ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПРОФЕСІЙ БУДІВЕЛЬНОГО НАПРЯМКУ

Про матеріал
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПРОФЕСІЙ БУДІВЕЛЬНОГО НАПРЯМКУ
Перегляд файлу

ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПРОФЕСІЙ БУДІВЕЛЬНОГО НАПРЯМКУ.

 

Формування професійної компетентності майбутніх будівельників – це складний процес, ефективність якого залежить від скоординованих дій усіх учасників освітнього процесу – навчальних закладів, педагогів, працедавців та студентів.

Процес реформування освіти в Україні передбачає застосування нових методів навчання у межах традиційної системи. Таким методом навчання є інтерактивне навчання, яке створює комфортні умови для пізнавальної діяльності; за яких кожен учень відчуває свою успішність, продуктивність праці, виключення домінування однієї думки над іншою інтелектуальну спроможність.

Найкраще використовувати методи інтерактивного навчання на уроках виробничого навчання після вивчення теми, розділу навчання; на уроках, які проводять на будівництві. Практика показує, що при використанні інтерактивних методів навчання, учні запам’ятовують 75% того, що висловлювали самі; 85% того, що робили самі. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу а також і його ідентифікація, використання у повсякденному житті. Використання інтерактивних методів навчання сприяє розвитку комунікабельності, співробітництва, уміння відстояти свою точку зору, йти на компроміс тощо. Інтерактивні методи навчання сприяють розвитку активності логічного мислення, самостійності, відповідальності, розумінню інших людей та співпраці.

Інтерактивні методи навчання можна розглядати як різновид активних методів навчання, сутність яких полягає у постійній творчій взаємодії всіх учасників освітнього процесу, а загалом – як галузь методичної науки, що дає можливість визначати стратегії навчання, розробити тактику їх впровадження в навчальний процес.

Цікаво співставити особливості методики традиційного класно – урочного навчання, і колективного (інтерактивного).

Традиційне

Інтерактивне

Організаційні особливості

-         чіткість, упорядкованість

-         говорить один

-         спілкування учнів відсутнє

-         тиша

-         постійне робоче місце

-         відсутнє

-         говорять всі

-         спілкуються всі

-         робочий шум

-         зміна місць

Дидактичні

-         вивчає професійний педагог

-         весь матеріал зразу і для всіх

-         мало самостійності

-         співпраця відсутня

-         засвоєння і застосування розведені

-         навчають учні

-         різний матеріал і різні темпи

-         повна самостійність

-         співпраця основа навчання

-         максимально наближені

Розвивальні

-         учень – об’єкт

-         усереднення здібностей дітей

-         систематичний характер навчання

-         не вчаться виступати

-         не вміють пояснювати

-         учень – суб’єкт + об’єкт

-         у відповідності з індивідуальними особливостями

-         спонтанний характер

-         вчаться виступати, розмірковувати, доводити

-         розвиток педагогічних здібностей

Виховні

-         кожен працює на себе

-         відношення не колективні

-         на себе і на інших

-         відношення відповідальної      залежності: колективні

Спільна діяльність учнів в процесі пізнання, оволодіння знаннями, вміннями і навичками означає, що кожен вносить в цей процес свій особистий  індивідуальний внесок, йде обмін знаннями, ідеями, засобами діяльності. Відбувається це в атмосфері доброзичливості та взаємо- підтримки, що дозволяє не тільки отримати нові знання, але й розвиває саму пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми співпраці.

Організація інтерактивного навчання сприяє ефективному набуттю знань, формуванню навичок і вмінь, виробленню нових цінностей, створенню атмосфери співробітництва, дає змогу майстру виробничого навчання стати справжнім лідером учнівської групи, унеможливлює як домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою та передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем. Воно ефективно сприяє формуванню цінностей, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці, взаємодії. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення. Уроки виробничого навчання з використанням інтерактивних методів навчання надають учням можливість для формування основних пізнавальних і громадських умінь, навичок і зразків поведінки в суспільстві та дають змогу засвоювати одночасно теорію і практику, а це надає змогу учням проявити інтелектуальну ініціативу, характер, розвивати світогляд, логічне мислення; виявляти і реалізувати індивідуальні можливості. При цьому навчально виховний процес організовується так, що учні шукають зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити „відкриття”, формують власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів, навчаються співробітництву.

Використання інтерактивних методів роботи сприяє розвитку інтелектуальної ініціативи, уяви, пізнавальної діяльності, незалежності, самодисципліни, навичок співпраці з іншими учнями.

Застосування на уроках виробничого навчання інтерактивних методів висуває певні вимоги до структури уроку, яка складається з таких елементів: мотивація, подання теми та очікування навчальних результатів, надання необхідної інформації, інтерактивна вправа, підведення підсумків та оцінювання результатів.

Готуючись до проведення уроків виробничого навчання з використанням інтерактивних методів навчання, майстру виробничого навчання потрібно напружено творчо і розумово працювати:

-       глибоко вивчити і продумати матеріал, основний і додатковий;

-       старанно спланувати заняття: визначити ролі учасників, підготувати запитання і можливо відповіді, виробити критерії оцінки ефективності заняття;

-       передбачити різноманітні шляхи привернення уваги учнів на уроці до вивчаючого матеріалу;

-       ретельно підготувати інтерактивні вправи, які будуть продуктивніші до засвоєння матеріалу.

Майстер виробничого навчання постійно повинен підвищувати свій фаховий рівень, володіти практичним досвідом, мислити над постійним самовдосконаленням і удосконаленням якості навчання, умінням встановлювати правильні взаємостосунки з учнями, організовувати і спрямовувати їхню діяльність, уміння переконувати, широка ерудиція.

 Можна зробити висновок, що існують основні загальні правила, які необхідно враховувати при організації навчального процесу з використанням інтерактивних методів навчання:

-       майстер виробничого навчання повинен переконатися в тому, що учні розуміють правила бригадної гри, приймають її і готові працювати в бригаді;

-       поставлення цілей та завдань використання інтерактивного методу, де майстер виробничого навчання повинен чітко знати, з якою метою він використовує даний метод, уявляти основні етапи його реалізації і прогнозувати результати;

-       психологічна підготовка учнів: розминка, відзначення за активність, надання можливостей для самореалізації;

-       заздалегідь підготовка необхідного дидактичного матеріалу;

-       добровільний поділ учнів в бригади;

-       терплячість всіх учасників до будь-якої точки зору, повага права кожного на свободу слова тощо.

Характерною рисою даної педагогічної технології є природна активність учнів. Все це тісно зв’язано зі змістом роботи. Зазначені вимоги можуть знайти свою реалізацію під час проведення виробничого навчання, які дозволяють задіяти свідомість, почуття, вольові якості учня. Це дозволяє збільшити відсоток засвоєння навчального матеріалу.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рубан В'ячеслав Юрійович
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
13 травня 2021
Переглядів
627
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку