Інтегрований урок з математики та історії для 5 класу на тему: " Основна властивість дробів. Скорочення дробів. Визначення просторового розташування історико-географічного регіону"

Про матеріал

Інтегрований урок для 5 класу, охоплює цікаву інформацію з історії України та математики. Завдяки такому синтезу поліпшуються вміння працювати з дробами, з історичною картою. Учні розвивають логічне мислення, працюючи в команді.


Перегляд файлу

Інтегрований урок з математики та історії, 5 клас.

 

Тема: Визначення просторового розташування історико-географічного регіону.

Основна властивість дробу. Скорочення дробів.

 

Мета:

Навчальна: удосконалити вміння працювати з дробами, використовуючи ознаки подільності натуральних чисел, порівнювати їх, домогтися засвоєння  основної властивості дробів – скорочення; описати та показати на карті територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; позначити й надписати на контурній карті деякі історико-географічні регіони; удосконалити вміння працювати з історичною картою.

Розвивальна: розвивати вміння працювати в команді, логіку.

Виховна: виховувати охайність у роботі з картою та повагу до історичного минулого нашої Батьківщини.

Обладнання: контур сучасної української держави з частковим позначенням історико-географічних регіонів, контурна карта «Історико-географічні регіони України» з частковим позначенням історико-географічних регіонів, кольорові олівці, маркер.

Х І Д    У Р О К У:

  1. Організаційний момент. Перевірка робочих місць, налаштування дітей.

 

http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.pngНумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

  •    Я прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю вам всім  гарного настрою!

-  А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

Сьогодні ми відправляємо вас на пошуки СЕКРЕТУ УСПІХУ в навчанні.  Для цього ви будете працювати в командах і розв’язувати різноманітні завдання, повторите багато історичного та математичного матеріалу: пригадаєте звичайні дроби, дії з ними  та їх перетворення, попрацюєте з історичною картою та позначите на контурній карті деякі історико-географічні регіони.

За свою роботу ви будете отримувати особливі монети «таланти».

Також сьогодні кожний із вас буде мати МАРШРУТНИЙ ЛИСТ, у якому буде відмічати свою активність.

 

Прізвище, ім'я учня _______________

 

 

 

      Бали (1-2)

1.

Я виконав усі завдання вчителя

 

2.

Я був на уроці уважним

 

3

Я зрозумів тему

 

4

Я був активним

 

5.

Я працював самостійно

 

6.

Я запам’ятав нову інформацію

 

 

Всього

 

 

 

 

  1.                    Актуалізація опорних знань.

 

Для того, щоб відправитися у подорож вам треба відкрити КАРТУ. Пропонуємо кожній команді дати відповідь на два запитання по черзі (на столі кожної команди лежать по дві картки із запитаннями).

 

Запитання:

  1. Скажіть два правила, за якими можна скорочувати дроби.
  2. Ознаки подільності натуральних чисел.
  3. Розкажіть основну властивість дробу.
  4. Розкажіть правило порівняння дробів (правильних, неправильних.)
  5. Що таке топоніміка?
  6. Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що історичні карти – це зменшені зображення земної поверхні, на яких позначено різні історичні процеси та події?
  7. Які головні правила роботи з контурною картою?
  8. Що називається легендою карти?

 

  1.                   Мотивація навчальної діяльності.

 

Отже, карту відкрито. Пропонуємо вам здійснити подорож мальовничими регіонами України. У кожного з вас на парті знаходиться карта історико-географічних регіонів, але вона збереглась частково, як це часто буває з історичними джерелами. І сьогодні ми спробуємо відновити втрачений матеріал, заповнивши нашу карту.

 

  1. Розв’язування задач та прикладів, заповнення контурної карти.

 

Розпочинаємо подорож (Запорожжя). Наша перша зупинка - це дивовижний історичний регіон, який наповнений славним історичними минулим. Щоб дізнатися який саме це регіон, команди повинні правильно виконати ЗАВДАННЯ.

 

Гра «Збери ромашку»

 

Кожна група має приклеїти пелюсток із числом, яке ділиться на подане число всередині квітки. Усі групи піднімають свої ромашки вгору. Правильність виконання можна перевірити, якщо пелюстки квітки будуть однакового кольору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ви вірно виконали завдання , тож ми оплачуємо вашу працю та відкриваємо регіон ЗАПОРОЖЖЯ.

Учитель історії. Отже, ми на карті позначаємо перший історико-географічний регіон нашої подорожі. Запорожжя охоплює територію сучасних Дніпропетровської, Донецької, Кіровоградської, а також частину Запорізької, Луганської, Миколаївської та Херсонської областей України. Назва «Запорожжя» походить від порогів у нижній течії Дніпра. Землі, які знаходились південніше Києва, «за порогами», отримали назву «запорозьких», а край — «Запорожжя»

Прошу всіх взяти до рук контурну карту та олівець і позначимо наший регіон. Ми пам’ятаємо, що записи здійснюються з друкованими буквами і відповідним кольором.

 Учитель коментує географічне розташування регіону (Запорожжя охоплює територію сучасних Дніпропетровської, Донецької, Кіровоградської, а також частково Запорізької, Луганської, Миколаївської та Херсонської областей України)

 

Гра «Знайди своє місце»

 

Наша подорож триває. Зараз кожна команда попрацює, щоб отримати назву наступного регіону.

Діти отримують аркуші з дробами, кожна група – свій набір дробів (звичайних, мішаних, скоротних і нескоротних). Ці аркуші прикріплюються на їх спини. Завдання: розташувати дроби у порядку зростання. Мета: з’ясувати аркуш із найбільшим та найменшим дробами, на звороті якого написана букви регіону  ПОДІЛЛЯ.

Учитель історії. Ми робимо зупинку на Поділлі. Це історико-географічна область України, охоплює територію сучасних Вінницької, Хмельницької, Тернопільської та частину Одеської областей. Позначаємо на контурній карті наш регіон.

 

Рухова розминка.

 

Наша подорож продовжується. Зараз кожна команда вирушає в окремий історико-географічний регіон (Галичина, Слобожанщина, Закарпаття, Лівобережжя).

 

Гра «Відновіть відповідність!»

 

Завдання: співставити подані роки з відповідним століттям.

Кожній групі пропонується набір історичних дат, які необхідно зіставити з відповідним століттям (на дошці буде розміщено плакат, на якому подані століття. Капітан команди, після роботи групи, виходить до дошки і приклеює конкретні дати біля конкретного століття). Якщо група вірно впоралася із завданням, то як нагороду, отримує назву історико-географічного регіону, який позначається на контурній карті.

І група повинна вибрати роки, які мають відношення до ІХ та Х ст. (Галичина)

Добрий результат роботи 1 групи дозволяє нам відкрити наступний регіон. Галичина займає території сучасних Львівської, Івано-Франківської, Тернопільської (крім північної частини) областей України і деяких воєводств Польщі. Позначаємо на контурній карті регіон.

ІІ група – ХІV та ХV ст.(Слобожанщина)

Добрий результат роботи 2 групи дозволяє нам відкрити наступний регіон. Слобожанщина в сучасних межах охоплює Харківську область, частину Луганської області, Сумської області та Донецької області та деякі прикордонні регіони Російської Федерації. Позначаємо на карті.

ІІІ група – VІІ та VІІІ ст. (Закарпаття).

Третя група допомогла встановити наступний історико-географічний регіон. Закарпаття збігається з територією сучасної Закарпатської області. Позначаємо регіон на контурній карті.

ІV група – ХХ та ХХІ ст. (Лівобережжя)

І з четвертою групою ми вирушаємо до Лівобережжя. До цього регіону належать території Чернігівської, Полтавської, частина Київської, Черкаської та Дніпропетровської області. Наносимо регіон на контурну карту.

 

Крім того, жителям цих регіонів доводилось використовувати дроби і в своєму повсякденному житті для розв’язування побутових задач. Кожна команда отримала таку задачу. Ваше завдання – записати її розв’язання на дошці.

 

ЗАДАЧІ (на знаходження дробу від числа та числа за його дробом.)

 

  1. ЗАПОРОЖЖЯ.

У козацький морський похід вирушило  100 кораблів-чайок. Неушкодженими повернулося 2/5 від всієї кількості. Скільки кораблів повернулося з морського походу неушкодженими ?(40 кораблів)

  1. ПОДІЛЛЯ.

Під час археологічних розкопок на території  Поділля вчені-археологи знайшли сарматський скарб – 35 золотих монет, що становило третину всіх монет сарматського скарбу. Скільки монет знайшли археологи? (105 монет)

  1. ГАЛИЧИНА.

Із чайного листа, зібраного на Галичині, виходить 3/5 чаю. Скільки потрібно взяти чайного листа, щоб отримати 30 кг чаю? (50 кг)

  1. ЗАКАРПАТТЯ.

У 16 столітті селянин на території Закарпаття із 150 кг картоплі повинен був віддавати власнику землі 4/10 . Скільки кілограмів картоплі віддавав селянин? (60 кг)

 

 

Команди молодці, отримуєте свою нагороду. А наша подорож продовжується. Нам залишається відкрити останній регіон України.  Допоможуть у цьому ті, хто вдома знайшов додаткову інформацію про значення слова ДРІБ.

 

Виступ дітей (супроводжується відповідними картинками).

1 учень. Дріб – це дрібні свинцеві кульки, призначені для стрільби з мисливської рушниці.

2 учень. Часто повторювані, короткі, переривчасті звуки, що виникають від ударів по чому – небудь, наприклад «барабанна дріб», «кулеметний дріб».

3 учень. На воєнно-морському флоті вираз «Дріб!» означає «Достатньо! Закінчити роботу!».

 

Давайте попрацюємо з дробами та скоротимо їх. При скороченні не забуваємо використовувати ознаки подільності чисел, які ми вже повторювали.

Фронтальне опитування

Учитель піднімає картку з дробом, учні дають відповідь. На звороті кожного аркуша із завданням – букви останнього регіону – ТАВРІЯ.

 

Учитель історії. Наша подорож знаходиться на завершальному етапі, залишилося позначити останній регіон. Прекрасний, чудовий регіон зі смаком солоної води та запахом моря. Таврія – це історична назва півострова Крим. Позначаємо її на карті.

 

  1. Підбиття підсумків та рефлексія.

 

Наша подорож добігає кінця і карта відновлена. Залишилось пригадати  - як це було?

 

Прийом «Рефлексивний екран»

 

 Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази із рефлексивного екрана :

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я зрозумів, що…
  • Тепер я зможу…
  • Я навчився…
  • У мене вийшло 
  • Я зміг…

 

Тепер кожний із вас повинен оцінити свою роботу на уроці та заповнити МАРШРУТНИЙ лист. Листи передаються вчителеві.

 

Нам залишилось дізнатися СЕКРЕТ УСПІХУ у навчанні. Кожна група має скласти частину вислову та прикріпити на дошку.

 Отримаємо ВИСЛІВ:

Успіх приходить до того, хто робить те, що любить! (М. Форбс)

 

Ми бажаємо вам ЛЮБИТИ  такі науки, як: математика та історія - і тоді УСПІХ неодмінно прийде до вас!

 

Дякуємо за урок.

docx
Додано
21 січня 2018
Переглядів
1594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку