Інструктивно - методична нарада "Організація роботи щодо запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, булінгу"

Про матеріал
Про роботу закладу щодо запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, булінгу, здійснення соціально-психологічного супроводу дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах. Стане в нагоді заступникам директора, що курують виховну роботу, класним керівникам ( алгоритм дій).
Перегляд файлу

Організація роботи щодо запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, булінгу, здійснення соціально-психологічного супроводу дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах

Кірякова О.М.,ЗДНВР

 

       Щодо запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, булінгу, здійснення соціально-психологічного супроводу дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, ми дотримуємось відповідної  нормативної бази.

Нормативно-правові акти

 Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» (від 07.12.2017 №2229-VІІІ).

 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню).

 Постанова КМУ від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі».

 Наказ МОН України від 02.10.2018 №1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами».

 Постанови КМУ від 01.06.2020 №585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», від 01.06.2020 №587 «Про організацію надання соціальних послуг»,

 Розпорядження КМУ від 21.04.2021 №361-р «Про затвердження плану невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства».

         Роботу педагогічного колективу у 2020-2021  навчальному році щодо профілактики правопорушень, злочинності , жорстокості та насильства слід вважати задовільною.

       Відповідно до  Законів України «Про охорону дитинства», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», «Про запобігання та протидію домашньому насильству» (від 07.12.2017 №2229-VІІІ), постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 №585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 №587 «Про організацію надання соціальних послуг», наказу МОН України від 02.10.2018 №1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами» та з метою організації профілактичної роботи серед учнів, головними завданнями, над якими працювали педагоги щодо профілактики правопорушень, злочинності , жорстокості та насильства були:

  • формування правової культури особистості; яка включає отримання системних знань про право, правопорядок і його охорону;
  • виховання емоційно-оціночного ставлення до права і правопорядку;
  •  вдосконалення системи правоосвітньої та правовиховної роботи.

     З метою реалізації зазначених завдань всіх працівників навчального закладу ознайомлено з нормативними документами про посилення персональної відповідальності щодо недопущення порушень правил професійної етики, дотримання чинного законодавства України в частині захисту дітей і підлітків від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, недопущення недбалого ставлення, жорстокого поводження, образ, дій, які шкодять здоров’ю дитини, забезпечення емоційного комфорту.

    Педагоги ознайомлені з алгоритмом дій у разі виявлення будь-яких проявів насильства до дітей:

  •  протягом доби надавати інформацію до служби у справах дітей Корабельного району, Корабельного районного відділу головного управління національної поліції в Миколаївській області для реагування та вжиття заходів відповідного впливу;
  • у разі виявлення дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, протягом трьох діб - повідомлення до ММЦСССДМ, служби у справах дітей для здійснення соціально-психологічного супроводу та надання необхідної допомоги.

    На батьківських зборах проведено роз’яснювально-просвітницьку роботу з батьками про види насильства, відповідальність згідно з чинним законодавством за вчинення насильницьких дій до дітей.

   За сприяння патрульної поліції міста, шкільного офіцера поліції, представників Миколаївського міського центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді здійснено  профілактичні просвітницько-роз’яснювальні заходи серед учнівської молоді та батьків, зокрема : години спілкування «Що робити, щоб тебе не принижували» (5-7 класи), «Толерантність, як універсальний спосіб життєдіяльності»,«Конфлікт, як його подолати» (8-9 класи), «Кримінальна відповідальність неповнолітніх» (9,11 класи), «Жити за законами людського спілкування» (6-7 класи), «Як поводитися в конфліктній ситуації» (3-6 класи), «Як запобігти фізичного та психічного насильства ( 7-8 кл.).

Під час   дистанційного навчання на платформі Google Classroom створено  психологічну службу для всіх учасників освітнього процесу, де накопичуються  рекомендації, корисні покликання, доступні батькам, дітям. На даній платформі здійснено індивідуальні та групові консультації «Безпека в інтернеті». 

В межах роботи гуртка «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» на етапі завершення проєкт зі створення шкільної Служби порозуміння. Метою діяльності служби є сприяння вирішенню конфліктів мирним шляхом, протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми, формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, до дискримінації за будь-якими ознаками. 

Практичний психолог закладу взяла участь у вебінарах від міжнародної благодійної організації «Служба порятунку дітей», отримала сертифікат про закінчення курсу «Попередження, виявлення та реагування у випадку сексуального насильства над дітьми», з використанням матеріалів курсу провела 4 заняття (2 в онлайн режимі) з попередження сексуального насильства та урок «Особиста цінність та безпека». 

Педагоги школи взяли участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції на тему «Особливості організації статевого виховання в українських закладах освіти в умовах сьогодення», під час якої отримали практичні знання та навички.

16 квітня Спільно з ММЦСССДМ та шкільним офіцером поліції проведено заняття для учнів 8 та 9-х класів на тему «Мої знання – моя свобода», а 28.04. 2021р. учні 5-9 класів стали учасниками дистанційного проєкту від громадської організації «Дівчата» - «Здоров'я без сорому».

 

    За окремим планом пройшла  акція «16 днів проти насильства».

     Учні школи ознайомлені з телефонами організацій, до яких можна звернутися по допомогу. В класних куточках розміщені телефони довіри.

  Дієву допомогу класним керівникам надають члени ради профілактики правопорушень: на засідання разом з батьками запрошуються учні, які систематично пропускають навчальні заняття без поважних причин, не відвідують школу, порушують Статут школи. Члени ради профілактики проводять рейди щодо виявлення учнів, які палять на території школи, запізнюються на уроки, порушують дисципліну.

    З метою запобігання профілактики правопорушень та злочинності, дитячої безпритульності та бездоглядності, попередження випадків насильства над дітьми в сім’ях та жорстокого поводження між однолітками ведеться внутрішньошкільний облік школярів.

    Проте, результати анкетування учнів щодо психологічного клімату в школі, показали, що  мають місце випадки некоректного, упередженого ставлення вчителів до учнів, навішування ярликів, невміння педагогами керуватись своїми емоціями, що веде до створення конфліктних ситуацій між усіма учасниками освітнього процесу.

На виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року  № 2657-VIII, листа управління освіти Миколаївської міської ради від 20.01.2021 № 175/13.01.01-10/14 «Про заходи щодо запобігання та протидії булінгу в закладах освіти», наказів по школі від 24.09.2019 № 212 «Про затвердження плану заходів щодо профілактики булінгу в учнівському середовищі» та від 22.09.2020 № 143 «Про  необхідність безумовного виконання  всіма учасниками освітнього процесу законодавчих вимог щодо протидії булінгу (цькуванню)», з метою створення безпечного освітнього середовища в школі, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу, здійснено моніторинг ефективності виконання Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в закладі освіти, за ІІ семестр 2020-2021 навчального року.

План оприлюднений на сайті закладу, інформаційних куточках.

На постійному контролі виконання заходів безпеки: пост охорони, запис відвідувачів у журналі, щоденне чергування педагогів та учнів по школі, спостереження вчителями та техпрацівниками за місцями загального користування – їдальнею, роздягальнями, подвір’ям закладу.

Педагогічним колективом опрацьовано нормативні документи щодо реагування на випадки булінгу (цькування), щодо здійснення супроводу дітей із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, запобігання жорстокого поводження до дітей, протидії домашнього насильства.

Вчителі пройшли курси «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти», «Недискримінаційний підхід у навчанні», «Права людини в освітньому просторі» на платформі студії онлайн-освіти EdEra

 На офіційному сайті школи та в інформаційному куточку розміщені телефони довіри, інформаційні листівки «Захистимо себе від насилля», «Психологічне та фізичне насилля серед дітей шкільного віку, його види», поради батькам, педагогам та дітям як діяти у складних ситуаціях (http://www.stopbullying.com.ua/), «Булінг - ми всі можемо допомогти це зупинити» - http://www.edu.gov.on.ca/eng/multi/ukrainian/BullyingUK.pdf, Порядок дій стосовно булінгу, Національна дитяча “гаряча” лінія, Урядова консультаційна лінія з питань безпеки дітей в Інтернеті, «Скринька довіри» (QR-код на дверях кабінету психолога), «Безоплатна правова допомога».

Під час   дистанційного навчання на платформі Google Classroom створено  психологічну службу для всіх учасників освітнього процесу, де накопичуються  рекомендації, корисні покликання, доступні батькам, дітям.

На етапі завершення проєкт зі створення шкільної Служби порозуміння. Метою діяльності служби є сприяння вирішенню конфліктів мирним шляхом, протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми, формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, до дискримінації за будь-якими ознаками.

Практичний психолог закладу  взяла участь у вебінарах від міжнародної благодійної організації «Служба порятунку дітей», отримала сертифікат про закінчення курсу «Попередження, виявлення та реагування у випадку сексуального насильства над дітьми», з використанням матеріалів курсу провела 4 заняття (2 в онлайн режимі) з попередження сексуального насильства та урок «Особиста цінність та безпека».

