9 клас. Сільське господарство України на прикладі українського борщу.
Мета.
Навчальна: продовжити формувати в учнів знання про географію сільського господарства України та світу (компетентності в природничих науках) на прикладі українського борщу; формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях (вміння навчатися впродовж життя)
Розвивальна: розвивати вміння виконувати наукове дослідження, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об’єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.
Виховна: виховувати інформаційну компетентність; повагу до традицій і звичаїв українського народу (загальнокультурна грамотність).
Завдання:
Тип уроку: інтегрований.
Форма уроку: захист проєктів
Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія, хімія, географія, інформатика
Обладнання: Географія: підручник для 9 класу закладів загал. Серед. Освіти/ Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник.; географічні атласи, інформаційні картки, ноутбуки, смартфони для пошуку інформації в мережі Інтернет, проєктор, матеріали роботи груп.
Структура уроку
Етапи проекту:
Підготовчий етап.
На першому уроці з теми «Первинний сектор економіки. Сільське господарство» в 9 класі було визначено форми та методи дослідження, створено групи, розподілені функції між учасниками. Учні розділилися на 5 груп:
1 група – «Географи». Дослідити географію основних інгредієнтів українського борщу, батьківщину основних рослин.
2 група – «Фізики». Пояснити прояви явища дифузія в процесі приготування борщу.
3 група - «Біологи». Провести біологічну класифікацію основних складових (рослин), які використовуються під час приготування борщу.
4 група – «Інформатики». Створити карту знань «Географія українського борщу»
5 група - «Технологи». Підготувати рецепт класичного українського борщу.
II. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
Соціогеографічний практикум
III. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання
ЮНЕСКО внесла український борщ до списку нематеріальної культурної спадщини, що потребує охорони. В Україні це назвали перемогою у "борщевій війні" з РФ. ЮНЕСКО мала розглядати рішення щодо борщу в 2023 році, однак зробила це швидше через розв'язану Росією війну проти України. Асоціація постачальників торговельних мереж України звернеться до найвідоміших кухарів України щодо рецепта борщу, який можна вважати класичним. Оскільки рецептів борщу багато, і вони відрізняються в багатьох регіонах нашої країни, то знайти класичний борщ, який ще готували наші предки, є важливим завданням. Наш борщ повністю відповідає критеріям ЮНЕСКО, оскільки сприяє національному розвитку і каже про культурну ідентичність суспільства.
Ми з вами теж долучимося до цієї важливої справи і дослідимо український борщ з точки зору географії, фізики, біології та, звичайно, кулінарії.
IV. Презентація роботи групами (15 хв)
1 група – «Географи». Спираючись на дослідження технологів, ми з’ясували, що в класичному рецепті українського борщу мають бути: картопля, квасоля, морква, буряк, цибуля, капуста, помідори (томатна паста), часник, зелень (петрушка та кріп), спеції (перець червоний та чорний, лавровий лист), сіль, цукор, оцет. (Додаток 1)
Щоб дослідити походження рослин, що входять до борщу ми звернулися до мережі Інтернет та надали зібрані матеріали групі «Інформатики». (Додаток А)
Якщо ж говорити про складові борщового набору з точки зору сільськогосподарської спеціалізації України, то відомо, що під картоплею зайнято 1,6 млн. га, врожайність її складає 125 ц/га; валовий збір - 15 млн.т. Регіон вирощування – Полісся: Вінницька, Львівська, Сумська, Чернігівська області. У північній частині країни вирощують буряки, моркву, капусту, а в південних та південно-східних областях – помідори та цибулю. Квасолю зазвичай вирощують на присадибних ділянках. Масового поширення ця бобова культура знайшла на Закарпатті.
4 група – «Інформатики». Створити карту знань «Географія українського борщу» - таким було наше завдання. Карти знань можна зображувати на папері або на дошці вручну. Але зручнішим і ефективнішим є їх створення з використанням різного програмного забезпечення, що розроблене для роботи з картами знань. Таким чином створюють комп’ютерні моделі, що відображають структурно-логічні схеми. Сьогодні є достатня кількість безкоштовних для користувачів програм для створення карт знань. Нашу схему ми створили у середовищі FreeMind, яке завантажили з головного меню комп’ютера. Вікно редактора карт знань FreeMind містить меню, набір інструментів і робоче поле. З допомогою робочого поля ми ввели текст, встановили звя’зки між вузлами, додали малюнки. (Додаток А)
3 група - «Біологи». Ми, скористувались спеціальною довідковою літературою та інформацією з мережі Інтернет та провели біологічну класифікацію основних складових (рослин), які використовуються під час приготування борщу. (Додаток В)
2 група – «Фізики». Нашим завданням було пояснити прояви явища дифузія в процесі приготування борщу.
Для початку нагаю вам основні положення молекулярно-кінетичного вчення, а саме: 1) усі тіла складаються з частинок- молекул і атомів; 2) усі частинки безперервно і хаотично рухаються; 3) між частинками тіл існує взаємне притягання та відштовхування. Дослідним підтвердженням цих положень є броунівський рух та явище дифузії.
Дифузія – це взаємне проникнення речовин одна в одну, зумовлене безладним рухом частинок речовини. Це явище має важливе значення в житі людини. Ми з ним постійно зустрічаємося в науці, промисловості, сільському господарстві і в побуті.
Розглянемо це явище на прикладі приготування української національної страви – борщу. Окрім великої кількості основних продуктів про які нам розповіли географи: м’ясо, картопля, морква, буряк, цибуля, квасоля, борщ іще приправляють томатною пастою, сіллю, цукром, перцем. Господиням варто знати, що дифузія відбувається швидше за вищої температури, тому ці спеції, зазвичай кладуть наприкінці процесу приготування. Завдяки явищу дифузії борщ набуває червоного кольору, бо в нього потрапляють продукти червоного кольору (томатна паста та червоний буряк). Їх молекули проникають в проміжки між молекулами води і, як результат, вона стає червоною. В свою чергу сіль, перець, цукор, оцет теж завдяки явищу дифузії, надають страві неперевершеного кисло-солодкого смаку. Коли борщ схолоне, то зверху збирається жир, тому що молекули жирних речовин погано дифузують при кімнатній температурі і легші за молекули води, тому і збираються зверху. А який аромат стоїть на кухні , коли йде процес приготування борщу та ще довгий час по його завершенню! Процес дифузії відбувається в газах (повітрі).
5 група - «Технологи». Наше завдання виявилося дуже непростим. Апетитний червоний борщ зі сметаною і часниковими пампушками - справжній символ української кухні у всьому світі. Існує безліч варіантів приготування цієї традиційної і всіма улюбленої страви. Ми пропонуємо вам «повернутися до витоків» і випробувати класичний рецепт українського борщу.
Що таке український борщ?
З одного боку, це просто один із видів супу. Однак кількість рецептів супів у світі обчислюється, напевно, мільйонами, і тільки одиниці з них мають таку всеохоплюючу популярність. Так що ж такого особливого в українському борщі? Борщ отримав свою назву від старого слов'янського слова «br'sch», що означає «буряк». З незапам'ятних часів немає нічого кращого, ніж з'їсти велику миску гарячого борщу, коли ви приходите додому в холодний зимовий день. Багато українців погодяться з думкою, що борщ зігріває не тільки тіло, але і душу. Борщ унікальний тим, що це блюдо, яке може бути подане як у якості повсякденної їжі, так і на святах та урочистих заходах.
Що таке «справжній борщ»?
Кожен регіон в Україні має свій власний стиль приготування борщу. Всі рецепти мають різні назви, щоб відрізнити їх один від одного, але є головне, що відрізняє справжній борщ. Він повинен бути домашнім! Ви можете спробувати борщ в ресторані, але навіть у кращих із них ви не відчуєте того унікального «домашнього» смаку і духу, що відрізняє «справжній» борщ від «несправжнього». Ось зразок рецепту «червоного» борщу, який може бути використаний у якості «відправної точки» для створення ваших власних унікальних кулінарних «борщових» шедеврів.
Рецепт українського борщу
Інгредієнти
Борщ з пампушками
Процес приготування
Вам знадобиться 5-6 літрова каструля.
V. Закріплення знань (5 хв)
VІ. Рефлексія (4 хв) Орієнтовні запитання:
VІІ. Підсумки уроку (4 хв)
Не дивлячись на інтернаціональне походження складових нашого українського борщу, страва по праву мусить належати до культурної нематеріальної спадщини ЮНЕСКО, бо:
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)
Повторити параграфи 11-13
Додаток А
Карта знань «Географія українського борщу»
Додаток Б
Біологічна класифікація рослин, що входять до складу борщу
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Еукаріоти (Eukaryota) |
Зелені рослини (Viridiplantae) |
|
Вищі рослини (Streptophyta) |
|
Покритонасінні(Magnoliophyta) |
|
Клас: |
|
Аралієцвіті (Apiales) |
|
Окружкові (Apiaceae) |
|
Рід: |
Кріп (Anethum) |
Вид: |
Кріп городній |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|