Інформатика 9 клас
Урок №34
Тема: Створення буклету «Вплив радіації на організм»
Мета: навчити учнів створювати буклет у програмі Publisher, присвячений біологічній дії радіоактивних випромінювань; формувати в учнів навички роботи на ПК; розвивати увагу, творчу уяву, мислення, слухову й зорову пам'ять; формувати науковий світогляд учнів та виховувати цікавість до інформатики.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Вид (форма) уроку: інтегрований урок «фізика+інформатика»
Обладнання: підручники з фізики та інформатики, картки із завданнями, буклети-зразки
Хід уроку
Добрий день, шановні діти!
Ви прийшли сьогодні вчитись:
Будем з вами працювати
Й радіацію вивчати.
А комп’ютер – добрий друг –
Вам допомагатиме.
Ваші дії, як завжди,
Я контролюватиму.
Та спочатку перевірю
Які знання ви маєте
Та чи добре в ігри
Інформативні граєте?
Гра «Знайди пару»:
(Вчитель роздає картки, де надруковані назви публікацій та їх значення. Учні повинні знайти відповідності)
БАНЕР |
Прямокутне полотно, що містить малюнок або текст рекламного чи інформаційного характеру. |
БЛАНК |
Друкована форма документа, що передбачає вставлення користувачем даних у відповідні його місця. |
БРОШУРА |
Невелика за обсягом книжка, зазвичай 10-50 сторінок у мякій обкладинці. |
БУКЛЕТ |
Неперіодичне видання у вигляді складеного аркуша. |
БЮЛЕТЕНЬ |
Видання інформаційного характеру, стисле офіційне повідомлення про події |
ВІЗИТНА КАРТКА |
Картка з прізвищем, іменем та іншими відомостями про її власника для вручення під час знайомства або зустрічі |
ГАЗЕТА |
Періодичне друковане на великих аркушах паперу видання, яке містить різноманітні матеріали про поточні події. |
ОГОЛОШЕННЯ |
Повідомлення про що-небудь |
ЛИСТІВКА |
Поштова картка, іноді з малюнком |
Чи вірно ви виконали завдання, зможете перевірити у підручнику «Інформатика 9 клас» на сторінці 183-185.
На минулому уроці ви створювали бюлетень, що переважно містив текстові об’єкти. Сьогодні ви створюватимете буклет з графічними об’єктами на тему: «Вплив радіації на організм».
(Пояснення матеріалу у формі бесіди)
Перед тим, як розпочати створення буклету, обговоримо інформацію, що він міститиме.
Радіоактивне випромінювання містить у собі гамма- та рентгенівське випромінювання, електрони, протони, альфа-частинки, іони важких елементів. Його називають також іонізуючим випромінюванням, оскільки, проходячи крізь живу тканину, воно викликає іонізацію атомів.
Навіть слабке випромінювання радіоактивних речовин дуже сильно впливає на всі живі організми, порушуючи діяльність клітин. За великої інтенсивності випромінювання живі організми гинуть. Небезпека випромінювання збільшується тим, що воно не викликає ніяких болючих відчуттів навіть у разі отримання смертельних доз.
Найбільш чутливими до випромінювання є ядра клітин, особливо клітин, які швидко діляться. Тому в першу чергу випромінювання вражає кістковий мозок, у результаті чого порушується процес утворення крові. Далі настає ураження клітин травного тракту й інших органів.
Характер впливу іонізуючого випромінювання залежить від дози поглиненого випромінювання та його виду.
Доза поглиненого випромінювання – відношення енергії випромінювання, поглиненої тілом, яке опромінюється, до його маси:
D=, 1Гр=.
У зв’язку з тим, що за однієї й тієї самої дози поглинання різне випромінювання викликає різний біологічний ефект, для оцінки цього ефекту було введено величину, яка називається еквівалентною дозою:
H=D·K, [H]=Зв (зіверт).
К – коефіцієнт якості – показує, у скільки разів небезпека від впливу на живий організм даного виду випромінювання є більшою, ніж від впливу гама-випромінювання. Проаналізувати види випромінювання ви зможете за таблицею на сторінці 164 підручника «Фізика 9 клас».
Усі люди на Землі зазнають впливу радіації, адже в будь-якій місцевості завжди є певний радіаційний фон. З джерелами радіаційного фону ви познайомитесь, опрацювавши малюнок 25.5 на сторінці 165 підручника «Фізика 9 клас».
У вашій папці на робочому столі ПК міститься ще одна папка «Допоміжні матеріали», в якій є малюнки та статті, що ви використовуватимете для створення буклету.
Гра «Продовж речення»:
Повторити п.7.2; підготуватись до Практичної роботи №9 стр.206 (тему для дослідження учні обирають на сторінці 184 підручника «Фізика 9 клас».
МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
1