Конспект інтегрованого заняття
(ознайомлення з соціумом + розвиток мовлення та культура мовленнєвого спілкування + художньо – продуктивна діяльність (аплікація)
для дітей старшої групи
на тему: «В Україні проживаємо, права та обов’язки вивчаємо».
Програмовий зміст: Дати дітям поняття про Конституцію як Основний закон України. Ознайомити з законами, які захищають права дітей. Формувати поняття «права», «Конституція», «обов’язки» та їх значення в життєдіяльності людей. Дати поняття про значення слова «громадяни». Сприяти розумінню основних прав дитини на життя, на ім’я, на родину і т.д. Підвести до розуміння своїх можливостей під час виконання дітьми окремих обов’язків, прав. Розвивати активне діяльнісне ставлення до суспільного довкілля. Виховувати основи патріотичних почуттів, громадської свідомості. Спонукати дітей до обґрунтовування власної думки. Сприяти розвитку комунікативного мовлення.
Продовжувати вчити дітей правильно користуватися ножицями, використовуючи раціональні прийоми вирізання з паперу. Спонукати дітей до створення власної книги - «Конституції в картинках». Продовжувати вчити симетрично розміщувати вирізані картинки із зображенням прав дитини на аркушах паперу. Формувати уміння естетично оцінювати власну образотворчу діяльність. Створювати емоційно – позитивну творчу атмосферу на занятті.
Хід заняття:
I Вступна частина.
1. Вступна бесіда.
Вихователь звертає увагу дітей на карту світу.
Вихователь: - Діти, як ви гадаєте, що це? ( карта або на укр. мові – мапа)
Так, це карта цілого світу! Як ви зрозуміли, що це карта світу?
- Чому на карті ми бачимо різні кольори? Що позначається кольорами на карті?
- Так, кожна країна світу позначається на карті окремим кольором. Діти, я хочу вам показати, де на карті розташована країна, в якій ми з вами живемо. Як називається країна, в якій ми з вами живемо? (Україна).
Так, наша країна називається Україна!
Вихователь показує на карті Україну.
- Ось тут ми з вами живемо!
II Основна частина.
2. Читання вірша В.Намирова «Батьківщина».
Вихователь: - Діти, послухайте вірш В.Намирова «Батьківщина».
«На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну Батьківщину ми маєм,
Її Україною звуть.»
3. Бесіда за змістом вірша.
Вихователь: - Про що цей вірш? (про Україну)
- Чому ми доньки і сини України? ( тому, що ми народилися та живемо на Україні)
- Як ще по – іншому можна назвати Україну, чим вона є для нас? (Батьківщиною)
- Як ви розумієте, що таке Батьківщина? (місце, де ми народилися, де ми живемо…)
Ми з вами народилися і живемо на Україні, отже ми є громадянами цієї країни! І всі громадяни живуть за певним порядком (за законом). Закон -це порядок!
- Діти, подивіться ще раз на карту, скільки багато країн існує у світі і в кожній країні свої закони, які громадяни країни повинні обов’язково виконувати.
А чи хочете ви дізнатися, який закон (порядок) існує в нашій країні?
Вихователь демонструє зображення книги Конституції.
- Як ви гадаєте, що це? (книга)
- Так, діти, це не просто книга, ця книга найголовніша в нашій країні. Вона має назву «Конституція». В ній викладені закони, за якими мають жити всі громадяни України, а також прописані права громадян. Права - це наші можливості.
4. Бесіда за змістом ілюстрацій на правову тематику.
Вихователь демонструє ілюстрації, на яких відображені права дитини.
- Як ви гадаєте, що відбувається на цій ілюстрації?
Діти по черзі обговорюють зображення. Вихователь підводить дітей до висновку, які права дитини зображено на ілюстраціях.
Кожна дитина має право на життя та ім’я, любов та піклування рідних, громадянство, повноцінне харчування, медичне обслуговування, на освіту, гру та відпочинок.
- Молодці, діти! Сподіваюся, що тепер ви знаєте свої права і будете цим користуватися.
Вихователь: - Діти, зі свїми правами ви ознайомились, але права не можуть існувати без обв’язків. Як ви думаєте, що таке обов’язок?
Обов’язок - це те, що ви маєте робити, щоб бути корисним собі та людям, які вас оточують.
5. Дидактична вправа «Мої обов’язки».
Вихователь пропонує дітям розглянути сюжетні картинки.
- А зараз я пропоную розглянути картинки на яких зображені різні ситуації.
Подивіться уважно і оберіть саме ті, в змісті яких відображені ваші обов’язки. Обґрунтуйте свій вибір. Чому саме ви обрали ту чи іншу картинку?
- Що тут відбувається? – Чому ти так думаєш? - По чому це видно?
- Молодці,знаєте свої обов’язки. А чи завжди їх виконуєте?
6. Фізкультхвилинка.
Вихователь: - А зараз пропоную скористатися правом на відпочинок і зробити фізкультхвилинку.
«Встаньте діти посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
І до сонця потягніться.
І до квітки нахиліться,
На всі боки подивіться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
На стільці тихенько сядьте».
Вихователь: - Діти, а як ви гадаєте, що таке порушення Закону? (невиконання правил та обов’ язків). Я пропоную вам розібратися в ситуаціях, які склалися в знайомих вам казках і з’ясувати, які права героїв казок порушено?
7. Дидактична вправа «Які права порушили?»
Наприклад: «Коза-дереза» (порушене право на житло);
«Котик та Півник» (порушено право на життя);
«Лисичка й журавель» (порушено право на повноцінне харчування);
«Гидке каченя» (порушено право на родину).
8. Художньо – продуктивна діяльність (аплікація).
Вихователь: - А зараз я пропоную вам виготовити свою дитячу маленьку «Конституцію» для українських дошкільнят. Подивіться, ось таку «дитячу Конституцію» виготовила я.
(Розгляд готової «дитячої Конституції»). Чи схожа вона на справжню книгу? Хочете виготовити свою власну дитячу Конституцію.
- У вас на столі лежать альбомні аркуші паперу, зображення Тризуба та малюнки - символи на яких відображені права дитини.
Спочатку згорніть навпіл альбомні аркуші. Чи стали вони схожі на сторінки книги? А потім ножицями виріжте зображення Тризуба та малюнків – символів. На першій (титульній) сторінці ви наклеїте Тризуб, потім розгорнете і всередині розмістите малюнки-символи - по два малюнки на кожній сторінці.
Самостійна робота дітей.
Розгляд виготовлених дітьми Конституцій. Обговорення дитячих робіт.
III Заключна частина. Рефлексія.
Вихователь: - Діти, про що ви сьогодні дізналися? Як називається країна, в якій ми з вами живемо? (Україна) Ким являються люди, які живуть в Україні? (громадянами України) Про що ще ви сьогодні дізналися? Як називається книга, в якій викладені закони, за якими мають жити всі громадяни України? (Конституція) Що ще зазначено в Конституції? (права та обов’язки). Що таке права? А що таке обов’язки? Що ви сьогодні самостійно виготовили? (дитячу Конституцію).
Діти, ви всі молодці! Добре впоралися з завданнями. Дякую вам!
1