Основний предмет: Природознавство
Клас: 4-А
Тема уроку: Які океани та материки є на землі. Практичні роботи:читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків і океанів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Форма уроку: Урок-подорож.
Предмети для інтеграції: математика, літературне читання, українська мова, англійська мова, трудове навчання, фізична культура.
Математика «Додавання і віднімання іменованих чисел. Розв’язування задач.
Матеріали та обладнання: фізична карта півкуль, глобус, мультимедійна дошка, картки, логічно - опорна схема, ілюстрації, фішки на кожній парті.
Мета уроку: Закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям « материки», з їхнім розміщенням на глобусі і карті півкуль. Всебічно оцінювати світ та творчо розв язувати завдання, сприяти розвитку інтелектуального і творчого потенціалу учнів, мотивувати їх пізнавати природу.
Формувати навички культури спілкування в групах, навичок ораторського мистецтва.
Розвивати прагнення примножувати багатства Землі, повагу до навколишнього світу.
Виховувати любов до рідної землі.
Усі учні поділені на команди: « Євразія», « Африка», « Північна Америка»,
« Південна Америка», « Австралія» « Антарктида»
І. Організація класу
Добрий день. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати!
Програма «Рівень шуму»
Давайте перед тим, як розпочати урок визначимо загальний настрій класу. Кожен із вас підійде до дошки та покаже свій настрій.
Діагностична вправа «Кольоровий настрій»
Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.
Обладнання: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, синій – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.
Завдання. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
Діти мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.
Об” єднання у групи. Діти обирають колір (команда «Сині», команда «Зелені»)
Попередньо на партах прапорці відповідного кольору.
Вчитель англійської мови На уроці діють наступні правила для того, щоб урок пройшов цікаво, творчо, активно: (На англійській мові)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тести. Кожна правильна відповідь 1 бал.
При перевірці домашнього завдання використовуємо «Шість цеглинок».
У кожного на парті набор цеглинок, кожна буква відповіді має свій колір. Коли вчитель читає питання тесту, учні викладають цеглинку відповідного кольору, відповідно до букви.
1 – 3 питання
А) жовтий
Б) синій
В) червоний.
4 – 6 питання
А)зелений
Б)блактиний
В)оранжевий
Тест
1 Глобус це –
2 Лінії на глобусі, які з’єднують Південний і Північний полюси і проведені згори вниз, називаються:
3 Лінії, накреслені подібно до екватора із Заходу на Схід , називають:
4 Паралелі та меридіани – це:
5 Географічна карта – це:
6 Карти, на яких умовно зображується земна поверхня, називаються:
Вчитель після завершення тестів показує піраміду правильних відповідей
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
3.1. Вправа «Загадковий предмет»(в колі),(фон - звуки моря).
- В мене є загадкова коробка, в якій є предмет пов язаний з темою нашого уроку. Щоб відгадати, вам потрібно ставити питання - Хто? Що? Який? Яка? Які? Яке?
- Давайте згадаємо які частини мови відповідають на ці питання?
(іменник, прикметник)
- Що називає іменник?
(назву предмета)
-Що називає прикметник?
(ознаку предмета)
(діти відгадують ,відповідь «глобус»)
3.2. Вправа «Хмара слів».
На екрані «хмарини слів» на українській та на англійській мовах.
( «Материки та океани Землі»)
3.3 Фенологічні спостереження
- Пропоную вам прослухати прогноз погоди на сьогоднішній день, перед тим, як вирушити у подорож.
Учень: Привіт, друзі. Вітаю вас на нашому кораблі. З вами Олександра. І перед тим, як вирушити у незабутню та цікаву подорож, я вам розкажу прогноз погоди.
Злив сьогодні не чекайте, поморозить нас сьогодні.
Температура 4 градуси з позначкою мінус. Якщо ви не одягнетесь тепло, то можете замерзнути і перетворитись на льодинку.
І поки літо не прийде, ви не розтанете. (на дошці смайл та фон - сміх)
В цей день не буде ні снігу, ні дощу, ні цунамі, ні торнадо. (при розповіді кожне з явищ природи демонструється на екрані – презентація)
Все спокійно!
Вітер буде легенько підганяти наш корабель.
Отож, вдома нікому не треба залишатися – усі з нами! У захопливу подорож!
ІV. Мотивація навчальної діяльності
4.1.- Уявімо себе відважними мореплавцями і шукачами пригод. Будемо сьогодні вивчати мапи, досліджувати нові землі.
- Ким ви зараз себе уявляєте?
- З ким або з чим ви б хотіли зустрітися?
- Де б ви зараз хотіли опинитися?
Протягом подорожі ви, дослідники-мандрівники, будете вести власний щоденник спостережень. В якому занотовуватимете свої враження, цікаві, особисто для вас, місця, події. Наприкінці уроку кожен з вас прочитає свої нотатки, таким чином я перевірю як ви запам ятали матеріал.
-Згадаємо типи текстів. (текст – опис, текст – міркування, есе, текст- розповідь).
- Подумайте, який тип тексту ви писатимете? (відповіді)
-Чому саме цей тип?
- Отже, в дорогу!
4.2. Дослідницька робота.
- Погляньте на фізичну карту півкуль та глобус. Який переважає колір ? (синій)
- Створення проблемної ситуації.
- Що ж то за «шматочки»? Це нам сьогодні потрібно буде з’ясувати.
- Дійсно, наша планета блакитна. До 70% її поверхні займає вода. А на ній, ніби, плавають великі і маленькі «шматочки» суші.
- Отже, ви здогадалися, ті, хто на початку уроку обрали за настроєм синій колір – досліджують Світовий океан, зелений-сушу Землі.
- Сучасне положення материків та океанів ми можемо побачити на фізичній карті півкуль та фізичній карті світу. За допомогою карти дослідіть, які та скільки океанів є на нашій планеті – це команда «Сині», аналогічно – «Зелені»- материки, які та скільки.
- Сьогодні наше завдання дослідити ці материки, будемо працювати в командах.
(Діти працюють у групах, з атласами кожна група зачитує свої результати досліджень).
-Команди, оголосіть результати.
(відповіді «Синіх» - 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Південно Льодовитий; «Зелені»- 6 «шматочків» суші: Євразія, Африка, Австралія, Антарктида, Північна та Південна Америка.)
(робота з підручником с.70)
(Вчитель показує материки та океани на карті)
4.3 Вправа «Пазли»
- Кожній команді наступне завдання на швидкість - хто перший швидко, а головне правильно, складе пазл. Кожен пазл – це материк. Треба назвати материк, який ви склали.
- До дошки по черзі виходите та складаєте пазл. Одна частина пазла – один учень. Поїхали!
Фізкультхвилинка
V. Усвідомлення змісту нового матеріалу.
5.1.- Отже,ми звертаємося до фізичної карти півкуль, щоб помандрувати до будь якої точки земної поверхні – вся планета буде в полі нашого зору.
Наш світ дуже загадковий. Є вже багато відомих фактів про життя в Світовому океані та на континентах. Візьміть свої валізи – і в подорож.
- Кожна команда презентує свою роботу. «Євразія», «Африка» , «Антарктида» , «Північна Америка», «Південна Америка» , «Африка», Тихий, Атлантичний, Індійський, Південно Льодовитий океани.
5.2. Міні проекти учнів
Перетинаючи Тихий океан, з Півдня на Північ, ми потрапляємо до найбільшого материка – Євразія, який об єднує дві частини світу Європу та Азію.
- Євразія – материк, на якому ми живемо, - найбільший на земній кулі. Він займає 1/3 частини всієї суші. Це єдиний материк, що омивається чотирма океанами і об’єднує дві частини світу – Європу та Азію. На території материка є три теплові пояси. Тому рослинний і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. Клімат – на півночі – холодний арктичний, на півдні – жаркий тропічний.
(На цьому материку є найглибше озеро Байкал, найвища в світі гора Джомолунгма. І він настільки великий – щоб пролетіти із заходу на схід потрібен цілий день.)
(Робота з підручником, виразне читання вірша вчителем. Учні читають ланцюжком. Питання за підручником.)
Вчитель англійської мови «Шопінг»
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Антарктида
Далі ми прямуємо через Індійський океан і потрапляємо на найзагадковіший континент Антарктида.
Математика
Дослідник. Цікаві факти та презентація.
Африка – другий за розміром материк на Землі, з латинської означає «Той, що не знає холоду». Африка – найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. На ньому прослалася найбільша на Землі пустеля Сахара. І найдовша на планеті річка – Ніл – 6.671 км.
( На півночі материка, в Лівії, було зареєстровано найвищу температуру на Землі - + 58ꞌС.)
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Північна Америка.
Північна Америка – третій за величиною на Землі. Природа материка дуже різноманітна. Тут найродючіші у світі грунти. Назви материків - Північна Америка і Південна Америка, скоріш за все утворилися від імені мореплавця Америго Віспуччі.
Вчитель англійської мови «Спорт»
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Південна Америка.
Південна Америка – найзагадковіший материк на сучасній карті світу. Це найголовніший материк на Землі. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан та водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.
(Це найдощовий материк на Землі. На західних схилах якого випадає стільки дощу за рік, що вона змогла б вкрити землю на 15 м.)
Вчитель англійської мови «Карнавал»
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Австралія.
Вчитель англійської мови «Природа»
Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. У перекладі з латині означає «Південний». Це материк де все «навпаки»: у липні тут зима, у січні – літо. Австралія – найсухіший материк, пустелі займають близько його половини. (Це самий маленький материк на Землі. Його площа у 6 разів менша за площу Євразії. Тут водяться звірі, які вилуплюються із яєць – качкодзьоб і єхидна. Сумчасті – кенгуру, ведмідь коала.)
Гра «Порт « В гостях у боцмана». На який із материків нам потрібно взяти такі речі : парасольку, валянки, пляшку з водою, панаму.
На дошці записуються відповіді учнів в таблиці. Приймаються всі відповіді дітей, навіть неправильні
Назви речей |
Назва материка |
Ми знаємо |
парасолька |
Південна Америка |
Найвологіший материк |
валянки |
Антарктида |
Найхолодніший материк |
літак |
Євразія |
Найбільший материк |
воду |
Австралія |
Найсухіший материк |
панаму |
Африка |
Найжаркіший материк |
Фізкультхвилинка
Знайомство з океанами.
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Північно Льодовитий
- Від Південної Америки до Австралії - І океан-крихітка, який ми не перетинали – Північний Льодовитий – найменший, наймілкіший, найхолодніший. Він знаходиться на Північному полюсі планети, майже весь час вкритий кригою. Омиває 2 материки – Євразію і Північну Америку.
- Біля якого полюса він знаходиться? Що означає слово «льодовитий»? (Укритий кригою товщиною 1 км.)
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Атлантичний океан.
Від Африки до Південної Америки – Атлантичний океан – другий за розміром серед океанів. Найсолоніший. Названий на честь давньогрецького міфічного героя Атланта (малюнок). Омиває 5 материків – усі, крім Австралії.Знайдіть його на карті півкуль. Індійській океан у якій півкулі знаходиться?
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Індійський океан.
- Від Євразії до Африки –Індійський океан – третій за розміром серед океанів. Найтепліший на Землі. Температура на поверхні води сягає 35ꞌС. Омиває 4 материки - Африку, Євразію, Австралію, Антарктиду.
- Знайдіть його на карті півкуль. У якій півкулі він знаходиться?
Дослідник. Цікаві факти та презентація. Тихий океан.
Тихий океан – найбільший і найглибший. Середня його глибина 4 км, а найглибша западина – 11022км. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Омиває 5 материків – усі, крім Африки.
Подивіться на карту півкуль. У яких півкулях він зображений?
(Робота з контурними картами)
(Робота з щоденниками)
VI.Узагальнення і систематизація отриманих знань.
Гра «Впізнай материк»
Вчитель читає питання, команди на швидкість натискають дзвоник і дають відповідь.
Технологія «Незакінчене речення»
Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою, називають... .
На Землі є ... материків.
Найбільший на Землі острів ... .
Ділянки суші, оточені з трьох сторін водою, називають...
З двох частин складається материк ... .
У Східній півкулі знаходяться материки:
У Західній півкулі знаходяться материки:
Всіма океанами омивається материк
- Самий маленький материк. (Австралія)
- Самий великий.(Євразія)
- Самий високий. (Антарктида)
- Материк із самим вологим кліматом.(Південна Америка)
- Материк із самою великою пустелею. (Африка)
- Найбільший океан. (Тихий)
- Найменший океан. (Північний Льодовитий)
- Океан, названий на честь міфічного героя. (Атлантичний)
- Найтепліший океан. (Індійський)
VII. Рефлексія
Вчитель англійської мови «Кольоротерапія»
1. Гра «Впізнай материк»
№ 1. Найбільший материк, що складається із двох частин: Європи і Азії. Знаходиться у Східній півкулі. Його береги омивають всі 4 океани. (Євразія)
Там дивні рослини,
Там міднії гори.
А річка тече, широченна , як море. ( Південна Америка)
Все як диво тут сприймаю я
Незвичайна ця …. ( Австралія)
Чи насправді так, чи може сонце,
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк – улюблениця сонця
Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)
Відкритий був він
Випадково –
Той світ , що називають
Новим. ( Північна Америка)
У будь-яку погоду
все навкруги із льоду. ( Антарктида)
Я - найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія).
VIII. Оцінювання
Учні зачитують щоденники спостережень.
VIII. Домашнє завдання