Інтерактивні методи навчання
Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх ланок нвчально-виховного процесу. У цьому сенсі його можна розглядати як співнавчання, взаємонавчання (колективне,групове,навчання у співпраці), деучень і вчитель є рівноправними суб’єктами навчання.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем на основі аналізу обставин відповідної ситуації.
Структура і методика інтерактивного уроку
Особливістю інтерактивних уроків із фізичної культури є підготовка молоді до життя. Це вимагає активізації навчальних можливостей учнів, пов’язаних з їхнім життям і суспільним досвідом. У межах цих уроків учням надаються основні пізнавальні вміння, розвиваються їхні фізичні здібності і рухові навички, учні привчаються до самостійних занять фізичною культурою. У дітей формуються навички здорового способу життя, естетичні навички і зразки поведінки . Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес і мотивацію, навчати самостійного мислення та дій. Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків, тому, як правило,їхняструктура складається з п’яти елементів: створення мотивації; повідомлення завдань уроку та очікування навчальних результатів; надання необхідної інформації; інтерактивна вправа; підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
Технології інтерактивного навчання
Залежно від поставленої мети і завдань уроку добираються варіанти організації роботи класу за допомогою інтерактивних методів навчання.
Дрібногрупову, групову і фронтальну форму роботи організовують як на уроках ознайомлення, так і на уроках закріплення знань, умінь і навичок. Кооперативне навчання (групове, дрібногрупове) -це форма організації навчання в групах учнів, які об’єднані спільною навчальною метою.
Для організації такої роботи необхідно:
Капітан (командир) групи;
занять,дотримання правил безпеки, страхування під час виконання вправ);
Варіативні організації роботи в групах
Б) «Роби як ми, роби краще за нас». Використовується для вдосконалювання вмінь учнів виконувати роботу в групах під час повторення вивченого матеріалу. При цьому вчитель повинен організувати роботу у групах таким чином:
Завдання учнів полягає у тому, щоб;
Варіанти організації роботи фронтально
а) «Мікрофон». Надання можливості кожному учневі сказати щось швидко, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку.
Організація роботи;
б) «Мозковий штурм». Це такий метод розв’язання проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією проблемою. Застосовується,коли необхідно розв’язати проблему, наприклад, пояснити причину невдалого виконання вправи.
Для цього методу характерною є така організація роботи:
в)»Незавершена вправа». Учитель або найбільш підготовлений учень показує вправу або комбінацію вправ і пропонує учням завершити її.
Метод проектів
Метод проектів-спосіб організації педагогічного процесу, основою якого є взаємодія педагога і вихованця між собою. Сутність цього методу полягає в тому, що учні проектують навчальну діяльністьпід час цього застосовуються раніше отримані ними знання. Застосування методу пректів розвиває ініціативу, привчає до планової роботи, до врахування усіх видів труднощів, до самостійної роботи; формує вміння розраховувати свої сили в процесі навчальних занять.
Види проектування роботи вчителя фізичної культури:
орієнтоване
Етапи діяльності в процесі створення спільних проектів;
-підготовка й визначення теми та мети проекту (розповідь учням про задум, створення мотивації та допомога у постановці завдань)
презентованих проектів навчальної діяльності).
Варіанти проектної діяльності
а) «У світі цікавого». Використовується з метою пожвавлення навчального матеріалу і полягає у добиранні запитань, відповіді на які можна знайти в різних джерелах інформації. Підсумки роботи підбиваються у вигляді коротких повідомлені теоретико — методичні знання, історія фізичного виховання, міжпредметні зв’язки,цікаві факти, засади здорового способу життя ), реклама, оформлення стіннівок.
б) « Я — вчитель «. Використовується для активізації діяльності учнів на уроках фізичної культури, де вони виконують функції вчителя. Застосовується у будь — якій частині уроку залежно від поставленої мети і завдань під час вивчення або повторення навчального матеріалу.
Оцінювання діяльності учнів
Для оцінювання учнів учитель, готуючись до уроків, визначає мету і очікувані результати уроку : які знання учні мають засвоїти і на якому рівні; які знання, вміння і навички вони повинні опанувати; які фізичні здібності повинні розвивати.
Способи оцінювання учнів на уроках із використанням елементів інноваційних технологій здійснюється залежно від поставленої мети:
Таким чином, застосування елементів інноваційних технологій на уроках фізичної культури дозволяє підвищувати зацікавленість дітей, мотивацію до навчальної діяльності, сприяє засвоєнню теоретичного матеріалу, спонукає до самостійної діяльності в позаурочний час, виховує активну життєву позицію, почуття колективізму, взаємодопомоги, відповідальності, естетичні смаки, привчає до ведення здорового способу життя.
Інтерактивні методи навчання на уроках
фізичної культури
Вчитель: Арих В.І.