Навчання грамоти: Тема: Закріплення знань про букву Щ щ (ща), її звукове значення. Опрацювання тексту «Наша Батьківщина».
Природознавство: Тема: Україна – моя Батьківщина
Мета: Закріпити знання про букву Щ, її звукове значення;
вдосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів;
розвивати навички читання слів, зв’язних текстів, уміння розуміти
прочитане; розширювати і збагачувати словниковий запас
учнів; розвивати увагу, мислення, пам’ять; виховувати почуття
любові та патріотичного ставлення до свого рідного краю –
Батьківщини України.
Обладнання: фішки для побудови звукових моделей, карта України, «розсипані» прислів’я, аудіозаписи, мультимедійна презентація, дидактичний набір «Овочі».
Тип уроку: інтегрований, закріплення знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент ( слайд1)
1. Вступне слово вчителя
У нас сьогодні справжнє свято
Гостей зібралося багато.
А ну ж на мене подивіться
І веселенько усміхніться.
- Сьогоднішній урок читання незвичайний. На уроці ми будемо не тільки читати, а ще й розширювати свої знання з предмету «Природознавства». Тема нашого уроку – Батьківщина,тож недарма я попросила вас одягнути українські вишиванки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
III. Мовна розминка
1.Артикуляційні вправи: ( слайд 2 -5)
2.Робота з анаграмою: ( слайд 6)
-Яке слово зайве? Чому?
щод дощ
рухщ хрущ
щля лящ
кащу щука
3.Робота зі скоромовкою: звук /щ/ (слайд 7)
1група: Ящірка від дощику
В щілинку під ліщинку
Швидко шмигнула.
Під плющем сховався хрущ.
4.Робота над загадкою:
Я потрібен зеленим лугам,
Я потрібен полям і лісам,
Усе навкруги засихає,
Коли мене довго немає. (Дощ)
Викладіть звукову модель цього слова. Назвіть по черзі звуки.
5.Рефлексія. Слухання звуків дощу ( слайд 9)
6.Гра «Зваримо борщ»
Яку пісеньку-закличку ви знаєте про дощик?
Іди, іди , дощику,
Зварим тобі борщику
Тобі каша, а нам борщ,
Щоб рясніший ішов дощ.(Діти повторюють пісеньку декілька разів).
- Зварімо борщик для нашого дощика . У вас на партах є малюнки овочів. Пригадайте, які з них потрібні для борщу і киньте їх у каструлю. (Діти по черзі вибирають потрібні малюнки – овочі, підходять до дошки і вкидають їх у каструлю) .
(Використовуємо дидактичну гру « Набір овочів»).
- Викладіть звукову модель слова борщ, назвавши всі звуки (викладаємо звукову модель на дошці фішками).
ІV. Актуалізація опорних знань
2.Читання слів за таблицею, поданих аналітико-синтетичним способом(слайд 10)
ку ука
ля ока
пла щ ит
до ебіт
хру ілина
3.Складання словосполучення (слайд 11)
Смачний ящірка
Новий борщ
Сильний плащ
Прудка дощ
4.Фізкультхвилинка (слайд 12)
V. Робота над текстом (слайд 13)
1. Вступна бесіда вчителя
У кожної людини є свій куточок на землі, тобто те місце, де вона народилася. Це її маленька батьківщина. З таких маленьких рідних куточків і складається наша велика Батьківщина.
2.Читання тексту
- Сьогодні на уроці ми прочитаємо текст «Наша Батьківщина». В тексті є нові слова, тож
надамо слово групі науковців, які познайомлять нас зі значенням цих слів:
1) Словникова робота (слайд 14)
Батьківщина, Карпати, шахти , Дніпро-Славутич, Донбас.( слайд 15 -18)
Батьківщина - країна, в якій ти народився і є її громадянином.
Карпати – гори на заході України;
Шахти – підземна споруда, де добувають корисні копалини;
Дніпро-Славутич - найбільша ріка України, і, до речі, третя в Європі та дев’ята в світі; Славутич – поетична назва річки, в перекладі означає «текуча»;
Донбас – місто Донецьк та Донецька область. Через те, що в цій місцевості є великі родовища вугілля цей регіон має назву Донецький вугільний басейн-коротко Донбас.
Фізкультхвилинка для очей ( слайд 19)
2) Читання тексту сильним учнем
- Якими словами тексту можна пояснити, що ж таке Батьківщина?
3) Самостійне читання тексту дітьми
4) Вибіркове читання
— Знайдіть і прочитайте речення про те, як називається наша Батьківщина.
— Прочитайте початок тексту, кінцівку.
— Прочитайте речення про лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади.
— Що здавна звучить у нашому краї? Зачитайте, будь ласка.
— Куди несе свої води Дніпро-Славутич?
5)Робота з прислів'ями. Робота в парах.
- Народ склав про нашу Україну багато прислів’їв та приказок.
Пропоную попрацювати в парах і з розсипаних слів скласти їх.
Без Батьківщини немає людини.
Кожному мила рідна сторона.
Всюди добре, а вдома найкраще.
Людина без Батьківщини, як соловей без пісні.
- А ми тим часом попрацюємо з текстом.
5) Читання тексту «Наша Батьківщина». Вправа «Акула»(не дочитую слова в реченні)
6) Читання тексту «Наша Батьківщина». Вправа «Зайчик»(пропускаю одне слово)
Зачитування прислів'їв
Дослідник:: Наша Батьківщина – Україна. Простір землі, яку заселяють українці, є такий великий, що, аби перетнути його пішки з заходу на схід, треба йти 90 днів, долаючи щодня 30 км.
Дослідник :Якщо подивитися на карту, то можна побачити різні кольори. Коричневий – це гори Карпати та Кримські гори. Синій - це чорне та азовське моря і багато річок та озер.( слайд 21)
Дослідник: Ми - українці, і мова наша українська. Нею ми розмовляємо, співаємо пісні. Нашими найближчими сусідами є такі країни як Росія, Білорусь, Польща.
Дослідник: Населення України складає приблизно 48 млн. чоловік. Україна - багатонаціональна держава.
Дослідник : Україна – це держава. Вона має свою Конституцію.
Дослідник: В кожній державі є державні символи. Україна теж їх має. Це державний гімн, герб у формі тризуба та жовто – блакитний прапор.(слайд 22)
Вчитель: Дякую нашим дослідникам. І додам, що є також національні символи нашої країни. Це - калина, верба, барвінок. Український народ шанобливо ставиться до державних та національних символів,складає про них вірші, оспівує в піснях.
Вчитель : Наша Батьківщина для нас – як мама. Вона турбується про кожного з нас. А тому наш святий обов'язок – любити нашу країну і пишатися тим, що ми з вами – українці.
VI. Рефлексія: А зараз ми перевіримо, що ви запам’ятали з сьогоднішнього уроку. Пограємо в гру «Так чи ні». Я казатиму твердження, а ви повинні сигналізувати, так це, чи ні.
VII. Підсумок уроку
Наш урок пройшов немарно
Повідомлю у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти просто – молодці!