Даний урок проводився у спеціальній школі – інтернаті для дітей з особливими освітніми потребами, тому матеріал уроку адаптований до їх пізнавальних можливостей, сприяє підвищенню пізнавального інтересу та мотивації навчання.
Маріупольська спеціальна загальноосвітня школа –інтернат № 37
Донецької обласної ради
Інтегрований урок з природознавства, математики, трудового навчання
учителя – дефектолога вищої категорії
Зурнаджи В.Х.
2017-2018 н.р.
Слайд № 1
Слайд №2
Слайд № 3
Обладнання: мультимедійна дошка,папір, клей, картон, ножиці, грона калини, пісня »Червона калина».
Хід уроку.
I.а)Організація класу
б) психологічний настрій
Пролунав і стих дзвінок,
Нас покликав на урок.
Гостям щиро посміхнемось,
До роботи всі візьмемось.
А щоб наш язичок зігрівся, краще вимовляв звуки, проговоримо вірш Л. Забашти «Дивосвіт».
Дивосвіт, дивосвіт,
Хто придумав оцей світ,
Землю красну отаку
У зеленому вінку ?
Всі ці квіти і ліси,
І пташині голоси ?
Ліс, і річка, і поля –
Це ж усе моя Земля.
Сьогодні ми проведемо незвичайний урок – інтегрований, поєднаємо урок з природознавства з уроками математики та трудового навчання.
II. Основна частина.
Повідомлення теми та задач уроку.
Слайд №4
Слайд № 5
а) повторення вивченого на попередньому уроці:
1.Над якою темою ми працювали на уроці з природознавства?
2.Назвіть будову дерева.
Подивимось: правильно ви запам’ятали і назвали.
Слайд № 6
(будова дерева)
3. На які 2 групи поділяються всі дерева?
4. Які листяні дерева ви знаєте?
Слайд № 7
6.Назвіть, які листяні, а які хвойні?
7.Що стає з листям листяних дерев восени?
8.Коли з’являються і коли опадають?
9.А що відбувається у хвойних дерев?
10.Як називають ще хвойні дерева?
11.Листяні дерева ще поділяються на 2 групи по плодах. Які це дерева?
12. Назвіть фруктові дерева,які ростуть в нашій місцевості?
Слайд № 8
13. Що людина робить з фруктами?
14. А навіщо саджають дерева у парках, скверах, лісах?
15.Які дерева використовують, як лікарські?
( з каштану роблять настої, гелі, мазі;
липові квітки використовують від простудних хвороб;
хвойні – як заспокійливе, корисні для дихання, приймають хвойні ванни;
з берези – сік)
II. а) Ось перед вами двідерев’янисті рослини.
Слайд № 9
1.Чим відрізняється дерево від куща?
Слайд № 10
б) Сьогодні ми познайомимося з кущем – калиною.
Слайд № 11
Калина- це рослина – оберіг у нашому краї. По всій Україні росте цій кущ. Її й біля дому садять, і в садочку, і край дороги, і влісі. Калина біля хати – здавна найперша й найзначніша ознака оселі українця, її оберіг. Існує гарний звичай. Біля щойно зведеної оселі на видному місці в першу чергу висаджують калину. І поки садять інші дерева у саду, кущі калини вже розростаються, милуючи зір білим цвітом навесні й червоними кетягами ягід восени.
Подивиться на кетяг калини. Яскраво – червоні ягідки наче світяться. Усередині кожної ягідки є насіння. Воно схоже на серце.
в) Я хотіла повісити це прислів’я на дошці ,але вітер подув і всі слова розлетілися. Допоможіть скласти прислів’я.
Слайд № 12
Слайд № 13
Народ склав багато віршів, оповідань,легенд, казок,пісень про калину.
А які вірші, пісні ви знаєте?
(Діти читають вірш про калину «Посадіть калину коло хати», називають пісню »Червона калина)
Слайд № 14
Виконується пісня « Червона калина»
Я розповім вам одну з легенд про калину.
Одного гарного погожого дня на село напали чужинці. Вони бігали від хати до хати, старих людей вбивали, а молодих забирали в полон. Грабували все,що можна було забрати з собою. А що не можна було забрати - те спалювали. Одна дуже красива і відважна дівчина вирішила втекти від злих яничарів, але їй це не вдалося. Ворожа шабля наздогнала і зарубала її. А на шиї у дівчини було багряно – червоне намисто. Воно розірвалося і розсипалося. І на тому місці, де впали окривавленінамистинки, виросли кущі червоної калини, які весною зацвітають.
Калина має цілющі якості. Коли у людині болить горло, треба заварити ягоди калини і прополоскати цим настоєм. Ще ягодами калини живляться снігурі.
г) Зараз ми з вами поїдемо до лісу , де на узліссі росте багато кущів калини. Поїдемо на потягу.
Але він заведеться і повезе вас, якщо ви розв’яжете приклади.
Подивиться на цей потяг. З яких геометричних фігур складається потяг?
Слайд № 15
(Розв’язання прикладів по групах)
То ж ми відправляємось до лісу . Треба згадати правила поведінки у лісі. Щоб вам швидше згадати, допоможуть ці картинки.
Слайд № 16
г) Фізкультхвилинка з музичним супроводом.
ґ) На попередньому уроці з трудового навчання ми підготували деталі для збирання гілочок та кетягів калини. Коли ви виконаєте це завдання, ми всі разом зберемо кущ калини і виконаємо композицію «Калина - символ України»
Слайд № 17
Слайд № 18
д)Діти працюють у парах, потім складають композицію.
( демонстрація композиції)
III. Підсумок уроку.
а) Що нового ви взнали на уроці?
До яких рослин відноситься калина?
Чому її так шанує український народ?
Які цілющі якості у калини?
б) Закріплення
в) Яка тема нашого уроку?
Слайд № 19
г)Виконали ви задачі, які ставились перед уроком?
Слайд № 20
III Домашнє завдання.
Підберіть легенди, вірші, оповідання, казки про калину.
Слайд№ 21