Інтегрований урок-подорож.з природознваства 4 клас.Тема уроку: Які океани та материки є на землі. Практичні роботи:читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків

Про матеріал
Мета уроку: Закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям « материки», з їхнім розміщенням на глобусі і карті півкуль. Всебічно оцінювати світ та творчо розв язувати завдання, сприяти розвитку інтелектуального і творчого потенціалу учнів, мотивувати їх пізнавати природу. Формувати навички культури спілкування в групах, навичок ораторського мистецтва. Розвивати прагнення примножувати багатства Землі, повагу до навколишнього світу. Виховувати любов до рідної землі.
Перегляд файлу

Основний предмет: Природознавство

Клас: 4-А

Тема уроку: Які океани та материки є на землі. Практичні роботи:читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків і океанів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форма уроку: Урок-подорож.

Предмети для інтеграції: математика, літературне читання, українська мова, англійська мова, трудове навчання, фізична культура.

Математика «Додавання і віднімання іменованих чисел. Розв’язування задач.

Матеріали та обладнання: фізична карта півкуль, глобус, мультимедійна дошка, картки, логічно - опорна схема, ілюстрації, фішки на кожній парті.

Мета уроку: Закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям  « материки», з їхнім розміщенням на глобусі і карті півкуль. Всебічно оцінювати світ та творчо розв язувати завдання, сприяти розвитку інтелектуального і творчого потенціалу учнів, мотивувати їх пізнавати природу.

Формувати навички культури спілкування в групах, навичок ораторського мистецтва.

Розвивати прагнення примножувати багатства Землі, повагу до навколишнього світу.

Виховувати любов до  рідної землі.

Усі учні поділені на команди: « Євразія», « Африка», « Північна Америка»,

« Південна Америка», « Австралія» « Антарктида»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація класу                          

Добрий день. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати!

Програма «Рівень шуму»

 

Давайте перед тим, як розпочати урок визначимо загальний настрій класу. Кожен із вас підійде до дошки та покаже свій настрій.

Діагностична вправа «Кольоровий настрій»

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

 

Обладнання: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, синій – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.

 

Завдання. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?

Діти мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.

Об” єднання у групи. Діти обирають колір (команда «Сині», команда «Зелені»)

 Попередньо на партах прапорці відповідного кольору.

Вчитель англійської мови                                                              На уроці діють наступні правила для того, щоб урок пройшов цікаво, творчо, активно: (На англійській мові)        

  • Правило піднятої руки.
  • Співпраця з однокласниками
  • Уміння слухати.
  • Працювати творчо.
  • Працювати активно.
  • Правило піднятої руки. 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тести. Кожна правильна відповідь 1 бал.

При перевірці домашнього завдання використовуємо «Шість цеглинок».

У кожного на парті набор цеглинок, кожна буква відповіді має свій колір. Коли вчитель читає питання тесту, учні викладають цеглинку відповідного кольору, відповідно до букви.


1 – 3 питання

А) жовтий

Б) синій

В) червоний.

 

 

 

 

 

4 – 6 питання

А)зелений

 Б)блактиний

В)оранжевий


Тест

1 Глобус це

  • А)модель Землі;
  • Б)модель Сонця;
  • В)модель Юпітера;

2 Лінії на глобусі, які з’єднують Південний і Північний полюси і проведені згори вниз, називаються:

  • А) екваторами
  • Б)паралелями;
  • В) меридіанами;

 

3 Лінії, накреслені подібно до екватора із Заходу на Схід , називають:

  • А)меридіанами;
  • Б)паралелями;
  • В)допоміжними осями;

4 Паралелі та меридіани – це:

  • А)уявні лінії;
  • Б)реальні лінії на поверхні Землі;
  • В)паралелі – уявні, а меридіани – реальні.

5 Географічна карта – це:

  • А)зменшене у багато разів зображення половини земної кулі та окремих її частин;
  • Б)збільшене  у багато разів зображення всієї земної кулі або окремих її частин;
  • В)зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі або окремих її частин;

 

6  Карти, на яких умовно зображується земна поверхня, називаються:

  • А)фізичними;
  • Б)політичними;
  • В)картами природних зон.

       Вчитель  після завершення тестів показує піраміду правильних відповідей

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

3.1. Вправа «Загадковий предмет»(в колі),(фон - звуки моря).

- В мене є загадкова коробка, в якій є предмет пов язаний з темою нашого уроку. Щоб відгадати, вам потрібно ставити питання - Хто? Що? Який? Яка? Які? Яке?

- Давайте згадаємо які частини мови відповідають на ці питання?

(іменник, прикметник)

 

- Що називає іменник?

(назву предмета)

 

-Що називає прикметник?

(ознаку предмета)

  • Умова: питання повинні складатися лише з одного слова! Наприклад, їстівне, неїстівне, істота, неістота, тепле, гаряче, запах, колір, форма, тверде і т.д.
  • Відповідь «так» або «ні».
  • Цей предмет і буде головним атрибутом сьогоднішнього уроку.

(діти відгадують ,відповідь «глобус»)

  • Згадаємо. Що таке глобус?

3.2. Вправа «Хмара слів».

На екрані «хмарини слів» на українській та на англійській мовах.

  • Отже, знайдіть та прочитайте тему уроку.

( «Материки та океани Землі»)

  • А як ця тема буде звучати на англійській мові?     
  • А ви любите мандрувати? Чому? (відповіді)
  • На якому транспорті ви б хотіли вирушити у подорож?
  • А чи сприятлива погода для наших мандрів?

3.3 Фенологічні спостереження

- Пропоную вам прослухати прогноз погоди на сьогоднішній день, перед тим, як вирушити у подорож.

Учень: Привіт, друзі. Вітаю вас на нашому кораблі. З вами Олександра. І перед тим, як вирушити у незабутню та цікаву подорож, я вам розкажу прогноз погоди.

Злив сьогодні не чекайте, поморозить нас сьогодні.

Температура 4 градуси з позначкою мінус. Якщо ви не одягнетесь тепло, то можете замерзнути і перетворитись на льодинку.

І поки літо не прийде, ви не розтанете.  (на дошці смайл та фон - сміх)

В цей день не буде ні снігу, ні дощу, ні цунамі, ні торнадо.  (при розповіді кожне з явищ природи демонструється на екрані – презентація)

Все спокійно!

Вітер буде легенько підганяти наш корабель.

Отож, вдома нікому не треба залишатися – усі з нами! У захопливу подорож!

ІV. Мотивація навчальної діяльності

4.1.- Уявімо себе відважними мореплавцями і шукачами пригод. Будемо сьогодні вивчати мапи, досліджувати нові землі.

- Ким ви зараз себе уявляєте?

- З ким або з чим ви б хотіли зустрітися?

- Де б ви зараз хотіли опинитися?

Протягом подорожі ви, дослідники-мандрівники, будете вести власний щоденник спостережень. В якому занотовуватимете свої враження, цікаві, особисто для вас, місця, події. Наприкінці уроку кожен з вас прочитає свої нотатки, таким чином я перевірю як ви запам ятали матеріал.

-Згадаємо типи текстів. (текст – опис, текст – міркування, есе, текст- розповідь).

- Подумайте, який тип тексту ви писатимете? (відповіді)

-Чому саме цей тип?

- Отже, в дорогу!

 

4.2. Дослідницька робота.

- Погляньте на фізичну карту півкуль та глобус. Який переважає колір ? (синій)

- Створення проблемної ситуації.                            

 - Що ж то за «шматочки»?  Це нам сьогодні потрібно буде з’ясувати.

- Дійсно, наша планета блакитна. До 70% її поверхні займає вода. А на ній, ніби, плавають великі і маленькі «шматочки» суші.

- Отже, ви здогадалися, ті, хто на початку уроку обрали за настроєм синій колір – досліджують Світовий океан, зелений-сушу Землі.

- Сучасне положення материків  та  океанів ми можемо побачити на фізичній карті півкуль та фізичній карті світу. За допомогою карти дослідіть, які та скільки океанів є на нашій планеті – це команда «Сині», аналогічно – «Зелені»- материки, які та скільки.

- Сьогодні наше завдання дослідити ці материки, будемо працювати в командах.

(Діти працюють у групах, з атласами кожна група зачитує свої результати досліджень).

-Команди, оголосіть результати.

(відповіді «Синіх» - 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Південно Льодовитий; «Зелені»- 6 «шматочків» суші: Євразія, Африка, Австралія, Антарктида, Північна та Південна Америка.)

  • Перевіримо чи правильні та точні ваші дослідження, скориставшись підручником , знайдіть на сторінці 70 правильні відповіді.

(робота з підручником с.70)

  • «Зелені», як іншими словами називаються «шматочки» Землі?
  • Правильно, є 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Південно Льодовитий, які утворюють Світовий океан. Та 6 материків або їх називають континентами, які омиваються цими океанами: Євразія, Африка, Австралія, Антарктида, Північна та Південна Америка.

(Вчитель показує материки та океани на карті)

  • Порівняємо розміри океанів. Покажіть та назвіть океани від найбільшого до найменшого. (учні виходять до дошки )
  • На вашу думку, який найтепліший та найхолодніший?(відповіді)
  • Чому саме Північно Льодовитий найхолодніший? ( бо він знаходиться в північному, або ще його називають полярний, поясі)
  • Який найтепліший? ( Індійський, тому що знаходиться в жаркому екваторіальному поясі).
  • Занотуйте свої дослідження у щоденник вражень. Речення повинні бути повні, можете використовувати порівняння. ( 3 хв)

4.3 Вправа «Пазли»

- Кожній команді наступне завдання на швидкість - хто перший швидко, а головне правильно, складе пазл. Кожен пазл – це материк. Треба назвати материк, який ви склали.

- До дошки по черзі виходите та складаєте пазл. Одна частина пазла – один учень. Поїхали!

Фізкультхвилинка

V. Усвідомлення змісту нового матеріалу.

5.1.- Отже,ми звертаємося до фізичної карти півкуль, щоб помандрувати до будь якої точки земної поверхні – вся планета буде в полі нашого зору.

Наш світ дуже загадковий. Є вже багато відомих фактів про життя в Світовому океані та на континентах. Візьміть свої валізи – і в подорож.

- Кожна команда презентує свою роботу. «Євразія»,  «Африка» , «Антарктида» , «Північна Америка»,  «Південна Америка» , «Африка», Тихий, Атлантичний, Індійський, Південно Льодовитий океани.

5.2. Міні проекти учнів

Перетинаючи Тихий океан, з Півдня на Північ, ми потрапляємо до найбільшого материка – Євразія, який об єднує дві частини світу Європу та Азію.

  • ?(На згадку про нашу подорож ми будемо робити фото в найцікавіших місцях кожного континенту.)
  • Уявіть, що ви працюєте у туристичних фірмах і вам потрібно так розповісти про свій материк, щоб кожному захотілося побувати на вашому континенті.

 

- Євразія – материк, на якому ми живемо, - найбільший на земній кулі. Він займає 1/3 частини всієї суші. Це єдиний материк, що омивається чотирма океанами і об’єднує дві частини світу – Європу та Азію. На території материка є три теплові пояси. Тому рослинний і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. Клімат – на півночі – холодний арктичний, на півдні – жаркий тропічний.

(На цьому материку є найглибше озеро Байкал, найвища в світі гора Джомолунгма. І він настільки великий – щоб пролетіти із заходу на схід потрібен цілий день.)

 

  • Наша країна знаходить в Європі.(вчитель показує на карті)
  • Подивіться на карту нашої Батьківщини. Яка вона різнобарвна, є гори  і ліси, річки та степи. Більшу частину України займають степи.
  • Своє захоплення красою українського степу передає відомий український поет Олексадр Олесь у вірші «Степ».

(Робота з підручником, виразне читання вірша вчителем. Учні читають ланцюжком. Питання за підручником.)

Вчитель англійської мови «Шопінг»

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Антарктида

Далі ми прямуємо через Індійський океан і потрапляємо на найзагадковіший континент Антарктида.

  • Антарктида – в перекладі із грецької означає «протилежна північній землі».  Як її тільки не називають: «королева холоду», «безлюдний континент», «край землі»… Це велетенська льодова пустеля, вкрита крижаним 2-ометровим панцирем. Тут зареєстровані найнижчі температури на Землі. Зимою до -90С, влітку, морози менші, всього до -20С. Живуть тюлені, пінгвіни, морські котик
  • (Це найвищий материк на планеті. Про його існування стало відомо порівняно недавно, близько 2 ст. тому, коли зясувалося,що під 2-х кілометровою товщею льоду є корисні копалини. Справжніми господарями континенту є науковці. Антарктида не належить жодній країні. 16 держав облаштували тут свої наукові станції і ведуть дослідження цього материка.)

 

  • До речі, як математика може бути пов язана з природознавством, з картою, глобусом?(Кількість води в океані, відстань між материками, країнами, складання плану місцевості, масштаб)

Математика

  • До речі, що ми знаємо про айсберг – це плавуча льодова гора великих розмірів. Його висота над водою може досягати ста метрів, довжина – сотень кілометрів. Але те, що ми бачимо, це не весь айсберг. Ми бачимо тільки 10%, тобто дев яту частину, 90 % знаходиться під водою.
  • Послухайте та розв яжіть задачу. Висота айсберга над водою 85 м, вся довжина становить 3 км 76м. Обчисліть довжину айсберга під водою. (Слайд)
  • Складіть та розв яжіть обернену задачу. Над водою 85м, під водою 2км991м. Яка довжина всього айсберга?

 

  • Померзли трішки, прямуємо до найгарячішого континента – Африка.

Дослідник. Цікаві факти та презентація.

Африка – другий за розміром материк на Землі, з латинської означає «Той, що не знає холоду». Африка – найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. На ньому прослалася найбільша  на Землі пустеля Сахара. І найдовша на планеті річка – Ніл – 6.671 км.

( На півночі материка, в Лівії, було зареєстровано найвищу температуру на Землі - + 58ꞌС.)

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Північна Америка.

Північна Америка – третій за величиною на Землі. Природа материка дуже різноманітна. Тут найродючіші у світі грунти. Назви материків -  Північна Америка і Південна Америка, скоріш за все утворилися від імені мореплавця Америго Віспуччі.

Вчитель англійської мови «Спорт»

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Південна Америка.

Південна Америка – найзагадковіший материк на сучасній карті світу. Це найголовніший материк на Землі. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан та водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.

(Це найдощовий материк на Землі. На західних схилах якого випадає стільки дощу за рік, що вона змогла б вкрити землю на 15 м.)

Вчитель англійської мови «Карнавал»

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Австралія.

Вчитель англійської мови «Природа»

     Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. У перекладі з латині означає «Південний». Це материк де все «навпаки»: у липні тут зима, у січні – літо. Австралія – найсухіший материк, пустелі займають близько його половини. (Це самий маленький материк на Землі.              Його площа у 6 разів менша за площу Євразії. Тут водяться звірі, які вилуплюються із яєць – качкодзьоб і єхидна. Сумчасті – кенгуру, ведмідь коала.)

 Гра «Порт « В гостях у боцмана». На який із материків нам потрібно взяти такі речі : парасольку, валянки, пляшку з водою, панаму.             

На дошці записуються відповіді учнів в таблиці. Приймаються всі відповіді дітей, навіть неправильні

 

Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

літак

Євразія

Найбільший материк

воду

Австралія

Найсухіший материк

панаму

Африка

Найжаркіший материк

 

  • Дослідники, не забувайте робити записи в свій щоденник. Запишіть свої враження, цікаву інформацію. (5хв)

Фізкультхвилинка

Знайомство з океанами.

  • Ми з вами подорожували материками або континентами, перетинаючи великі водні простори – океани.
  • Які океани ми перетнули під час плавання? (Тихий та Індійський)
  • Давайте повторимо назви океанів. Вийдіть та покажіть їх.(учні показують на карті півкулі)
  • Слово «океан» прийшло до нас від давніх греків. Так вони називали безперервну водну оболонку Землі, що, немов величезна ріка, обтікала світ з усіх боків. Звідси і з’явилося поняття «Світовий океан».                                                                                                                                           

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Північно Льодовитий

 

- Від Південної Америки до Австралії - І океан-крихітка, який ми не перетинали – Північний Льодовитий – найменший, наймілкіший, найхолодніший. Він знаходиться на Північному полюсі планети, майже весь час вкритий кригою. Омиває 2 материки – Євразію і Північну Америку.

- Біля якого полюса він знаходиться? Що означає слово «льодовитий»? (Укритий кригою товщиною 1 км.)

 

 

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Атлантичний океан.

 

Від Африки до Південної Америки – Атлантичний океан – другий за розміром серед океанів. Найсолоніший. Названий на честь давньогрецького міфічного героя Атланта (малюнок). Омиває 5 материків – усі, крім Австралії.Знайдіть його на карті півкуль. Індійській океан у якій півкулі знаходиться?

 

 

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Індійський океан.

 

- Від Євразії до Африки –Індійський океан – третій за розміром серед океанів. Найтепліший на Землі. Температура на поверхні води сягає 35ꞌС. Омиває 4 материки - Африку, Євразію, Австралію, Антарктиду.

- Знайдіть його на карті півкуль. У якій півкулі він знаходиться?

 

 

Дослідник. Цікаві факти та презентація. Тихий океан.

  • Вчитель Світовий океан настільки великий, що материки на його поверхні виглядають, як острови. Світовий океан з давніх-давен приваблював людину своїми безмежними просторами, незвіданими багатствами.

Тихий океан – найбільший і найглибший. Середня його глибина 4 км, а найглибша западина – 11022км. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Омиває 5 материків – усі, крім Африки.

Подивіться на карту півкуль. У яких півкулях він зображений?

  • Отже, скільки океанів існує океанів на Землі?
  • В якій послідовності за величиною їх розрізняють і чому?
  • Подивіться уважно на карту і скажіть чи розділені чимось океани між собою?
  • Усі океани Землі разом утворюють Світовий океан.
  • Стан води Світового океану на сьогодні викликає тривогу. Активна господарська діяльність людини спричинила значне забруднення вод Світового океану.
  • Ми з вами подорожували материками, перетинаючи великі водні простори – океани.

(Робота з контурними картами)

  • Зараз перевіримо чи запам ятали розташування та назви материків та океанів.
  • Відкрийте зошити с.        позначте контури материків і підпишіть їх назви, розфарбуйте їх. Те саме завдання щодо океанів : позначте контур та підпишіть назви.

(Робота з щоденниками)

 

 

 

VI.Узагальнення і систематизація отриманих знань.

Гра «Впізнай материк»

Вчитель читає питання, команди на швидкість натискають дзвоник і дають відповідь.

Технологія «Незакінчене речення»
Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою, називають... .

На Землі є ... материків.

Найбільший на Землі острів ... .

Ділянки суші, оточені з трьох сторін водою, називають...

З двох частин складається материк ... .

У Східній півкулі знаходяться материки: 

У Західній півкулі знаходяться материки: 

Всіма океанами омивається материк

 

     - Самий маленький материк. (Австралія)

     - Самий великий.(Євразія)

     - Самий високий. (Антарктида)

     - Материк із самим вологим кліматом.(Південна Америка)

     - Материк із самою великою пустелею. (Африка)

     - Найбільший океан. (Тихий)

     - Найменший океан. (Північний Льодовитий)

     - Океан, названий на честь міфічного героя. (Атлантичний)

 - Найтепліший океан. (Індійський)

 

VII. Рефлексія

Вчитель англійської мови «Кольоротерапія»

1. Гра «Впізнай материк»

 № 1. Найбільший материк, що складається із двох частин: Європи і Азії. Знаходиться у Східній півкулі. Його береги омивають всі 4 океани. (Євразія)

  •   № 2. Материк, знаходиться в Східній півкулі. Майже навпіл перетинається екватором.  Його береги омивають води Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)
  •   № 3. Материк знаходиться у Західній півкулі, перетинається екватором. Його береги омивають води Тихого і Атлантичного океанів. (Південна Америка)
  •   № 4. Третій за розміром материк, знаходиться у Західній півкулі. Його береги омивають води Тихого, Атлантичного і Північного Льодовитого океанів. (Північна Америка)
  •   № 5. Найменший материк, що знаходиться в Східній півкулі. Його береги омивають води Індійського і Тихого океанів. (Австралія)
  •  № 6. Найвищий материк на землі, знаходиться на Південному полюсі. Омивається водами 3-х океанів. (Антарктида)

Там дивні рослини,

Там міднії гори.

А річка тече, широченна , як море. ( Південна Америка)

Все як диво тут сприймаю я

Незвичайна ця …. ( Австралія)

Чи насправді так, чи може сонце,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюблениця сонця

Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)

Відкритий був він

Випадково –

Той світ , що називають

Новим.   ( Північна Америка)

У будь-яку погоду

           все навкруги із льоду.  ( Антарктида)

  Я -  найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія).

 

VIII. Оцінювання

Учні зачитують щоденники спостережень.

 

 

VIII. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

\\TEACHER\public\Пазли\Африка.jpg

\\TEACHER\public\Пазли\Євразія.jpg

\\TEACHER\public\Пазли\Південна Америка.jpg

\\TEACHER\public\Пазли\Антарктида.jpg

\\TEACHER\public\Пазли\Австралія.jpg

 

 

\\TEACHER\public\Пазли\Північна Америка.jpg

 

docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
1504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку