Вправи для вироблення навичок читання та вдосконалення техніки читання СКОРОМОВКИ, ЧИСТОМОВКИ, АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ, ІГРИ

Про матеріал

Вправи для вироблення навичок читання та вдосконалення техніки читання

СКОРОМОВКИ, ЧИСТОМОВКИ, АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ, ІГРИ

Перегляд файлу

Вправи для вироблення навичок читання та вдосконалення техніки читання

СКОРОМОВКИ, ЧИСТОМОВКИ, АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ, ІГРИ

 

ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ НВК «ЗНЗ – ДНЗ» м. Дубна

 

ЗІНЬКОВА АЛЛА АНАТОЛІЇВНА

2014 РІК

 

 


  1. Робота над скоромовками

Сидів горобець на сосні,

Заснув – і упав уві сні.

Якби не упав уві сні,

Сидів би він ще на сосні.

 

На лужку ішов сніжок,

Вбрав лужок у кожушок.

По лужку стрибав Дружок

І пошкодив кожушок.

 

Ген стрибають на морозі

Три ворони на дорозі.

  • Кар-кар-кар!

За скоринкою погнались

На все горло розкричались:

  • Кар-кар-кар!

 

Шишка  впала – не розбилась,

Шишка в трави закотилась.

Наша Шура в ліс пішла,

Але шишки не знайшла.

Принесла вона додому

Лише радість, лише втому.

 

Мишеня у нірку чорну

Притягло трубу підзорну.

Ми тепер собі з нори

Всі побачимо двори.

І угледимо здаля –

Де той клятий кіт гуля.

 

Скрекоче сорока сороці:

  • А я у сорочці сорочій!

Сорока сороці скрекоче:

  • А в мене яєчко сороче!

 

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

 

Бук бундючивсь перед дубом,

Тряс над дубом бурим чубом.

Дуб пригнув до чуба бука –

Буде букові наука.

 

Обережний  хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лисом ліс.

 

Наш перепел підпадьомкає.

  • Підпадьом, підпадьом!

Та ще не випідпадьомкався.

 

Рак-татусь приніс з крамниці

Раченятам годівниці.

 

Біля баби баба сіла.

Баба бабі бубоніла.

Бубоніла з півгодини

Баба бабі про новини.

 

Ще дощ іде, періщить злива,

Щенятко вимокло, як хлющ.

А щиглик щебетун щасливий,

Щебече, пурхнувши на кущ.

                      Н. Забіла

 

Ти, малий, скажи малому,

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив’яже.

 

Ой був собі коточок,

Украв собі клубочок

Та й сховався у куточок.

На город заліз гарбуз, у землі засів,загруз.

Налетіла враз гроза й намочила гарбуза.

Зморщив лоба той гарбуз:

«Ох забув узять картуз…»

 

Запитала мишка мишку:

  • Ти чого погризла книжку?

Мишка їй відповідала:

  • Їжі іншої не мала.

                        В. Каліна

 

На річці серед мілин

Збудував собі лин млин.

Гріло сонце мілину,

І дрімалося лину

У млині на мілині.

А як млин?

А млин як млин:

Теж дрімав серед мілин.

                         М. Заєць

 

 

  1. Чистомовки

 

Ічка-ічка-ічка – біжить глибока річка.

Єчки-єчки-єчки – знесла качечка яєчки.

Чат-чат-чат – виводить каченят.

Чить-чить- чить – плавати  діточок  вчить.

Ічці-ічці-ічці – пливуть разом всі по річці.

 

Ець-ець-ець – подув сильний вітерець.

Ить-ить-ить – в небі синяя блакить.

Ає-ає-ає – осінню вже повіває.

Лі-лі-лі – відлітають журавлі.

Ок-ок-ок – зібрались діти на урок.

 

Ок-ок-ок – повзе маленький жучок.

Ко-ко-ко – діти п’ють молоко.

Ки-ки-ки – гуляють веселі малюки.

Ик-ик-ик – радісно сміявся Петрик.

Ку-ку-ку – бабуся заволікає нитку.

 

Ла-ла-ла – бігла річка край села.

Ля-ля-ля – на вербі зелене гілля.

Та-та-та – спіймала Марта кота.

Тя-тя-тя – треба довести справу до пуття.

Ду-ду-ду− незабаром у цирк піду.

Дю-дю-дю – зустрів дядечко суддю.

Са-са-са – вкусила песика оса.

Ся-ся-ся – поспіла малина уся.

 

Да-да-да – смачна у джерелі вода.

Ди-ди-ди – дай напитися води.

Жа-жа-жа – діти злякались вужа.

Жи-жи-жи – ти мені допоможи.

 

Ба-ба-ба – над ставком росте верба.

Бу-бу-бу – доглядаємо вербу.

Бі-бі-бі – сидить пташка на вербі.

Би-би-би – сорока полетіла з верби.

Бу-бу-бу -  дуже любимо вербу.

 

Жа-жа-жа – діти знайшли вужа.

Жі-жі-жі – ну й слизькі ці вужі.

Жи-жи-жи – з нами в ліс біжи.

Жа-жа-жа – випусти у ліс вужа.

 

Ча-ча-ча – звірі грають у м’яча.

Ці-ці-ці – нападаючі − зайці.

Чу-чу-чу – вовк ударив по м’ячу.

Ця-ця-ця – судить гру у них вівця.

 

А-а-а – Мурчика нема.

Е-е-е – де наш котик, де?

У-у-у – малу мишку дожину.

І-і-і – спить наш Мурчик на печі.

И-и-и – сняться солодкі сни.

О-о-о – не будіть його.

І-і-і – тихо,мишки, у норі.

 

Чи то лис, чи то ліс,

Чи то кинь, чи то кінь,

Чи то кит,чи то кіт –

Звуки путати не слід.

Гулі, гулі –

Такі очі, як моргулі,

Чинки, чинки –

Такі очі, як починки.

Чата, чата –

Такі очі,як горщата.

 

Че-че-че, че-че-че –

Бабуся калачі пече.

Ча-ча-ча,ча-ча-ча –

Дай, будь ласка, калача.

Чі-чі-чі, чі-чі-чі –

Їж смачненькі калачі.

 

Ля-ля-ля – вкрило снігом всі поля.

Ма-ма-ма – зайчику їжі вже нема.

Ок-ок-ок – забіг він у садок.

Ри-ри-ри – щоб погризти кори.

Ок-ок-ок – зайчик побіг у лісок.

Сі-сі-сі – раді зайчики усі.

Ма-ма-ма – скоро кінчиться зима.

На-на-на – прийде радісна весна.

 

Рі-рі-рі – що ти бачиш угорі?

Рю-рю-рю – бачу ясну зорю.

Рі-рі-рі – що ще бачиш угорі?

Ря-ря-ря – небо синє, як моря.

Рі-рі-рі – ще що бачиш угорі?

Ра-ра-ра – з комарами мошкара.

 

Ище-ище- ище – подув холодний вітрище.

Гу-гу-гу – всі дерева у снігу.

Ок-ок-ок – не чути голосу пташок.

Еву-еву-еву – стука дятел по дереву.

 

Щу-щу-щу, щу-щу-щу !

Ми пішли на площу.

Ощ-ощ-ощ, ощ-ощ-ощ!

Тут якраз почався дощ.

Щу-щу-щу, щу-щу-щу!

Всі сховались від дощу.

Му-му-му, му-му-му!

Повернулися додому.

Ли-ли-ли, ли-ли-ли!

Дуже раді ми були.

 

Ра-ра-ра -  дуже рада дітвора.

Арк-арк-арк – ми поїдем в зоопарк.

Ро-ро-ро – доберемось на метро.

Ру-ру-ру – в зоопарку кенгуру.

Ру-ру-ру – риє кріт собі нору.

Ру-ру-ру – заєць обдира кору.

Ра-ра-ра – закінчилася в нас гра.

 

Ан-ан-ан – дме холодний вітрюган.

Це-це-це – сипле сніг прямо в лице.

Ло-ло-ло – снігом землю замело.

Ля-ля-ля – стала білою земля.

Лі-лі-лі – ось замети чималі.

Уха-уха-уха – щипа мороз ніс і вуха.

Імо-імо-імо – до хати біжімо.

 

                      Одуд

  • Ду-ду-ду , чі-чі-чі…

Де ночуєш ти вночі?

  • Чі-чі-чі, ду-ду-ду…

Я ночую у саду.

  • Ду-ду-ду, чі-чі-чі…

Од садка віддай ключі.

  • Чі-чі-чі, ду-ду-ду!

Загубив і не знайду.

             А. М’ястківський

3. Артикуляційні вправи. Фонематична зарядка.

 

 Як гуде джміль?

− Прилетів комарик.

− Дмухнемо на кульбабку.

− Панує тиша.

 

  • Як плаче немовля? (У-а!)
  • Як мама колише дитину? (А-а!)
  • Як тато забиває цвяхи? (Тук-тук!)
  • Як каже бабуся, коли внуча замурзалось? (А-я,я-й!)
  • Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?

 

Вправа  «Водолаз»

На рахунок 1 - 5 вдихнути повітря, затримати дихання і повільно видихнути.

 

«Цокання» язиком у ротовій порожнині.

Набравши повітря, як найдовше тричі вимовити слово «ні» з поступовим видихом.

 

«Маятник» − ротик відкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої.

 

Запросили тишу: ц-ц-ц.

Вітерець у лісі: ш-ш-ш.

Прилетіли птахи: шук-шук-шук.

Заспівав соловей: тьох-тьох-тьох.

Тануть бурульки: кап-кап-кап.

Дзюркоче вода у струмочку: дз-дз-дз.

 

  • Як капає дощик?(Кап-кап-кап)
  • Як гуркоче грім? (Гр-гр-гр)
  • Як гуде машина? (Гу-у-у)
  • Як дзижчить комар? (Дз-дз-дз)
  • Давайте надуємо кульку.

 

Жук літає угорі і дзижчить…(жу-жу-жу)

Вуж сховався у норі і шипить…(шу-шу-шу)

Шелестить трава…(ша-ша-ша)

Пилка дзенькає…(дза-дза-дза)

Краплі падають…(дзень-дзень-дзень)

Повний звуків день!

 

Так колесо свистить пробите…(с-с-с)

Сичить гусак старий сердитий…(с-с-с)

Вода тече, співає в кранику…(с-с-с)

Свистить завжди окріп у чайнику…(с-с-с)

 

  1. Ігри

 

Гра «Доповни склад»

Читайте, доповнюйте склади:

Мали…(на), лимо…(ни), яблу…(ка), полуни…(ця), вино…(град), абрико…(си), виш…(ні), гру…(ші), пер…(сик), порі…(чки), сли…(ви).

 

Гра  «Дощик»

Читання (хорове) декілька разів у різному темпі та з різною силою голосу:

        Ой чук, чук,чук

Ой чук,чук, чук,

Наловив дід щук!

А бабуся пліточок –

Годувати діточок,

А бабуся карасиків –

Годувати Тарасиків,

А бабуся окунців –

Годувати молодців!

 

Гра «Добери риму»

Дощику - …(борщику, горщику).

На вербі - …(комарі).

Нам - …(комарам).

Дубочку - …(садочку).

Їжачок - …(павучок).

Розбився - …(полився).

Дійницею - …(пшеницею).

Ліс - …(дрізд).

Весна - …(красна).

Ласка - …(казка).

Бочка - …(дочка).

Свічка - …(пічка).

Позирала - …(завивала).

Робити - …(оксамити).

Мила - …(позолотила).

Мала - …(помалювала).

 

Гра «Бджілки»

Самостійне, напівголосне читання тексту учнями.

 

Гра «Рибки»

Читання мовчки.

 

Гра «Знайди «зайве» слово»

Ліс, лисичка, лісочок, лісовий.

Котик, кіт, кит, котячий.

 Дуб,дубочок,зуб, дубовий.

Вода, водичка, підводний, водій, водяний.

Мило, милуватися, мильниця, милитися, мильце.

Гуси, гусячий, гусінь, гусак, гусятниця.

 

Гра «Знайди пеньок»

У таблиці записано однакові слова, а поміж них – таке, що відрізняється тільки однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти це слово, тобто «пеньок».

Рік, рік,ріг, рік.

Мишка, миска, мишка, мишка.

Носити,носити, носити, косити.

 

Гра «Утвори за зразком»

Зірка – різка, ланка -…(канал), курча - …(ручка), вікно - …(вінок), трос - …(сорт), кіно - …(коні), літо - …(тіло), наша - …(шана), пилка - …(липка).

 

Гра «Блискавка»

Казка, каска, казка, казка, казка.

Дубочки, дубочки, зубочки, дубочки, дубочки.

Мив, мив, мив, лив, мив.

Коса, коза, коса, коса,коса.

Сам, сам, сам, сам, сом.

 

Гра «Доповни речення»

Учитель промовляє речення. Діти доповнюють його, додаючи по одному слову.

Жовтіють дерева.

Восени жовтіють дерева.

Восени жовтіють дерева у лісах.

Восени жовтіють дерева у лісах і парках.

 

Гра «Знайди пару»

Менше говори,…               а лихих стережись.

Узявся за гуж - …              хто від роботи біжить.

Важко тому жить…           а більше діла роби.

З добрими дружись,…      не кажи, що не дуж.

 

Гра «Дощ, дощик, сонце»

«Дощик» - напівголосне хорова читання (пошепки).

«Дощ» - голосно, швидко.

«Злива» - голосно,скоромовкою.

«Сонце» - читання мовчки.

 

Гра «Збери прислів’я “

  • Прочитай прислів’я і поясни їх значення.

СЛОВА   ЗЛОЖИТЬСЯ   МОВА   ДО   СЛОВО

(Слово до слова – зложиться мова.)

ВІД   ДОБ   РО   ГО   СЛО   ВА   І   ЛІД   РОЗ   МЕР   ЗА   Є

(Від доброго слова і лід розмерзає.)

 

Гра «Диктор телебачення»

Читаючи вірш (текст), періодично відривають погляд, щоб поглянути на глядача.

 

Гра «Земля – небо»

За командою «земля» −діти нахиляються до книжки і читають. За командою «небо» піднімають голови вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» − учні очима знаходять, де вони припинили читати.

 

Гра «Шифрувальники»

кодме                          ленк                                рошикий

кидало                        апил                                тіжов

исгу                            лкаібдж                           ленийзе

коолмо                       неся                                 оклист

(гуси)                         (бджілка)                         (листок)

 

Гра «Буксир»

Пара з «сильнішого» і «слабшого» учня. «Сильніший» учень веде у читанні, а «слабший» намагається досягнути темпу читання «сильнішого» учня.

 

Гра «Заєць – вовк»

Учні читають парами («заєць» утікає, «вовк» намагається його наздогнати).

 

Гра «Актори»

Прочитати здивовано, злякано, задоволено, тривожно.

 

Гра «Не перерви ланцюжок»

Читання тексту учнями «ланцюжком» по одному реченню.

 

Гра «Складіть слово»

Скласти слово з перших складів слів.

Бавились, янтар. (Баян)

Піраміда, акція, німий,нова. (Піаніно)

Скеля – ля – е + рип + ка. (Скрипка)

Диня, тисяча, насип.(Дитина)

 

Гра «Читає Незнайко»

Учитель читає речення, навмисне припускаючись помилок. Учні мають знайти речення і прочитати його правильно.

 

Гра «Зоряна година» («Конструктори»)

Із літер слова «зафарбувати» скласти слова. (Фарба, вата, зуб, фари, зубр…)

«Електростанція» − лак, танці, роса, тост…

 

Гра «Гусениця»

Роз’єднайте слова, прочитайте прислів’я. Поясніть їх значення.

Хтонежалієприроду,тойшкодитьсамсобі.

Природаодномумати,другому – мачуха.

 

 

 

Гра «Хвиля»

Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читає так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.

 

Гра «Дуель»

Групи ставлять запитання одна одній за змістом вірша (казки, оповідання).

 

Перетворіть загадки на прислів’я.

У вогні не горить,у воді не тоне. (Правда)

(Правда у вогні не горить, у воді не тоне.)

Мовчить, а сто дурнів навчить.

(Книга)

(Книга мовчить, а сто дурнів навчить.)

На вагу не зважиш, на базарі не купиш.(Розум)

Що їсть без зубів? (Совість)

 

Складіть прислів’я з поданих слів.

Дружись, добрим, з, стережись, а, лихих.

Гроші, за, розуму, купиш, не.

Лисиця, служила, не, доки, вовкові, кожуха, позбулася.

Осла, коня, не, з, беде.

 

Гра «Засічка – кидок»

За командою «кидок» всі діти починають напівголосно читати текст. За командою «засічка» − зупиняються і олівцем відмічають останнє прочитане слово. У такий спосіб читають ще раз. Під час повторного читання діти переко-нуються, що прочитали більший обсяг – «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже щоразу результати покращуються.

 

Гра «Півник п’є водичку»

Учитель каже:

  • Півник п’є водичку! – учні читають.

Учитель каже:

  • Півник напився водички! – учні піднімають голови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Зінькова Алла
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
2519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку