Конспект інтегрованого заняття (ознайомлення з навколишнім + малювання) у старшій групі.
Тема: «Вантажівка».
Мета: розширювати уявлення дітей про види транспорту за місцем його пересування (наземний, повітряний, водний), поглибити знання про будову автомобіля. Учити зображувати вантажівку, яка складається з декількох геометричних фігур (прямокутники різного розміру, квадрат, трикутник, кола), дотримуватися пропорцій предмету, правильно розташовувати зображення на аркуші паперу; вправляти в малюванні вертикальних та горизонтальних ліній. Вчити розфарбовувати зображення акварельними фарбами, не виходячи за лінії контуру; використовувати різні прийоми малювання пензликом (усією поверхнею, кінчиком ворсу). Розвивати дрібну моторику рук, пам’ять, мислення, творчу уяву, відчуття кольору. Виховувати цікавість до світу транспорту, повагу до професії автобудівника.
Попередня робота: ознайомлення з різними видами транспорту, розглядання ілюстрацій за темою «Транспорт»; читання творів художньої літератури про транспорт.
Матеріал: ілюстрації за темою «Транспорт», іграшки – легковий автомобіль та вантажівка; конверт з листом; картинки до д/г «Збери ціле»; зразок малюнка; альбомний аркуш паперу А – 4 на кожну дитину; прості олівці, акварельні фарби, склянки з водою, пензлики, серветки; аудіозапис спокійної мелодії.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
Психогімнастика
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте,
І на місце тихо сядьте.
ІІ. Основна частина.
Сюрпризний момент.
Вихователь показує конверт дітям.
Вихователь: - Сьогодні на адресу нашого дитячого садка прийшов лист. Звідки він прийшов та від кого? Треба прочитати зворотну адресу. Так, лист нам надійшов із казкового лісу від поросят. Про що ж говориться у листі? Бажаєте знати?
Вихователь читає лист дітям:
«Добрий день, діти! Пишуть вам брати – Ніф-Ніф та Нуф-Нуф. Одного разу ми попали у небезпечну ситуацію, нас ледве не з’їв вовк. А все тому, що в нас були ненадійні будинки – один із соломи, а інший з тоненьких гілочок. Урятував нас від злого вовка наш братець Наф-Наф, в якого був міцний кам’яний будиночок. Провчивши вовка, ми оселилися усі разом у будинку Наф-Нафа. Але ми підросли і цей будиночок став нам затісний. Нам треба побудувати ще два кам’яних будинка. Для цього потрібно доставити до лісу багато будівельного матеріалу. Мудра Сова розповіла нам, що є такі транспортні засоби, які літають у повітрі та плавають по ріках. Допоможіть нам розібратися у видах транспорту та його призначенні. Чекаємо на вашу відповідь».
Вихователь: - Діти, допоможемо поросятам розібратися у видах транспорту? (Так.) Пограємо в гру «На воді, у повітрі, на землі».
Дидактична гра «На воді, у повітрі, на землі». Вихователь показує дітям картинки за темою «Транспорт», а діти виконують відповідні рухи: наземний транспорт – присідають, водний – імітують плавальні рухи, повітряний – Вихователь: - Молодці! Транспорт, який пересувається по землі – це…наземний транспорт. Транспорт, який пересувається по воді – це…водний транспорт. Транспорт, який літає у повітрі – це… повітряний транспорт.
- А зараз спробуйте відгадати загадки.
Дидактична гра «Відгадай-ка».
Не автобус і не віз,
маю четверо коліс,
вік з дорогою дружу,
все по ній кудись біжу.
(Автомобіль.)
Велика та швидка автівка,
Возить вантажі невтомно.
Величезний кузов має,
В нього вантажі складає. Що це?
(Вантажівка.)
Покрути його педалі –
Й повезе в далекі далі.
Є звичайний, є гірський,
Жовтий, білий, голубий…(Велосипед.)
Що за чудо – довгий дім,
Пасажири є у нім.
Все взуття його з резини,
А харчується бензином.
(Автобус.)
В синім небі путь моя,
Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене…(літак)
Будинок величезний по морю пливе – Людей на собі через хвилі везе.
(Корабель.)
Вихователь: - Як ви гадаєте, чи зручно перевозити на велосипеді великі вантажі? А на автобусі? Як називаються автомобілі для перевезення вантажів? (Вантажівки.)
Педагог демонструє дітям два автомобіля й просить визначити де вантажівка, а де легковий автомобіль.
- Для чого служить легковий автомобіль? (Для перевезення пасажирів.) Давайте згадаємо, чим схожі та чим відрізняються ці автомобілі.
- Чим вони схожі? (У них є колеса, є кермо, вони заправляються бензином або газом, пересуваються по дорозі, ними керує водій.)
У чому є різниця? (У вантажівки колеса більші за розміром; вантажівка перевозить вантажі – пісок, будівельні матеріали, меблі, а легковий автомобіль – людей; у вантажівки є кузов та кабіна, а у легкового автомобіля є салон для пасажирів.)
Вихователь: - А зараз ми побудемо автобудівниками та зберемо автомобілі.
Дидактична гра «Збери ціле» (Дві команди збирають зображення легкового автомобіля та вантажівки.)
Фізкультхвилинка «Машина» (2 – 3 рази). Діти стають у коло.
Завели машину – р-р-р, (Обертання руками перед собою.)
Накачали шину – ш-ш-ш, (Нахили тулуба вперед.)
Посміхнулись веселіше,
Та поїхали всі швидше. (Діти йдуть по колу, обертаючи уявне кермо.)
Вихователь: - На якому автомобілі ми порадимо поросятам перевозити будівельні матеріали? (На вантажівці.) Давайте намалюємо вантажівки та відправимо їх у казковий ліс до наших друзів. Перейдемо у нашу художню майстерню.
Діти сідають за столи.
ІІІ. Продуктивна діяльність.
Роздивитися зразок.
Вихователь: - З яких частин складається зображення? (У автомобіля є кабіна, кузов, колеса.) Якої форми кузов? З яких геометричних фігур складається кабіна? Якої форми колеса? Якого кольору деталі автомобіля?
Показ послідовності малювання: - Спочатку ми намалюємо прямокутний кузов, потім кабіну (прямокутник, квадрат, трикутник). Далі намалюємо колеса – шини та металеві диски. Ще нам потрібно зобразити дрібні деталі – фари, ручку на дверцятах машини, вихлопну трубу. Потім намалюємо вантаж, наприклад, пісок. Де буде їхати наша вантажівка? (По дорозі.) Намалюємо дорогу. Намагайтеся правильно розташувати зображення машини на аркуші паперу, щоб помістилися усі деталі. Ескіз зробимо простим олівцем, а потім розфарбуємо акварельними фарбами. Малюйте олівцем, не сильно натискаючи на нього, не ламайте грифель. Розфарбовуйте вантажівку охайно, не виходячи за контур зображення.
Пригадаємо правила роботи з пензликом та фарбами:
- Що за чим будемо малювати? (відповіді дітей).
Пальчикова гімнастика «Машина»
Заведу свою машину, (Повороти у сторони рук, стиснутих у кулак.)
Бі-бі-бі, наллю бензину. (Три рази плеснути у долоні.)
«Ж-ж-ж», - гуде машина, («Натиснути» на уявний клаксон однією та іншою рукою.)
Шелестять, шепочуть шини. (Потерти долоньки одна об одну.)
Машиною керую вправно,
Бо шофер я дуже славний. (Покрутити уявне кермо.)
Самостійна робота дітей. Індивідуальна допомога за необхідністю. Діти працюють під спокійну музику.
ІV. Підсумок.
Вихователь: - Молодці! Скільки гарних вантажівок ви намалювали! Давайте викладемо їх в ряд. У нас вийшла ціла колона вантажівок. Які вантажівки вам більш до вподоби? Що везуть ваші вантажівки? Куди вони попрямують? Я гадаю, що у казковому лісі, наші друзі, поросята, їм дуже зрадіють.