ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКА МОВА-ПРИРОДОЗНАВСТВО Складання тексту-опису «Їжачок» за малюнком та опорними словами

Про матеріал

Вчити учнів складати текст-опис за малюнком та опорними словами, добирати до тексту заголовок, слова, найбільш вдалі для опису. Формувати вміння стисло і в певній логічній послідовності висловлювати думку, передавати її зміст на письмі, формувати комунікативну компетентність. Вчити працювати в групі. Розвивати мовлення учнів, спостережливість, увагу, збагачувати їх словниковий запас. Сприяти підвищенню культури мовлення. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до тварин.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

УКРАЇНСЬКА МОВА-ПРИРОДОЗНАВСТВО

 

 

 

Складання

тексту-опису «Їжачок»

за малюнком та опорними словами

 

 

                                                                             Підготувала

                                                              вчитель

НВК «ЗНЗ-ДНЗ»

                                                               м. Дубна

                                                                         Зінькова А. А.

 

Тема. Розвиток мовлення. Складання тексту-опису «Їжачок» за малюнком та

опорними словами.

 

Мета. Вчити учнів складати текст-опис за малюнком та опорними словами, добирати до тексту заголовок, слова, найбільш вдалі для опису. Формувати вміння стисло і в певній логічній послідовності висловлювати думку, передавати її зміст на письмі, формувати комунікативну компетентність. Вчити працювати в групі. Розвивати мовлення учнів, спостережливість, увагу, збагачувати їх словниковий запас. Сприяти підвищенню культури мовлення. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до тварин.

 

Обладнання. Ноутбук, проектор, слайди, відеофільм, виставка книг, опорні картки.

 

Хід уроку

І. Організація класу

Нумо, діти, підведіться!

Гостям приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

         Сьогодні у нас незвичайний урок,

Бо разом ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що всіх нас навчає й збагачує мову.

А щоб праця наша була радісною і успішною, то ми будемо працювати під девізом:

Не просто слухати, а чути!

Не просто дивитися, а бачити!

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

 

ІІ. Емоційне налаштування класу на урок

        -  Який у вас настрій? Посміхніться. Подаруйте посмішку своїм друзям, гостям.

-  А зараз погляньте у вікно, зверніть увагу на ілюстрації.

-  Що ви помітили?

-  Яка зараз пора року? (Осінь)  (Слайди №1-2)

  •    Опишіть осінь на основі побаченого.

    Осінь (яка?) …, …, …, … .

- До нас прийшла золота осінь. Вона, ніби справжня художниця, без пензля, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал.  Як завжди чарівна, щедра. Вона щороку дарує нам свої смачні, соковиті плоди – яблука та груші, розфарбовує в різні барви листя дерев. Прекрасна золота пора, велична і яскрава, щедра і багата.

- Діти, заплющіть на мить очі і уявіть себе в осінньому лісі. Чи таким ви уявляєте осінній ліс? (Слайд №3)

- Тихо, спокійно в осінньому лісі. Величні крона дерев з насолодою купаються            в останніх теплих сонячних промінчиках. Навіть найменший вітерець зриває з дерев останнє багряне листя. Різнобарвне – червоне, жовте, зелено-коричневе, золотисте, воно в величному вальсі майже нечутно лягає нам під ноги. Ступаєш по м’якому барвистому килимку, а він тихо шарудить собі, розповідаючи все нові й нові осінні рапсодії. (Відеофільм «Осіння симфонія»)

  •    Коли я переглядав, я бачив… (Слайд №4)
  •    Коли я переглядав, я чув…
  •    Коли я переглядав, я відчув…

 

Іще не сніг, і навіть ще не іній,

Ще чути в полі голос череди.

Здригнувся заєць – ліс такий осінній!

Куди не ступиш – все щось шарудить.

Чи, може, то спинається грибочок,

Чи, може, то скрадається хижак…

То пролетить невидимий листочок…

То пробіжить невидимий їжак…

- Уявили собі осінній ліс? А тепер спробуйте самі скласти кілька красивих речень про осінь.

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

(Складання учнями невеличких творів з 3-5 речень про осінь)

  •    Хоч як би тихо не було в осінньому лісі, та він ніколи не буває порожнім. Лісові мешканці жваво готуються до зими. А кого можна зустріти в цю пору у лісі?

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

- Послухайте загадку і спробуйте відгадати, кого ми сьогодні будемо описувати, яка тема і завдання нашого уроку.

         Загадка

 В нього стільки голочок,

 Як у небі зірочок.

 Та не має бідний нитки,

 Не пошиє шапки, свитки,

         Рукавиць, чобіточок.

         Сів та й плаче… (Їжачок) (Слайд №5)

 

Метод передбачення. Визначення теми і завдань уроку учнями

- Я вважаю, що темою нашого уроку буде …, тому що …

- Я передбачаю, що ми будемо …, … . (Слайд №6)

 

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Я очікую, що ви будете правильно, точно і красиво висловлювати свої думки, фантазуватимете і уявлятимете. Ваше мовлення збагатиться образними словами й виразами. А чи здійсняться ваші очікування, ви скажете в кінці уроку.

 

- Щоб описати цю лісову тваринку, необхідні знання.

- Хто з вас знайшов скоромовки про їжачка?

1. Їжачок- добрячок восени пішов в лісок.

    Ягідок, грибів зібрав, їжачатам всім роздав.

2. Їжачок їжаченят вчив ховатись від звірят.

 

- Які загадки про лісову тваринку ви знаєте?

1. Дивний звірок, круглий, мов колобок.

    Голки стирчать, спробуй узять.

2. В мене шубка з колючок

    В мене сіра спинка.

    Ніс, як чорний п’ятачок,

    Очі – намистинки.

3. Гострі голки стирчать із клубочка –

    Не пошиєш ти ними сорочку,

    Бо гуляє по лісі клубочок

    Та шукає смачненький грибочок.

    Цей клубочок з голочок

    Має назву - … (Їжачок)

 

  •    Розкажіть вірші про їжачка. (Діти розказують вірші)
  •    Давайте пригадаємо все, що ви знаєте  про їжака з інших уроків. На уроці у нас працюватиме довідкове бюро у складі: природознавці, мовознавці, українознавці, літературознавці.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Довідкове бюро

 

1. Природознавці 

Енциклопедична довідка

Їжак – дика тварина. Поширені вони по всій Україні. Це – нічний хижак. Вдень вони сплять у своїх схованках, а надвечір, після заходу сонця,  покидають схованки і до самого ранку розшукують їжу. Це  невелика тварина. Довжина тіла – 20 - 30 см. Маса – 700 - 800 г, з коротким хвостом (довжина – до 3 см). За ніч він проходить інколи до 3 км. Живиться їжак різноманітною їжею – комахами і їх личинками, молюсками, черв’яками, жабами, ящірками, гризунами, зміями, а також ягодами, жолудями, спілими яблуками, грушами.

У випадку небезпеки їжак згортається у клубок, притуляє голову до черева, втягує лапки і хвіст під себе. Голки – це видозмінене волосся, розміщене тільки на спині, а мордочка і живіт вкриті звичайним хутром.

Восени, коли примерзає грунт, тварина, згорнувшись у неміцний клубок, впадає у сплячку аж до березня.

На початку літа в самки зявляється 5-7 малят. Вони сліпі, голі, проте дуже швидко розвиваються. Їхнє тіло вкрите м’якими білуватими шипами на спині, які потім змінюються колючками. Мати годує малят молоком. Самостійне життя вони починають восени.

Завдяки своєму колючому панциру їжаки майже не мають ворогів. Тільки лисиця зрідка примушує тваринку розгорнутися, закотивши її  у воду. Полюють на їжаків і пугачі, які своїми міцними лапами хапають їх, незважаючи на голки.

Їжаки – корисні тварини і заслуговують на охорону, бо знищують велику кількість шкідливих комах, мишоподібних гризунів.

  •    Хто може доповнити знання про їжачка? Це цікаво!

(Учитель звертає увагу учнів на виставку книг)

  •    Дуже багато цікавого матеріалу можна знайти не тільки про звичайного їжака. Адже є і морські їжаки, в яких, на відміну від звичайних, 3 ока. Існує 4 види їжаків без колючок. Звертайтеся до енциклопедій. Там ви знайдете багато цікавого.

 

  1. Мовознавці

     Звідки взялося в українській мові слово «їжачок», можна дізнатися з етимологічного словника. Звуть його так дуже давно. Давньоруське слово означало «колючий». У старослов’янській мові воно пов’язане з грецьким «ексіс» - «гадюка», тому і означає «той, хто поїдає гадюк».

     Слова, які характеризують зовнішність їжачка: бурий, сірий, коричневий, колючий, маленький, крихітний.

     Слова, які характеризують повадки їжачка: повільний, тихий, меткий, спритний, сполоханий, миловидний.

 

  1. Українознавці

             Народ склав багато приказок і прислівїв про їжачка.

Колючий, як їжак. (Про людину, гостру на язик).

Жалить, як кропива, і колеться, як їжак. (Про задерикувату людину).

На мені покатається, як на їжаку. (Про вперту людину).

 

  1. Літературознавці

     Назвіть казки, де одним із героїв є їжак. («Заєць і їжак» (Слайд №7), «Як заєць лисицю     перехитрив» (Слайд №8), «Їжакова наука» (Слайд №9))

(Виставка книг)

 

V. Повторення теоретичного матеріалу

  •    Прочитайте тексти про їжачка і визначте, який з них текст-опис. (Індивідуальні картки) (Слайд №10)

Їжак    

     Восени дбайливий їжак старанно готувався до зими. Він влаштував собі тепле зимівля. Натягав у нору, під старим пеньком, сухого запашного листя та встелив її м’яким лісовим мохом. Добре йому і затишно буде взимку спати у теплому кубельці.

Їжак    

    Їжак – корисна дика тварина. Він полює на шкідливих жуків та мишей, знищує жаб, ящірок та зміїв. І цим приносить користь. Полюбляє спілі яблука, груші, ягоди, а також молоко. Їжаків треба охороняти.

 

Їжак    

   Їжачок – дика тварина, яка веде нічний спосіб життя. Сам він сірий. Тіло вкрите гострими колючими голками. У нього короткі, тонкі лапки і видовжена гостра мордочка. Очі у тваринки маленькі чорні, ніби намистинки. Їжак - цікава тварина, надзвичайно пильна і обережна.

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Про кого йдеться в цих текстах?
  • Отже, тема в них спільна.
  • Про що довідались з першого тексту? З другого? З третього?
  • То який з текстів є описом? Чому?
  •         Чим відрізняється третій текст від першого? А від другого? Яка його мета?
  •         Яке питання можна поставити до третього тексту? (Який їжак?)
  •         То який з цих видів текстів ми складатимемо?

 

 

Текст-опис  (Слайд №11)

  •        Частина, в якій передається загальне враження про предмет
  •        Частина, в якій розкриваються ознаки предмета
  •        Висновок (але може і не бути)

 

Їжачкова фізкультхвилинка (Слайд №12)

 Раз! Два! Час вставати!

 Будемо відпочивати!

 Три! Чотири! Присідаймо,

 Швидко втому проганяймо!

 Пять! Шість! Засміялись,

 В боки ми понахилялись.

 Їжачок сьогодні в клас

 Завітав в осінній час.

 Будем бігати, стрибати,

 Щоб нам їжачка спіймати.

 Прудко їжачок втікає,

 Свої голки настромляє.

 Сім! Вісім! Час настав

 Повернутися до справ.

 

 VІ. Колективне складання тексту-опису

Вправа «Багаж знань». Робота над мовним матеріалом

(Складання робочого матеріалу)

Словникова робота

Тіло – (чим укрите? З чого в нього шубка?)         

Вушка – (які?)      

Очі – (що нагадують? З чим їх можна порівняти?)

Рильце – (яке?)

Ніс – (який?)

Лапки – (які?)

Хвіст – (який?)

Живіт – (який?)

    Для того, щоб було легше скласти опис їжачка, розгляньте ще раз його і прочитайте слова, які допоможуть нам краще описати цю тваринку. 

(Слайд №13)

Тіло вкрите голками.

Вушка маленькі.

Очі, ніби намистинки.

Рильце довге.

         Ніс блискучий.

         Лапки короткі, тонкі.

Хвіст маленький.

Живіт мякий.

 

  •    Щоб добре описати їжачка, треба дотримуватись таких вимог:
  1. Давати повні відповіді на запитання.
  2. Послідовно викладати свої думки.
  3. Стежити за мовою.
  •    Отже, ми вже говорили, що в зачині ми повинні висловити загальне враження про предмет чи явище, в даному випадку про їжачка.
  •    Де живе їжачок?
  •    Це свійська чи дика тварина? Чому?
  •    Чи можемо ми взимку побачити їжачка в лісі?
  •    Далі ми повинні описати самого їжачка: його тіло, лапки, очі, носик.

 

Робота в групах (Слайд №14)

  •         Попрацюємо в групах. Кожна група складе два-три речення про:
    •    Очі
    •    Носик
    •    Тіло їжачка

 

  •    Чим вкрита спинка їжачка?
  •    Які у нього лапки?
  •    А мордочка?
  •    Чим корисна ця тваринка?
  •    Яку назву ви дасте нашому твору?
  •    То як ви пропонуєте почати твір?
  •    У тексті ми будемо часто використовувати слово «їжачок», а щоб уникнути повторювань, їжачка потрібно назвати по різному. Які слова ви будете використовувати для покращення змісту твору?

(Їжачок – лісовий мешканець, лісова тваринка, їжак, колючий клубочок, маленьке звірятко, він, у нього …)

 

VІІ. Усне складання тексту-опису. Робота в групах

(3 учні – по 1 учневі з групи)

 

VIII. Написання твору. Робота у великих групах (диференційовано)

План (для сильніших учнів) (Слайд№15)

 

  1. Де живе їжачок?
  2. Це свійська чи дика тварина?
  3. Чим вкрите тіло їжачка?
  4. Яка у нього мордочка? А вушка?
  5. Який носик? Очі?
  6. Які у їжачка лапки?
  7. Чим корисний їжак?

 

Опорні картки (для слабших учнів)

Їжачок – невелика лісова тваринка.

Тіло у нього _________________

Голочки _____________________

Мордочка ____________________

Вушка _______________________

Ніс _________, схожий __________

Оченята, немов _________________

Лапки _________________________

Їжак полює на мишей.

 

IХ. Презентація робіт. Зачитування складених творів

 

Х. Редагування написаних творів

             Оцініть свою роботу на уроці.

 

ХІ. Підсумок уроку. Рефлексія (Слайд №16)

            -  Сьогоднішній урок навчив мене …

            -  Найцікавішим на уроці для мене було …

            -  Здобуті знання мені допоможуть …

       -  Чи справдилися ваші очікування?

       -  Подякуйте один одному за співпрацю на уроці.

doc
Додав(-ла)
Зінькова Алла
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
1114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку