Тема: Подорож до глибин океану.
Мета: систематизувати та закріпити знання учнів про океани та материки Землі;
розвивальна: розвивати географічне мислення, , розвивати навчання самостійної роботи з картою, підручником, розвивати наочно-образне, логічне мислення, уміння аналізувати, розвивати зв’язне мовлення, збагачувати активний словник, довільне запам’ятовування; виховувати інтерес до вивчення географії, любов до природи, виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення висловлювати власну думку, формувати бажання пізнавати нове, невідоме.
Обладнання: карта півкуль, таблиці-материки Землі, ілюстрації, картки, слайди зображення тварин, картки, таблиці.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизація знань
Хід уроку
І. Організаційний момент (1хв)
Привітання з учнями.
Доброго дня! Сьогодні урок у вас проведемо ми – вчителі географії, фізики, біології та хімії.
Вже вкотре милувались космонавти
З округлого віконця корабля
Блакитною планетою, що завжди
Ми звикли звати іменем Земля!
Сьогодні на нас чекає втіха:
Навколо Землі ми зможемо обійти.
І зробимо це не за довгі роки,
А за 40 хвилин уроку.
Від імені всіх материків на Землі
Вітаємо всіх, хто зібрався у класі.
І хочемо, щоб і дорослі й малі
Про них якомога більше дізнались!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
Дзвоник всім нам дав сигнал,
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно-
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
Сьогодні на уроці ми продовжимо мандрувати планетою Земля, узагальнимо знання за темою «Природа материків і океанів», поповнимо скарбницю знань. Тож полинемо у світ природи та науки.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (3 хв)
Т.О. Ми ще раз здійснимо уявну подорож. А подорожувати ми будемо на цих кораблях по материках та океанах. ФІЛЬМ ПРО ПІДВОДНИЙ СВІТ. Заздалегідь ми розділили вас на три команди. Ви всі будите матросами, а командуючими цим великим флотом будемо ми - ваші вчителі. На кораблях у вас є сигнальні прапорці, за допомогою яких ви будете відповідати на задані запитання. Хто з команди знає відповідь, той піднімає прапорець.
Давайте разом пригадаємо: ПРЕЗЕНТАЦІЯ
(для подолання тиску води);
Уявіть, що ви пірати і шукаєте скарби. На кожному березі, де ми зупинимось, на вас очікуватиме скриня із золотом. Але забрати її ви зможете після того, як виконаєте завдання від морської істоти, яка вас там зустріне.
- Ви готові здійснити таку подорож?
- Тоді приготуйте свої знання, кмітливість та старанність. Щоб вирушити у плавання, давайте згадаємо девіз уроку:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Для всіх обов’язково!
Отож, «Морячки», «Юнги» та «Матроси», вирушаємо. За нашою мандрівкою будуть стежити незалежні судді, які в кінці нашої мандрівки підіб’ють підсумки та визначать переможця наших змагань.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Місто «Кмітливих» (10 хв)
Гра «Зберемо валізу для подорожі»
Гра «Зберемо валізу для подорожі» (кожна група обирає один із предметів і дає пояснення).
Вам необхідно зібрати валізу для подорожі. На дошці ви бачите різні зображення, із яких вам потрібно буде вибрати ту річ, яка вам знадобиться на материку, а свій вибір вам потрібно пояснити: чому саме цю річ ви обрали.
Отже, давайте потренуємось. До дошки виходить по одному з представників своєї команди, називає свій материк і обирає один малюнок для своє валізи. (Задаю питання чому саме цей малюнок обрали діти)
Назва речей |
Назва материка |
Ми знаємо |
Парасолька |
Південна Америка |
Найвологіший материк. Це найбільший дощовий материк оскільки значна його частина розташована поблизу екватора. |
Валянки, рукавички |
Антарктида |
Найхолодніший материк. Тут зареєстровано найнижчу температуру на Землі – 59,2 С. |
Літак |
Євразія |
Найбільший материк. Він складає третину всієї суші Землі |
Вода |
Австралія |
Найсухіший материк. Тут випадає у 5 разів менше опадів, ніж у Африці |
Панама |
Африка |
Найспекотніший материк. Майже посередині Африку перетинає екватор і це де сприяє високим температурам |
Фотоапарат |
Північна Америка |
Тут знаходяться найдивовижніші об’єкти: унікальні печери, |
Всі екіпажі правильно склали валізи і я віддаю їх до багажного відділення ваших кораблів.
2. Т.О. Порт «Мислителів»
- Вітаю вас в порту «Мислителів», - На горизонті земля, ой нас хтось зустрічає. А хто це ми дізнаємось, коли ви відгадаєте загадку.
Грізний цар у морі живе,
Дивний тризубець у нього є.
Він морським світом керує,
Доньки русалки його люблять.
Ви вже напевне здогадались,
Про кого тут мова іде?!
(Цар Тритон)
-У нього для вас є завдання.
Гра «Відгадай океан»
Рекорди Тихого океану, зазначені у фільмі+ фільм
2. Зупинка «Законоград» (5 хв)
- Ось наступна зупинка, кого ж ми зустрінемо тут поряд?!
Очі – вранішня роса,
Незаплетена коса,
Хвіст, як в риби, має,
Плаває, пірнає.
(Русалочка)
Дослід з циліндром, який має гумове дно. Чому прогинається гумове дно та від чого це залежить?
У циліндр з гумовим дном поступово наливаємо воду. Чим вищий стовп води, тим більше прогинається дно. Усі рідини на Землі зазнають дії сили тяжіння. Через це вони мають вагу. Гумове дно прогнеться внаслідок дії ваги води. Доливши в посудину ще води, збільшимо її масу. Це призведе до збільшення ваги рідини, а, отже, до більшого прогинання гумового дна.
Висновок: рідина своєю вагою створює тиск. Чим вищий стовп рідини, тим тиск більший.
Дослід з пляшкою, яка має отвори на різній висоті
У пляшку з отворами наллємо воду. Дальність вильоту струменя різна і тим більша, чим нижче розташовується отвір. З отворів, розташованих на одному горизонтальному рівні, б’ють симетричні струмені.
Висновок: тиск у рідині на одному рівні однаковий. Із глибиною тиск зростає.
Рідина так само як і газ, може передавати тиск.
Закон Паскаля.
Дослід з кулею Паскаля.
Висновок: Як для рідин, так і для газів характерна спільна властивість - вони передають тиск в усіх напрямах однаково. Цю особливість дослідив французький фізик Блез Паскаль, який сформулював закон, названий на його честь.
Закон Паскаля. Тиск, який діє на рідину або газ, передається
ними в усіх напрямах однаково.
Зміну тиску з глибиною добре відчувають люди, які працюють, пірнаючи в глибини водойм. Якщо в легкому скафандрі водолаз може працювати на глибині до 100м, то для дослідження глибини океанів, яка сягає кількох кілометрів, виготовляють особливо міцні товстостінні апарати – батисфери і батискафи.
Найбільша глибина, якої досягає людина в батискафі, становить близько 11км.
О.О. 3. Зупинка «Ерудитів» (5 хв)
Рибка жовта, аж блищить,
В морі собі плаває.
З Русалкою дружбу водить,
Другом найкращим її він є,
Згадали, як звати цю рибку?
(Флаундер)
Вода річок, озер і деяких джерел містить розчинених речовин менше 1 г в 1 літрі (позначають 1 г/л), тому її називають прісною. Вміст солей у воді морів і океанів значно більший. Так, у Чорному морі їх близько 18 г/л, а в Червоному — близько 41 г/л. Таку воду називають солоною, або морською. А чим же дихають рослини та тварини в воді? Правильно, киснем. А як він потрапляє в воду? Завдяки явищу дифузії. А що це за явище? Вона може відбуватися в газах, рідинах та твердих речовинах.
Прикладом дифузії в природі може служити принципово важливий для життя процес – дихання. Саме завдяки дифузії кисень з легенів потрапляє в кров, а з крові – в органи і тканини організму. (дослід з аміаком). Завдяки дифузії, видихаючий нами вуглекислий газ не скупчується навколо нас, а розсіюється в просторі і змішується з киснем, тому ми можемо тривалий час спокійно дихати в закритій кімнаті без вітру. (Лимон)
Дифузія в рідинах відбувається дещо повільніше. (дослід з барвником, марганцівкою,склянками з гарячою та холодною водою)
Дифузія в твердих речовинах відбувається дуже повільно. Простий і доступний кожному приклад – це взяти два шматки різнокольорового пластиліну і розминаючи їх у руках, спостерігати, як змішуються кольори. А, відповідно, без зовнішнього впливу, якщо просто притиснути два шматки один до одного, потрібні місяці або навіть роки, щоб два кольори хоч трохи перемішалися, так би мовити, проникли один в одного.
Хвилинка релаксації «Морський бриз» (відео «Звуки моря») (1 хв)
Ми з вами на березі моря. Сонячний день, пісок теплий, м'який. Навколо тихо, чути тільки плеск води та крики чайок. Ви дихаєте легко і вільно. Хвилі торкаються ваших ніжок, ніжно гладять їх, пестять ваше тіло... Вам приємно відчувати свіжість морської води. Ви відчуваєте її по всьому організму: на лобі, обличчі, спині, животі, руках, ногах. Ваше тіло наповнюється легкістю. Ви дихаєте легко і вільно. Ваш настрій стає життєрадісним, хочеться встати і працювати.
А зараз всі потягнемося і на рахунок «три» відкриємо очі. Ви повні сил і енергії. Попереду ще багато випробувань. Давайте відвідаємо берег «Нерозгаданих таємниць».
О.О. 4. Берег «Нерозгаданих таємниць» (18 хв)
Дивна та істота є,
В морі вона проживає.
Русалку Аріель підманула,
Відьма ця…
(Урсула)
Конкурс «Дешифрувальник»
Зараз вам потрібно обрати одного представника вашої команди. Хто перший дасть вірну відповідь на запитання, той перший обирає тему, яка буде позначена відповідним кольором. Таким чином ми визначимо хто з команд буде першим обирати тематику запитань, хто буде другим та третім. Давайте спершу потренуємось.
Отже, увага запитання: цей материк ще називають «материк науки». Із середини минулого століття тут почали працювати наукові станції для дослідження океану, живих організмів та інших об’ктів природи. Що це за материк? ( Антарктида) 1, 5, 6, 1, 6, 4, 6, 3, 2, 1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А тепер команда, яка перша впоралась з цим завданням обирає тематику, яку найкраще знає. Кожна тематика має свій колір: Синій – океани, жовтий – природа океанів, червоний – материки, сірий – загальні питання. Кожна група має свій один колір та відповідають на питання відповідного сектору.
Зараз, на протязі 30 секунд, вам потрібно буде запам’ятати свій колір. Далі кольори будуть сховані, а вам потрібно по пам’яті називати свій сектор. Якщо ви відкриваєте свій сектор і вірно відповідаєте на свою тематику - ви отримуєте 2 бали. Якщо ви відкриваєте сектор суперника і даєте правильну відповідь то ви отримуєте 3 бали. Якщо ви відкриваєте загальні питання то ви отримуєте 1 бал. Отже розпочинаємо
СЕКТОР «ОКЕАНИ»
СЕКТОР «ПРИРОДА ОКЕАНІВ
СЕКТОР «МАТЕРИКИ
СЕКТОР «ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ
Гра «Послання в пляшці»
Т.О. Під час подорожі помітили у водах океану пляшку з повідомленням. Океани, що з'єднують береги різних країн, служили «переправою» для найрізноманітніших за змістом послань. І от до нас на урок припливла одна така пляшка, яку я виловив сьогодні вранці. Вам необхідно прочитати лист, що знаходиться всередині пляшки та виправити в ньому помилки. Хто вірно виправить – отримає по 1 балу.
Зразок повідомлення.
- Більшу частину планети Земля займають материки. (океани).
- Частини океану, що заглиблюються в сушу, називаються річками. (морями).
- З усіх материків найбільше населення в Австралії, найменше –в Євразії. (в Євразії), найменше –в Євразії(в Австралії).
- Африка –материк, поділений навпіл меридіаном. (екватором)
О.О. ІV. Підсумок уроку (1 хв)
Ну що ж, давайте підведемо підсумки нашої подорожі і послухаємо незалежних суддів, які оголосять нам бали команд.
-Ось ми і прибули на острів, зібрали всі можливі скарби. Побачили знайомих нам героїв і виконали усі завдання.
-Чи вдалося успішно впоратись із усіма завданнями?
- На цьому наша подорож закінчилася. Ви всі гарно попрацювали на уроці. Показали свої знання та вміння. Тепер настала та хвилина, щоб обміняти скарби.
-Ви задоволені уроком та своїми успіхами?
-Молодці!
Домашнє завдання.
Написати есе «Материк, на якому я мрію побувати».
-До побачення!
1