Мета: ознайомити учнів із відніманням чисел у межах 20 із переходом через десяток виду 15-6; вчити віднімати числа частинами;формувати вміння розв’язувати задачі; розвивати обчислювальні навички, оперативну пам’ять, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення математики та інтегрованого курсу « ЯДС»,виховувати любов та бережливе ставлення до природи. Тип уроку: урок-подорож
2.2. Повідомлення теми і мети уроку: Сьогодні у нас надзвичайно цікавий урок математики. Ми відправляємось у захоплюючу віртуальну подорож країнами Африки, де математика буде нашим провідником!Що може бути цікавим, ніж вивчати числа , досліджуючи відомі нам країни, які мають багату історію та унікальні традиції? Сьогодні ми поглибимо наші знання про математику, вивчаючи її в контексті культури та життя наших друзів у різних куточках Африки. Приготуйте свої уявні компаси та рушаймо до відкриття нових математичних горизонтів! Під час нашої віртуальної подорожі будемо використовувати наші знання про Африку, щоб розв'язувати цікаві математичні завдання. Готові до подвійної порції знань і веселощів? Тоді розпочнемо наш урок, бо справжня пригода чекає на нас!
«Хвилинка- цікавинка»А)Пустеля Сахара — унікальне місце. Дивовижно, наскільки вміло люди, тварини та рослини пристосувалися до життя в умовах постійної спеки, засухи та майже повної відсутності води!Пропоную прогулятися безмежними пісковими просторами Сахари та дізнатися багато нового про цю таємничу пустелю. Сахара — найбільша пустеля на Землі і займає 30 % площі всієї Африки. А це за розмірами площа Бразилії, п’ятої за величиною країни в світі. На території Сахари розташовані десять країн: Єгипет, Алжир, Туніс, Лівія, Західна Сахара, Мавританія, Нігер, Марокко, Чад та Судан.
1) Віднімання на основі розкладання від’ємника. -Як називаються числа при відніманні? (Число від якого віднімають -це зменшуване, число яке віднімають -це від’ємник і результат цієї дії -це різниця).-Давайте розглянемо вираз 15-6.- Коли під час віднімання одноцифрового числа від двоцифрового кількість одиниць у зменшуваного менша, ніж у від’ємнику, то таку дію називають віднімання з переходом через десяток.15-6=15-5-1=9
У трав'яному покриві савани переважають злаки (заввишки до 3-5 метрів). Деревна рослинність саван представлена баобабами, евкаліптами, акаціями, пальмами тощо. Савани поширені в Африці, особливо на сході, Південній (льяноси, кампоси) і Центральній Америці, Південно-Східній Азії, Австралії, Індії. Найвідоміше дерево африканської савани - баобаб. Його м'якоть плодів сушать, подрібнюють і роблять з них лимонад (плоди мають смак цитрусових плодів). Зі смаженого насіння роблять кавовий напій. Баобаб надає притулок і їжу багатьом тваринам і комахам, за що його часто називають «тваринним гіпермаркетом».
Про що розповідається в задачі? Що означає число 8 ? Число7?Про що запитують в задачі? Чи можемо ми зразу дати відповідь на запитання задачі? (ні). Чому? ( бо ми не знаємо скільки зібрали разом баобабів за два дні). Чи можемо ми про це дізнатися?(так) Якою дією? (8+7=15(кг) Скільки витратили ? (9кг) Якщо відомо, що зібрали 15 кг , а витратили 9 кг, можемо ми тепер дати відповідь на запитання задаскільки кілограмів плодів залишилося? (так). Якою дією? (15-9=6(кг))Записуємо розв’язання задачі.1. 8+7=15(кг).2. 15-9=6(кг)Відповідь: Залишилося 6 кг плодів баобабу.