16 квітня Спільно з ММЦСССДМ та шкільним офіцером поліції проведено заняття для учнів 8 та 9-х класів на тему «Мої знання – моя свобода». 

Постійно співпрацюємо з Миколаївським міським центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, відділом превенції та відділом зв’язків з громадськістю головного управління патрульної  поліції в Миколаївській області, яка сприяє здійсненню профілактичної роботи щодо вчинення булінгу. 

Класними керівниками організовано онлайн-батьківські збори на тему: «Законодавство України про відповідальність батьків за виховання своїх дітей. Булінг: причини, наслідки, запобігання та відповідальність».

Працює гурток «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та рада з профілактики правопорушень учнів, яка складається з представників педагогічного колективу, батьків, представників громадськості.

Соціальним педагогом у 6-9 класах була проведена соціометрія на виявлення дружньої атмосфери та конфліктності. Результати та рекомендації доведені до класних керівників.

Адміністрація, класні керівники, вчителі-предметники, а також практичний психолог індивідуально працюють із батьками учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги, схильні до правопорушень. Зареєстрованих фактів булінгу серед учнів у школі не було.

Проте, опитування в межах самооцінювання якості освітньої діяльності закладу, свідчить про те, що 20% респондентів відчули поодинокі випадки агресії або кепкування, 2,5% досить часто відчувають агресію і кепкування щодо себе, а 7,5%  постійно піддаються цькуванню.

На питання  «Якщо ви потерпали від випадків булінгу (цькування), чи стали його свідком, то до кого звертались за допомогою у закладі освіти?» школярі відповіли наступним чином:

57,5% (23 дитини) - ні до кого не звертався/лася;

15% (6 дітей) - до директора;

5%( 2 дітей) - до практичного психолога;

12,5% (5 учнів) - до заступника директора;

30% (12 учнів) - до класного керівника;

22,5% (9 учнів) - до педагогів;

5% (2 дитини) - до однокласників;

12,5 % - до інших осіб (причому, до кого саме не повідомили).

Так як відомо, що в дійсності таких  звернень не було, то з даних відповідей випливає, що багато дітей не розуміють поняття «булінг» і називають ним конфліктну ситуацію чи агресію. 

       Отже, класним керівникам, практичному психологу необхідно продовжити проведення інформаційно-просвітницької діяльності серед учасників освітнього процесу щодо булінгу, кібербулінгу та нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки у міжособистісних стосунках, повторно  наголосити на ознаках конфлікту та булінгу.

    Педагогам варто ще раз переглянути пройдений курс  "Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти" на платформі PROMETHEUS, алгоритм реагування на випадки булінгу(цькування), ознайомитись з планом роботи школи щодо профілактики булінгу(цькування), провести відповідну  роботу з   батьками та  учнями. А до складання плану щодо профілактики булінгу(цькування) слід залучити учнівство школи.

    Щодо здійснення соціально-психологічного супроводу дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, запобігання проявів жорстокого поводження між учнями відбувається наступним чином

      В школі  проводиться робота з виявлення сімей, діти яких знаходяться у складних життєвих обставинах. Класні керівник разом з соціальним педагогом відвідували сім’ї, з метою вивчення реального стану життєвих умов цих дітей, про що свідчать наявні акти обстеження житлово-побутових умов проживання учнів. Були складені списки дітей, що потребують соціального захисту (всього таких сімей – 3), та направлено до ММЦСССДМ, ССД, управління освіти.  

    Класними керівниками, соціальним педагогом, практичним психологом проводяться зустрічі з батьками та учнями про моральну та емоційну атмосферу у родинах з метою контролю виконання їх обов’язків, за необхідності проводяться індивідуальні роз'яснювальні бесіди, консультації різного характеру, запрошуються на раду профілактики школи.    

    З цими учнями проводилась відповідна робота: профілактичні бесіди; розмова з вчителями з приводу поведінки на  уроках; діагностична робота;  години спілкування; надання рекомендацій вчителям, класним керівникам щодо роботи та взаємодії (корекція та індивідуальний підхід) з учнями з девіантною поведінкою. Проводяться регулярні рейди - перевірки стану відвідування уроків. 

   Проведені заходи щодо запобігання проявів жорстокого поводження між учнями: 

Година психолога «Мій улюблений світ без насильства»(4-6кл.)

Оформлення стенду «Захистимо себе від насилля».

Година психолога  з учнями,  що перебувають на внутрішньошкільному обліку. «Злочин і підліток»

Інформаційна година для учнів 9-11 класів: «Адміністративне правопорушення та покарання»

Година спілкування з учнями 8 класу «Що я знаю про адміністративне правопорушення»

Опитування: «Що я знаю про насильство?» (5-7 класи)

Година психолога. « У пошуках гарного настрою. Толерантна поведінка» ( 3-ті класи)

Година спілкування з елементами тренінгу «Толерантність врятує світ».

 Щодо  подальшої роботи з протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, булінгу, здійснення соціально-психологічного супроводу дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах необхідно:

  1. Забезпечити виконання нормативно-правових актів з організації роботи закладу щодо запобігання та протидії домашньому насильству, протидії булінгу, здійснення супроводу сімей(осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах.
  2. Продовжити проведення інформаційно-просвітницької діяльності серед учасників освітнього процесу щодо булінгу, кібербулінгу, нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки у міжособистісних стосунках, протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі; розробити алгоритми реагування на випадки булінгу і застосування заходів виховного впливу до сторін булінгу; виявлення фактів домашнього насильства.
  3. Надати до 01.10.2021 до міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді списки дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, що перебувають на обліку у закладі на початок навчального року (таблиця). 
  4. Повідомляти надалі письмово міський центр соціальних служб для  сім’ї, дітей та молоді про сім’ї з дітьми, що можуть потрапити у складні життєві обставини, або сім’ї (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, протягом трьох робочих днів у разі їх виявлення з обов’язковим зазначенням повних даних про членів сім’ї, місця проживання та контактних даних.
  5. На виконання розпорядження міського голови від 08.04.2019 №100р «Про деякі питання координації роботи з попередження, виявлення, забезпечення надання допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, та визначення відповідальних осіб» управління освіти щоквартально надає до департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради звіт про результати здійснення закладами освіти міста повноважень у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі, який складається за інформаціями закладів освіти. Просимо дотримуватись термінів надання звітних інформацій (щоквартально до 1 числа місяця, наступного за звітним періодом: 01.01; 01.04; 01.07; 01.10). Підстава: наказ управління освіти від 18.04.2019 № 183 «Про забезпечення здійснення закладами освіти міста заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі».

Додаток

Алгоритми дій педагога та працівника закладу у разі виявлення дитини, яка постраждала від жорстокого поводження, або перебуває у складних життєвих обставинах

1.Виявлення дитини, що перебуває у складних життєвих обставинах, здійснюється шляхом: самозвернення дитини (в усній та (або) письмовій формі, зокрема із застосуванням засобів електронної комунікації, зокрема щодо порушення її прав і свобод, жорстокого поводження, домашнього насильства) до будь-якого суб’єкта;

2.Усі звернення і повідомлення стосовно дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, негайно реєструються суб’єктами в журналі обліку звернень і повідомлень стосовно дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, із зазначенням такої інформації:

3.Координацію діяльності щодо виявлення та захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, а також безпосереднє ведення їх справ здійснюють служби у справах дітей

4.Суб’єкти, юридичні та фізичні особи, яким стало відомо про дитину, яка перебуває в складних життєвих обставинах внаслідок жорстокого поводження з нею або наявності загрози її життю чи здоров’ю, зобов’язані:

- у разі потреби надати дитині домедичну допомогу (у разі виявлення дитини особами, які за своїми службовими обов’язками повинні володіти основними практичними навичками з рятування та збереження життя людини, яка перебуває у невідкладному стані, та відповідно до закону зобов’язані здійснювати такі дії та заходи), викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання дитині екстреної медичної допомоги;

- невідкладно, у строк, що не перевищує однієї доби, звернутися/ повідомити (в усній та (або) в письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації) органам Національної поліції та службі у справах дітей за місцем виявлення та (або) проживання (перебування) такої дитини. У разі коли відсутня можливість звернутися до органів Національної поліції та служби у справах дітей, юридичні та фізичні особи, яким стало відомо про дитину, яка постраждала від жорстокого поводження з нею або життю чи здоров’ю якої загрожує небезпека, зобов’язані негайно звернутися до інших суб’єктів.

 

  У разі виявлення дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, не пов’язаних безпосередньо із жорстоким поводженням з нею або загрозою життю чи здоров’ю дитини, суб’єкти надсилають протягом трьох робочих днів повідомлення до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об’єднаної територіальної громади (далі - орган соціального захисту населення) та копію цього повідомлення до служби у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини за формою, встановленою Мінсоцполітики.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кишкань Юлія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 жовтня 2021
Переглядів
1916
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку