки беріть спеціальними щипчиками або пінцетом.
  •     Значення маси записуйте одразу після досягнення рівноваги терезів, послідовно знімаючи важки із чашки.
  •     Після закінчення зважування важки помістіть у коробочку, терези закрийте, за необхідності витріть деталі терезів і приберіть місце зважування.
  •     Для наливання й виливання рідин використовуйте лійки.
  •     Мірний посуд калібрований за температури 20°С, тому бажано вимірювати об'єми рідин за цієї ж температури
  •     Об'єм рідини в градуйованому посуді визначайте для прозорих рідин за нижнім меніском, для непрозорих розчинів - за верхнім меніском. Визначення об'єму рідин за меніском проводьте на рівні очей
  •     Не зберігайте рідкі речовини й розчини в мірному посуді

Інструкція з виготовлення розчину

  •     Обчисліть масу солі та об'єм води, необхідні для виготовлення розчину.
  •     За потреби подрібніть сіль, призначену для виготовлення розчину.
  •     Відважте сіль, необхідну для виготовлення розчину.
  •     Відміряйте воду для розчинення солі.
  •     У колбу або хімічний стакан потрібної ємності помістіть наважку солі й невеликими порціями, обережно перемішуючи скляною паличкою або круговими рухами посудини, добавте попередньо відміряну порцію води. Ретельно перемішуйте воду і сіль аж до повного розчинення.
  •     Аби перевірити правильність виготовлення розчину, зверніться до вчителя або лаборанта.
  •     За потреби профільтруйте розчин, перелийте його у посудину.

 

4. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ

4.1. Приведіть у порядок робоче місце

4.2. Не виливайте в раковини залишки кислот, лугів та інших реактивів, а також розчинів, утворених в результаті досліду. Зливайте їх у склянки, призначені для цієї мети.

4.3. Після закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.

 

5. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ

5.1. При виявленні несправностей у приладах, установках, посуді для дослідів негайно припиніть роботу і повідомте учителя.

5.2. При опіках хімічними речовинами попечене місце слід заливати сильним струменем води протягом 10-15хв., а потім накласти на нього пов’язку змочену розчином соди (при опіках кислотами) чи розчином оцтової кислоти (при опіках лугами).

 

 

 

Завідувач кабінету хімії                                                                     П.І.П.

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію                                                          П.І.П.

охорони праці школи

 

 

                                                           ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 1                                                                                      

«Дослідження будови полум’я»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

  1. Вимоги безпеки перед початком роботи
    1.  Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
    2.  Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
    3.  Визначте порядок та правила проведення досліду.
    4.  Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
    5.  Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з учителем.

3.3. Робочі столи учнів повинні бути вільними від сторонніх речей.

3.4. Під час нагрівання розчинів у пробірці необхідно користуватися дерев’яним тримачем, при цьому пробірка повинна бути повернута отвором від себе й інших працюючих.

3.5. У пробірку, в якій нагрівається реактив, не можна заглядати і нахилятися над нею, щоб уникнути влучення бризів в очі.

3.6. Усі видані реактиви повинні міститися строго в штативах ( або лотках).

3.7. Проведення дослідів здійснюється тільки над штативами (або лотками), щоб уникнути забруднення робочих  столів.

3.8. Перед початком досліду уважно прочитати етикетки і вибрати необхідний реактив.

3.9. Відкривши посудину з реактивом, потрібно класти пробку догори дном, щоб реактив не забруднив робоче місце.

3.10.При нагріванні рідин тримайте посудину ( колбу, пробірку та ін. ) отвором від себе і не направляйте на сусідів.

3.11. Посудину, з якої взяли реактив, відразу ж закрити пробкою і поставити на місце в штатив.

3.12. Потрібно бути особливо уважним при роботі з кислотами, не допускаючи їхнього потрапляння на шкіру, одяг, в очі.

4. Вимоги безпеки по закінченні лабораторної роботи

4.1. Перевірити наявність у лотках певного комплекту виданих реактивів.

4.2. Відпрацьовані реактиви можна зливати в раковину тільки після їхньої нейтралізації.

4.3. Після закінчення роботи робоче місце повинно бути прибраним, а руки ретельно вимиті.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

5.1. Якщо розчин кислоти потрапив на руки, змити його великою кількістю води, якщо в очі – промити 1-2% розчином питної соди протягом 20 хв, потім доставити потерпілого до  лікаря.

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 2                                                                                      

«Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин»

(на прикладі побутових хімікатів)

 

 

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

  1. Вимоги безпеки перед початком роботи
    1.  Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
    2.  Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
    3.  Визначте порядок та правила проведення досліду.
    4.  Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
    5. Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

 

 

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 3                                                                                      

«Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

  1. Вимоги безпеки перед початком роботи
    1. Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
    2. Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
    3. Визначте порядок та правила проведення досліду.
    4. Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
    5. Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку на посудині з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Відкриваючи посудину з реактивом, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3.5.Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.6. Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину бе-ріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.8. При наливанні рідин беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, і знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина, стікаючи по склу, може зіпсувати етикетку та викликати подразнення шкіри рук.

3.9. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте пробкою і поставте на місце.

3.10. Спостерігаючи речовини, не нахиляйтеся близько до отвору посудини з реактивом

3.11. Визначайте запах речовини рухами долоні руки від отвору посудини до носу.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор  ЗЗСО                    П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 4                                                                                      

«Ознайомлення із зразками простих  і складних речовин»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом

  1. . Вимоги безпеки перед початком роботи
    1.   Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
    2.   Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
    3.   Визначте порядок та правила проведення досліду.
    4.   Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
    5.   Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку на посудині з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Відкриваючи посудину з реактивом, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3.5.Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.6. Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину бе-ріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.8. При наливанні рідин беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, і знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина, стікаючи по склу, може зіпсувати етикетку та викликати подразнення шкіри рук.

3.9. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте пробкою і поставте на місце.

3.10. Спостерігаючи речовини, не нахиляйтеся близько до отвору посудини з реактивом

3.11. Визначайте запах речовини рухами долоні руки від отвору посудини до носу.

3.12. Жодні речовини не можна пробувати на смак.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

Завідувач кабінету хімії П.І.П.

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію П.І.П.

охорони праці школи

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 5                                                                                      

«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом .

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

  1.   Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
  2.   Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
  3.   Визначте порядок та правила проведення досліду.
  4.   Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
  5.   Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку на посудині з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Відкриваючи посудину з реактивом, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3.5.Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.6. Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину бе-ріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.8. При наливанні рідин беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, і знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина, стікаючи по склу, може зіпсувати етикетку та викликати подразнення шкіри рук.

3.9. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте пробкою і поставте на місце.

3.10. Будьте особливо обережними при виконанні робіт з розчинами кислот та лугів, бо вони руйнують шкіру, тканини і спричинюють опіки.

3.11. При потраплянні таких розчинів на руки, промийте уражену ділянку великою кількістю проточної води. У разі великої концентрації їдкої речовини у розчині уражені ділянки потрібно промити нейтралізуючим розчином:

- якщо їдкою речовиною була кислота, для нейтралізації використовують 2-3%  розчин питної соди (NаНСО3);

- якщо їдкою речовиною був луг, уражену ділянку шкіри промивають 1-2%  розчином лимонної, борної або оцтової кислоти.

3.12. Не заглядайте у пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть попасти в очі.

3.13. Спостерігаючи ознаки реакції, не нахиляйтеся близько до отвору посудини з реактивом

3.14. Визначайте запах речовини рухами долоні руки від отвору посудини до носу.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 6                                                                                      

«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються випаданням осаду»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

  1.   Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
  2.   Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
  3.   Визначте порядок та правила проведення досліду.
  4.   Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
  5.   Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку на посудині з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Відкриваючи посудину з реактивом, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3.5.Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.6. Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину бе-ріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.8. При нагріванні рідин беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, і знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина, стікаючи по склу, може зіпсувати етикетку та викликати подразнення шкіри рук.

3.9. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте пробкою і поставте на місце.

3.10. Будьте особливо обережними при виконанні робіт з розчинами кислот та лугів, бо вони руйнують шкіру, тканини і спричинюють опіки.

3.11. При потраплянні таких розчинів на руки, промийте уражену ділянку великою кількістю проточної води. У разі великої концентрації їдкої речовини у розчині уражені ділянки потрібно промити нейтралізуючим розчином:

- якщо їдкою речовиною була кислота, для нейтралізації використовують 2-3%  розчин питної соди (NаНСО3);

- якщо їдкою речовиною був луг, уражену ділянку шкіри промивають 1-2%  розчином лимонної, борної або оцтової кислоти.

3.12. Не заглядайте у пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть попасти в очі.

3.13. Спостерігаючи ознаки реакції, не нахиляйтеся близько до отвору посудини з реактивом

3.14. При розчиненні речовини у пробірці потрібно взяти пробірку трьома пальцями лівої  руки біля отвору і струшувати її скісними ударами середнього пальця правої руки по нижній частині пробірки.

3.15. Не зливайте розчини різних речовин у довільному порядку, тому що це може спричинити появу шкідливих речовин.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 7      

«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються зміною забарвлення»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

  1.   Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
  2.   Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
  3.   Визначте порядок та правила проведення досліду.
  4.   Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
  5.   Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку на посудині з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Відкриваючи посудину з реактивом, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3.5.Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.6. Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину бе-ріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.8. При наливанні  рідин беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, і знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина, стікаючи по склу, може зіпсувати етикетку та викликати подразнення шкіри рук.

3.9. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте пробкою і поставте на місце.

3.10. Будьте особливо обережними при виконанні робіт з розчинами кислот та лугів, бо вони руйнують шкіру, тканини і спричинюють опіки.

3.11. При потраплянні таких розчинів на руки, промийте уражену ділянку великою кількістю проточної води. У разі великої концентрації їдкої речовини у розчині уражені ділянки потрібно промити нейтралізуючим розчином:

- якщо їдкою речовиною була кислота, для нейтралізації використовують 2-3%  розчин питної соди (NаНСО3);

- якщо їдкою речовиною був луг, уражену ділянку шкіри промивають 1-2%  розчином лимонної, борної або оцтової кислоти.

3.12. Спиртівку запалюйте лише сирником. Полум’я повинно бути віддалене від вас на відстань не менше ніж на половину витягнутої руки.

3.13. При нагріванні речовин закріплюйте їх у пробірко тримачі (або тримачі штативу)

3.14. Не заглядайте у пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть попасти в очі.

3.15. Спостерігаючи ознаки реакції, не нахиляйтеся близько до отвору посудини з реактивом

3.16. При розчиненні речовини у пробірці потрібно взяти пробірку трьома пальцями лівої  руки біля отвору і струшувати її скісними ударами середнього пальця правої руки по нижній частині пробірки.

3.17. Не зливайте розчини різних речовин у довільному порядку, тому що це може спричинити появу шкідливих речовин.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

 

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 8                                                                                      

«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються появою запаху»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

  1.   Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
  2.   Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
  3.   Визначте порядок та правила проведення досліду.
  4.   Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
  5.   Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.5. Спиртівку запалюйте лише сирником. Полум’я повинно бути віддалене від вас на відстань не менше ніж на половину витягнутої руки.

3.6.  При нагріванні речовин закріплюйте їх у пробірко тримачі (або тримачі штативу)

3.7.  Не заглядайте у пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть попасти в очі.

3.8. Спостерігаючи ознаки реакції, не нахиляйтеся близько до посудини з реактивом

3.9. Визначаючи запах речовини рухами долоні руки від посудини до носу.

3.10. Всі роботи, при проведенні яких може відбутися забруднення повітря, потрібно виконувати тільки у витяжній шафі.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

 

                                                          ЗАТВЕРДЖУЮ

 Директор ЗЗСО П.І.П.

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №

при виконанні

 Лабораторного досліду № 9                                                                                      

«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються тепловим ефектом»

1. Загальні положення

1.1. Дотримуйтесь правил поведінки у кабінеті хімії.

1.2. Працюйте у кабінеті хімії обов’язково у халаті.

1.3. Підтримуйте порядок та чистоту на своєму робочому місці.

1.4. Будьте обережними під час виконання хімічних дослідів.

1.5. Виконуйте хімічні досліди у присутності вчителя, під його наглядом.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

  1.   Звільніть своє робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
  2.   Уважно прочитайте інструктивну картку проведення лабораторного досліду.
  3.   Визначте порядок та правила проведення досліду.
  4.   Перевірте наявність обладнання та реактивів, необхідних для виконання досліду.
  5.   Починайте виконувати завдання з дозволу вчителя.

3.  Вимоги безпеки  під час виконання роботи

3.1. До  лабораторної роботи допускаються тільки учні, що пройшли інструктаж з безпеки життєдіяльності при проведенні лабораторних робіт.

3.2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які зазначені у роботі та узгоджені з вчителем.

3.3. Уважно читайте етикетку з тією речовиною, яку берете для досліду.

3.4. Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

3.5. Якщо в інструкції не сказано, яку масу чи об’єм речовини треба взяти, то суху речовину бе-ріть у такій кількості, щоб вона закрила лише дно пробірки, а розчин – не більше 1/6 її об’єму.

3.6. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте назад у посудину, з якої наливали цей реактив.

3.7. Спиртівку запалюйте лише сирником. Полум’я повинно бути віддалене від вас на відстань не менше ніж на половину витягнутої руки.

3.8. При нагріванні речовин закріплюйте їх у пробірко тримачі (або тримачі штативу)

3.9. Не заглядайте у пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть попасти в очі.

3.10. Спостерігаючи ознаки реакції, не нахиляйтеся близько до посудини з реактивом

3.11. Визначаючи запах речовини рухами долоні руки від посудини до носу.

3.12. Всі роботи, при проведенні яких може відбутися забруднення повітря, потрібно викону-вати тільки у витяжній шафі.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення роботи  приберіть своє робоче місце

4.2. Відпрацьовані реактиви злийте у призначений для цього посуд.

4.3. Ретельно вимийте руки.

5. Вимоги при виникненні нещасного випадку

У разі виникнення непередбачених або небажаних наслідків негайно повідомте про це вчителя!

 

Завідувач кабінету хімії ПІП

УЗГОДЖЕНО

Відповідальний за організацію ПІП

охорони праці школи

docx
Додано
14 січня 2022
Переглядів
5896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку