Інтегрований урок з основ медичних знань та біології для 10 класу на тему: "Віруси. Загальна характеристика, профілактика грипу та інших гострих респіраторних вірусних інфекцій."

Про матеріал

Сучасний інтегрований урок для 10 класу з використанням інтерактивних і комп'ютерних технологій, з елементами гри та формуванням ключових компетентностей. Урок поєднує два предмети біологію і основи медичних знань. Навчальна мета урокуполягає в тому, щоб охарактеризувати особливості будови і процеси життєдіяльності вірусів, з'ясувати основні форми та клінічні відмінності різних ГРВІ, шляхи розповсюдження цих хвороб; розглянути заходи особистої профілактики ГРВІ. Крім того матеріали уроку можна використати для підготовки виховних годин щодо профілактики ГРВІ.


Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ

інтегрованого уроку

Предмети: Захист Вітчизни (основи медичних знань у дівчат), біологія.

Клас навчання: 10  клас.

Тема: Віруси. Загальна характеристика, профілактика грипу та інших гострих респіраторних вірусних інфекцій.

Мета:навчальна- охарактеризувати особливості будови і процесів життєдіяльності вірусів, з'ясувати основні форми та клінічні відмінності різних ГРВІ, шляхи розповсюдження цих хвороб; розглянути заходи особистої профілактики ГРВІ;

розвиваюча- розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, вчити працювати в групах та оцінювати свої знання, аналізувати, робити висновки; формувати вміння слухати співрозмовника та висловлювати свої судження; формувати вміння застосовувати на практиці здобуті знання із основ медичних знань та загальної біології;

виховна - виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей; сприяти формуванню основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.

Обладнання й матеріали: мультимедійний проектор, комп’ютери, комп’ютерна презентація «Віруси. ГРВІ», роздатковий матеріал: табл. «Порівняння симптомів грипу та ГРВІ», пам’ятка «Як захистити себе від грипу», відмітки-смайлики.

Тип уроку: комбінований.

Вид  уроку: інтегрований урок  з  використанням  інтерактивних і комп’ютерних технологій,  з елементами гри.

Форми проведення: словесні, наочні, практичні.

Методи  організації  навчальної  діяльності:  фронтальні, індивідуальні, групові, інтерактивні.

Очікувані результати: після цього уроку учні повинні

-  знати основні поняття даної теми;

  • уміти застосовувати на практиці здобуті знання із основ медичних знань  та загальної біології.

Основні терміни та поняття: вірус, капсид, віріон, ГРЗ, ГРВІ, грип, парагрип, аденовірус, ентеровірус, специфічна та неспецифічна профілактика.

Міжпредметні зв’язки: захист Вітчизни, інформатика, біологія, основи здоровя.

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент

Слайд 1. Активізація уваги та створення позитивного настрою учнів.

Добрий день, шановні учні! Чергові, скажіть, хто  відсутній на занятті.

  Ви сьогодні особливо гарні! Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів.

 Сьогодні на вас чекає незвичайне заняття, яке поєднає в собі два предмета - біологію та основи медичних знань. Тему нашого заняття я повідомлю трохи пізніше, а зараз давайте поспілкуємось.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальна бесіда

Слайд 2. Згадайте будь ласка

  •             До якої таксономічної категорії відносяться віруси?
  •             Сформулюйте визначення «віруси».
  •             Як називається наука, що вивчає віруси?
  •             Що означає абревіатура ГРВІ?
  •              

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення  теми, мети  і завдань уроку. Спробуйте прочитати тему нашого уроку, яка зашифрована  в хмаринці слів  Слайд 3.

Отже тема нашого уроку: Віруси. Загальна характеристика, профілактика грипу та інших гострих респіраторних вірусних інфекцій.

Давайте разом, виходячи з теми заняття, спробуємо сформувати мету та завдання уроку Слайд 4.

  •              систематизувати та узагальнити свої знання про віруси, особливості їх будови і процесів життєдіяльності
  •    вивчити клінічні відмінності різних форми ГРВІ, шляхи розповсюдження цих хвороб;
  •              розглянути заходи особистої профілактики ГРВІ;
  •              вчитися застосовувати на практиці здобуті знання.

Слайд 5. Мені дуже подобається вислів невідомого автора  „Віруси – це мафія на клітинному рівні“. А щоб боротися із мафією треба знати про неї все. Тому зараз ми повторимо вивчене вами в курсі біології з теми «Віруси». А також сьогодні ми дізнаємось, які існують форми ГРВІ, чим вони відрізняються та як убезпечити себе від вірусних хвороб.

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу.

Лекція з елементами бесіди, з виступами учнів, що отримали випереджувальні завдання.

Поряд з одно- та багатоклітинними організмами в природі існують й інші форми життя. Це віруси. Вони не мають клітинної будови і є перехідною формою між живою і неживою природою.

Слайд 6. У 1892 році російський ботанік Дмитро Івановський оприлюднив роботу про поширення збудника мозаїчної хвороби тютюну.  Тобто цього року були відкриті віруси.

Слайд 7. А у 1898 році голандський дослідник Мартін Бейерінг ввів у науковий обіг нове слово «вірус» (від лат. virus - отрута).  Через малі розміри їх не можна побачити у світловий мікроскоп. Тому систематичне вивчення вірусів почалося лише у 30-ті роки ХХст. після винаходу електронного мікроскопа.

Слайд 8. Віруси мають доволі просту будову. Кожна вірусна часточка складається з одного типу нуклеїнових кислот РНК або ДНК, які становлять серцевину вірусу і містять спадкову інформацію. Таким чином за складом віруси поділяють на ДНК-вмісні (герпес, віспа) та РНК-вмісні (ГРВІ, грип, ВІЛ). Вірус має захисну білкову оболонку – капсид. А повністю сформована вірусна частка називається віріон.

  • Як же відбувається проникнення вірусу в клітину хазяїна? Щоб зясувати це переглянемо невеличкий сюжет.

Слайд 9. РОЛИК «Проникнення вірусу»

Текст до ролика.

Якщо порахувати усі живі організми на Землі, то вірусів виявиться більше ніж всіх інших істот разом. Але далеко не всі вчені вважають віруси живими. Вірус-це такий собі мішечок з білками, який може лежати багато років не подаючи ніяких ознак життя. Але раптом, в якийсь момент, приклеївшись до потрібної поверхні спрацьовує механізм проникнення і вірус як шприц вприскує вміст своєї ДНК. І вже в середині клітини вірус починає робити безліч свої копій, тобто він працює як принтер. Збір усіх деталей проходе в середині клітини. Сформовані віруси виходять і захоплюють нові обєкти. Таким чином віруси можуть оселитися в усіх живих істотах на Землі, включаючи рослини, тварини, і навіть інші віруси.

 На відміну від бактерій віруси винайшли на два століття пізніше, адже вони у 100 разів менші за розміром. Навіть сьогодні вчені не знають як з ними воювати. Тому в Африці лютує вірус лихоманки Ебола. Через повітря Ебола не передається, потрібно контактувати з хворим, щоб вірус зміг проникнути в організм.

 Віруси мають різну форму: кульки, палички, довгої нитки. А деякі мають додаткову захисну оболонку, як вірус грипу і герпесу.

 Всього в міжнародному комітеті з таксономії вірусів нараховують 6 порядків, 87 родин, 19 підродин, 349 родів, близько 2300 видів і більше 3000 ще некласифікованих вірусів.

Згадавши особливості будови і процесів життєдіяльності вірусів, ми спробуємо з'ясувати основні форми та клінічні відмінності різних ГРВІ.

Слайд 10. Серед причин тимчасової втрати працездатності ГРВІ посідають перше місце. Навіть в міжепідемічний період на них хворіє шоста частина населення планети. В Україні щорічно на ГРЗ хворіє від 10 до 14 млн. осіб.

Слайд 11. Варто розрізняти поняття ГРЗ та ГРВІ (гострі респіраторні вірусні інфекції).

ГРЗ – більш ємнісне поняття. Воно включає гострі респіраторні хвороби вірусного та невірусного походження.  Збудниками ГРЗ можуть бути різноманітні віруси, менінгококи, стрептококи, стафілококи, тощо. Однак, традиційно, під ГРЗ ми розуміємо захворювання верхніх дихальних шляхів, що спричинене невірусним агентом.

Слайд 12. ГРВІ – це група гострих респіраторних інфекцій, що зумовлені винятково вірусами і є невід’ємною частиною поняття ГРЗ. Експерти ВООЗ підкреслюють, що останні роки зберігається тенденція постійного зростання рівня захворюваності цією групою інфекцій.

Слайд 13. Крім того, не коректним є термін «грип та ГРВІ», який штучно виокремлює грип з групи ГРВІ. Слід розуміти, що грип є одним з ГРВІ, можливо, найважливішим, але лише одним з сотень ГРВІ. Тому значно коректнішим є вживання терміну «грип та інші ГРВІ» або «ГРВІ, в тому числі й грип».

Слайд 14. Гострі респіраторні вірусні захворювання можуть спричинити понад 200 вірусів. Найбільш вивченими серед них є - віруси грипу, парагрипу (ларингіт, зміни голосу, “гавкаючий” кашель), риновіруси (риніт), ентеровіруси (вражає шлунково-кишковий тракт), аденовіруси (ураження глотки, кон’юнктивіт). (запис.)

Слайд 15. Яке ж джерело інфекції — хворий з перших  годин і впродовж усього захворювання (5-7 діб)

Шляхи передавання — повітряно-краплинний і фекально-оральний. Розповсюдження –епідемічне і пандемічне.

  • А що означають терміни епідемія і пандемія?

 

Слайд 16. Які ж основні клінічні прояви різних форм ГРВІ. Розібратися в цьому нам допоможе експерт з інфекційних захворювань (учениця) .

Вам потрібно уважно слухати і заповнювати таблички, які я вам роздам.

Порівняння симптомів грипу та інших ГРВІ

Ознака

Грип

Інші види ГРВІ

Погіршення самопочуття

 

 

Температура

 

 

Інтоксикація

 

 

Нежить

 

 

Чхання

 

 

Біль у горлі

 

 

Кашель

 

 

Головний біль

 

 

Біль в очах

 

 

Безсоння

 

 

Поява ускладнень

 

 

 

Клінічними особливостями грипу є те, що початок хвороби раптовий. З моменту потрапляння вірусу в організм до появи перших симптомів може пройти від 12 до 48 годин – це короткий інкубаційний період. Хворий заразний ще за 24 години до появи перших симптомів грипу. Зазвичай ознаки грипу починаються з різкого стрибка температури тіла до 38-40°C, яка стабільно тримається потягом 3-5 діб. Стан супроводжується лихоманкою, ознобом, слабкістю і болем в м’язах, сильною загальною інтоксикацією організму, головним болем, світлобоязню, безсонням. Як правило, при грипі не буває нежиті, з’являється відчуття сухості в носі та глотці, сухий кашель.

Симптоми зберігаються 3-5 днів, але у разі тяжкого перебігу захворювання пацієнт може почувати себе погано до 2-х тижнів. Крім того, може бути і ускладнення грипу: бактеріальна пневмонія, гайморити, риніти, отити, трахеїти, пієлонефрити, міокардит.

Інші види ГРВІ починаються швидко , але не раптово, температура тіла не підвищується, або підвищується незначно, не вище 38,5 С. Симптоми інтоксикації практично відсутні, людину не морозить і не кидає в піт, відсутні сильний головний біль, біль в очах, світлобоязнь, запаморочення, ломота в тілі, зберігається працездатність. Головним симптомом є сильний нежить і закладеність носа чхання. Захворювання супроводжується почервонінням горла. Кашель, дискомфорт у грудях виникають на самому початку захворювання, можуть бути незначними і помірними. А також в залежності від виду ГРВІ є особливості в симптомах. Так при парагрипу виникає ларингіт, зміни голосу, “гавкаючий” кашель, при риновірусній інфекції - риніт, ентеровірус вражає шлунково-кишковий тракт, при аденовірусах ураження глотки, кон’юнктивіт. Можлива наявність ускладнень після перенесеної хвороби.

Слайд 17. Перевірка заповненої таблиці

Дякуємо експерту з інфекційних захворювань. І запрошуємо до слова експерта з профілактики вірусних захворювань (учениця).

  • Скажіть будь ласка, які ж існують заходи профілактики ГРВІ.

Слайд 18. Профілактика передбачає ряд неспецифічних та специфічних заходів.

Для попередження зараження грипом та іншими ГРВІ, першочерговим є виконання принципів неспецифічної профілактики: це

- уникати контакту з особами, що мають прояви грипозної інфекції;

- обмежити відвідини місць великого скупчення людей;

- часто провітрювати приміщення;

-  часто мити руки з милом протягом 20 секунд;

- прагнути не торкатися очей, носа або рота немитими руками;

- уникати обіймів і рукостискань;

- прикривати ніс і рот при чханні або кашлі одноразовою носовою серветкою, яку одразу ж після використання потрібно викинути;

- необхідне вологе прибирання приміщень не менше двох разів на день;

- при спілкуванні з хворою людиною обов’язкова наявність маски, котру треба змінювати кожні 2-3 години;

Найбільш природний спосіб підвищити захисні сили свого організму це вести здоровий спосіб життя: повноцінний сон, збалансована їжа, достатня фізична активність, прогулянки на свіжому повітрі, відсутність шкідливих звичок, уникнення стресових ситуацій. Ці заходи зміцнять імунітет та допоможуть організму боротися з чужорідними інфекціями та бактеріями.

 Для того, щоб ви краще запамятали заходи неспецифічної профілактики я підготувала вам ось такі памятки.  (роздає  памятки)

Основним заходом специфічної профілактики грипу є вакцинація. Вона здійснюється протигрипозною вакциною. Вакцинацію можна робити всім бажаючим знизити ризик захворювання на грип і запобігти його можливим ускладненням. Вакцинація особливо рекомендована групам ризику - дітям, людям похилого віку, з хронічними захворюваннями, персоналу медичних, навчальних закладів, працівникам сфери послуг, торгівлі, транспорту, а також особам, що спілкуються з великою кількістю людей. Імунітет утворюється через 2-3 тижні після вакцинації.

- Дякуємо експерту з профілактики вірусних захворювань.

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

А). Вікторина.

А зараз ми спробуємо узагальнити все, що почули сьогодні на уроці. Для цього ми поділимося на дві команди та будемо виконувати завдання. За кожну правильну відповідь команда отримує  смайлик.

Слайд 19. 1.Розгадайте ребус (вірус)

Слайд 20. 2.Розгадайте ребус (грип)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Слайд 21. 3. Виконайте сканворд

Складіть слово  (капсид)

АСДКПИ

Слайд 22. 4. Складіть слово  (Івановський)

                                 ВЙАСНЬОКІВИ

Слайд 23. 5. Прочитайте  визначення заховане в хмаринці слів

Імунітет- це сукупність захисних механізмів

 

Слайд 24. 6. Прочитайте  визначення заховане в хмаринці слів

     Вакцинація - основний засіб специфічної профілактики грипу

Слайд 25. 7. Що означає даний знак?

Слайд 26. 8. Що означає даний знак?

Слайд 27. А тепер переверніть отримані смайлики. На звороті ви побачите букви. Спробуйте скласти з них слово. (здоров’я)

 

Слайд 28. Б) Тестування

А зараз попрацює кожен самостійно. Займіть будь ласка місце за компютером. Ви будете виконувати тест в  хмарно-орієнтованому середовищі навчального закладу office 365, як ви робили це і раніше, переходячи за посиланням.

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Слайд 29. А). Я отримала задоволення від вашої роботи на уроці. А зараз я пропоную вам висловити свої враження від уроку.

  • сьогодні я дізналася
  •  мені було цікаво…
  • було важко…
  • я зрозуміла, що…
  • тепер я можу…
  • я навчилася

-    я спробую…

-    мене здивувало…

-   урок дав мені….

Б). Оцінювання з коментарем.

VIІ. Домашнє завдання.

Слайд 30. Дякую всім за роботу на уроці. Будьте здорові! А наостанок хочу зачитати вам вірш :

                Здоров’я

Здоров’я — розкіш для людини,

 Найбільша цінність у житті.

 Як є здоров’я день при днині,

 Можливість є йти до мети.

Тоді є радість, щастя, диво,

 Краса у крапельці роси.

Тоді людина йде щасливо

Серед безмежної краси

Й чарівність світу відчуває.

Для неї в хмурість — дні ясні.

 Вона всі труднощі долає

Й співає радісні пісні.

Вона — здорова! Це чудово,

Бо їй нічого не болить.

Вона добро творить готова.

 І це прекрасно! Можна жить!

                                    Красоткіна Надія

 

 

C:\Users\Galina\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\960f7b18f6f168f3c328c6e405ba09c0.jpg

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Демченко Оксана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Авер'янова Юлія Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
2288
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку