Глобальні проблеми людства взаємопов'язані, охоплюють всі сторони життя людей, стосуються всіх країн і народів та верств населення, стосуються як поверхні землі, так і Світового океану, атмосфери планети, навколоземного та космічного простору. Вони призводять до великих економічних та соціальних збитків.
Метою даного інтегрованого уроку є: поглиблювати обізнаність учнів про глобальні проблемами людства, роз'яснювати складність глобальних проблем, а саме, причини виникнення і шляхи розв'язання; доводити важливу роль кожної особистості ; розвивати почуття особистої відповідальності і творчі (акторські ) здібності учнів; підвищувати свідомість школярів, розуміння ними цінності навколишнього середовища та формувати активну життєву позицію та виховувати цікавість до природничих наук та мистецтва
Некрасовська загальноосвітня школа
І - ІІІступенів
Географія
10клас
Підготувала
учитель географії
Мацюк Лариса Петрівн
Мета:
- поглиблювати обізнаність учнів про глобальні проблемами людства, роз’яснювати складність глобальних проблем, а саме, причини виникнення і шляхи розв’язання; доводити важливу роль кожної особистості ;
- розвивати почуття особистої відповідальності і
творчі (акторські ) здібності учнів;
- підвищувати свідомість школярів, розуміння
ними цінності навколишнього середовища,
формувати активну життєву позицію
Прихована мета: розгорнути дискусію, обговорювати і доводити, а не просто сліпо переказувати матеріал підручника .
Обладнання: політична карта світу, підручник, ОІС до теми “Глобальні проблеми людства”, атласи , картини Віктора Михайловича Васнєцова “Богатирі”, “Альонушка »,
на привалі “, портрети цих художників.
Проблемне завдання: Яку глобальну проблему
потрібно вирішити людству в першу чергу? Чому ви так думаєте?
Тип уроку: бінарний (географія та образотворче мистецтво)
Епіграф: “Думка кожного з нас керує світом.”
Вступне слово учителя.
Сьогодні, учні, у нас буде незвичайний урок, а урок бінарний, тобто 2 в одному - географія і образотворче мистецтво на тему “Глобальні проблеми людства .”
Отже, що ж означає слово “глобальний “ ?
І. Евокація (фаза актуалізації, виклику). На цьому етапі здійснюється декілька важливих пізнавальних операцій:
• учні активно згадують все, що вже відомо з теми.
Це первинне занурення дає можливість учням установити рівень власних знань, що є визначальним, адже міцні знання можуть бути сформовані тільки на основі того, що вже відомо. Навчальний процес — це процес поєднання нового з відомим;
• відбувається активізація діяльності учнів, їх мислення, говоріння, що є дуже важливим, бо, промовляючи свої думки, учні переходять на рівень самоусвідомлення;
• зацікавленість і самонаправленість учнів на дослідження теми, при цьому визначається мета навчання, що є вирішальним моментом.
Основні форми роботи на фазі евокації: «мозкова атака»; робота в парах; робота в групах.
Отже, підсумуємо, що з французького global - загальний , всесвітній; з латинського - globus - куля ;
II. Осмислення (фаза вивчення нового матеріалу).
Тут учні вступають у контакт з новою інформацією, ідеями, працюючи з текстом, інформацією, історичними документами, відеоматеріалами. В процесі роботи використовуються такі прийоми, як читання із системою позначок «Поміч». При цьому, прочитавши певну інформацію , треба поряд поставити відповідну позначку:
+ — відома інформація;
! — нова інформація;
? — здивувала, зацікавила;
— — заперечує тому, що знаю.
Система позначок дає можливість учням активізувати розумові операції, співставити своє розуміння того, що читає дитина, порівняно з тим, що вже знає. Так виникає зв'язок між відомим та невідомим, створюються умови для формування інформаційних компетентностей учнів.
Сьогодні ми запросили учителя малювання , який нам трохи нагадає про деяких художників і їх роботи. Ми подивимось їх картини, які завоювали світ і спробуємо використати на нашому уроці:
Суть цієї гри полягає в тому, що якщо ми правильно його складемо - він засвітиться. Отже розпочинаємо. Клас ділиться на дві команди і перед кожною стоїть проблемне запитання, яке ви бачите на дошці: Яку глобальну проблему потрібно вирішити людству в першу чергу? Чому ви так думаєте? Вам дається декілька хвилин, щоб ознайомитись із схемою “Глобальні проблеми людства “ і виставити всі проблеми в порядку зростання їх вирішення від 1 до 9. На столах у вас є кольорові картки , які пронумеровані і відповідають теж певній проблемі . Ви їх поставите в тому порядку , в якому вважаєте за потрібне . Кожна проблема має свій колір . У мене теж є такий набір і разом з вами я паралельно теж буду складати цей магічний кристал на дошці.
Час вийшов, ви познайомилися з глобальними проблемами і виставили їх вирішення від самої головної до менш головної, та проставили позначки , щодо знань тієї інформації з якою Ви тільки що познайомилися.
А тепер ви послухаєте учителя музики , подивитеся картину
“Мисливці на привалі“ і першу дію вистави “Оживші картини“. І спробуєте відгадати , яка ж це глобальна проблема тут розглядається і як вона пов’язується з сучасністю.
Слово надається учителю образотворчого мистецтва:
“Василь Григорович Перов народився 23 грудня 1833 року. в 1853р. він вступив в Московське училище живопису і ліплення. І уже тут одна за другою з’являються його відомі картини.
Перов прийшов в мистецтво з великим запасом життєвих вражень . Гостра спостережливість , роздуми про долю свого народу ніколи не покидали його. Скільки духовної теплоти вклав Перов в образи селян . Цим почуттям пронизані всі зображення простої людини, життя якої не переставало цікавити художника на всьому протязі творчості.
Одним із відомих полотен Перова є картина “Мисливці на привалі“. Прості селянські обличчя збуджено розповідають про свої мисливські пригоди.
Дякуємо учителю образотворчого мистецтва за цікаву розповідь.
До вашої уваги перша дія вистави “Оживші картини” .
На березі озера сидить три мисливці .
1 – й мисливець. Пішов я якось на полювання. Іду, прислухаюсь, тут з-за кущів вовк вискакує. Очі - ВО! (Показує руками) . Вуха - О! Великий, зростом з хорошого вовкодава буде. Я від жаху трохи не помер і про рушницю забув . Отямився, а його вже й слід простиг. -- Ось так буває .
2 - й мисливець (Махнув рукою) Брехня.
1 - й мисливець Ось вам хрест! Не брешу !
2 - й мисливець Так вовків в нашому Вінницькому лісі вже 40 років, як знищили . Напевно це бродяча собака була, їх багато зараз з сіл забігають. А ти переляку її за вовка і прийняв .
1 - й мисливець. Та ну вас, до біса. Говорю ж, що вовк!
3 - й мисливець Це що. От зі мною випадок стався. Іду я лісом, сонце світить, пташки співають. Враз звідки не візьмись - лисиця. Ну і красуня! Очі - О! (Показує), хвіст - О! Давно не зустрічав, навіть стріляти шкода стало. А вона зупинилась, подивилася на мене, махнула хвостом, тільки її й бачили.
2 – й мисливець Брехня! Можливо ти її не в лісі бачив?
3 – й мисливець А де ж?
2 - й мисливець Де - де? В зоопарку. Тільки й там звірі зараз і залишилися. Ми їх в різних країнах закуповуємо, а в наших лісах з звірів - тільки туристи і залишилися.
3 – й мисливець Та знаю, що ліси наші порожні. Та так хочеться , щоб як в дитинстві - і лось до школи підійшов, і білка в вікна заглянула . Ох! Всіх розігнали, винищили.
1 – й мисливець. Так, пішли звірі. Та і як не піти? Це ж що придумали, в заповідному місці військовий полігон побудувати! Як почнуть стріляти, і звірі , і птахи біжать куди очі дивляться.
3 – й мисливець . Ех , давайте вип’ємо за тих звірів , що від нас - людей - збереглися .
Мисливці Дай, Бог, їм здоров’я!
Яка ж глобальна проблема розігрувалася учнями у цій виставі? (Екологічна ).
А тепер ми з вами почнемо захищати ту нумерацію вирішення глобальних проблем, яку ви склали на своїх партах , використовуючи магічний кристал і ОІС. Кожній команді по черзі надається право - переконати суперників, що саме їх вибір правильний.
В ході бесіди ми з’ясували , що першою проблемою , яку вирішить людство буде:
1) Проблема війни і миру
На дошці теж розташовуються кольори, яким відповідають певні проблеми.
Давайте, ми переключимо свою увагу і послухаємо знову учителя образотворчого мистецтва
Учитель образотворчого мистецтва.
Висить в Васнєцовській залі в Третьяковській галереї дуже відома робота художника “Альонушка “. У неї своя історія.
Якось побачив Васнєцов в селі дівчину - сироту. Її очі його вразили – така в них була печаль. І вирішив він про це написати картину. Після довгої тривалої праці приступив художник до самої картини. Подобалося йому співоче руське ім’я - “Альонушка“. Нагадало воно йому сумну казку про Альонушку і її братика Іванушку. І от перед нами картина - “Альонушка “. Не рухаючись дивиться дівчина в сумні води виру. Схилена її голова. Спадають сплутані пасма волосся, сумно складені на колінах худі руки . Вона ніби зламана гілка верби, що спускається в воду. Про що ж вона думає? Про що сумує Альонушка?
Учитель географії
Дякуємо
Пропоную Вам подивитеся виставу “Оживші картини “ 2дія під назвою “ Альонушка “.
На камені на березі річки сидить Альонушка і печально дивиться у воду і співає . Закінчується пісня і на другому березі річки з’являється Баба Яга, і починає набирати воду у пляшку.
Альонушка . Що ж це ти річечка Південний Буг, така мутна стала, своє відображення у воді не бачу. Вода цвіте і цвіллю пахне . Говорила я братику Іванушці:
- Не пий водиці із річки , мутантиком станеш. Не послухав мене братик , напився води із річки. Ой, насилу імпортними ліками відпоїла. Хворий ще. Лікарі лякають наслідками. Душа болить. (притискує руки до грудей і знову задумливо дивиться у воду.
Баба – Яга (Розмовляє сама з собою) Ох і водиця лікувальна , добре від радикуліту допомага. Як натреш хворі місця, аж пече! А ці людиська безмозкі надумали її всередину приймати, дурні! Ось мій братик, Чахлик Невмирущий і пити її боїться, тільки “Миргородській “ довіряє, і то останнім часом печія мучити стала. Набирає воду , потирає поперек і іде.)
Альонушка Що творять люди, не знають. Річку забруднюють - себе на хвороби наражають і страждання. Як зупинити цей безлад , як схаменути ? Заради наживи і прибутку зовсім совість втратили. Господи ! Прости їх душі грішні, дай розум їм. (Знову сумно дивиться у воду)
Учитель географії
А що ж це за глобальну проблему ми побачил? ( Екологічна ).
Продовжуємо вирішувати , в якому порядку ми поставимо проблеми по важливості вирішення. Обговорення .
4) Продовольча проблема
5)Демографічна проблема
6)Проблема подолання відсталості країн , що розвиваються
7) Освоєння Океану
8)Проблема охорони здоров’я
9) Дефіцит демократії
На закріплення ми подивимось 3 дію вистави “Оживші картини» під назвою: “Три богатирі“ і послухаємо розповідь учителя образотворчого мистецтва про художника Віктора Михайловича Васнєцова і його картину “Три богатирі“. І подумаємо, а яка ж глобальна проблема людства розігрується у цій казці.
Учитель образотворчого мистецтв
Жив на нашій землі художник В.М.Васнєцов. Він писав картини, малював декорації для театральних постановок, по його малюнках і проектах будувалися будинки. Більше всього він прославився своїми живописними полотнами на теми російських казок і билин.
Так добре знав художник руську історію, такою багатою була його уява, що він легко умів уявити собі наших предків, їх життя і Стародавню Русь. Тому в цих картинах є краса і правда. Одну таку картину Васнєцов називав самою головною у своєму житті - це картина “Богатирі“. Задумав Васнєцов зобразити руських богатирів , коли був зовсім молодим, невідомим художником, а закінчив роботу уже прославленим майстром.
Зупинились в полі 3 вершники. Завмерли під ними славні коні, так ніби небезпеку в степах почули. Богатирі повернули голови , пильно вдивляються - чи не ворог це там вдалині.
Учитель географії:
Ілля Муромець, Добриня Нікітіч та Альоша Попович вдивляються в далину.
Ілля Муромець (вдивляється в далину). Що за чорна сила здалеку, весь горизонт закрила. Може прокляті печеніги знову на Русь пішли. Видно забули заповідь нашу «Хто з мечем на нас піде, той від меча і загине.“ Поскакали, русичі, назустріч ворогу заклятому, захищати матінку Русь “
Добриня Нікітіч. Заспокойся Іллюша, не ворог це. Це біда страшніша, ніж печеніги. Все літо ліс горів , так і не відійшов за рік . Мертве це місце зараз, одні ворони літають.
Ілля Муромець Та від чого ж він загорівся? Можливо блискавка побавилась?
Альоша Попович (махнув рукою) Та яка ж там блискавка, школярі погралися, вогнище розпалили, а погасити забули. А спека така була. От і загорівся.
Ілля Муромець Так, з печенігами, мабуть, полегше, а тут спробуй встежити.
Ілля Муромець (уважно вдивляється на Схід, збуджено гукає.) подивіться , богатирі. Річка ! Річка ! Вся червона від крові! Мабуть в верхів’ях битва іде не на життя, а на смерть .Поскакали швидше на допомогу воїнам нашим сміливим.
Альоша Попович (вдивляється) Та заспокойся, ти, Ілля. Зараз тут битви тільки за урожай бувають. А це очисні в Вінниці прорвали. Тому якісь нечистоти в річку Південний Буг вилились. Вся риба доверху животом поспливала, раки на осоку повилазили. Мертва водиця стала.
Ілля Муромець (здивовано) А як же зараз рибацький люд жити то буде? Без ухи наваристої, без ікри з млинцями? Що мислять вони собі?
Ілля Муромець (вдивляється на Захід і уже спокійно говорить). Мабуть туман стелиться , тільки не розумію , колір у нього якийсь незвичайний -- не сивий не блакитний , а оранжевий .... до чого це? Що за знамення таке? (Задумливо) .
Добриня Нікітіч (вдивляється) Ех Ілля , зовсім ти від життя відстав. Не туман це. Уже всі так звикли до цього смороду, що коли в ліс приїжджають, то від надлишку кисню втрачають свідомість. Та і туман у них в містах чудним словом називається --СМОГ (протяжно) .
Ілля Муромець (сердито Та що ж це твориться на рідній Землі? Свої гірше проклятих печенігів розоряють Землю .
Видно , даром ми руську землю захищали, кровицю проливали. Не бережуть її наші нащадки . Кинуться спасати пізно буде .
( ЕКОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА ).
ЗАКРІПЛЕННЯ.
III. Рефлексія (фаза розмірковування).
Діяльність учнів на цьому етапі полягає в тому, що:
• учні індивідуально чи разом з іншим складають список нової інформації, яку отримали;
• розповідають один одному, записують вивчене;
• складають схеми, таблиці, малюнки за темою і пояснюють новий матеріал класу.
На стадії рефлексії реалізуються важливі задачі:
• учні розуміють краще те, що можуть уявити і виразити власними словами: «Те що я чую — я забуваю; те, що я бачу і чую — я трохи запам'ятовую; те, що я бачу, чую і промовляю, я починаю розуміти» • відбувається активний обмін думками, висловлюваннями.
П'ятихвилине ессе використовується наприкінці уроку, щоб допомогти учням краще зрозуміти свої думки з вивченої теми і щоб дати можливість учителю проаналізувати, що відбувається в класі на інтелектуальному рівні.
П'ятихвилине есе ставить перед учнями два завдання:
• написати, що дізналися з теми використовуючи такі запитання:
1. З якими ж глобальними проблемами ми з вами познайомилися?
• поставити запитання — «Що залишилось незрозумілим».
Ці відповіді вчителі використовують під час планування наступного уроку.
ВИСНОВОК.
Які ж глобальні прогнози ми можемо скласти? Звертаємось до схеми ОІС “ Глобальні проблеми людства “ блок 3 .
Ми бачимо , що система поглядів на майбутнє (футурологія) поділилась на 2 групи :
Хто ж з вас підтримує першу групу , а хто другу? Думки свої обгрунтуйте.
Домашнє завдання – 2 хв.
№ п/п |
Глобальні проблеми людства |
Шляхи її вирішення |
|
|
|
ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ.
1