Урок позакласного читання, розвитку мовлення та математики
Тема. "Міркуй! Фантазуй! Твори!»
Мета. Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, доводити свою роботу до кінця); загальнокультурну (дотримувати норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись в контексті змісту); соціальну (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу); громадянську (знати свої права та обов’язки), здоров’язбережувальну (усвідомлювати здоров’я як вищу життєву цінність); інформаційну (уміти переробляти інформацію, виділяти головне); формувати предметні компетентності:виховувати увагу, розвивати логічне мислення та кмітливість, працювати творчо, вдосконалювати навички правильного, виразного читання, збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення, пам'ять, фантазію, розвивати розумові операції, творчі здібності, виховувати любов до природи.
Обладнання. Мультимедійна презентація, різнокольорові пелюстки, клей, папір, завдання на паперових смужках (прислів’я)
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Поверніться до гостей
Привітайтесь:"Добрий день!"
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Правила для учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку
Учитель
Сьогодні ми будемо розвивати логічне мислення, кмітливість та увагу, працювати творчо, розширювати свої знання з різних предметів. А також це буде урок гарного настрою!
У кожного на парті лежать різнокольорові пелюстки. Ми спробуємо зібрати ці пелюстки в чудову квітку - семицвітку, яка буде символом успіху вашої роботи. Кожній пелюстці притаманне своє значення. Уважно подивіться на екран і виберіть «колір настрою», з яким ви прийшли на урок. (Презентація, слайд №1)
Червоний – любов
Оранжевий – радість
Жовтий – тепло
Зелений – надія
Голубий – романтичність
Синій – спокій
Фіолетовий – тривога
Учитель
- Діти! А що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що на уроці буде цікаво.
Я хочу дізнатись про щось корисне. Я очікую, що ми будемо працювати у групах)
Учитель
На столі у мене цікава скринька.
Відкриваємо скарбничку.
Скринька зовсім невеличка,
Не втрачаєм часу марно
Дістаєм пелюстку гарну! (Червоний колір)
Розпочався перший тур
Непростих обчислень штурм!
Привітанням журавля,
Вона пробуджує поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчує гаї,
І усякий її зна
Відгадали? Це … (весна)
- Яка пора року надворі? (Весна)
- Що свідчить про те, що це весна? (Пригріває сонечко, починає танути сніг, збільшився день)
(За веселу пісеньку струмків, за спів птахів і зелену травичку)
А весна іде як фея,
Серед шуму і пісень.
Ніжна – ніжна, як лілея
В квітках яблунь і вишень.
Похмуро (похмурому)
Хмарно (марнох)
Ясно (сноя)
- Яке сьогодні число ? (Третє)
- Назвіть дату. (Третє березня)
- А як ще можна назвати цю дату, не вживаючи назви місяця? (Третій день третього місяця року; третій день першого місяця весни)
- Назвіть 5 днів поспіль, не користуючись вказівкою чисел місяця і назвою днів неділі. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
- А ви знаєте, що число можна записати ось так: 02.03.10. Так ви будете записувати дати, розпочинаючи з 10 класу.
- Де ви бачили такий запис чисел в нашому середовищі?
(дата народження, номер телефону, код дверей в будинках)
Другий тур розпочинаємо,
Щось цікаве ми вивчаємо.
- Діти! Звідки ми дізнаємось про числа, місяці, роки?
- Із календарів.
- А з чим у вас асоціюється слово календар?
- Давайте складемо асоціативний кущ до цього слова.
Схід і захід тривалість дня
Числа рік
Малюнки календар місяці
Свята цікаві примітки
Люди в повсякденному житті часто користуються календарем. Є календарі перекідні, настінні, кишенькові, навіть годиннико – електронні. Календарі по праву належать до геніальних винаходів людства (Презентація, слайд №4)
Давайте пригадаємо, що означає слово "календар" та історію його походження.
Звертаємось до довідкового бюро
Календар – таблиця або книжка, в якій перераховані в послідовному порядку всі дні року з поділом на місяці і тижні. Розподіл по часу окремих видів діяльності (наприклад : календар змагань).
Учитель. На минулому уроці РТЗ група учнів отримала завдання знайти цікаві матеріал про походження календарів. Давайте послухаємо пошукову групу (Презентація, слайд №5)
1 учень
Учені стверджують, що виник календар у Стародавньому Єгипті, де протікає річка Ніл. Жителям потрібно було знати, коли розіллє вона свої води, щоб урожай не загинув під час посухи. Люди підрахували, що від одного розливу до іншого проходить 365 днів. Вони розділили їх на 12 частин по 30 днів, а решту – 5 днів помістили у кінець року.
Так виник перший календар.
2 учень
Удосконалив календар римський імператор Юлій Цезар. За його календарем тривалість місяців була неоднакова! Одних – 30 днів, інших – 31 день, а в лютому – всього 28 днів. До нього і додали 1 день раз у чотири роки. Такий рік називається високосним.
3 учень
Однак з’ясувалось, що за юліанським календарем рік довший від того, що існує в природі. За кожні 128 років "набігала" ціла доба. Цю різницю ліквідував григоріанський календар, який був виданий папою римським Григорієм ХІІІ.
4 учень
5 травня 1581 року з’явився у нас перший друкований календар. Його автор – першодрукар Іван Федоров. Це був листочок з віршами про кожен місяць. Написав вірші білоруський поет Андрій Риміга. Тому і місяці позначалися трьома мовами : російською, українською та білоруською.
5 учень
Стверджують, що слово "календар" має давньоримське походження. Так у Стародавньому Римі називалися книги, у яких кредитори записували гроші, що позичали людям під проценти. У цій країні борги належало сплачувати першого числа кожного місяця. Воно оголошувалось спеціальними оповісниками і називалось календа.
Учитель
А зараз всім завдання : на партах лежать листочки з написаним словом «календар». Зробіть звуковий аналіз слова та складіть словосполучення зі словом.
(один учень працює біля дошки)
КАЛЕНДАР – 8 б. , 8 зв. , 3 скл.
о о о
Учитель. Друга пелюстка за вашу роботу (Оранжевий колір)
Третій тур також незвичний,
Має назву він - логічний.
Розпочато третій тур
Це важкий "задачний штурм"
Щоб задачі штурмувати
Треба звісно міркувати!
Кіт на прізвисько Матрос кін
Сир на ринку продавав.
3 гривні й ще 4
Наш господар вторгував.
От задача вам проста :
Скільки гривень у кота? (7)
* * *
Йдуть додому їжачки,
Лічать на ходу дубки
25 і 6
Скільки всіх, хто відповість? (31)
* * *
Груші любить бегемотик
Бач, який товстий животик
Вранці з’їв він 11
На обід – іще 12.
А тому все мало! Сміх!
Порахуйте скільки всіх? (23)
- Який кущ є символом України? (калина)
- Яка річка тече в роті? (Десна)
- Скільки хвилин у половині години? (30 хвилин)
6. Гра «Шостий зайвий»
Одне з чисел не містить тих ознак, за якими можна об’єднати решту чисел. Знайти це число і вказати ознаку, що об’єднує решту чисел.
1 3 9 10 7 4
(10 – двоцифрове число)
8 12 18 6 15 20
(15 - непарне)
Гудуть, як … (бджоли) у вулику
Дав, як … (кіт наплакав)
Написав, як … (курка лапою)
Колючий, як … (їжак)
Голодний, як … (вовк)
Німий, як … (риба)
Хитра, як … (лиса)
Спробуйте утворити слова
Бал – л + ть + ко = батько
Маруся – Руся + ти = мати
Рік – к + ч + канва – нова = річка
Береза – а + ень = березень
- манну крупу зробили з пшениці, а олію – з (соняшника)
- суниці – ягоди, а опеньки - (гриби)
- зима білого кольору, а весна - (зеленого)
9. «Цікава геометрія»
Скільки трикутників на 2 малюнку?
Не відриваючи руки спробуйте намалювати останню фігуру.
ребуси у вільний час! (Презентація, слайд №7)
40а7’я Р1а А/нас
10. Гра «Паліндром»
Паліндром – слово, вислів, яке читається однаково зліва направо і навпаки.
Розшукайте паліндроми : око , дід , біб , кок , випив , Алла , Пилип , біг, ліг , Аліса , Павло.
Учитель. Третя пелюстка! (Жовта)
До нас у клас завітав чарівник. Він приніс цікаве завдання.
Чарівник
Задумайте число від 1 до 10. Додайте стільки ж . Результат поділи на 2. Додайте 5. Скажіть результат, а я відгадаю число, яке ви задумали.
11. Хвилинка релаксації
Заплющте очі. Уявіть погожий весняний день. Приємно дме вітерець. Небо синє – синє. Ви стоїте на галявині серед чудових квітів. Це цвітуть первоцвіти. Торкніться їх руками. Відчуваєте, як лоскочуть ваші рученята ці тендітні квіточки? Розплющте очі. Посміхніться.
Учитель. На наш урок завітала диво – квітка, яка має колір весняного неба, тендітна, ніжна та смілива. Це – пролісок.
Пролісок
Я перша квіточка весни
Я – пролісковий цвіт
Я пережив зимові дні
І знов родивсь на світ.
У мене очі голубі
Такі, як неба синь
Росту між кленів та дубів.
Люблю і сонце, й тінь.
Учитель
Ця квітка маленька,
Така голубенька
Тоненька, тендітна
Ласкава, привітна.
Послухай, як срібно дзвенить голосок:
"Не треба , не треба зривати квіток!"
Пролісок приніс завдання за вибором
Учитель
Наш урок іще триває
Тур четвертий настає.
Вибирайте колір швидко,
Два завдання у вас є!
Складіть казку про пролісок.
Скласти розповідь про пролісок за малюнком.
Казка 1
Прокинулось Сонечко. Посміхнулось, розлило навкруги світло і тепло. Від цього тепла з’явився із землі пролісок. Глянув навкруги, засміявся і сказав : "Як цікаво! Любе Сонечко , грій сильніше!"
Почуло Сонечко Проліска і посміхнулося. Сніг розтанув. Посвітлішав тоді Пролісок і розквітнув. Неначе шматочок неба на галявину впав. Приніс Пролісок нам весну.
Казка 2
Пролісок сидів у маленький хатинці – цибулинці. Навкруги було холодно, а в хатці затишно і тепло. Одного разу Пролісок відчув, що зверху йде тепло. Воно було ласкавим і ніжним. Тепло манило до себе. Пролісок наважився визирнути з хатинки. Він пробив мерзлу землю і визирнув на поверхню. А там було тепло і хороше. Пролісок розпустив свої ніжні пелюсточки назустріч сонцю і весни.
Розповідь
Навесні розквітає пролісок. Він дуже ніжний, синього кольору. Стебло тоненьке, струнке. Листочки вузенькі. Мені ця квітка дуже подобається.
Учитель
Через красу і ніжність весняних квітів люди їх зривають безжально, тому всі вони знаходяться під охороною держави. В нашій країні створено книгу, до якої занесені всі види квітів, що зникають. Це - Червона книга.
Четверта пелюстка за роботу! (Голубий колір)
П’ятий тур – груповий
Об’єднайтеся мерщій!
Робота в групах. Вправа «Криголам»
На кожній парті лежать смужки різного кольору, на звороті яких написані слова з прислів’їв. Об’єднайтеся в групи за кольором, складіть та прочитайте прислів’я.
1 група Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.
2 група Книжка – маленьке віконце, а через нього весь світ видно.
3 група Якщо добро вмієш робити, то навчишся як жити.
4 група В здоровому тілі – здоровий дух.
Учитель. Молодці! П’ята пелюстка з’явилась на нашому малюнку (Синій колір )
Шостий тур ритмічний
Має назву «поетичний»!
У житті – не байдикуй,
А багато ти …(працюй).
Розумом ти не хвались,
А знаннями… (поділись).
Не будь ніколи ти байдужим
А краще стань сміливим й …(дужим)
Якщо попросять – помагай
І правил цих …(не забувай)!
Учитель. Дякую! Шоста пелюстка! (Зелений колір)
Тур останній настає
Мікрофон до всіх «іде»!
Учитель. Сьома пелюстка! (Фіолетовий колір)
"Ейдетика"
Уявіть собі! Ви – художник – чарівник. Візьміть до рук олівець, вибравши колір до вподоби, і помандруємо приміщенням школи, класом та писатимемо, де захочемо.
Напишіть букву м на їдальні, букву о – на східцях, л – на ганку, знову о – на дверях класу, д – на вікні, ц – на стелі, і –на дошці. Заплющіть очі і пройдіть уявним шляхом та зберіть букви до купи.
Яке слово вийшло?
«Молодці!»