Інтегрований урок " Птахи взимку"

Про матеріал
Інтегрований урок, де поєднані уроків мови, читання, я досліджую світ, технологій, що дозволяє провести цікавий урок.
Перегляд файлу

    Тема проєкту. Зимуючі птахи.

Тип проєкту: навчальний, інтегрований („Я  пізнаю світ”, математика, українська мова, літературне читання, технології).

Форми роботи:

  • інтерв’ю;
  • розповідь;
  • робота в групах.
  • парна робота

Мета проєкту: встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі та життям птахів; продовжувати формувати вміння порівнювати птахів за істотними ознаками, класифікувати їх; Вчити дітей узагальнювати, систематизувати знання про текст, розвивати логічне мислення, вчити уважно слухати і відповідати на запитання; збагачувати словниковий запас. Розвивати зв’язне мовлення, вміння спостерігати за тваринним світом та вміння робити висновки, узагальнення. Виховувати любов до рідної природи, до птахів, бажання їм допомагати.

Хід проєкту

І. Організаційний момент.

Сьогодні урок – відкритий для всіх,

Багато гостей! Тож вітаємо їх.(Ласкаво просимо!)

Кому дозволено сісти першим? (Дівчаткам)

Правильно, спочатку – краса, а потім сила.

І. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.

 1. «Очікування результату»

Урок розпочався.

  • Діти, який у вас настрій?
    (Діти показують свій настрій мімікою)
  • .Що ви очікуєте від уроку?
  • Подумайте і закінчіть речення.«Від уроку я очікую…»
  • «Наш урок буде….»
  • «На уроці ми будемо..»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1."Мозкова атака".

- Сьогоднішній урок ми хотілося б розпочати з вірша С.Гордієнко. Послухайте його уважно.

ПЕРШИЙ СНІГ
Ще вчора листячко кружляло
У золотавому танку.
На ранок враз зима настала
І свіжість принесла п'янку.
І цей тонкий та ніжний запах
Прийшов до мене уві сні.
А ранком кіт приніс на лапах
Пухнастий білий перший сніг!
С. Гордієнко

2. Робота з календарем. Гра "Мікрофон".

  • Про яку пору року вірш? (Зиму.)
  • Доберіть спільнокореневі слова до слова ЗИМА.
  • Яке ваше відношення до цієї пори року?
  • Назвіть зимові місяці (Грудень, січень, лютий.)
  • Який зараз місяць? (листопад.)
  • Яка це частина мови? (Іменник.)
  • Визнач рід, число, відмінок цього слова.
  • Яке число? (21 листопада.)
  • Стан неба? (Похмуре.)
  • Яка температура повітря порівняно з початком осені? (Нижча.)
  • Чому? (Бо сонце опустилося нижче і погано нагріває землю.)
  • Які зміни відбулися в природі взимку? (Відлетіли птахи, люди одягаються тепліше, випав сніг, є мороз тощо.)

 ( Слайд №1 «Зимовий пейзаж»)

ІІІ.Мотивація пізнавальної діяльності. Перевірка домашнього завдання
Надання необхідної інформації.

  • Коли настає зима за календарем?
  • Коли настала зима цього року?
  • Вдома вам необхідно було продумати і записати ознаки зимової пори. Зачитайте їх.

     - За календарем зима починається 1-го грудня. Учені вважають початком зими 22 грудня - найкоротший день року. Сонце в цей день піднімається невисоко над обрієм. У природі зима настає щороку в різний час. Початком зими вважають дату, коли встановиться стійкий сніговий покрив.Ось і настала довгоочікувана зима в нашій місцевості. Скоро усе вкриється пухнастою ковдрою. Ударить перший морозець. Він скує береги і засклить ставок суцільною прозорою шибкою. Проміння сонця буде відсвічуватися в цьому дзеркалі. Край берега будуть витанцьовувати сонячні зайчики.Дрімає зимовий ліс. Холод скував дерева. Застигли білі берези і могутні дуби. Ніби все завмерло. Але про життя в лісі нагадує ланцюжок слідів на снігу.

(Слад № 2 « Сліди птахів»)
- Як ви гадаєте чиї це сліди помітні на білосніжному зимовому просторі?

IV. Дослідницька діяльність.

  1. Гра "Передбачення"

- Про яких саме птахів в нашому проекті ми будемо говорити, ви дізнаєтеся, коли розв’яжете приклади і застосуєте ключ

Гра „Естафета”.

 ЗИ

МУ

 Ю

 ЧІ

 

 ПТА

 ХИ

456

3184

 11550

25422

 

44824

97945

 

1368 : 3 = 456

ЗИ

74578+23367= 97945

ХИ

 4237*6= 25422

ЧІ

48345-3521= 44824

ПТА

3452-268= 3184

МУ

1650*7= 11550

Ю

 

 

 

 

 

(Слад № 3 « Зимуючі птахи»)

V. Розвиток інтелектуальних та творчих здібностей.

  1. Бесіда.
    • Яких птахів називають зимуючими? (Тих, що на зиму не відлітають у вирій.)
  2. Гра "Перекладачі". Фронтальна робота.
  • Уважно розглянте наступне завдання. Слова в цьому завдання зашифровані. Спробуйте їх відгадати і назвати.


Убгол (голуб)ронаво (ворона)
лекале (лелека)нисичка (синичка)
росока (сорока)льражуве (журавель)
роцьбего (горобець)телдя (дятел) Гурсні(снігур), соав (сова), каршиш (шишкар)

( Слайд № 4 « Назви птахів»)

- Чи всі птахи, яких ви назвали залишаються у наших краях на зиму?

  1. Усний журнал "Пернаті друзі". Повідомлення про птахів.

       Синиці-лісові птахи,які завжди із першими приморозками прилітають до людських осель,тому що їм,бідолашним,в лісі не вистачає їжі.В морозяні ночі зграйки синиць залазять у дупла,щілини будівель і сплять,тісно притулившись одна до одної,утворюючи пухнасту кулю,із якої стирчать хвостики. Така ночівля допомагає синичкам зберегти тепло…

( Слайд №5 « Синичка»)
         Снігурі - птахи ряду горобиних, родини в'юркових. Взимку живиться ягодами, бруньками і насінням деревних порід. Дуже гарна особливість цієї птиці у тому, що вона має червону гордо випираючу грудку, за що її впізнають майже всі. Усю осінь і зиму снігурі тримаються зграйками.

( Слайд № 6 « Снігурі»)

Голуби. У деяких видів голубів  пір'я спеціальної форми, яке може допомогти їм летіти на швидкостях повільніше за звичайних. У інших різновидів є пір'я, яке робить певні звуки під час польоту. Цікаво, що Голуби спілкуються один з одним за допомогою цих звуків.Цікавий факт, голуби п'ють незвичайним способом. Голуби засовують свій дзьоб у воду і смокчуть рідину через нього, начебто це була соломка.

 ( Слайд № 7«Голуб»)

  -  Життя дятлів тісно пов'язане з деревами. На них вони їдять, гніздяться, ховаються від воро­гів. Цих птахів називають лікарями дерев, бо вони знищують величез­ну кількість комах-шкідників..Узимку, коли немає комах, вони їдять на­сіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромлюючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають "дятлова кузня".

( Слайд № 8 « Дятел»)

   шишкарі. Не важко помітити на дереві шишкарів. Особливо вирізняються на фоні темно-зеленої ялини яскраво-червоні, вогнисті самці. Побачити такого красеня у зимовому лісі – і очам своїм не повіриш: птах то сидить на гілці, чи горить новорічний ліхтарик? Таким дзьобом, як у шишкаря, не піднімеш з землі насінину, не схопиш жука чи гусінь, не піймаєш метелика. А от шишки патрати ним зручно - тільки торкнеш, а вона вже й розкрилася. 

( Слайд № 9 « Шишкар»)
 

 

     Той факт, що горобець - найвідоміший птах у світі, можна пояснити властивими йому особливостями. Це дуже цікавий і водночас обережний птах. Свою роль у цьому зіграло його вміння пристосовуватися. Він звик до їжі, яку приносять люди: крихти хліба, зерно та інший пташиний корм.   Він скльовує бруньки з фруктових дерев, а іноді їсть і насіння зернових культур.  У період гніздування горобці „відпрацьовують" частину нанесених збитків: пташенятам приносять не зерно, а дрібних комах, в основному тлю.

( Слайд № 10 « Горобець»)

 

Сойка

Сойка - птах з красивим оперенням. На чорних крилах є яскраві, чорно-блакитні „люстерка" і білі плями. На голові піл час тривоги помітний маленький чубок. Сойка - це полохливий птах, якого в лісі легше почути, ніж побачити. На невеликі відстані сойка літає стрімко і жваво. У цього птаха є цікава звичка - він сідає на мурашник і дозволяє мурашкам „проходжатися" у своєму оперенні.

( Слайд №11 « Сойка»)

VI. Узагальнення добутих знань.

- Люди здавна спостерігали за голосами і поведінкою птахів у теплу і холодну,ясну сонячну і похмуру дощову погоду. Звідси-прикмети.

1. Парна робота    « Склади речення-прикмету»

- Зачитайте слова, які записані у кожної пари на листочку. Подумайте, як треба розташувати слова в відповідному порядку, щоб вийшло речення – прикмета.

( цвірінькають , перед вікном, на відлику, снігурі)
Снігурі перед вікном цвірінькають - на відлигу.

( ховаються, на мороз, в укриття, горобці, або заметіль)
Горобці ховаються в укриття –на мороз або заметіль.

( зима, синиця, до хати, у двір)
Синиця до хати - зима у двір.

- Назвіть синоніми до слова заметіль.( завірюха, метелиця, курява, хуртелиця, завія)
( Слайд № 12, 13, 14 « Прикмети»)

Фізхвилинка
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця піднімають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зерна вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечко хутко сіли.

2. Творча робота « Прохання зимуючої пташки»

-   Найважче птахам приходиться взимку, коли падає білий лапатий сніг і віють холодні вітри., а найсміливіші, залишаються зимувати. Тому люди повинні дбати про пернатих. Адже птахи не тільки прикрашають наше життя, вони перші помічники людини у боротьбі проти шкідливих комах та гризунів. Їх здавна називають санітарами лісу та полів. Уявіть собі, що зимуючі пташки звернулися до вас за допомогою. Яке б на вашу думку могло бути прохання.

- На сніжинках складіть повідомлення, прохання  від усіх зимуючих птахів.
Любі діти!

Допомагайте нам узимку.

Адже від нас,

пернатих друзів,

залежить санітарний стан рослин.

А за вашу допомогу

і турботу ми віддячимо своїм

дзвінким і радісним співом.

( Учні працюють самостійно під тиху музику)

( Слайд № 15 « Завірюха»)

3. Читання тексту « Зимове життя птахів»

 

- Перш ніж ми прослухаємо оповідання « Зимове життя птахів» уважно подивіться на текст. Вам необхідно переставити частини тексту в належній послідовності.

( Учні самостійно переглядають текст, а потім зачитують текст в правильній послідовності.)

 

Зимове життя птахів

 Це був вихідний день. Він був зимовий, морозний. Дерева і кущі вкрилися снігом. Сніг іскрився і скрипів під ногами.

Взимку птахам голодно і холодно. Діти вирішили допомогти птахам і зробили їм годівничку. Вони насипали туди зерна, насіння і повісили її на дерево. А самі сховалися за великим деревом і стали  спостерігати. А ось і перші гості прилетіли:  снігурі,  синиці, сіренькі горобці. Ось одна синичка сіла на гілочку дерева і їсть ягоди горобини, а горобці і снігурі дружно дзьобають насіння.

 Дітям було цікаво спостерігати за дружнім обідом птахів. Вони були раді що допомогли пташкам у тяжкий для них час. Важкувато жити пташкам узимку. Треба більше робити годівничок і постійно слідкувати, щоб там була для них їжа.

4. Робота над текстом

* «Торбинка запитань»

( Учні по черзі ставлять питання один одному за змістом тексту.)

* Читання « Знайдіть речення зі словом»

( Вчитель називає слово, учні відповідно знаходять та зачитують речення із цим словом. )

* Читання « Біг по доріжці»

( Учні читають текст повільно і тихо, швидко і тихо, швидко і голосно, повільно і голосно)

* Читання « Земля – небо»

5. Практична робота.

-  Що можна використати для виготовлення годівнички?

- Куди можна повісити годівничку?

- А ось що можна покласти в годівничку?

Учням пропонується назвати предмети, які вони бачать перед собою: насіння соняшника, гарбуза, дині, кавуна, просо, пшоно, крихти білого хліба, вівсяна крупа, ягоди горобини, яблуко, горіхи, сало.

Пам’ятайте! Не можна підгодовувати птахів смаженим насінням, солоними продуктами

 ( салом, м’ясом) та чорним хлібом.

( Повісити годівничку та насипати туди їжі для птахів»

6.Групова робота. « Завітали в гості птахи»

( Слайд № 16 « Завітали птахи»)

 

Учні отримують завдання в групах: прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.

Завдання І групи:

Дятел

Спина чорна, плечі білі, підхвісття  червоне. Голівка - на потилиці має червону шапочку Лоб і щоки - білі

Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю.
(Дятел)

Завдання ІІ групи:

Горобець

У птаха верх голови і щоки сірі, спинка коричнева , грудка сіра.  Під горлом наявна велика чорна пляма, схожа на краватку.

Маленький хлопчик у сірій свитині
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)

 

Завдання ІІІ групи:

Снігур

На голівці в нього чорна шапочка. Спинку прикрашає чорний піджачок. На грудях і черевці майорять, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка.

Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі)

Завдання ІV групи:

Голуб

Цей тпах може мати різні відтінки, але зазвичай тулуб світло-сірий, з білуватим надхвістям і чорними смугами на крилах. . Хвіст закруглений, зазвичай з темним закінченням і білою облямівкою по краях

    Невеличкий, біло- сірий,
     Що його в небесний шир
     Люди радісно пускають
     Сповіщати всіх про мир
     Кожний цього птаха знає,
     Його назву відгадає.
( Голуби)

Завдання V групи

Сорока
Голова, шия, спина, горло, воло і верхня частина грудей блискучо-чорні,  поперечна смуга на спині та нижній частині тіла білого кольору. Завдяки білим плямам на боках птах дістав народну назву ...

Над подвір'ячком літає,
Все блискуче підбирає.
І сварлива й білобока.
Відгадай, хто це? (Сорока)

Завдання VІ групи:

Синичка
Вона невеличка за розміром. Голівка в неї чорна. Біля кругленького ока біла пляма.. Спинка  зеленкувата.  Грудка  жовтенька.
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …
(Синички)

VIІ. Презентація отриманих результатів. Виставка проєктів

( Прикріплювати зроблених птахів до годівнички)

1.Презентація роботи.. ( Слайд № 17 « Птахи біля годівнички»)

2."Крісло автора".

  • Які зміни сталися у природі взимку?
  • . Перелічіть зимуючих птахів.
  • . Що для птахів страшніше - голод чи холод?
  • Що трапиться, якщо зникнуть усі птахи?

3. Оцінювання учнів

VIІІ. Підсумок.

     - Що ви дізнались нового під час роботи над проектом?

  • Чого ви навчились?
  • Чим ми можемо допомогти птахам узимку?
  • Я дякую вам за роботу. Ростіть здоровими і сильними, добрими та мудрими. Бережіть природу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 126

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

Конспект інтегрованого

 уроку – проєкту

« Зимуючі птахи»

 

 

 

 

 

 

 

                                                підготоувала

                                                                 вчитель вищої категорії

                                                      вчитель - методист

Бугайова Тетяна Олександрівна

Завдання № 1. Розв’яжи приклади.

1

3

6

8

3

 

 

З

 

7

4

5

7

8

Х

  

 

 

4

2

3

7

Ч

 

 

 

 

 

 

 

И

 

2

3

3

6

7

И

 

 

 

 

 

 

6

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

8

3

4

5

П

 

 

 

1

6

5

0

Ю

 

 

 

 

3

4

5

2

М

 

3

5

2

1

Т

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

2

6

8

У

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розташуй відповіді прикладів в порядку зростання, впиши відповідні склади в клітинки та розгадай слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання № 2.

Подумай, як потрібно переставити склади, щоб прочитати назви птахів, запиши їх.

убгол  _________                    ронаво ________                    лекале _________

нисичка _________                 росока _________                  льражуве _________
роцьбего ________                  телдя __________                  гурсні ________

соав ________                             каршиш _________

Завдання № 3. Знайди відповідне повідомлення про птаха і виразно прочитай.

     Синиці-лісові птахи,які завжди із першими приморозками прилітають до людських осель,тому що їм,бідолашним,в лісі не вистачає їжі.В морозяні ночі зграйки синиць залазять у дупла,щілини будівель і сплять,тісно притулившись одна до одної,утворюючи пухнасту кулю,із якої стирчать хвостики. Така ночівля допомагає синичкам зберегти тепло…
   Снігурі - птахи ряду горобиних, родини в'юркових. Взимку живиться ягодами, бруньками і насінням деревних порід. Дуже гарна особливість цієї птиці у тому, що вона має червону гордо випираючу грудку, за що її впізнають майже всі. Усю осінь і зиму снігурі тримаються зграйк

          Голуби. У деяких видів голубів  пір'я спеціальної форми, яке може допомогти їм летіти на швидкостях повільніше за звичайних. У інших різновидів є пір'я, яке робить певні звуки під час польоту. Цікаво, що Голуби спілкуються один з одним за допомогою цих звуків.Цікавий факт, голуби п'ють незвичайним способом. Голуби засовують свій дзьоб у воду і смокчуть рідину через нього, начебто це була соломка.

        Життя дятлів тісно пов'язане з деревами. На них вони їдять, гніздяться, ховаються від воро­гів. Цих птахів називають лікарями дерев, бо вони знищують величез­ну кількість комах-шкідників..Узимку, коли немає комах, вони їдять на­сіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромлюючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають "дятлова кузня".

 


 Завдання № 4. Переглянь частини тексту, розмісти їх в відповідному порядку, прочитай. 

 

Зимове життя птахів

         Дітям було цікаво спостерігати за дружнім обідом птахів. Вони були раді що допомогли пташкам у тяжкий для них час. Важкувато жити пташкам узимку. Треба більше робити годівничок і постійно слідкувати, щоб там була для них їжа.

        Взимку птахам голодно і холодно. Діти вирішили допомогти птахам і зробили їм годівничку. Вони насипали туди зерна, насіння і повісили її на дерево. А самі сховалися за великим деревом і стали  спостерігати. А ось і перші гості прилетіли:  снігурі,  синиці, сіренькі горобці. Ось одна синичка сіла на гілочку дерева і їсть ягоди горобини, а горобці і снігурі дружно дзьобають насіння.

 

       Це був вихідний день. Він був зимовий, морозний. Дерева і кущі вкрилися снігом. Сніг іскрився і скрипів під ногами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Зачитайте слова, які записані у кожної пари на листочку. Подумайте, як треба розташувати слова в відповідному порядку, щоб вийшло речення – прикмета.Запишіть його.

( цвірінькають , перед вікном, на відлику, снігурі)


__________________________________________________________________

 

 

 

- Зачитайте слова, які записані у кожної пари на листочку. Подумайте, як треба розташувати слова в відповідному порядку, щоб вийшло речення – прикмета. Запишіть його.

( ховаються, на мороз, в укриття, горобці, або заметіль)


__________________________________________________________________

 

 

 

- Зачитайте слова, які записані у кожної пари на листочку. Подумайте, як треба розташувати слова в відповідному порядку, щоб вийшло речення – прикмета. Запишіть його.

( зима, синиця, до хати, у двір)

_____________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання І групи:

 

Прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.

Спина чорна, плечі білі, підхвісття  червоне. Голівка - на потилиці має червону шапочку Лоб і щоки - білі

Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю.


 

Завдання ІІ групи:

Прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.

У птаха верх голови і щоки сірі, спинка коричнева , грудка сіра.  Під горлом наявна велика чорна пляма, схожа на краватку.

Маленький хлопчик у сірій свитині
По дворах стрибає, крихти збирає.
 

Завдання ІІІ групи:

Прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.

 

На голівці в нього чорна шапочка. Спинку прикрашає чорний піджачок. На грудях і черевці майорять, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка.

 

Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…

 

Завдання ІV групи:

Прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.

Цей тпах може мати різні відтінки, але зазвичай тулуб світло-сірий, з білуватим надхвістям і чорними смугами на крилах. . Хвіст закруглений, зазвичай з темним закінченням і білою облямівкою по краях

    Невеличкий, біло- сірий,
     Що його в небесний шир
     Люди радісно пускають
     Сповіщати всіх про мир
     Кожний цього птаха знає,
     Його назву відгадає.
 

Завдання V групи

Прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.

Голова, шия, спина, горло, воло і верхня частина грудей блискучо-чорні,  поперечна смуга на спині та нижній частині тіла білого кольору. Завдяки білим плямам на боках птах дістав народну назву ...

Над подвір'ячком літає,
Все блискуче підбирає.
І сварлива й білобока.
Відгадай, хто це?

 

 

 

 

 

 

Завдання VІ групи:

Прочитати та відгадати загадку, опис птаха та  відповідно розфарбувати його, зробити крильця з аркушу прямокутної форми способом згинання.


Вона невеличка за розміром. Голівка в неї чорна. Біля кругленького ока біла пляма.. Спинка  зеленкувата.  Грудка  жовтенька.


Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …
 

 

 

 

 

 

 


Складіть повідомлення,

прохання

від усіх зимуючих птахів.

 

doc
Додано
23 червня 2023
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку