Інтегрований урок фізики та фізичної культури

Про матеріал
Підсумковий урок фізики по розділу "Механічний рух" в поєднанні з виконаннями вправ з фізичної культури.
Перегляд файлу

Інтегрований урок фізики та фізичної культури

на тему: «Життя вимагає руху!!!»

Вчитель фізики: Підгайна Галина Михайлівна

Вчитель фізичної культури: Кухар Олег Васильович

Мета:

дидактична: узагальнити матеріал вивчених тем; формувати в учнів уміння аналізувати фізичні явища, процеси та застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; спонукати до творчого мислення; показати взаємозв’язок між фізикою і фізкультурою.

виховна: виховувати наполегливість, відповідальність, працелюбність та розвивати вміння утверджувати себе через постійну продуктивну діяльність; формувати якості партнерства в колективній діяльності.

розвиваюча: розширення меж практичності знань з фізики; розвиток пізнавального інтересу до фізики; ознайомлення учнів з основними методами застосування фізичних знань на практиці, підвищення загальної культури, досвіду самостійної діяльності;

Обладнання: проектор, комп’ютер, екран, колонки, м’яч, гімнастичні обручі, скакалка, секундомір, мультимедійна презентація, картки із завданнями.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Вид уроку: урок-змагання.

Місце проведення уроку: спортивна зала.

Хід уроку

Почніть робити те, що потрібно.

 Потім робіть те, що можливо.

І ви раптом виявите, що робите неможливе.

– Св.Франциск Асізський

І. Шикування, привітання, повідомлення завдань уроку (2 хв).

Вхід до спортивної зали, шикування в одну шеренгу. Перевірка наявності форми, самопочуття учнів.

ІІ. Мотивація навчання. (1 хв)

Кожен урок для вас – це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Ми закінчили вивчення теоретичного матеріалу з теми «Механічний рух». Сьогодні на уроці ви не тільки повторите вивчений матеріал, а й спробуєте застосувати ці знання на практиці.

III. Повідомлення теми і мети уроку.(2 хв)

Узагальнюючий урок з теми: «Механічний рух». Наш урок пройде у формі змагання.

Попереду у нас п’ять естафет, вони на пройдуть у незвичному для вас форматі. Ми поєднали виконання фізичних вправ з визначенням фізичних величин та обчисленнями їх числових значень. Це дозволить нам не лише пригадати вивчений матеріал, але й застосувати наші знання на практиці. Крім того, це гарний спосіб провести час з користю не тільки для розуму, але й для тіла.

IV. Актуалізація опорних знань.

1. На початку вивчення даного розділу фізики, ви знайомились  з механічним рухом. І зрозуміли, що всі тіла змінюють своє положення в просторі відносно інших тіл, ця зміна відбувається з плином часу. Ми знаємо, що будь яке тіло, що рухається має траєкторію руху, долає певний шлях та має переміщення.

Давайте пригадаємо:

Траєкторія руху — це…(уявна лінія, які описує в просторі точка, що рухається)

Шлях — це …(фізична величина, що дорівнює довжині траєкторії) Позначають буквою l та вимірюють в метрах.

Переміщення — це …(напрямлений відрізок, що сполучає початкове та кінцеве положення тіла). Позначають символом  

Отже, перша естафета «Завжди вперед!»

З команди вибирається один учасник, який виконуватиме практичне завдання з фізики. Всі інші учасники виконують естафету.

Завдання до естафети: Перед вами намальований чотирикутник. Завдання команди провести по заданій траєкторії баскетбольний м’яч. Учні шикуються в колону. Вправу за свистком розпочинає перший учасник команди. Пройшовши по периметру даної фігури, він передає м’яч наступному учаснику команди, який по тій самій траєкторії має провести м’яч. Перший учасник стає в кінці колони. Вправа закінчується коли м’яч опинитись в руках першого учасника.

Практичне завдання з фізики: в учня в руках бланк, який він має заповнити використовуючи дані зі слайду презентації. Час виконання вправи вимірює вчитель фізичного виховання (використовується для порівняння швидкостей виконання вправи іншими командами)

Час виконання вправи t (c)

Форма траєкторії руху

Шлях, який подолав один учасник l (м)

Загальний шлях, пройдений командою

l (м)

Загальне переміщення команди

(м)

 

 

 

 

 

Кожне правильно виконане завдання оцінюється в 1 бал:

  •            Форма траєкторії (прямокутник);
  •            Шлях, який подолав один учасник (периметр прямокутника);
  •            Загальний шлях, пройдений командою (периметр помножений на кількість учасників команди, які виконували дану естафету);
  •            Загальне переміщення команди;
  •            Час подати в одиницях системи СІ.

Загальна кількість балів за естафету 6 балів: 5 — за практичне з фізики +1 бал для команди, яка швидше виконала естафету.

Молодці, чудово справились. Таблицю передаємо на перевірку журі.

2. А тепер згадаємо, який рух називають рівномірним? (Це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях.)

Рівномірний прямолінійний рух — це …механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло здійснює однакові переміщення.

Швидкість рівномірного руху — це … (фізична величина, що дорівнює відношенню шляху, який подолало тіло, до інтервалу часу, протягом якого цей шлях був подоланий: )

Нагадаю, що швидкість фізиці вимірюють в м/с, шлях — в метрах, час — в секундах.

З команди вибирається один учасник, який виконуватиме практичне завдання з фізики. Всі інші учасники виконують естафету.

Естафета «Стрибки командами»

Команда шикується в колону. На деякій відстані від неї лежать 4 гімнастичні обручі середнього діаметру. Паралельно до розташованих кругів малюємо траєкторію, по якій повинен рухатись гравець. Перший учасник команди повинен пробігти по намальованій ліній, пострибати в середину кожного кола в напрямку до стартової лінії,  пробігає повз свою колону, огинає її ззаду і коли він потрапить на  стартову лінію до нього приєднується другий учасник команди, поклавши руки на плечі першого учасника. Тепер вони разом біжать по намальованій траєкторії, стрибають через круги та оббігають свою колону, біля лінії старту до них приєднується третій учасник і т.д. Гра закінчується, коли вся команда фінішує, не розчіпляючи рук.

Практичне завдання з фізики: По закінченню виконання вправи учень повинен знайти швидкість руху команди, використовуючи дані з презентації та час виконання вправи, який вимірює вчитель фізичного виховання.

Час виконання вправи, t (c)

Загальний шлях, який подолав перший учасник команди, l (м)

Швидкість руху команди, v (м/c)

 

 

 

 

Завдання оцінюється в 3 бали:

— Загальний шлях, який подолав перший учасник команди; (Довжину траєкторії помножити на кількість виконавців естафети)

— Швидкість руху команди. (Загальний шлях поділити на час виконання вправи)

  •            Час подати в одиницях системи СІ.

Загальна кількість балів за виконану естафету 4: 3 бали — практичне з фізики +1 бал для команди, яка швидше її виконала.

Заповнену таблицю передаємо журі для оцінювання.

3. У повсякденному житті ми зазвичай маємо справу з нерівномірним рухом.

Нерівномірний рух — це …(рух, під час якого тіло за рівні інтервали часу долає різний шлях)

Середня швидкість руху тіла vсер — це …(фізична величина, що дорівнює відношенню) всього шляху l, який подолало тіло, до інтервалу часу t, за який цей шлях подолано:

Для виконання естафети вибирається один учасник для обчислення фізичних величин та два учасники для виконання естафети.

Естафета «Човниковий біг»

З команди обирається два учасники (хлопець та дівчина). Завдання для хлопця пробігти до першої лінії заданої вчителем, торкнутись рукою підлоги, повернутись до лінії старту, торкнутись її, розвернутись добігти до другої лінії торкнутись підлоги, повернутись до першої лінії, торкнутись підлоги, розвернутись і бігти до третьої лінії, торкнутись підлоги та повернутись на лінію старту. Вправа вважається закінченою, коли учасник добіжить до лінії старту та обов’язково торкнеться підлоги. Для дівчини теж завдання, тільки використовуємо не 3 лінії, а 2.

Практичне завдання з фізики: учасник команди повинен заповнити таблицю даними. Час виконання вправи вимірює вчитель фізкультури. Поки виконується вправа, учень використовуючи дані з презентації обчислює шлях, який долає кожен з двох учасників. По закінченню вправи обчислюється швидкість руху кожного учасника та середня швидкість виконання вправи учасниками.

Час виконання вправи t (c)

Шлях, який пробігає учень

l (м)

Швидкість руху учасника v (м/с)

Середня швидкість виконання вправи учасниками vсер (м/с)

 

 

 

 

 

 

 

 

Правильно заповнена таблиця оцінюється в 4 бали:

  •            Час подати в одиницях системи СІ.— 1 бал;
  •          Шлях, який пробігає кожен учень по 0,5 бала; (використовуючи дані з презентації: сума всіх проміжків, які пробігає учень)
  •          Швидкість руху одного учасника по 0,5 бала; (Шлях поділити на час виконання)
  •          Середня швидкість виконання вправи учасниками (1 бал). (Загальний шлях пройдений двома учасниками поділити на сумарний час виконання вправи)

Загальна кількість балів 5: 4 — практичне з фізики +1 бал для команди, яка швидше виконала вправу.

4. Усе у Всесвіті перебуває у безперервному русі. Одним з прикладів рівномірного руху є рух по колу. Близьким до рівномірного руху по колу є рух планет навколо Сонця, природного супутника (Місяця) або штучних супутників навколо Землі.

Пригадаємо, які фізичні величини характеризують рівномірний рух по колу:

Період обертання — це…( фізична величина, яка дорівнює часу, за який матеріальна точка, що рівномірно рухається по колу, здійснює один оберт.)

Період обчислюють за формулою:

, одиницею вимірювання періоду є секунда (с).

Обертова частота — це … фізична величина, яка дорівнює кількості обертів за одиницю часу.

Обертову частоту обчислюють за формулою:

, одиницею вимірювання обертової частоти є об./с.

Естафета «Перекати»

В рядок стелить 4 гімнастичних мати. З команди вибирається 5 учасників для участі в естафеті. Та один для обчислення фізичних величин. Двоє учасників стають на початку рядку матів, 3 в кінці. Стартує учасник тої групи команди, де 3 учні. Він повинен зробити 5 обертів вперед на зустріч групі з 2 учасників. Коли він опиниться на іншому кінці матів, інший учасник робить 5 обертів назад в протилежному напрямку, тоді третій учасник перекочується вперед. Вправа вважається закінченою, коли кожен з учасників зробить по 5 обертів: троє вперед та двоє назад. Естафета на час. Переможцем вважається та команда, яка виконає вправу швидше.

Практичне завдання з фізики: один учасник команди повинен обчислити період обертання та обертову частоту всієї команди, використовуючи дані презентації та правила виконання вправи, а також виміри часу . Час виконання вправи вимірює вчитель фізичного виховання.

Час виконання вправи t (c)

Кількість обертів, які виконала вся команда

N

Період обертання

T, c

Обертова частота

n (об/с)

 

 

 

 

Кожне правильно виконане практичне завдання оцінюється в 1 бал:

  • Час виконання вправи подати у секундах.
  • Кількість обертів, які виконала вся команда; (кількість учасників помножити на кількість обертів вказану в умові естафети)
  • Період обертання (час виконання вправи поділити на кількість обертів команди)
  • Обертова частота (кількість обертів розділити на час виконання вправи)

Загальна кількість балів за виконану естафету 5: 4 — за практичне з фізики + 1 бал за швидше виконання.

5. Коливальний рух

Коливальний рух — один з найпоширеніших рухів в природі та техніці. Коливаються дерева під дією вітру, поршні у двигуні автомобіля, ми можемо розмовляти і чути звуки завдяки коливанням голосових зв'язок, повітря і барабанних перетинок, коливається серце. Все це приклади механічних коливань. Світло — це також коливання, але електромагнітні. За допомогою електромагнітних хвиль здійснюється радіозв'язок, передача телевізійних сигналів з передавальних пристроїв на антену, мобільний зв'язок.

Отже, давайте пригадаємо, що таке маятник — це …(це тверде тіло, яке здійснює коливання внаслідок притягання до Землі або внаслідок дії пружини.)

Коливання бувають вільними і вимушеними.

Вільні — це… (такі  коливання, коли тіло при виведенні з положення рівноваги певною зовнішньою силою, далі самовільно коливається (наприклад, гойдалку підштовхнули, а далі її не токраються).

Вимушеними називаються … (такі коливання, які здійснюються під дією зовнішньої періодичної сили (наприклад, гойдалку, яка коливається, весь час періодично підштовхують)).

Коливання, амплітуда яких із часом зменшується, називають затухаючими коливаннями.

Незатухаючі коливання — це коливання, амплітуда яких не змінюється з часом.

Амплітуда коливань — це… (фізична величина, що дорівнює максимальній відстані, на яку відхиляється тіло від положення рівноваги під час коливань).

Шлях, який проходить тіло за одне коливання приблизно дорівнює чотирьом амплітудам:    .

Період коливань — це … (фізична величина, що дорівнює часу, за який відбувається одне коливання).

Період коливань обчислюють за формулою:

, одиницею вимірювання періоду є секунда (с).

Частота коливань — це … (фізична величина, яка дорівнює кількості коливань за одиницю часу).

Частоту коливань обчислюють за формулою:

, одиницею вимірювання обертової частоти є 1/с=1 Гц

Естафета «Прес»

З команди вибирається 3 учасника. У кожного є по 30 секунд, щоб зробити максимальну кількість підйомів тулуба. Перемагає команда у якої найбільша кількість підйомів.

Практичне завдання з фізики: один учасник команди повинен обчислити період коливання та  частоту коливань всієї команди, використовуючи правила виконання вправи, а також виміри часу та кількості підйомів тулуба. Час виконання вправи вимірює вчитель фізичного виховання.

Час виконання вправи,

t (c)

Кількість підйомів тулуба,

N

Загальний час виконання вправи командою,

t, с

Загальна кількість підйомів тулуба виконана командою,

N

Період коливань всієї команди,

T, c

Частота коливань всієї команди

ν, Гц

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожне завдання оцінюється в 1 бал:

— Загальний час виконання вправи командою (час виконання вправи для одного учасника помножити на кількість учасників);

— Загальна кількість підйомів тулуба виконана командою;

— Період коливань всієї команди (Загальний час виконання вправи командою поділити на загальну кількість підйомів тулуба);

— Частота коливань всієї команди (Загальну кількість підйомів тулуба командою поділити на загальний час виконання вправи.)

Сумарна кількість балів за виконання естафети 5: 4 за практичне з фізики +1 за найбільшу сумарну кількість підйомів тулуба.

V. Підсумок балів кожної команди, оголошення переможців.

VI. Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи. Повторити §6-13, Завдання для самоперевірки на стор. 94-95.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
Розділ 2. Механічний рух
Додано
31 березня 2021
Переглядів
783
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку