Конспект інтегрованого уроку географії і хімії для 9 класу на тему "Хімічна промисловість України" + презентація

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку розкриває тему навчальної програми, розкриваючи міжпредметні зв'язки, зокрема з хімією. Матеріали можна використовувати на уроках географії та хімії.

Перегляд файлу

Тема: Хімічне  виробництво. Значення та особливості технологій 

           хімічного виробництва. Чинники розміщення основних 

           виробництв                                                                                   (9 клас)

 

Мета: сформувати знання про значення та галузеву структуру хімічної             промисловості; систематизувати знання про особливості технологій хімічного виробництва на прикладі виробництва добрив, сульфатної кислоти та пластмас, сировинну базу та чинники розміщення основних виробництв; розвивати уміння самостійно логічно мислити та знаходити причинно-наслідкові зв’язки, удосконалювати навички роботи з картами та таблицями навички складання хімічних рівнянь, виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів.

Обладнання: підручники, атласи, економічна карта України,                                                               ілюстративний матеріал, відеофільм, презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід  уроку

І. Організація роботи класу

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бліц – опитування: (слайд)

1.Які сектори виділяють в економіці країни?

2. Який із секторів ми вивчили? Які галузі він включає?

3. Який сектор економіки вивчаємо? Які галузі вже вивчили?

4. Які типи електростанцій ви знаєте?

5. Яку природну сировину використовують на ТЕС та в металургії?

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. Оголошення    теми  і мети уроку

Розповідь учителя («приваблива мета», демонстрація відеофрагменту)

  • Ми починаємо вивчати особливу галузь господарства. Перші речовини цього виробництва створювали ще в давні часи. А швидкого розвитку як галузь набула в ХХ ст. Її продукціювикористовують усі галузі без винятку. Має різноманітну сировинну базу (від мінералів до відходів інших виробництв. Ми з вами щодня користуємось товарами, виробленими на підприємствах цієї галузі.
  • Так. Це  хімічна промисловість. В ХХ ст. синтезовано 400 тисяч хімічних речовин і щороку з’являється ще 3 тисячі. Речовини створюються з наперед заданими властивостями …

Про яку галузь сьогодні буде йти мова на уроці?

Тема уроку:  Хімічне виробництво

Ви дізнаєтесь:

Яку роль відіграє хімічна промисловість?

Які галузі об’єднані в її складі та яку продукцію виробляють?

Ви навчитесь:

Характеризувати сировинну базу хімічної промисловості.

Пояснювати чинники розміщення підприємств.

Визначати та знаходити на карті райони розвитку галузі.

Аналізувати міжгалузеві зв’язки.

Здійснювати технологічні процеси на підприємстві.

Оцінювати вплив хімічного виробництва на довкілля.

                           

План

1. Значення хімічної промисловості.

2. Галузева структура.

3. Природно-сировинна база та використання відходів.

4. Хімічні процеси в основі виробництва сульфатної кислоти, пластмас.

5. Чинники розміщення основних виробництв.

IV. Вивчення матеріалу нової теми

1.  З’ясуємо особливості хімічного виробництва та значення його в  

       господарстві.

  • Забезпечує всі галузі господарства хімічними технологічними матеріалами
  • Виробляє товари масового споживання
  • Створює нові матеріали з наперед заданими властивостями
  • Сприяє переробці відходів інших виробництв
  • Зумовлює науково-технічний прогрес інших галузей

Спрогнозуємо які чинники сприяють розвитку хімічної промисловості в Україні:

природний - наявність широкої сировинної бази;

економічний - наявність споживачів,потреба переробки відходів виробництв;

соціальний - наявність кваліфікованих трудових ресурсів.

2. Галузева структура та особливості технології виробництв (робота з   

    таблицею слайда)

Гірнича хімія – видобуток мінеральної сировини: калійні та кухонні солі, сірка, фосфорити …

Де в Україні є поклади цих корисних копалин?

(робота з картами)

Основна хімія – виробництво соди, мінеральних добрив, кислот.

Хімія органічного синтезу – виробництво пластмас, хімічних волокон, синтетичного каучуку.

Результат пошуку зображень за запитом "хімічна промисловість"

 

3. Особливості технологій окремих виробництв

Учитель хімії: Звернувшись до окремих хімічних виробництв спробуємо з’ясувати  чинникі, які потрібно враховувати при розміщенні підприємств хімічної промисловості.

Характеристика добрив (бесіда з учнями за схемою слайда)

 

Запитання для бесіди:

  • Поясніть, що ми називаємо добривами?
  • Яка різниця між мінеральними та органічними добривами?
  • За таблицею визначте, що лежить в основі класифікації мінеральних добрив?
  • До якого класу  належать добрива за хімічним складом?

(демонстрація колекції окремих видів добрив)

  • Якою властивістю повинні володіти добрива як речовини, щоб легко засвоюватись рослинами? (розчинні у воді)

Демонстрація досліду: Розчинність селітри у воді (демонструє учень).

  • Розглянте малюнок таблиці й спробуйте визначити за якою ознакою у рослин можна визначити нестачу того чи іншого мінерального добрива?

Виробництво сульфатної (сірчаної) кислоти

Учитель хімії: Пропоную побути в ролі хіміків-технологів на підприємстві основної хімії, що орієнтується на сировинну базу (гра Лото)

Сировина: SO3,  S,  SO2

Продукт:    H2SO4

Завдання: маючи сировинну базу скласти схему виробництва сульфатної кислоти і записати основні хімічні рівняння.

Демонстрація: Добута на виробництві кислота.

Запитання до учнів: Які фізичні властивості кислоти і на яку на вашу думку   потрібно звертати увагу при транспортуванні та розміщенні підприємств    виробництва (пропозиції учнів)

   

Слайд:  Значення кислоти

Органічний синтез на прикладі виробництва пластмас

(відеодемонстрація «Природні джерела»)

 

Завдання до схеми слайду:

  • Користуючись підручником хімії (ст.158) з’ясуйте, які вуглеводні добувають із запропонованих природних джерел (робота в групах).
  • Пригадайте, який вуглеводень є сировиною для добування пластмас?
  • Запропонуйте реакцію добування поліетилену

Демонстрація: Вироби із пластмас.

Завдання: Назвіть властивості, які виражають перевагу пластмас над іншими  

                   матеріалами і виробами? Чи є негативні властивості?

 

3. Природно-сировинна база та використання відходів виробництв.

Пов’язане зображення

 

4. Чинники розміщення підприємств.

Робота в парах.

Опрацюйте матеріали таблиці 15. Визначте основні чинники розміщення підприємств та наведіть приклади виробництв, що найбільше відповідають певному чиннику.

Сировинний  виготовлення пластмас, калійних добрив …

Енергетичний виробництво соди

Споживчийвиробництво сірчаної кислоти, фосфатних добрив

Водний виробництво хімічних волокон

Екологічний

V.  Закріплення нових знань і умінь.

Робота в групах.

  • Наведіть приклади міжгалузевих зв’язків хімічної промисловості з іншими галузями господарства
  • Наведіть приклади негативного та позитивного впливу хімічного виробництва на довкілля
  • Які види хімічного виробництва слід розвивати прискореними темпами? Чому?
  • Назвіть та покажіть на карті регіони України, що мають найкращі передумови для розвитку хімічної промисловості

 

VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання

Д/з:  параграф – 28 (географія),

         повторити параграф – 30 (хімія)

 

docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку