1
Романтизм як літературний напрям. Романтизм у різних видах мистецтва
«Краса мистецтва не рахує літ»
Мета уроку: розкрити історично-соціальне тло доби романтизму, його естетичні принципи; показати зв’язок з історією культури та філософської думки, ознайомити учнів з представниками романтизму у різних видах мистецтва; розвивати навички дослідницької діяльності, вміння готувати повідомлення на задану тему; виховувати піднесені почуття, шляхетність, прагнення до високого ідеалу.
Тип уроку: засвоєння нових знань,умінь, навичок; інтегрований
Форма проведення: урок – знайомство, мистецький салон:
зарубіжна література, українська література і художня культура, з використанням фонових знань з історії.
Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, зарубіжна література, українська література,художня культура.
Обладнання: мультимедійний пректор, комп’ютерна презентація, аудіо запис співу солов’я, репродукції картин художників-романтиків,аудіо слайди « Дивлюсь я на небо…» портрети письменників-романтиків, опорний конспект «Романтизм»
Мистецтво незбагненне й незрівнянне –
( слайд) Його не може розум осягнуть,
Є в ньому вічна і священна тайна,
Що кличе людство на духовну путь.
О. Ніколенко
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово
Вчитель зарубіжної літератури
Раді вітати гостей у нашому мистецькому салоні епохи романтизму.
Сторінка книги чи витвір будь-якого мистецтва – надзвичайно ніжні, тендітні речі. Їх легко знищити, занедбати. Але людство віками опікується шедеврами мистецтва. У чому ж їх цінність? Через культуру особистість пізнає минулі епохи, надбання різних країн і водночас – невмирущі духовно-естетичні цінності. Адже головна ознака мистецтва – це краса, що не втрачає своєї значущості за будь-яких змін у суспільстві.
Вчитель української літератури
Давайте подумки перенесемося в часі і зануримося в епоху кінця XVIII – поч. XIX ст.
ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку. Під музику Шопена
Зустріч 4 молодих людей кінця XVIII ст.
Джентельмен 1: Моє шанування, панове!
Джентельмен 2: Радий вас бачити!
Джентельмен 3: Вітаю, друзі! За цей час, поки ми не бачились, відбулося багато подій, які неодмінно хотілося б обговорити!
Джентельмен 1: Я цілком погоджуюсь із вами. Сьогоднішнє моє життя ще раз доводить, що я розчарований і невпевнений у завтрашньому дні. Як сказав Байрон:
О! Я не стар! Но мир, бесспорно,
Был сотворен не для меня!
Джентельмен 2: Хочу сказати, що великі філософи Просвітництва Локк, Дідро, Руссо, Сковорода стверджували, що людина є феномен розумний, саме розум допоможе підкорити природу, побудувати справедливе суспільство. А що ми бачимо зараз? Феодалізм відійшов у минуле. (слайд)
Джентельмен 4: А промислова революція неминуче потягла за собою зміни в суспільному житті. Зросло соціальне розшарування. І людство розподілилося не за рівнем шляхетності походження, а за єдиною ознакою – за кількістю майна і грошей.
Джентельмен 3: Згадаємо ідеї Просвітництва: передові люди спробували побудувати справедливе суспільство у Франції у 1879 – 1894 роках. Почалася Велика революція красиво: тисячі людей у єдиному стихійному пориві зруйнували найстрашнішу тюрму Франції Бастилію.На вулицях Парижа залунав красивий лозунг: «Свобода! Рівність! Братерство!» Загинуло багато французів, але ідеї залишились недосяжною мрією.
Джентельмен 1: А потім до влади прийшли якобінці на чолі з Робесп’єром і розпочали масові розправи з аристократами. Гроші стали мірилом усіх цінностей, а людина – лише товаром.
Джентельмен 2: Адже замість царства Свободи постала диктатура й поліцейська імперія, замість Рівності –терор.
Джентельмен 3: Очікуване братерство всіх людей обернулося кривавими публічними стратами і боротьбою за виживання в країні, охопленої революційними бурями.
Джентельмен 4: Владу перехопив Наполеон, проголосив себе Імператором і надовго кинув країну у війни. І я, як і більшість передових людей, втратив надію на розумну перебудову світу, зневірився в ідеалах і розчарувався в найменших спробах справедливого облаштування світу.
Джентельмен 2: А я вирішив взагалі поринути думками в інше життя, загадкові країни, де бачу себе сильною незвичайною особистістю.
Джентельмен 3: Пропоную заглянути до нашого мистецького салону, де зібралися найкращі люди нашого часу.
2. Поняття про романтизм
Вчитель української літератури
Письменники, художники, музиканти опинились свідками грандіозних історичних подій, революційних струсів, що невпізнанно змінювали життя. Багато з них у захваті вітали зміни, промови Ідей Свободи, Рівності і Братерства. Але час ішов, і митці помітили, що суспільний порядок далекий від того суспільства, який віщували. Наступила пора розчарування.
Вчитель зарубіжної літератури
На початку 19 ст. у філософії і мистецтві прозвучали трагічні ноти сумніву щодо перетворення світу. Це сприяло виникненню нової світовзірцевої системи романтизму.
Робота з класом (активізація уваги учнів)
Записати у зошит, словникова робота,звернути увагу на конспект
« Романтизм»
Романтизм – літературно-мистецький напрям кінця XVIII – поч. XIX ст, якому притаманні інтуїтивно-почуттєве світосприйняття, увага до внутрішнього світу людини, неприйняття буденності, конфлікт мрії та дійсності( слайд)
Протиставлення реальності та мрії – найсуттєвіше в романтизмі. Визначальна риса романтизму – перевага суб’єктивного начала, розрив між ідеалом та дійсністю.( слайд)
Вчитель української літератури
Загальні естетичні принципи романтизму: (слайд)
Згадайте, що таке естетика?
Наука про красу
1. Несприйняття сучасного буржуазного суспільства
2. Суб’єктивізм у зображенні дійсності
3. Звернення до внутрішнього світу людини.
А звідси випливають риси романтичного героя
Вчитель української літератури
Романтичний герой ( слайд)
герой-бунтар герой-митець
вигнанець мрійник
мандрівник фантазер
Отже, ми ознайомились з основними теоретичними принципами романтизму.
А тепер познайомимося і з послідовниками нового літературного напряму. Слово надаємо вам, відвідувачам салону. ( слайд)
Літератори епохи романтизму
1 учень
Літературу доби романтизму можна порівняти із великим оркестром, що виконує прекрасну, натхненну, трагічну музику, і кожен із митців-романтиків представляв свою мелодію.
2 учень
Важливим джерелом творчого натхнення стає фольклор: письменники починають записувати і видавати друком усну народну творчість. Значних успіхів у цьому досягли німецькі романтики – брати Вільгельм та Якоб Грімм, українські - Віктор Забіла, Євген Гребінка, рос - Олександр Пушкін, Михайло Лермонтов. (слайд)
3 учень
Особлива увага надається минулому, і саме цю цінність шукають романтики, ідеалізуючи та облагороджуючи її. Яскравим представником історичної течії стає англійський письменник Вальтер Скотт, автор історичних романів, український письменник Микола Гоголь.
4 учень
Відкидаючи й заперечуючи все, що нагадувало повсякдення, звичайне життя, романтики намагалися відобразити у своїх творах те, що з викликом протистояло буденщині і особливою популярністю користуються картини життя азійського Сходу ( Байрон «Гяур», «Корсар», Пушкін «Бахчисарайський фонтан»). Усе віддалене у просторі і часі стає для романтиків синонімом поетичного.
Особливим у романтичному творі повинен бути герой. «Надзвичайний герой у надзвичайних обставинах», - так інколи стисло формулюють основний принцип поети не романтизму.
5 учень
Романтичний герой має ворожі стосунки з навколишнім середовищем, протистоїть прозі життя, «натовпу». Це незвичайна людина, неспокійна, найчастіше самотня і трагічна.
У творчості Байрона, Лермонтова, Гюго та Гофмана ці особливості романтичного героя проявилися якнайповніше.
Вчитель зарубіжної літератури
А зараз послухаємо наших поетів - романтиків
Я – Вільям Вордсворт( слайд) – один із поетів англійської «озерної школи», що отримала свою назву від місцевості на півночі Англії, де я жив і творив. Як представник романтизму, різко засуджую міську культуру і вважаю, що у тиші села, дрібномаєтного побуту я знайду порятунок від соціальних бід. У своїх творах я намагаюся відкрити природу англійцям; час вимірюю квітучими веснами, жнивним літом, рясною плодами осінню, холодними довгими зимами. Найтонші відтінки психіки перекладаю мовою природи.
Учениця
Дозвольте, пане Вільям, я прочитаю ваш вірш, мені він дуже подобається.
Немов самотня хмара, брів
Я навмання в високих травах
І раптом на путі зустрів
Поля нарцисів золотавих;
І переливами заграв
Над ними вітер пробігав!
Неначе зорям мерехтливим,
Числа нарцисам не було.
Вони постали над заливом,-
Мінливе нескінченне тло,
Котре стелилось перед зором
Дзвінким різноголосим хором.
Іскрились хвилі на воді, музичний супровід
І вторили їм блиском квіти, «Вальс цветов» Чайковского
Й нараз поет прогнав тоді
Від себе настрій сумовитий,
Хоч достеменно ще не знав,
Якого Дару там надбав...
Бо часто в роздумі глибокім
Чи як жену, думки пусті,
Встають перед духовним оком,
Що нам - розрада в самоті,
Нарциси хвилями ясними
І серце йде в танок із ними!
Вільям Вордсворт продовжує…(учень)
Ліричний герой моєї поезії засмучений, його душу обіймають сумні думки. Він вирішує знайти розраду серед високих трав і квітучих долин, адже там, серед природи може зосередитися і зрозуміти те, що його найбільше хвилює.
Віктор Забіла – слухає….
Каже: « Брате мій англійський, слухаю я тебе і думаю як схожі у нас з тобою і відчуття самотності, і милування природою,і душевні муки…
Чи не послухаєте, панове, мій вірш?
( читає вірш « Соловей»)
Адам Міцкевич
Доброго дня, вельмишановні гості нашого салону! Поспішаючи до вас на зустріч, я все думав, з чого розпочати свою розповідь?
Я – Адам Міцкевич, польський поет-романтик.
Доля принесла багато випробувань, але я сам, не прагнув ніколи спокою:
- О молодосте! Крила дай мені,
Щоб зринути в краї прегарні…
Але де б я не був, мої думки завжди линули додому, до рідної Польщі.
(слайд)
Подорож Кримом на лоні прекрасної природи цієї «землі богів і поетів» дає поштовх творчому натхненню, але навіть краса не змогла вгамувати сум за батьківщиною.
Учениця
Перепрошую, пане Міцкевич, мені дуже імпонує ваш сонет «Акерманські степи», і, з вашого дозволу, я розкажу його присутнім:
Пливу на обширі сухого океану,
Як човен, мій візок в зеленій гущині
Минає острови у хвилях запашні,
Що ними бур'яни підносяться багряно.
Вже морок падає. Ні шляху, ні кургана...
Шукаю провідних зірок у вишині.
Он хмарка блиснула, он золоті вогні:
То світиться Дністро, то лампа Акермана.
Спинімось! Тихо як!.. Десь линуть журавлі,
Що й сокіл би не взрів,- лиш чути, де курличе.
Чутно й метелика, що тріпається в млі,
I вужа, що повзе зіллями таємниче...
Я так напружив слух, що вчув би в цій землі
I голос із Литви. Вперед! Ніхто не кличе.
Учениця
Якими б чудовими краями не мандрував ліричний герой, його погляди звернені до батьківщини, покинутого надовго рідного краю. Лише тут «провідна зірка у вишині» змушує замислитися над скороминущістю життя, над примхами долі. Все, на чому зупиняється зір ліричного героя, «десь линуть журавлі», які завжди повертаються додому, сокіл, який літає, де забажає, лише посилюють ностальгію за батьківщиною. Захоплення чарівною природою степів не може відвернути від сумних думок ліричного героя, а навпаки, у всіх цих символах, образах ліричний герой шукає щось своє, рідне, яке є у нього на батьківщині.
Вчитель української літератури
Отже, що ж нового внесли в літературу поети-романтики?
( Тут кожна людина – індивідуальність, суб’єктивність переживань, увага до внутрішнього світу людини, природа – помічник у розумінні свого внутрішнього світу).
А тепер запрошуємо вас у віртуальну галерею « Живописці романтизму»
Учениця
І. В образотворчому мистецтві романтизм найбільш яскраво проявився у живопису і графіці,але, на відміну від літератури, дещо пізніше.
Перші паростки помітні у творчості видатного іспанського художника Франциско Гойї. ( слайд, портрет Гойї, 2-3 картини)
Франциско Гойя (1746-1828)
Вчитель української літератури
( під увертюру до опери « Тарас Бульба» М.Лисенка)
Французький художник Т. Жеріко шукав героїчної романтики, драматичних конфліктів, образів, які б втілювали найвижчі напруження духовних і фізичних сил людини. Такою є його картина «Офіцер кінних єгерів імператорської гвардії, що йде в атаку». Озираючись назад, мабуть, на наступаючих за ним солдатів ( на картині їх майже не видно), офіцер вривається разом зі своєм конем в саму гущавину бою, туди , де гримлять гармати і палахкотить вогонь,змішуючись з хмарами порохового диму. Все в цій картині пронизано романтизмом - і силует гарячого коня,що піднявся на диби, і офіцер, що оголює шаблю, і контраст блідого, зовні спокійного обличчя з різким поворотом фігури, і колірне звучання. Теплі розово- сіро- коричневі тони, що оживляються сплесками гарячого червоного і що протистоять холодному синьому, роблять полотно надзвичайно насиченим, багатим за кольором.
Французький художник Делакруа передавав на картинах відомі літературні сюжети.
« Викрадення Ребеки» основано на епізоді з роману Вальтера Скотта « Айвенго» - приклад поєднання романтичної літератури з романтизмом у живописі. Детально пророблений фон , майстерно переданий рух, контрасти та яскраві кольори- все це створює накал пристрастей. Здається, що в картині присутній не лише візуальний образ,але й шум,запах їдкого диму та крики. Така сила емоційного впливу романтичного живопису Делакруа. ( слайд картина 1858)
Учениця
Іван Костянтинович Айвазовський - український та російський художник-мариніст вірменського походження. Народився в сім'ї вірменського крамаря, родина якого переселилася в Крим з Галичини в 1812 році. Сім'я жила бідно, і вже в 10 років Іван працював у міській кав'ярні. Він прекрасно грав на скрипці і співав, але найбільшою радістю для нього було малювати вугіллям.Цей «настінний живопис» помітив архітектор Кох, який подарував Івану перші олівці і папір, а губернатор О.І. Казначеєв забрав підлітка з собою до Сімферополя, поселив у своєму будинку, віддав до гімназії. Ранні твори, такі як «Морський берег» (1840), «Дев'ятий вал» (1850) та ін., написані Айвазовським під впливом романтизму. Романтичний настрій навівають і «Чумаки в Малоросії».
На могильному памятнику Айвазовського є такий напис «Народившись смертним, залишив по собі безсмертну пам'ять». У будинку Айвазовського в Феодосії діє художня галерея його імені, а перед будинком йому встановлено пам'ятник. Іменем художника названі вулиці міст (див. вулиця Айвазовського) і деякі населені пункти.
Слайд картин
Рисами романтизму позначені і твори українського генія Т.Г.Шевченка. Як художник він займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Шевченко прекрасно володів всіма відомими тоді засобами графічного зображення.
Обдарований від природи хлопчина рано відчув тягу до малювання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього неабиякою радістю. Малював ними стіни, лави, стіл... Малював у хаті і надворі, вдома і в гостях... Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала своєї хати: візерунками розмальовані стіни, долівка і навіть призьба. Хлопець любив зображувати птахів, звірів, людей.
Талант художника проявився в Тараса Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Якщо перші літературні спроби припадають на 1836–1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і відомий під назвою “Погруддя жінки” або “Жіноча голівка”, датований самим автором ще 1830 роком. З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість видатного митця.
СЛАЙДИ
Вчитель української літератури
Які риси романтизму відобразились у живопису?
Емоційна піднесеність, алегоричність, неспокій, бурхливі почуття, увага до внутрішнього світу, поетичне сприйняття природи.
Патетичний характер, нервова збудженість, тяжіння до екзотичних мотивів, історичних та літературних сюжетів, що кличуть від сірої буденності у світ мрій та грайливої уяви – типові риси романтизму.
Музиканти романтизму
Учень
І. Хоч літературі належали пріоритетні позиції в культурі романтизму, універсальним, найбільш витонченим видом є музика. Вона майже повністю позбавлена зв’язку з предметним світом і є віддзеркаленням тонких порухів душі, що втілюються у звуках
Учениця
Стихією Шуберта були пісні. Слайд + пісня
Однією з найвідоміших є «Ave, Maria» - один із самих світлих та ліричних творів Ф. Шуберта.
Текст для этой песни Шуберт взял из поэмы «Дева озера» английского писателя Вальтера Скотта - автора «Айвенго» и многих других увлекательных романов. В поэме, действие которой происходит в XVI веке, это слова песни, которую поёт юная девушка Эллен. Вместе с отцом, храбрым воином, оклеветанным перед королём Шотландии и изгнанным им, и верным старым бардом она скрывается в глухих дебрях - краю диких скал, мрачных лесов и хрустальных озёр. (В средневековой Шотландии бардами называли странствующих поэтов-певцов.) В своей песне, которой бард аккомпанирует на арфе, Эллен обращается к Деве Марии, прося защиты от жестоких преследователей.
- Фредерік Шопен – «музичний геній»!
Його етюди вражають справжньою пристрастю, розмахом, ясністю музичних образів, а вальси – поетичністю, мелодійним багатством.
Грає відвідувач салону ( Слайд Шопен) - пам’ятник,
портрет М. Лисенка
Відвідувач салону
Важливим періодом у розвитку української музики стало XIX ст. Активне звертання до фольклору, свідоме прагнення до національної самобутності музичного мистецтва, що було характерним для епохи Романтизму, суттєво оновило українську музику й надало їй специфічних рис. Українська музика набула національної своєрідності в усіх жанрах.
У цьому значна заслуга М. Лисенка. На його творчості позначилося багатство українського музичного фольклору, розвинувся національно-романтичний стильовий напрям, якого дотримувалися також і його послідовники.
А зараз ми пропонуємо вам послухати дві чудові пісні на слова українських поетів – романтиків М.Петренка та Є. Гребінки ( « Дивлюсь я на небо», « Очи карые»)
Вчитель зарубіжної літератури
Отже, яку роль відігравала музика у житті романтиків?
(Музика – голос серця – здатна передати життя людської душі, відкрити в звуках нюанси багатого світу почуттів, настроїв, думок).
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
-А що кожен із вас взяв для себе із епохи романтизму?
Відповіді учнів:
1
У 19 столітті романтичним називалось те, що виходило за межі звичайної дійсності і врівноваженого світосприйняття.
2
У наш час романтичними ми називаємо величні й яскраві картини природи, прекрасні події в житті людини, чисту любов. Романтика відбирає спокій, прагне подвигів і відкриттів.
3
Вміти бачити прекрасне у природі, мріяти, прислухатися до внутрішнього голосу, розуміти почуття інших людей; пам’ятати, що кожна людина – це неповторна особистість, боротьба –це життя…
- А як ви вважаєте, шановні, романтизм залишився в минулому чи в сучасному мистецтві він також присутній ? Чи часто можна зустріти в сучасній літературі романтичних героїв? ( відповіді учнів)
Музыка, как тонкая нить, перенесла романтизм через столетия в наше время.
Підсумовуючи все сказане, ми пропонуємо вам скласти сенкан до слова «романтизм».
Оцінювання відповідей учнів.
Вчитель зарубіжної літератури
- Ось і закінчується час, проведений у нашому мистецькому салоні епохи романтизму. Я думаю, що нові знання, які ви одержали, слухаючи літераторів, живописців, музикантів доби романтизму збагатять ваш світогляд.
Адже поки живе людство,буде жити мрія про щасливе майбутнє – нехай не завжди його можна досягти, але все ж воно прекрасне. Саме тому в кожному з нас, більшою чи меншою мірою, живе романтик.
Вчитель української літератури
– Сьогодні ви гарно попрацювали, і я хочу завершити урок словами сучасної української поетеси Ліни Костенко:
Вже почалось, мабуть, майбутнє
Оце, либонь, вже почалось…
Не забувайте незабутнє,
Воно вже інеєм взялось.
І не знецінюйте коштовне,
Не загубіться у юрбі…
ІV. Домашнє завдання (за вибором) ( слайд)